آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

روزهای پایانی یک رئیس جمهور 

چگونه بایدن و حلقه درونی او مرتکب اشتباه شدند

عملکرد ضعیف بایدن در مناظره ریاست‌جمهوری ۲۷ ژوئن در مقابل دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه وی، در ذهن حتی برخی از نزدیک‌ترین متحدان بایدن این پرسش را ایجاد کرد که آیا او می‌تواند یک کارزار انتخاباتی را ادامه دهد.

بایدن که در این مناظره بسیار ضعیف ظاهر شد متحدان وی را نگران کرد که او توانایی لازم برای اداره امور کشور را در ۴ سال آینده را نخواهد داشت.

در عرض چند روز پس از آن مناظره، بایدن از چهره اصلی حزب دموکرات به یک عامل ضعف تبدیل شد. پس از لیندون بی جانسون در سال ۱۹۶۸، او اولین رئیس‌جمهور در آمریکا است که از انتخاب مجدد احتمالی کناره‌گیری کرد.

اما در ادامه به لحظات مهم که منجر به سقوط بایدن شد, اشاره می کنیم:

کودتای مناظره: ماه های آوریل تا ژوئن

این بایدن بود که موضوع مناظره را پیش کشید. وی در ماه آوریل به هاوارد استرن مجری یک برنامه رادیویی گفت که با ترامپ مناظره خواهد کرد. این اظهارات او علیرغم نگرانی برخی از متحدان دموکرات بایدن مبنی بر بی تاثیر بودن این مناظره در کمک به شانس پیروزی یا حتی اثرات منفی بیشتر برای بایدن بیان شد.

برخی از دستیاران بایدن فکر می کردند که با انجام یک مناظره در ماه ژوئن در واقع علیه ترامپ کودتا کرده اند. آنها با شبکه تلویزیونی سی ان ان کار کردند تا قوانین را به نحوی که فکر می کردند به نفع آنها بود شکل دهند و در ۱۵ ماه مه با دو مناظره از جمله اولین مناظره در ۲۷ ژوئن موافقت کردند.

آنها فکر می کردند که این شکل از مناظره که بدون مخاطب بود تا بر اظهارات ترامپ متمرکز شود، افراد ثالث حضور نداشتند, حضور ناظران معتمد و اضافه کردن دکمه بی صدا روی میکروفون ها, به نفع بایدن خواهد بود.

خستگی راه – ۴ تا ۲۷ ژوئن

بایدن در یک دوره ۱۴ روزه دو بار به اروپا و به مناطق غربی آمریکا پرواز کرد و تنها چند روز را در خانه خود در رهوبوت بیچ در دلاور استراحت کرد.

به گفته مقامات همراه بایدن, او از این سفرها خسته شده بود و به سختی آنها را به پایان رساند.

دستیاران باید برای جلسات آماده سازی متمرکز در ۲۱ ژوئن به کمپ دیوید رفتند و بایدن را با جزئیات آشنا کردند، سپس در طول یک هفته مناظره های آماده سازی انجام دادند.

یک شب بد – ۲۷ ژوئن

بایدن در مناظره شبکه سی ان ان, کلمات خود را ناقص بیان می کرد و رشته افکار خود را از دست داد. نحوه ارائه، سخنرانی و صدای او توجه فوری خبرنگاران را به خود جلب کرد و آنها از دستیارانش توضیح خواستند.

مقامات به خبرنگاران گفتند که بایدن هنگام انجام مناظره به سرماخوردگی دچار شده بود.

صدای بایدن با ادامه مناظره بهتر شد، اما پاسخ‌های متفاوت او رأی‌دهندگان، اهداکنندگان و مقامات دموکرات را شگفت‌زده کرد. یک استراتژیست دموکرات سخنرانی بایدن در مناظره را “یک فاجعه” خواند.

ترامپ ۷۸ ساله در طول مناظره ۹۰ دقیقه‌ای، ادعاهای خود را تکرار کرد. وی باز هم ادعا کرد که واقعاً در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شده است. بایدن نتوانست این ادعای ترامپ را رد کند و جملات و افکار را ناتمام گذاشت.

ترامپ به دلیل عدم انسجام بایدن به او حمله کرد و گفت: “واقعاً نمی دانم او در پایان جمله خود چه گفت. فکر نمی کنم خود بایدن نیز بداند چه گفته است.”

سقوط- ۲۷ ژوئن تا ۲ ژوئیه

بایدن یک روز پس از مناظره با اعتراف به عملکرد ضعیف خود گفت: «می‌دانم که مرد جوانی نیستم تا بدیهیات را بیان کنم.» او در ۲ ژوئیه گفت: تقریباً روی صحنه به خواب رفتم.

درخواست ها برای کناره گیری بایدن چند ساعت پس از مناظره آغاز شد. اما تماس‌ دستیاران بایدن با دموکرات‌های نگران که آینده سیاسی‌شان را در خطر می دیدند,، چند روز بعد از مناظره اتفاق افتاد.

برخی از قانونگذاران دموکرات حمایت خود از بایدن را متوقف کردند. لوید داگت نماینده دموکرات اولین نفری بود که در ۲ ژوئیه از بایدن حمایت نکرد و سپس این روند گسترش یافت.

حامیان خشمگین به دستیاران بایدن گفتند که خواهان تغییر در عملکرد وی هستند. دموکرات‌های ارشد و متحدان بایدن نیز به تدریج خواهان تغییر شدند.

جیم کلایبرن، یک قانون گذار دموکرات مجلس نمایندگان که نقش مهمی در پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ داشت, در ۲ ژوئیه گفت که در صورت کناره گیری بایدن از کامالا هریس، معاون وی حمایت خواهد کرد.

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و متحد قدیمی بایدن، گفت که این پرسش که آیا عملکرد بایدن در آتلانتا یک “سریال” است یا یک نمونه واحد, سوالی قانونی است. او همچنین گفت که بایدن باید انتخاب خود را برای حضور در رقابت بررسی کند.

شکست سد – ۵ تا ۸ ژوئیه

بایدن نتوانست نگرانی ها را برطرف کند و مخالفت ها با خود را کاهش دهد.

وی در اولین مصاحبه مهم خود پس از مناظره، در ۵ ژوئیه، به مجری شبکه ای بی سی نیوز، گفت که فقط «خداوند متعال» می تواند او را از رقابت کنار بگذارد.

طی ۲۴ روز پس از مناظره، سی و شش قانونگذار دموکرات آمریکا در نهایت از بایدن خواستند از انتخابات کناره‌گیری کند.

ناتو و نظرسنجی ها – ۹ تا ۱۲ ژوئیه،

بایدن تلاش کرد به راه خود ادامه دهد. او مصاحبه هایی انجام داد، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و سخنرانی های جدی در مسیر مبارزات انتخاباتی و همچنین در اجلاس سران ناتو در واشنگتن داشت.

اما اتفاقات در این برنامه ها, پیش از آنکه موجب آرامش اوضاع شود, نگرانی‌ها در مورد بایدن را افزایش داد.

در نشست ناتو در هفته دوم ژوئیه، بایدن نام هریس و ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را که کشورهایشان در حال جنگ با یکدیگر هستند، اشتباه بیان کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می دادند که بایدن در بسیاری از ایالت‌ها و مناطق کلیدی که دموکرات‌ها باید در ماه نوامبر در آنها پیروز شوند، از دیگر دموکرات‌ها عقب‌تر است، اگرچه نظرسنجی‌های سراسری همچنان حاکی از رقابت نزدیک بایدن و ترامپ بود.

این شرایط, بایدن را تحت تاثیر قرار نداد. وی همچنان معتقد بود که بهترین نامزد برای رویارویی با ترامپ است و می تواند از این شکست ها عبور کند. مشاوران و حلقه نزدیک بایدن نیز چنین حسی را در او تقویت کردند.

تیراندازی در سخنرانی ترامپ – ۱۳ ژوئیه

ترامپ هنگام سخنرانی در پنسیلوانیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. گلوله به گوش او خورد، صورتش را خون آلود کرد و عکس‌های رئیس‌جمهور سابق که مشت خود را به نشانه قدرت بالا گرفته بود، به طور گسترده پخش شد.

جمهوری خواهان از مشیت الهی صحبت کردند و پیرامون نامزد خود متحد شدند. دموکرات‌ها نگران بودند زیرا این حادثه در واقع شانس‌ آنها را نفرین کرد و آنها دیگر حتی یک مسیر باریک برای پیروزی در ماه نوامبر نمی‌دیدند.

چند روز بعد، بایدن هنگام مبارزات انتخاباتی در نوادا به کرونا مبتلا شد.

او که در خانه خود در دلاور درحال بهبودی است, تنها و در انزوا تصمیم برای کناره گیری از انتخابات گرفت.

واکنش‌ها به کناره‌گیری بایدن و حمایت او از هریس

هریس در پی کناره‌گیری بایدن، متعهد شد که نامزدی حزب دموکرات را کسب کند و «دونالد ترامپ» را شکست دهد.

او همچنین گفت تمام سعی خود ار می‌کند تا حزب دموکرات را متحد کند.

سناتور «دیک دربین» پس از اعلام کناره‌گیری رسمی بایدن از شرکت در رقابت‌های اتخاباتی آمریکا گفت: بایدن منافع کشور را در اولویت قرار داد و آمریکا برای همیشه قدردان تمام کارهایی است که انجام داده است.

سناتور «کریس کونز» گفت: میراث بایدن در اولویت قرار دادن کشورش امروز با تصمیم دشواری که او برای خروج از رقابت گرفت تقویت شد.

«تد لیو» دیگر نماینده دموکرات آمریکا گفت: کامالا هریس نامزد حزب دموکرات خواهد بود و در نوامبر پیروز خواهد شد.

«پیت بوته‌جج» وزیر حمل و نقل آمریکا عنوان کرد «بایدن با این تصمیم، خود را به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا معرفی کرده است»

«چاک شومر» رهبر دموکرات مجلس سنا اظهار کرد: بایدن کشورش را در اولویت قرار داد. بایدن منافع حزب دموکرات را در اولویت قرار داد. تصمیم بایدن برای کناره‌گیری آسان نبود.

شومر همچنین گفت قبل از اعلام کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، با او صحبت کرد.

فشار جمهوری‌خواهان برای استعفای بایدن

«مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر بایدن صلاحیت نامزدی را نداشته باشد، برای ریاست جمهوری مناسب نیست و باید فورا استعفا دهد.

کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه اعلام کرد «تصمیم بایدن رسوایی با ابعاد تاریخی است. بایدن واجد شرایط ادامه دوره ریاست جمهوری خود نیست».

«دونالد ترامپ» رقیب بایدن گفت او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بوده است. ترامپ همچنین گفت به‌راحتی هریس را شکست می‌دهد.

کارزار انتخاباتی ترامپ نیز هریس را «بدتر» از بایدن خواند.

کمیته ملی حزب دموکرات اعلام کرد «بایدن رهبر بزرگی بود و کارهای زیادی برای ملت آمریکا انجام داد».

«جیمی هریسیون» رئیس کمیته ملی دموکرات حمایت خود از هریس برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: انتظار می رود قانونگذاران و نمایندگان کلیدی از هریس حمایت کنند. بایدن تیم و اعضای ستاد انتخاباتی خود را کمی قبل از اعلام تصمیم خود مطلع کرد.

«پرامیلا جایاپول» نماینده دموکرات آمریکا گفت: حمایت خود را از کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کنم.

«گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا گفت: رئیس جمهور بایدن رئیس‌جمهور استثنایی و تاریخ ساز بود. بایدن رهبری است که برای طبقه کارگر جنگید و نتایج شگفت انگیزی برای همه آمریکایی ها به دست آورد.

«آدام اسمیت» نماینده دموکرات گفت: بایدن تصمیم درستی گرفت و من این انتخاب دشوار را تحسین می‌کنم. تصمیم بایدن بهترین راه پیش رو است و من از او به خاطر کاری که به عنوان رئیس جمهور انجام داد تشکر می کنم.

کناره‌گیری ناگهانی بایدن

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آمریکایی نوشت: بایدن قصد داشت تا عصر شنبه در رقابت باقی بماند، اما بعد از ظهر به کارکنان ارشد خود از قصد خود برای کناره گیری اطلاع داد.

سی‌ان‌ان به نقل از «اندی بشیر» فرماندار کنتاکی نوشت: تصمیم بایدن به نفع کشور و حزب ماست و اکنون زمان مناسبی برای اتحاد ملت است.

«استیو اسکالیس» رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان گفت: دموکرات‌ها به رأی دهندگان خود احترام نمی‌گذارند.

سی‌ان‌ان به نقل از مشاور کمپین انتخاباتی بایدن گزارش داد: بایدن در ۴۸ ساعت گذشته و پس از مشورت با خانواده و مشاوران ارشدش تصمیم خود را گرفت.

«جیمی هریسون» رئیس کمیته ملی حزب دموکرات گفت: ما گام‌های بعدی و مسیر خود را برای نامزدی اعلام خواهیم کرد. در روزهای آتی، روندی شفاف و منظم را پیش خواهیم برد.

«بنی تامپسون» نماینده حزب دموکرات گفت: ما از رئیس‌جمهور بایدن سپاسگزاریم و زمان آن فرا رسیده است که متحد شویم و هریس را برای رهبری ما معرفی کنیم.

«مارک ویسی» نماینده دموکرات گفت: ملت ما بدون کار خستگی‌ناپذیر رئیس‌جمهور بایدن به جایی که امروز است، نمی رسید.

«حکیم جفریس» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان گفت: بایدن یکی از مهم‌ترین رهبران تاریخ ماست. بایدن به خاطر خدماتش به مردم آمریکا سزاوار قدردانی فوق العاده‌ای است.

در پی کناره‌گیری بایدن، حامیان حامی حزب دموکرات از هریس حمایت کردند.

حمایت کلینتون‌ها از هریس و سکوت پلوسی و اوباما

به نوشته خبرگزاری رویترز، بیل و هیلاری کلینتون حمایت خود را از کامالا هریس اعلام کردند.

«نانسی پلوسی» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بایدن یک وطن پرست است و همیشه کشور ما را در اولویت قرار داده است.

او با این حال از هریس حمایت نکرد.

«برنی سندرز» سناتور دموکرات حامی بایدن نیز گفت: بایدن با افتخار و عزت به کشور ما خدمت کرد و ما از او به خاطر هر کاری که انجام داد تشکر می‌کنیم. بایدن با افتخار و عزت به کشور ما خدمت کرد و ما از او برای هر کاری که انجام داد، تشکر می کنیم.

|«باراک اوباما« رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز با تمجید از بایدن گفت: «من کاملا اطمینان دارم که رهبران حزب ما می‌توانند روندی را ایجاد کنند که از آن یک نامزد برجسته بیرون بیاید».