بازی طالبان با کارت قومی و سکوت مرگبار نخبه گان…

نویسنده: مهرالدین مشید هرگونه اعتماد به یک گروۀ تروریستی بزرگترین خیانت…

د نړیوال نظم اصول

نور محمد غفوري (د تیرو لیکنو په تسلسل) د (نړیوال نظم او…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

اگر ماه و خورشید را هم از آسمان پایین بیاورند هرگز دل به…

نړیوال نظم په کومو قاعدو ولاړ دی؟

نور محمد غفوري (د پخوا نۍ لیکنې په سلسله) څو ورځې مخکې…

جایگاه ی طالبان در معادلات سیاسی و استخباراتی در حال…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا معادلات سیاسی و استخباراتی در منطقه در…

قساوت و جنایات بی‌پایان حکومت جمهوری اسلامی سرمایه علیۀ مهاجران…

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان  در اثر تیراندازی نیروهای مسلح جمهوری…

خاکِ وطنم!

امین الله مفکر امینی       2024-20-10! هـرجایی که نظر کـــردم وطنـــم جــلوه گــــــرآمـــد آن…

سیرت نیکو 

رسول پویان  وفـا و عـشق و محـبت کـرده بنیادم  بـه کـنج غمکـدۀ…

جرگه ی عدالت خواهانه ی پشتون ها و چغرافیای سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید جرگه ی ریگی للمه هشداری به باشنده گان…

هانا آرنت را، چپ ها و آلمانی ها، فیلسوف نمی…

Hannah Arendt (1906-1975) آرام بختیاری  هانا آرنت،- محاکمه شر و شیطان، بزودی…

نړیوال نظم او افغانستان

نور محمد غفوری ما پخپله هغه بیانیه کې چې د سپتمبر…

کُد مدنی داد خواهی می کند 

نگارشی از سخی صمیم.  قانون مدنی لسان خاص دارد و زبان…

دربارهٔ نوعیت رهبری و فعالیت های حزب و ائتلاف

نور محمد غفوری در دههٔ دوم قرن ۲۱ میلادی موضوع وحدت…

آنگاه که کاخ آرزو ها یک باره پیش چشمان انسان…

نویسنده: مهرالدین مشید فاجعه ایکه با فروریزی کاخ آرزو ها آغاز…

د پښتون قومي جرګې بری

عبدالصمد ازهر د پښتون قومي عدالت غوښتنې بې ساري جرګې بريالۍ…

امیر تیمور صاحبقران

دکتور فیض الله نهال ایماق  امیر تیمور بیلن فقط اؤزبیکستان خلقی…

طبع غزلساز

رسول پویان دلی دارم که مسـت واژه و معـنـا و گفتار…

خالد ملا عبدالرحمن فاتحی

استاد "خالد فاتحی" (بە کُردی: خالید فاتیحی) با نام کامل…

دورنمای صلح و پایان منازعه در افغانستان

 نویسنده: مهرالدین مشید طالبان و حکومت همه شمول و دراز راه…

چند شعر کوتاه از لیلا طیبی (صحرا) 

دلتنگ که می‌شوم  حس پرواز به سرم می‌زند  افسوس! من پرنده‌ی محبوسم، زخمی‌ی میله‌ها. (۲) شبی…

«
»

منطق سبعیت 

Ближний Восток: убийственная логика

اسرائیلی‌ها به نابودی دشمنان اصلی خود ادامه می‌دهند

والری بورت (Valery BURT)

ا. م. شیری، بعنوان یک پژوهشگر مستقل:

١ــ برخی مسائل و موارد مطروحه در این مقاله، مثلاً، تروریست و بی‌رحم بودن و تاوان پس دادن یحیی سینوار، انتقا‌گیری اسائیلی‌ و… را تأئید نمی‌کنم؛

٢ــ همۀ آن‌هایی که ساده‌لوحانه باور کردند که حوادث ١١ سپتامبر ٢٠٠١ واشنگتن و نیویورک به دست «تروریست‌های اسلامی» انجام گرفت؛ امپریالیست‌های آنگلوساکسونی به دلیل وجود سلاح‌های کشتار جمعی عراق را اشغال و ویران کردند، میلیون‌ها عراقی را آواره کردند، کشتند؛ در سال ٢٠١١ به دلیل بمباران اعتراضات «مسالمت‌آمیز مردم لیبی توسط نیروی هوایی قذافی» در این کشور ابتدا، پرواز ممنوع و پس از قتل فجیع قذافی بدست مأموران سازمان جاسوسی فرانسه، این کشور را عملاً نابود کردند؛ یا توطئه دهشتناک بهار عربی را «بیداری اسلامی» نامیدند و الی‌آخر… امروز هم با همان سادلوحی عامیانه، باور می‌کنند که در ٧ اکتبر ٢٠٢٣ حماس بر اساس برنامه‌ای تحت عنوان «طوفان الاقصی» به اسرائیل حمله کرد…

اسرائیل یحیی سینوار، رهبر حماس را در کمال سبعیت کشت. پیش از این، اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی این سازمان، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و تعدادی از فرماندهان سازمان‌های تندرو ترور شده بودند. معمول است که تل‌آویو از روش‌های پیچیده مختلف قتل- از حملات هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین گرفته تا استفاده از سموم، انفجار تلفن‌ها و پیجرها استفاده می‌کند.

اسرائیلی‌ها انتقام کشتارهای خونین هموطنان خود در حمله ٧ اکتبر ٢٠٢٣ از غزه به اراضی مجاور اسرائیل را می‌گیرند که به طرز عجیبی مورد غفلت نیروهای امنیتی همه‌کاره و همه‌جانبۀ این کشور قرار گرفت. چنین تاکتیک‌ها جدید نیستند. اسرائیل به دلیل اعتقاد رهبران خود بر غیرممکن بودن تعامل مسالمت‌آمیز با فلسطینی‌ها و اعراب همیشه چنین عمل کرده است. اما برخی سیاستمداران دولت یهود همچنان موافق مذاکره بودند. ولیکن آن‌ها ناموفق نشدند و اوضاع دوباره تشدید شد. و اسرائیل همچنان با هرکسی که از آن ناراضی بود، برخورد کرد.

اخیرا، تل‌آویو به طرز قابل تأملی تلاش‌های خود را برای از بین بردن رهبران گروه‌های تندرو افزایش داده است. با این حال، آیا بازی ارزش توجیه دارد؟ رسیدن به دشمن بعدی کار آسانی نیست. در نتیجه، مرگ اغلب نه تنها قربانی مورد نظر، بلکه دیگران- افراد بی‌گناه را نیز به کام می‌کشد. در عین حال، مناطق مسکونی و اغلب کل یک محله [یا شهر] تخریب می‌شود. افکار عمومی جهان که هم اکنون مخالف اسرائیل است، فرصت تازه‌ای برای متهم کردن تل‌آویو به بربریت و نقض موازین اخلاقی و معنوی دارد.

شهادت رهبران سازمان‌های تندرو در حال افزایش است، اما دشمنان اسرائیل همچنان دلاورانه با دولت یهود می‌جنگند. درست است، که ضربات سهمگینی به حزب‌الله وارد شده و حماس متحمل خسارات سنگینی در نوار غزه گردیده و ساختار آن‌ به کلی ویران شده است، اما صحبت از نابودی کامل این سازمان هنوز خیلی زود است.

واشنگتن‌پست می‌نویسد که قتل یحیی سنوار مقدمۀ شکست حماس نخواهد بود. به اعتقاد این نشریه، این جنبش پس از قتل بسیاری از رهبران خود در طول چندین دهه توانست به حیات خود ادامه دهد. این روزنامه می‌نویسد: «ماندگاری آن نشان‌دهندۀ میزان بالای خشم و ناامیدی در میان فلسطینی‌ها از اشغالگری اسرائیل و شکست مداوم مذاکرات صلح با حمایت آمریکا است».

اگرچه قتل فجیع سینوار «ضربه سخت و سنگینی» به این گروه وارد کرد، اما موجب حل مشکلات امنیتی اسرائیل نگردید و به گامی در جهت آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در اسارت شبه‌نظامیان فرانرویید. علاوه بر این، خلیل الحیه، معاون دفتر سیاسی حماس، گفت که پس از قتل سینوار، این سازمان از مذاکره برای آزادی آن‌ها امتناع می‌کند.

با این حال، شبه‌نظامیان علاقه‌ای به حل این مشکل نداشتند. آن‌ها برای زمان بازی می‌کردند و به دنبال فرصت‌هایی بودند که سرعت بازگشت اسرائیلی‌ها را کاهش دهند. حالا دلایل کافی دارند که موضوع را به کلی ببندند.

این قطعا باعث نارضایتی اسرائیل‌ها خواهد شد: مشکل حل‌نشدۀ گروگان‌ها اعتماد به دولت و به‌ویژه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر افراطی اسرائیل را که سوگند یاد کرد «افراد ربوده شده توسط تروریست‌ها قطعا به خانه‌های خود باز خواهند گشت»، کاهش می‌دهد.

هان جیانوی، کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات خارجی شانگهای، معتقد است که مرگ سینوار بعنوان رهبر معنوی و شخصیت کلیدی حماس، ممکن است به معنای فروپاشی کامل مراکز فرماندهی این سازمان باشد. این بدان معناست که شبه‌نظامیان دیگر نمی‌توانند جنگ گسترده با اسرائیل به راه اندازند.

به گفتۀ این کارشناس سیاسی، «گروه‌های فلسطینی نیز قادر به مقاومت در برابر اسرائیل نیستند و ممکن است در آینده به دفاع از خود و حفاظت از نیروهای خود روی آورند. اکنون تل‌آویو می‌تواند نیروهای بیشتری را به سمت لبنان، از جمله، حمله احتمالی به ایران هدایت کند».

این موضوع توسط اطلاعات اسرائیل تأئید شده است. بر اساس گزارش‌های آن، فرماندهان حماس پس از کشته شدن سینوار دچار آسیب شده‌اند. نتانیاهو می‌خواهد از این فرصت برای معامله با تندروها در رابطه با گروگان‌ها استفاده کند. به گزارش پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس، مشاوران نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای از سرگیری مذاکرات با میانجی‌گران قطر و مصر تماس گرفته‌اند.

شاید حماس اکنون سازگارتر باشد. مرحوم سینوار یک تندرو سرسخت و بی‌رحم بود که دستانش کاملاً به خون آغشته بود. سینوار به دلیل ربودن و قتل دو سرباز ارتش اسرائیل و چهار فلسطینی بیش از ٢٠ سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیل گذراند.

او در زندان زبان عبری آموخت و درباره تاریخ مقاومت فلسطین کتاب نوشت. نکتۀ جالب اینکه وقتی تشخیص داده شد که سینوار تومور در سر دارد، یک پزشک یهودی با انجام عمل جراحی جان این تروریست را نجات داد.

سینوار با سازماندهی یورش حماس به اسرائیل در اکتبر گذشته، که به قتل وحشتناک و گروگانگیری ختم شد، تاوان این اقدام شریف را به روش خود به تمام اسرائیل پرداخت. پس از آن، او به یک جسد زنده و به هدفی برای «موساد» تبدیل شد.

سینوار با سرسختی متعصبانه، علیرغم فداکاری‌های عظیم فلسطینیان، آماده بود تا به جنگ با یهودیانی که از او متنفر بود، ادامه دهد. و او حتی برای جان خود، حداقل در حرف، ارزش قائل نبود.  او می‌گفت: «بهترین هدیه‌ای که دشمن می‌تواند به من اعطا کند این است که مرا بکشد…». و این هدیه را دریافت کرد!

جمال بوستانی، نویسندۀ سایت آذربایجانی «Naqqin.az» با لفاظی می‌پرسد و خودش جواب می‌دهد: «آیا چنین فردی می‌توانست در مذاکرات سازنده با اسرائیل شرکت کند؟ البته نه، و هر گونه گمانه‌زنی در این زمینه که اتفاقاً قبلاً در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خاورمیانه مطرح شده بود، کاملاً بی معنی است. و این شرایطی است که قتل او را کاملاً موجه می‌کند. زیرا، او محصول جنگ بود و جنگ معنای زندگی او بود و آماده بود هزاران فلسطینی و فرزندان آن‌ها را قربانی کند».

به گفتۀ بوستانی، سینوار «مسئولیت‌ها را به عهده گرفت و اکنون همه چیز را- از تأمین مالی نیروهای حماس در غزه گرفته تا زنجیرۀ تأمین سلاح و عوامل را با خود برده است». بنابراین، اعضای جنبش حماس باید بسیاری از تماس‌ها را دوباره برقرار کنند.

اسرائیل در این شرایط چگونه رفتار خواهد کرد؟ آیا با خالد مشعل، رهبر جدید حماس که قبلاً در راس این سازمان بود، وارد مذاکره خواهد شد یا او را هم شکار خواهد کرد؟ به هر حال، او پیشتر، اتفاقاً در زمان نخست وزیری نتانیاهو، از یک سوء قصد جان سالم به در برده و تحریم شده بود.

در سپتامبر ١٩٩٧، در یکی از خیابان‌های امان، مأموران «موساد» به گوش مشعل سم تزریق کردند، اما توسط محافظان وی دستگیر شدند. ملک حسین، پادشاه اردن با درخواست تزریق پادزهر، رهبر حماس را نجات داد. اسرائیل به درخواست او پاسخ مثبت داد و علاوه بر آن، شیخ احمد یاسین، رهبر معنوی حماس و دیگر زندانیان را نیز از زندان آزاد کرد. افسران اطلاعاتی بدشانس اسرائیل که در این مأموریت شکست خورده بودند نیز آزاد شدند.

این، خیلی وقت پیش بود. اما هیچ چیز از آن زمان تغییر نکرده است – مردم هنوز در خاورمیانۀ رنج‌دیده هدف تیراندازی قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند.

برگرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2024/10/22/

برخی مطالب مرتبط:

ــ دروغ بزرگ یازده سپتامبر

ــ طوفان الاقصی از پروژه تا واقعیت

حادثۀ هفت اکتبر را به پای مقاومت فلسطین ننویسید

١ آبان- عقرب ١۴٠٣