ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

بیاید هم دیگر را بپذیریم

تکبر و خود خواهی نشانه جهل و نادانی است ، تعصب و ضدیت در مقابل مذهب ، زبان ، رنگ ، نژاد ، قوم و یک سمت علل روانی دارد . کسانی که متعصب و فاشیست هستند معمولأ توانایی تفکر و تعقل را ندارند و منطق را نمی پذیرند مریض روانی هستند. صاحب و مالک همه هستی گیتی خداوند(ج) یکتا و یگانه است ، خداوند (ج)است که هست و نیست می کند نه انسان . افغانستان کشوری است با تعدد زبانی ، قومی ، مذهبی و گروهی و ما بین هم مشترکات چون انسانیت ، عقلانیت ، اسلامیت و افغانیت داریم ولی با وجود این همه مشترکات باز هم بر علیه یک دیگر هستیم و بر ضد یک دیگر عمل می کنیم و در صدد حذف یک دیگر هستیم ، ما یک ملت نیستیم در عمل چی برسد به وحدت ملی و متحد بودن  در کشور ما انسان ها به جان هم افتاده اند بنام دین ، مذهب ، قوم ، زبان و قبیله ، بزرگان سیاست زده و تشنه قدرت کشور ما اکثرأ خودکامه و مستبد هستند و همه چیز را برای خود میخواهند ، تیکه داران قومی و دوکانداران  دین در کشور ما بالای دین و قوم تجارت سیاسی می کنند و صرف میخواهند در مسند قدرت باشند و برضد دین ، منافع ملی ، تمامیت ارضی ، جغرافیا سیاسی و ملت عمل می کنند و در بین مردم به تعصبات قومی ، مذهبی ، زبانی و گروهی دامن می زنند . پس بیاید فرهنگ همدیگر پذیری را در کشور خود رایج کنیم و اول باید یک ملت شویم و بعد به وحدت ملی چنگ بزنیم ، پس بیاید اول به منافع ملی بیندیشیم و بعد به منافع قومی ، بیاید اول انسانیت را احترام کنیم و به کرامت انسانی یک دیگر حرمت بگذاریم و بعد به اسلامیت به گونه واقعی و عملی چنگ بزنیم ، بیاید اول به هویت ملی خود یعنی افغان و افغانیت افتخار کنیم بعد به هویت قومی و قبیله ایی فکر کنیم ، بیاید ملاک تمامی افکار و اعمال خود عقل را قرار دهیم و همیشه وقت تعقل و فکر کنیم ، بیاید به عنوان یک انسان انسان های  دیگر را احترام کنیم و دوست بداریم ، بیاید به عنوان مسلمان به اسلامیت خود افتخار کنیم و یک مومن مسلمان واقعی خود را ثابت کنیم و به دیگر مسلمانان ظلم و ستم را روا نداریم ، بیاید به عنوان یک افغان زیر یک چتر همه با تمامی افتراقات مذهبی ، قومی ، زبانی ، نژادی و سمتی با هم زندگی کنیم ، و بالاخره بیاید به عنوان انسان ، مسلمان و افغان هم دیگر را بپذیریم و احترام کنیم و ملاک تمامی اعمال و افکار خود انسانیت ، عقلانیت ، اسلامیت و افغانیت را قرار دهیم .  برای اینکه هم دیگر را بپذیریم اول باید یک ملت واحد شویم نه تنها در شعار های میان خالی بلکه در عمل نشان دهیم و یک فکر واحد ملی را به وجود بیاوریم و منسجم شویم پیش زمینه ها برای رسیدن به همدیگر پذیری به عنوان یک رهیافت میتواند در پنج موارد ذیل مطرح شود:

اول: حکومت باید عدالت اجتماعی را تامین و حاکمیت قانون را به وجود بیاورد و قانون را بالای همه بشکل یکسان و مساوی تطبیق کند و این یکی از وظایف اصلی دولت به ویژه حکومت است .

دوم : مبارزه مدنی باید صورت گیرد ، رسانه های جمعی مردم را باید به انسانیت ، عقلانیت ، اسلامیت و افغانیت سوق دهد و تبلیغ بیشتر صورت گیرد تا فاصله ها میان مان از بین برود و در دل ما کینه و حسادت کم شود و یا هم از بین برود.

سوم : علمای واقعی دین کسانی که به علم خود عمل دارند باید مردم را به میانه روی ، تعادل ، عدالت ، تعقل ، تفکر ، وطن دوستی ، انسان و انسانیت ، کرامت انسانی ، حقوق بشر و انسان دوستی دعوت کنند.

چهارم : در نصاب تعلیمی و آموزشی ما مضمون یا مضامین بنام انسانیت ، وطن دوستی ، شرافت ، اخلاق ، عقلانیت ، تعهد اخلاقی ، وطن دوستی ، شخصیت سازی ، کثرت گرایی ، احترام به یک دیگر و منافع ملی علاوه شود و در مکاتب باید تدریس شوند .

پنجم: خانواده ها به ویژه پدر و مادر فرزندان خود را به انسانیت، عقلانیت ، اسلامیت ، وافغانیت دعوت کنند و خود الگوی باشند از انسانان عاقل ، مسلمانان واقعی ، و افغانان واقعی وطن دوست و متعهد به منافع ملی و ملت ، این همه موارد دست به دست هم داده و تا حدی میتواند فضا کثرت گرایی و هم دیگر پذیری را به وجود آورد .

خوشحال آصفی