انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

اذيت و آزار دختران

در هيچ جاي دنيا در هيچ كشوري سراغ نداريد كه مردها مزاحم زنان و دختر ان خصوصن اذيت و آزار دختران مكتب شوند اما در افغانستان متاسفانه به یک عرف تبدیل شده است. 
اين مشكل متاسفانه افغانستان و مردم را رنج ميدهد ويكي از عادات بسيار بد و مضحك در كشور ماست. 
مشكل از كجا شروع ميشود؟ 
آيا خانواده هايكه پسران شان كارو بار زندگي ، درس و تعليم را رها كرده و هر روز در پشت مكاتب مانند سگان ولگرد حتی بدتراز آن سبب آزار بانوان ميگردند خبر دارند؟ . 
در اكثريت خانواده های افغان ها پسران از ح
ق و حقوقي بر خورداند كه دختران نمي باشند. 
پسران حق دارند آزادی کامل ، نان خوب، لباس خوب، و همه چيزهاي خوب را داشته باشند ولي دختران بخاطريكه دختر اند از اين حقوق إنساني بي بهره اند. ” تو دختر استي براي دختر خوب نيست لباس خوب بپوشد، براي دختر خوب نيست بخندد، براي دختر خوب نيست بلند حرف بزند، دختر حق انتخاب را ندارد، براي دختر خوب نيست بالا ببيند در راه رفتن دختر بايد چشم هايش پايين باشد گناه دارد و هزاران ظلم و نارواي ديگر …… ولي پسران چه ؟ هر بدي كه كردند پرواه ندارد چون پسر اند. اين سبب ظلم در حق دختران میشود تا عاجز و بیچاره در اجتماع باشند و از حق شان دفاع كرده نتوانند و هرکس هر بلای را بالایشان بیاورد و بخاطریکه بد است تحمل کنند.
در کشور های دیگر دختران از حق مساوی برخوردار اند و هیچ مردی نمیتواند از حق برتری و زور خود در برابر شان استفاده سو کند. 
شايد بعضي ها محروميت را دليل اين پيش آمد بد بدانند اما هستند محروم هاي چهار زنه ي كه هنوز هم با چشمان پاره تر به زنان و دختران مردم در سرک و بازار مينگرند. 
پس در اینجا مشکل اساسی مشکل دولت و مسووليت هايش در تطبيق قانون كه متاسفانه در افغانستان بسيار كم است میباشد. اگر پوليسي مخصوص در اين باره وجود داشته باشد و هميشه اين ولگرد ها و خانواده هايشانرا مورد باز پرِس ، جزا هاي سنگين نقدي و حقوقي قرار بدهد به آسانی ميتوان با اين پديده شوم خلاف اسلام و انسانیت مبارزه كرده آنرا محونمود. 
در کشور های دیگر بدترین و شدیدترین جزا برای اشخاصی داده میشود که سبب اذیت و آزار زنان و خصوصن دختران مکتب میگردند. 
به روایتی بحث پيدا يش حق و حقوق مساوي زنان از زمانه هاي جنگ اول جهاني ١٩١٤ تا ١٩١٩در اروپا شروع ميشود. 
جنگ اول جهاني سبب ميشود كه مردان به جنگ بروند ، كشته بدهند و كاروبار و چرخاندن فابريكات ميفتد بدست زنان. 
كار و بار و چرخاندن فابريكات و توليدات توسط زنان سبب میشود که اكثريت زنان مجبورا از خانه بیرون برایند ، با سواد شوند، زنان مجبور ميگردند كه دانش بياموزند و از همه مهمتر صاحب پول و اقتصاد شوند. اين ها سبب ميشوند كه زنان با سواد ، تعليم يافته و ثروتمند يعني با اقتصاد خوب را وادارد به گرفتن حق و داشتن حقوق مساوي و انسانی . 
دولت و نهادهاي كه براي زنان افغانستان كار ميكنند بايد از اين تجارب كشور هاي ديگر استفاده كنند. وقتي زن افغان باسواد باشد، تعليم يافته و متخصص باشد، ثروت و اقتصاد مستقل داشته باشد و در کل قوی باشد این پدیده های زشت اذیت و آزار خودبخود از جامعه محو خواهند شد.