آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

«
»

آزادى !

بمناسبت ٢٨ اسدروزاسترداداستقلال وآزادى
چه زيباست گركشورم به واقع آزاد ميبود
دشت ودمنش وواديش سرسبزوآبادميبود
هموطنم فارغ ميبودزغم نان،خانه وكاشانه
آرام وآسوده دركنارخانواده دلش شادميبود
ازچهارسوب دنيانميبودسياهى لشكربه وطن
 فارغ زقتل وانتحارى،دورازكينه وعنادميبود
آنگاه ميشد كه نامش نهاداستقلال وآزادى
ياكه ميگفت دراصل وبنياد استقلال وآزادى
ابرمردان ،قهرمانان آزادى طلب كجاشدند
كه ازبهر آزادى واردميدان معركه ودعوا شدند
كنون بنگرندبرحال اين ملت افغان ملك ووطن
كه زيريوغ بيگانگان چطوربربادو فناشدند
اقتدارواختيارآب خوردن فتاد بدست اجنبى
ياكه بهرويرانى ملك خود طالب وملا شدند
فتادند بدامان دشمن،آموخته ويرانى وبربادى
درپى تخريب ويرانى ودربدرى خودوماشدند
دگرنيامدچو شاه امان الله عادل سركاروقدرت
آنكه آمدجزتلاش كرداندرپى حفظ مقام وثروت
اكنون درعمل نه كس درفكروطن ياملت است
آرزوهاشوم درپى كسب مقام ياثروت است
گلوميدرانند بهرخدمت به دين واسلام وخلق
آنگاه كه برقدرت رسيدببين چقدرجنايت است
سالها ميگذرددرپيش چشم زعيمان جوروبيداد
حق وناحق زبالا تابه پايين نه دادوعدالت است
درملك اسلامى شروفساد وزورگويي به اوج
برمردم مظلوم وخموش بخدا كنون قيامت است
باز نهندبدين ملك ووطن بيچاره نام  آزادى
شكم گرسنه، پابرهنه،گيرمانده دردام آزادى
دبير٢٠١٤ هالند