گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

هراس از مقابله جهانی بریکس در برابر «جی ۷»

منبع: جرمان فارن پالیسی

ترجمه: رضا نافعی

۹ ژوئن ۲۰۱۵

مشاوران دولت آلمان، در برلین به بررسی کنفرانس سران ۷ کشور بزرگ غربی پرداختند که طی سه روز گذشته در جنوب آلمان برگزار شد. «انجمن سیاست خارجی آلمان» (DGAP) در تحلیل خود یادآور می‌شود که کشورهای «جی ۷» مدت‌ها به‌نوعی «کمیته رهبری» سیاست جهانی بوده‌اند. بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ این اجبار را پدید آورد که دیگر کشورهای صنعتی و آستانه‌ای را نیز در توافقنامه‌های جهانی سهیم سازند؛ هدف کشورهای «جی ۷» در کنفرانس المان این بود که با تعیین دستور کار کنفرانس «جی ۲۰» کماکان نقش «رهبری» خود را در سیاست جهانی تثبیت کنند. در عین‌حال در برلین گفته می‌شود که به کنار نهادن روسیه از «جی ۸» در درازمدت سودمند نیست. پس‌زمینه این نظر این است که مسکو از زمانی که کنار نهاده شده با قدرت بیشتری در مجمع کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) فعال است. نظر کارشناسان این است که کشورهای عضو بریکس در تلاش‌اند تا وزن مشترک سیاسی خود را در برابر دعوی رهبری کشورهای شمالی به میدان آورند». در چند هفته آینده «بریکس» تصمیم به برداشتن گام‌های عملی برای تأسیس یک بانک نوین توسعه اتخاذ خواهد کرد ـ بانکی که بدیل بانک جهانی خواهد بود ـ و باید تا پایان سالجاری کار خود را آغاز کند. همچنین در نظر است گام‌هایی برداشته شود که بتواند به نقش جهانی دلار پایان بخشد.

از اجلاس «جی ۷» به کنفرانس «بیلدربرگ» برای مردم جهان نقشه می‌کشند!

منبع:‌ اسپوتنیک

ترجمه: رضا نافعی

۱۰ ژوئن ۲۰۱۵

روز پنجشنبه کنفرانس چهار روزه «بیلدربرگ» در اتریش آغاز می‌شود.

اندک زمانی پس از کنفرانس «جی ۷» قدرتمندان سیاسی و اقتصادی، در پس درهای بسته، گردهم می‌آیند. نظریه‌پردازان تئوری توطئه معتقدند که گردانندگان واقعی جهان، از پس پرده، همین «گروه بیلدربرگ»اند. در کنفرانس بیلدربرگ موضوعاتی که دارای اهمیت جهانی هستند، از تروریسم گرفته تا فن‌آوری‌های بسیار بالا، مورد بحث قرار می‌گیرند.

کنفرانس بیلدربرگ در اتریش برپا می‌شود، در ۲۵ کیلومتری محلی که کنفرانس «جی ۷» در آن برپا شد. دو روز پیش از تشکیل این کنفرانس، اسامی‌ کسانی که در آن حضور خواهند داشت منتشر شد. در سالجاری کسی از روسیه در آن شرکت ندارد. ولی نام‌های منتشرشده در آن چشمگیرند. از جمله نخست‌وزیران هلند، فنلاند و بلژیک، دبیرکل ناتو، رئیس‌جمهور اتریش و دو تن از وزرای دارایی کشورهای اروپایی، کسانی هستند که در این کنفرانس حضور خواهند داشت. شاهزاده «بآتریکس» ملکه سابق هلند که پدر او یکی از دو بنیان‌گذار همین گروه «بیلدربرگ» بود نیز به اتریش خواهد رفت.

«گروه بیلدربرگ» تقریباً ۶۰ سال پیش، در سال ۱۹۵۴ به ابتکار «ژزف رتینگر» سیاستمدار لهستانی و «شاهزاده برنهارد دِر نیدرلاند» تأسیس و نخستین کنفرانس آن در سال ۱۹۵۴ در هتل «بیلدربرگ» در هلند برپا شد.

در سالجاری به‌ویژه نمایندگان زیادی از عرصه جهان مالی و روسای هیأت مدیره بانک‌ها در آن حضور خواهند داشت. افزون بر این روسای مؤسسات بزرگ نفتی چون، رویال داچ شل، ب پ، و همچنین میشلین، روشه، زیمنس، گوگل، فیسبوک و دیگران نیز در آنجا خواهند بود.

در جوار مسائل اقتصادی و مالی درباره سیاست بین‌المللی نیز بحث خواهد شد. موضوعات اصلی در سالجاری عبارتند از تروریسم بین‌المللی و ایران. بعید نیست که شرکت‌کنندگان در کنفرانس راجع به روسیه نیز گفتگو کنند. موضوعات مورد بحث دیگر عبارتند از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته، امنیت، فضای مجازی، خاورنزدیک، انگلستان و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در پیش است.

نتایج نظرسنجی مؤسسه پژوهشی آمریکا؛ نظر مردم خلاف تبلیغات رسانه‌هاست!

منبع: اشپیگل آنلاین

گزینش و ترجمه: رضا نافعی

۱۱ ژوئن ۲۰۱۵

 در حالی که محبوبیت پوتین در روسیه فزونی می‌یابد، مخالفت مردم روسیه با اتحادیه اروپا و ناتو بسرعت رو به افزایش است.

نتایج نظرخواهی مؤسسه آمریکایی Pew-Reaserch-Center در روسیه، اوکرائین و ۸ کشور عضو ناتو ( آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، اسپانیا و انگلستان) چنین است:

در هیچ‌یک از کشورهای عضو ناتو بدبینی نسبت به ناتو و آنچه در اوکرائین می‌گذرد به‌شدت آلمان نیست. ۵۸ درصد از کسانی که از آن‌ها نظرخواهی شده معتقدند اگر میان روسیه و یکی از کشورهای عضو ناتو «یک برخورد نظامی ‌جدی پیش بیآید» نباید به آن کشور کمک نظامی ‌کرد. این رقم در فرانسه ۵۳ درصد، در ایتالیا ۵۱ درصد است.

۸۱ درصد مردم آلمان مخالف ارسال اسلحه از آلمان به اوکرائین هستند. میزان مخالفت در اسپانیا و ایتالیا نیز در همین حدود است.

۵۷ درصد از مردم آلمان مخالف عضویت اوکرائین در ناتو هستند. ۵۴ درصد حتی مخالف عضویت اوکرائین در اتحادیه اروپا هستند.

۴۷ درصد از مردم اوکرائین خواستار حل بحران این کشور از طریق گفت‌و‌گو و ۲۳ درصد از طریق توسل به خشونت هستند.

۶۳ درصد از روس‌هایی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند تصویر مثبتی از کشور خود دارند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ افزایشی ۳۴ درصدی داشته است.

۸۸ درصد از روس‌ها معتقدند سیاست پوتین در عرصه بین‌المللی درست است. در نظرخواهی‌هایی که مؤسسه آمریکایی Pew از سال ۲۰۰۳ تاکنون انجام داده این بالاترین درجه تأیید سیاست پوتین در عرصه بین‌المللی است.

میزان داوری منفی روس‌ها:

در مورد آمریکا ۸۱ درصد
در مورد ناتو ۸۰ درصد
در مورد اتحادیه اروپا ۶۰ درصد
و در مورد آلمان ۵۶ درصد است.

تنها ۲۸ درصد از پرسش‌شوندگان روس به صحت سیاست «مرکل» صدراعظم آلمان در عرصه بین‌المللی اعتماد دارند. اعتماد به‌درستی سیاست اوباما از این هم ضعیف‌تر است: فقط ۱۱ درصد.

این نظرخواهی از ۶ آوریل تا ۱۵ ماه مه صورت گرفته است.

سخنرانی «سارا واگن‌کنشت» در پارلمان آلمان: اتحادیه اروپا ۴۰ میلیارد دلار خرج فاشیسم در اوکرائین کرده!

نوشته‌: سارا واگن‌کنشت، معاون اول فراکسیون حزب «چپ‌ها» در مجلس آلمان پیرامون دادن وام به دولت یونان

منبع: یونگه ولت

ترجمه: رضا نافعی

۱۲ ژوئن ۲۰۱۵

پرداخت وام‌ها فقط در صورتی ممکن است که اقتصاد یونان بتواند کمر راست کند. کسی که این منطق ساده را نپذیرد، هدف او نه نجات یورو است و نه نجات پول مالیات‌دهندگان آلمان، بلکه ساقط کردن یک دولت چپ است، به هر قیمت. آنچه تروئیکا می‌خواهد، یعنی کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزودن مالیات بر ارزش افزوده سبب می‌شود که اقتصاد یونان بیش از این در بحران فرو برود. کاستن بیشتر از حقوق بازنشستگی، از حقوقی تاکنون قریب ۴۰ درصد از آن کاسته شده است، یعنی دست‌اندازی به کرامت انسانی. محروم کردن اتحادیه‌های کارگری از حقوق خود و محروم نگاه داشتن آن‌ها از این حقوق، برای آن که بتوان دستمزدها را به حداقل کاهش داد، یعنی حمله به جنبش کارگری. وقتی به نتایج انتخابات بی اعتنایی می‌شود و دولت‌ها را مجبور می‌کنند که در برابر خواست بستانکاران ـ تروئیکا و اصلاحاتی که آن‌ها می‌خواهند سر تسلیم فروآورند یعنی دموکراسی را مورد حمله قرار دادن.

«کار باید با سه مؤسسه (صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا) صورت گیرد» و «آلمان فقط پیشنهاد سه مؤسسه را می‌پذیرد.» این شده ورد زبان صدراعظم مرکل و رئیس‌جمهور فرانسه که روز چهارشنبه به‌عنوان بهترین پیشنهاد مطرح کردند.

با این پیشنهاد خانم مرکل صدراعظم آلمان دیگر دیدار سران سه کشور فاقد معنی می‌شود، چون دیدار سران برای این صورت می‌گیرد که به‌اتفاق هم برای مسأله‌ای که تروئیکا ایجاد کرده راه‌حلی بیابند. مرکل خود را پشت تروئیکا پنهان می‌کند ـ به‌رغم آن که بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اتحادیه اروپا با سیاست باج‌گیری خود، قانون اتحادیه اروپا را نقض می‌کنند. مرکل مصرانه خواستار شرکت صندوق بین‌المللی پول است که عاملان پشت میزنشین آن در آمریکای لاتین و آفریقا بدبختی‌های عظیم به‌بار آورده‌اند. صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۰ اصلاً اجازه نداشت به یونان وام بدهد، بلکه باید خواستار بخشودن بدهی‌ها می‌شد. ولی به‌جای این کار ارقامی ‌غیرعقلانی در مورد یونان به میدان آورده شد که حاصل آن بدهی‌هایی غیرقابل پرداخت شد. ولی مذاکرات به‌دلیل ناتوانی برای دریافت وام شکست نمی‌خورند، چون اگر این‌طور بود صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و دیگر سرمایه‌گذاران ۴۰ میلیارد دلار در اوکرائین ورشکسته به هدر نمی‌دادند تا یک دولت راست‌گرا بتواند برای یک جنگ داخلی بی‌معنی اسلحه بخرد. به یونان تهیدست نمی‌دهند زیرا می‌خواهند یک دولت چپ را به زانو در آورند.