آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

طبعیت و ما

در نخست چند سوال؟
1-آیا امروز چیزی را دور انداخته اید؟
2-زباله ها از کجاه می آیند؟
3-آیا این زباله های تجزیه میشوند؟
طبعیت کیفیتی(چگونگی)است و همین طور حقیقتی است که ظاهر حیات و ممات دارد.
طبعیت منظم و قانون مند است و اجزای آن مرتب و شکل های که در آن یافت میشوند در نهایت درجه کمال هستند به طوری که به هیچ اجزای طبعیت نمی توانند از نظم و ترتیب خارج شوند.
انسان قرن بیس یکم چنان گرفتار دنیایی ماشینی خود شده است که اغلب فراموش می کند موجودات زنده دیگری هم روی این کره خاکی زندگی میکند.
زندگی  در این کره خاکی یک ایکو سیستم بزرگی است ، یعنی یک رابطه زنجیری بین همه موجودات زنده از کوچکترین  گیاه دریایی الی بزرگترین جانواران که در خشکه زیست دارند.
متاسفانه ریختن زباله ها بروی طبعیت یک چالش عمده برای زندگی کره خاکی شده است.
بنا بر دلایل متعدد منجمله افزایش جمعیت ، زباله ها در دل طبعیت نیز افزایش یافته است.
بازگشت به طبعیت در مورد بسیاری از مواد موجود در زباله به طول می انجامد و این مواد سالها باعث آلورگی و آسیب به محیط زیست می شود.
پلاستیک صدها سال روی زمین باقی می ماند اما تجزیه نمیشود ،  خریطه ها و ظروف پلاستیکی که به دلیل سبک سازی و اسان نمودن کار مورد استفاده قرارمیگیرد امروز عامل برزگترین مشکل زیست محیط هستند.
پلاستیک غیرقابل تجریه است و خریطه های نایلونی به طور متوسط 500 سال در طبعیت باقی می ماند تا به خاک مبدل گردد.
انباشته شدن زباله ها در محلات و شهرها مکان خوبی  برای رشد میکروبها و تولید و تکثر حشرات میباشد.
زباله ها 3 عامل رشد و تکثر این حشرات را در خود دارد از قبیل مواد غذای ،رطوبت و پناه گاه برای بقایی نسل شان.
ریختن زباله ها در برخی از نقاط شهر سبب صدا بلند نمودن فامیل ها ، صاحبان دکاکین و سپورمارکیت ها میشود در حقیقت طبعیت جاندار است و دارای حس است و اگر در اکوسیستم ان با ریختن زباله ها اخلل ایجاد شود طبعیت بیمار و توان زار اوری و زایش را از دست میدهد.
وظعیت فعلی شهر ها نشان دهنده برخور غیرمسولانه ، خیلی ها ظالمانه و بی مهریی  انسانها را در برابر طبعیت نشان میدهد انسان به هر کجاه که رفت با گذاشتن زباله رد پای از خود نشانی گذاشت.
زباله ها بلخصوص پلاستیک از لحاظ انرژی بسیار با صرفه عمل میکند و رها کردن ان در دل طبعیت تهدید جدی برای حیات بشر و اینده محیط زیست پنداشته میشود.
کابل کثیف ترین پایتخت کشورهای جهان به هر طرف که نگاه کنید به تجمع زباله های خانگی مواجه میشوید بلخصوص در اطراف بلند منزل ها،مارکیت ها و امکان رهایشی.
با وزیدن اندک باد همه شاهد رقص صدها خریطه های پلاستیک در اسمان شهر کابل میباشیم که از جکله یادگار های ما در طبعیت است.
نظر به تحقیقات انجام شده نشان میدهد که 6 میلیون نفوس کابل روزانه 4 هزار و 700 تن زبله مخلوط با خام و مواد ساختمانی تولید و از شهر خارج مکینند.
زمانیکه در شهر کابل به گشتزنی میپردازیم بلند منزل های لکس با طراحی و معماری اروپایی را میبینیم و در داخل ان تا لحظات فراموش میکنیم که در جاه هستیم وجود این بلند مزنل های مجلل واقعا شکل کابل را با چند دهه جنگ عوض کرده اما به فرهنگی شهر نشینی تا اکنون هیچ توجه صورت نگرفته است ، برای اثبات این نیاز است تا از مغازه و بلند منزل مجلل خارج شوید خواهید دید که هنوز در کابل زخمی هستید ،سرمایه گذاران با پول های هنگفت این قصر های را اعمار کرده اند اما متاسفانه که به بیرون ان اندک توجه نشده حتی این مغازه های مجلل پارکنگ مناسب ندارند.
با گذر از فصل سرما که دود های بخاری ها در طبعیت آزاد میشود به فصل بهار میرسیم فصل تفریح و چکر ما ، با تاسف باید گفت که بازهم یادگار های ما به شکل خریطه و زباله در دل طبعیت باقی میماند.
اگر به این کره خاکی که خانه ما هست به طبعیت زیبا و شهرها و مناقط خود توجه نکنیم تا چند سال اینده زندگی در شهر ها دشوار خواهد شد.
بنابا غرس نهال و آموزش فرهنگی شهر نشینی برای الاد های مان آینده طبیعت زیبا خود را باید تضمین کنیم.
نویسنده: سید عادل سادات