چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

سختگری دردین

تتبع ونگارش :
امین الدین «  سعیدی- سعيد افغانی  »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان
ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

خواهران وبرادران محترم !
اگر به جوهر ، حکمت وفلسفهء   شریعت غرای  محمدی نظر بیاندازیم  بو ضاحت تام در خواهیم یافت که شریعت اسلام برای سهولت و آسان‌گیری اساس وپایه گزاری شده است.
 دین اسلام  برای آنعده اشخاصیکه دارای عذر می‌باشند حتی در انجام عبادات به اندازه و متناسب به عذرشان تخفیف بعمل اورده است تا بتوانند بدون  مشقت وتکلیف و بدون در مضیقه قرار گرفتن  عبادات شان را انجام دهند. 
پروردگار با عظمت ما میفرماید : « وَمَا جَعَلَ عَلَيۡكُمۡ فِي ٱلدِّينِ مِنۡ حَرَجٖ »
( سوره الحج:  آیه 78). (خداوند در دین (اسلام) کار سخت و دشوارى را بر شما نگذاشته  است).

وباز در ( آیه 185  سوره البقره  می‌فرماید: «يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلۡيُسۡرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلۡعُسۡرَ » ( خداوند آسایش شما را می‌خواهد ، خواهان زحمت شما نیست).

وباز می‌فرماید: «  فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ مَا ٱسۡتَطَعۡتُمۡ  » ( سوره التغابن:  آیه 6 )  (آنقدر که در توان دارید از خدا بپرهیزید و تقوا پيشه كنيد).

همچنان شارع دین مقدس اسلام از زبان پيامبر اسلام  محمد صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِأَمْرٍ فَأْتُوا مِنْهُ مَا اسْتَطَعْتُمْ». ( هرگاه شما را به انجام کاری امر نمودم هر اندازه که در توان دارید آن را انجام دهید). وهمانطوریکه یاد اور شدیم که : «إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ». (  اساس دین برای اسانی وسهولت پایه‌ریزی شده است). به یقین تدریج در تشریع که در شرعیت دین مقدس اسلام وجود دارد ، حکمت اش همین است .
یکی از موضوعاتیکه در این مورد میتوان بطور مثال ذکر کرد ، نماز شخص مریض است ، که به هر اندازیکه امکان وتوان جسمی اش وجود داشته باشد ، عبادت نماز را، باید در همان حالت انجام دهد .

زیر قاعده کلی همان است که گفته اند : « لا يكلف الله نفسا إلا وسعها  » ( بر هیچ شخصی بیشتر از توانش بار نخواهد مان  ).
بناً شخص مریض به هر اندازه که توان داشته باشد مکلف به اجرای  همان بخشی از عبادت است.

عمل سختگیری در عبادت در دین خداوند ( ج) نیست ، این بدین معنی است که انسان در حالت قرار میگرد که توان جسمی اش به پایان  میرسد واز سعی که انسان بدان ملکف  شده (لایکلف الله نفسا الاماوسعها) خارج میشود . بنآ انسان کوشش كندکه بی مورد دین  وعبادتی .دینی را بالای خود سخت ود شوار نسازد طوریکه در حدیثی آمده است : «هَلَکَ الْمُتَنَطِّعُونَ، هَلَکَ الْمُتَنَطِّعُونَ، هَلَکَ الْمُتَنَطِّعُونَ». یعنی : « مُتَنَطِّعون هلاک شدند، و این جمله را سه بار تکرار فرمودند» مسلم (2670)  . (مجموع فتاوی الشیخ ابن عثیمین) (13/135).

«مُتَنَطِّعون » کسانی هستند که در اعمال خود، مانند عبادت، سخن گفتن و جاهایی که جای سخت‌گیری نیست، بی‌مورد سخت‌گیری می‌کنند و بر خود فشار می‌آورند.

 عدم اطاعت از اوامر دينی مبنی نه اوردن هرج و تکلیف بلاحد در واقعیت تجاوز از حق است و انسان مسلمان و رسالتمند نباید آنرامرتکب شود. و من الله التوفیق