گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

بخاطر گرامیداشت از روز هشت مارچ

فرهاد

تنها تویی که در دل من جا گرفته ای این خانه را به زور تو تنها گرفته ای

جان مرا به نقد محبت خریده ای دل را به دام خود به دلاسا گرفته ای

با چار شاخه گل که ترا هست در کنار جای خجسته در صف گلها گرفته ای

سرودههای فانی به همسرش

در هشتم مارچ همه ساله از روز جهانی زنان در کشورهای جهان از جمله کشور ما تجلیل به عمل می آید خواستم از کارنامه های زنان مبارز کشور ما که با انجام فداکاریها قهرمانی ها، حماسه ها از کارنامه های از خود بجا گذاشته اند خدمت خوانندگان گرامی یادآور شوم تا مردم حق شناس و با سپاس ما از جمله جوانان کارنامه های آنها را مطابق شرایط عینی و ذهنی، ملی و بین امللی نظر به توان و درک که دارند سرمشق راه و روش خویش بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی، رشد، انکشاف، شکوفایی، تأمین دموکراسی واقعی وطن و مردم خویش قرار دهند.

رابعه بلخی اولین زن بود که به زبان فارسی شعر میسرود و در سالهای 914-943 میلادی در سرزمین بلخ میزیست، پدرش یکی از فرمانروایان بلخ بود. رابعه نظر به عشق و علاقه که به انسان و انسانیت داشت محبت بکتاش یک تن از غلامان برادرش حارث نام در قلب وی راه پیدا کرد برای بکتاش شعر میسرود و احساسات خویش را تبارز میداد تا اینکه قربانی عمل جاهلانه برادرش گردید وی و بکتاش هر دو به عشق و محبت که با هم داشتند قربانی عمل جاهلانه حارث گردیدند.

میرمن ملالی، نازوانا با سرودن اشعار آزادیخواهانه خویش در میدانهای محاربه و غزا از جمله دشت میوند مبارزین و جنگجویان راه استقلال، آزادی و شرافت را بیشتر نیرو میبخشیدند. چهارصد تن زنان در جنگ دوم و افغان انگلیس برای برادران، شوهران، فرزندان، هموطنان خویش آب و نان میرساندند در کوه آسمائی به شهادت رسیدند.

زمانی که جنگ به شدت جریان داشت مراسم عروسی زهرا با عبدالله عاشقان عارفانی صورت گرفت بعد از عقد نکاح زهرا به عبدالله گفت در این وقتی که مردم بطرف جنگ روان هستند ما مراسم عروسی را برپا کرده ایم با شنیدن این سخن عبدالله از جا برخاست به زهرا گفت من رفتم اگر زنده برنگشتم در روز آخرت با هم خواهیم دید. بخانه رفت سیلاوه خود را گرفته به میدان جنگ رفت. فردا جنازه عبدالله را رفقایش بخانه آوردند زهرا رفت انگشت حنادار عبدالله را بوسید به مادرش گفت گریه مکن من تا زنده هستم بنام عبدالله و خدمتکار تو خواهم بود. زهرای مرحوم تا آخرین روز حیات خویش به تعهد خویش وفادار ماند تا اینکه جان را به جانان سپرد و درس دوستی، محبت و آزادگی را برای ما بجا گذاشت.

دکتور اناهیتا راتب زاد از آغاز جوانی در صف مبارزین ترقی، دموکراسی پیوست. لحظه به نیروهای اهریمن جایرخونخوار سر تعظیم فرو نیاورد. وی اولین سازمان دموکراتیک سراسری زنان را در کشور ایجاد کرد در زمانی که در پارلمان صدای حق و عدالت را بخاطر دفاع از همرزمانش بلند کرد توسط گروه های وحشی وابسته به دربار سلطنتی وقت مورد حمله قرار گرفت موهایش را کندند آنرا لت و کوب نمودند.

جای افتخار است که زنان با افتخار ما در طول تاریخ میلیونها تن قهرمانان، مبارزین راه ترقی، دموکراسی، صلح، دانشمندان، فرهنگیان، هنرمندان، علما و شخصیت های سیاسی، نظامی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، را در دامان خویش تربیه نموده و به جامعه تقدیم نموده اند.

زنان با افتخار در هر زمان با بافتن قالین های مختلف، دوخت لباسهای چرمی، پوستین، تولید زیورات، زرگری، حکاکی، سفالی، موبل و فرنیچر، کندن کاری، شیشه سازی، ابریشم بافی، تربیه زنبور عسل، پیله وری، مالداری، مرغداری، باغداری، زراعتی و غیره نه تنها به رشد اقتصاد و شگوفایی کشور کارهای عظیم را انجام داده بلکه توانستند خدمات بزرگ را غرض معرفی فرهنگ عالی کشور به جهانیان انجام دهند. از همین لحاظ است کسانی که شیر پاک مادر خویش را احترام داشته خدمات زنان را فراموش نمی نمایند.

با تأسف زمانی از تجلیل روز زن در کشور ما حرف زده میشود که میلیونها تن زنان ما با وجود قربانی و قهرمانی های فوق هنوز هم در آتش وحشت دهشت گروه های مسلط در جامعه و حامیان خارجی شان میسوزند و جان میدهند. ادارات ذیربط هزاران واقعه انواع خشونت علیه زنان را طی سال جاری نیز ثبت کرده اند بالای ده ها تن تجاوز جنسی صورت گرفته، وسایل اطلاعات جمعی تجاوز یک ملا را بالای یک دختر سیزده ساله که باردار شده در ولایت تخار در هفته دوم ماه حوت سال جاری نشر نموده ازدواجهای قبل از وقت و اجباری سبب شده که یک تعداد زنان در ولایات دست به خود سوزی و خودکشی بزنند. صدها هزار تن شوهران خویش را در جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از دست داده اند به رنجهای عظیم مبتلا میباشند. ده ها هزار تن که زنان شوهران، پسران شان به مواد مخدر مبتلا بوده مجبور هستند نان آور خانه باشند. ده ها هزار تن زنان به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مخدر غرض جمع آوری کوکنار و غیره در ولایات پیوسته اند یک تعداد زیادشان به مواد مخدر مبتلا شده اند.

بیش از یک میلیون تن در کشور به مواد مخدر که فیصدی آنها را زنان تشکیل میدهند مبتلا قریب به هفتاد فیصد در کشور به نسبت تشدید شدن جنگهای خونین جاری شدن سیل های خون، دهشت و وحشت، افزایش مشکلات اقتصادی، بیکاری، گسترش فساد، فرهنگ معافیت، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی، مسلط شدن مافیای اقتصادی، مواد مخدر، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنایت کاران سازمان یافته، جنگسالاران، زورمندان، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، قانون ستیزان، در جامعه با امراض فزیکی و روانی مبتلا شده که اکثریت آنها را زنان تشکیل میدهند.

محبت را که خداوند ج در قلب زن برای فرزندش جا داده حاضر نیست یک ناخن آنرا به میلیونها دالر تبادله نماید با تأسف دیده میشود که قاتلان مردم افغانستان طبق سناریوی ادارت استخباراتی کشورهای منطقه و جهان همه روزه ده ها تن فرزندان و اولادهای دردانه آنها را به شهادت میرسانند. ربودن سی و یک تن از برادران هزاره در مسیر شاهراه زابل-کابل گروگانگیری چهارصد خانواده در ولایت هلمند به واسطه گماشته گان کشورهای توسعه طلب زیر نام داعش و طالب و سایر جنایت خونین اثبات ادعای ماست. افزایش فقر، بیکاری، سبب اذیت و آزار خیابانی زنان در شهرها گردیده است.

ازدواجهای اجباری قبل از وقت، ردوبدلها، دادن بد و غیره امید میلیونها دختران را از زندگی به آینده بهتر کمتر ساخته است. مخالفین مسلح زیرنام تطبیق شریعت عده را سر زده و سنگسار نموده اند. موجودیت افراد خشن، ضد ترقی در کشور سبب شد که قانون منع خشونت علیه زنان تصویب و عملی نگردد. در حالیکه زنان هستند که بزرگترین مردان جهان را در دامان خویش پرورش داده با تأسف در اکثریت خانواده ها بخصوص در روستاهای قبیله ئی، مرد سالاران، جاه طلب، حق نظر دادن را برای زنان نمیدهند، حتی اجازه رفتن به مسجد بخاطر ادای نماز را نمیدهند، در حالیکه زن بعد از تکمیل سن بلوغ حق تعیین سرنوشت زندگی خویش را مطابق دین مقدس اسلام دارا میباشد. با تأسف هنوز هم پدران وجود دارد که چشم پت آنها را در مقابل پولهای گزاف به افراد زورمند، سالخورده، فاسد نکاح می نمایند.

جوانان ولگرد، ناتوان، محروم با اذیت کردن زنان و دختران در شهرها، بخصوص نزدیک مکاتب خود را تسکین مینمایند. با وجود سرازیر شدن نود میلیارد دالر در کشور زیر نام کمک به افغانستان در زندگی ده ها میلیون مردم تغییرات رونما نگردیده بلکه بیشتر از سابق خراب گردیده که رنج آنرا بیشتر زنان میکشند. زنان با عزت ما از ناحیه نشر و پخش سریالهای مبتذل سخت رنج برده و بخش فلم های سکس را از طریق فیسبوک و غیره بزرگترین توهین بالای زن میخوانند.

در حال حاضر بیش از پنج میلیون دختران به واسطه مخالفین مسلح از مزایای تعلیم و تربیه محروم ساخته شده اند عدم دسترسی به تعلیم و تربیه و تداوی مجانی و سایر دشواریهای خونین سبب شده که ده ها میلیون زنان به آینده بهتر کمتر باور کرده، شب و روز خویش را با در مرگ تدریجی سپری نمایند. فرار از خانه و گرفتن طلاق نیز مایه نگرانی زنان کشور گردیده است. انجام عنعنات و مراسم ناپسند از جمله گرفتن پولهای گزاف بنام ولور بردن نوروزی، براتی، عیدی، برپا کردن مراسم شیرینی خوری، عروسی به مصارف گزاف، در هوتل های گران قیمت، خریداری زیورات و لباس های قیمت بالای داماد و غیره سبب گردیده که میلیونها تن جوانان از جمله دختران از مزایای تشکیل خانواده و پیوند دوستی قلبها مرحوم شوند.

خلاصه اینکه رنج ها و عذاب های عظیم را در هر وقت زمان بخصوص طی دو دهه اخیر مبتلا شده اند از حوصله بیان و نوشتن کتابها دور است. وقت آن رسیده بخاطر بلند بردن نقش بیشتر و بهتر زنان درتحولات بعدی و تجلیل واقعی از روز زنان در کشور مساعد ساخت. با مساعد ساختن بستر صلح و ثبات واقعی، رشد، ترقی، شگوفایی و رسیدن به مقام والای زنان با گرفتن الهام از کارهای نیاکان از جمله زنان با افتخار و سازنده تصامیم عاقلانه، عالمانه، صادقانه، را بخاطر دفع دشورایهای موجود در کشور باید اتخاذ نمود بجای تجلیل نمایشی و فرمایشی از روز هشتم مارچ یعنی روز زن افغانستان زنان را از نهادها، سازمانهای که زنان را طور پراکنده اسیر خویش ساخته نجات داد.

با حمایت از تولیدات داخلی، احیاء و بازسازی واقعی ده ها هزار دستگاه های تولیدی، تجارتی، خدماتی، دولتی، مختلط، خصوصی زمینه رشد، انکشاف، بازاریابی تولیدات داخلی، کاریابی را برای میلیونها تن زنان کشور مساعد ساخت و با سهم گیری در قوای مسلح جلو وحشت و دهشت دشمنان واقعی مردم صلح و ثبات واقعی کشور را گرفت بخاطر آگاهی دهی ده ها میلیون مردم غرض محدود ساختن صلاحیت مافیای مواد مخدر، اقتصادی، جنگسالاران، ناقضین حقوق بشر، عاملین فساد گسترده، فرهنگ معافیت، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنایت کاران، سازمان یافته، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین انواع خشونت های خانوادگی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی را در جامعه گامهای وسیع برداشت تا بتوان از روز هشتم مارچ بصورت واقعی تجلیل نمود تا زنان ما بتوانند منحیث یک انسان مسلمان، افغان در جامعه مقام والای خود را دوباره پیدا نمایند.