کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

از نشست مکه تانشست اسلام آباد

نویسنده : مهرالدین مشید

روز سه شنبه دو نشست یکی در ریاض و دیگری در اسلام آباد براگزار شد که  هر دو نشست پیوند به جنگ افغانستان داشت. در نشست ریاض علمای دینی به ابتکار سازمان همکاری های اسلامی با میزبانی عربستان سعودی برگزار شده بود که هدف اش جستجوی راۀ حل برای منازعۀ هفده ساله در افغانستان بود؛ اما در نشست اسلام مقام های اطلاعاتی چهار کشور پاکستان، ا یران، روسیه و چین دور هم جمع شدند تا راههای مبارزه با داعش را پیدا کنند و با استراتیژی واحد در برابر داعش بجنگند. این چهار کشور که از گروۀ طالبان به نحوی پشتیبانی می کنند و از طالبان بحیث جنگاواران نیابتی برضد غرب در افغانستان استفاده می کنند، معلوم است که خواهان صلح نیستند و هدف از نشست اسلام آباد باروت پاشی بر جنگ افغانستان بود که همزمان با نشست ریاض برگزار گردیده بود.

چهارشنبۀ گذشته برابر به یازدهم جولای بیش از صد عالم دینی از 57 کشور اسلامی در جده و مکه گردهم آمدند تا از ین تریبیون طالبان را برای گفت وگو با حکومت افغانستان دعوت کنند. این نشست ناروا خواندن جنگ را آغازی برای گفت و گو ها اعلام کردند تا پایگاۀ دینی این جنگ را از بنیاد فرو ریزند و به جهانیان برسانند که جنگ افغانستان با اسلام کاری ندارد و بلکه با زبان خموش گفتند که جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی است. این نشست جنگ افغانستان را ناروا اعلان کردند و از طالبان خواستند که با حکومت افغانستان وارد گفت و گو شوند. ملک سلیمان پادشاۀ عربستان سعودی دراین نشست ابراز امیدواری کرد که ابتکار کشور اش و سازمان کشورهای اسلامی یک صفحۀ تازۀ امنیت و ثبات را در کشور جنگ زدۀ افغانستان، باز خواهد کرد و وی ابراز خوش بینی کرد که تلاش‌های عالمان جهان اسلام برای بستن صفحۀ گذشته و گشایش صفحۀ تازه در افغانستان کمک کند و این آرزوهای افغان‌ها را که امنیت وثبات می‌خواهند به واقعیت مبدل خواهد کرد. وی هرچند روند صلح افغانستان را دشوار خواند و اما گفت که رسیدن به صلح در افغانستان، نیازمند گفت‌وگو، آشتی و تحمل با رعایت خطوط دین اسلام،  ممکن خواهد بود.

در این نشست به دلیل اختلاف های شدید سیاسی میان ریاض و تهران، هیچ عالم دینی از ایران در این نشست حضور نداشت؛ اما در حاشیه این نشست، قبله عیاض، قونسل نظارت اسلامی پاکستان، به خبرنگاران گفت که همه طرف‌های درگیر در افغانستان، باید به دور یک محور جمع شوند، مشکلات را تشخیص و برای حل آن اقدام کنند. وی افزود که طالبان، برای نیل به اهداف شان، باید راه سیاست و انتخابات را برگزینند. وی در پاسخ به یک پرسش گفت: «حمله برمسلمانان، در اسلام گنجایش ندارد و حملات انتحاری هرگز در اسلام جواز ندارد.» حکومت افغانستان از تصمیم این نشست ابراز حمایت کرده و از آن استقبال کرد؛ طالبان با نشر اعلامیه یی فیصلۀ این نشست را امریکایی خوانده وگفتند که در این نشست عالمان اسلامی به گونۀ مستقل اشتراک نکرده بودند و این نشست را مورد انتقاد قرار داده و گفتند، این نشست از اشغالگران امریکایی کرد.

هرچند پیش از برگزاری نشست ریاض واکنش طالبان  معلوم بود که در برابر این نشست واکنش منفی خواهد بود؛ زیرا طالبان به دعوت  سعودی برای اشتراک در این کنفرانس نه گفتند و آن را یک نشست امریکایی خواندند که عدم حضور طالبان مانع برگزاری نشست نشد و این نشست به کار خود ادامه داد و با ناروا خواندن جنگ افغانستان این نشست پایان یافت. این بر همگان واضح است که جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی است و رنگ دینی ندارد و طالبان مانند سایر گروه های تروریستی ابزاری در چنگال شبکه های استخباراتی پاکستان، ایران و اخیرا روسیه هستند. پس اتخاذ تصمیم مستقل از چنین گروۀ  وابسته غیر ممکن است؛ بلکه حرف اول را باید شبکه های جهنمی بزنند که گروههای تروریستی را تمویل و تجهیز می کنند و به جنگ در افغانستان می فرستند. نشست اسلام به اشتراک مقام های اطلاعاتی چهار کشور پاکستان، ایران، روسیه و چین در واقع پاسخ اصلی حامیان تروریزم در برابر نشست دو روزۀ جده و مکه بود. به گزارش الوقت «سرگئی ایوانوف» مسئول رسانه‌ یی سرویس اطلاعاتی روسیه روز سه‌شنبه از نشست اطلاعاتی چهارجانبه با حضور سران سرویس‌های اطلاعاتی ایران، روسیه، چین و پاکستان خبر داد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، این نشست روز سه‌شنبه در شهر اسلام‌آباد پاکستان برگزار شده و «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه به نمایندگی از مسکو در این نشست حضور داشتت. ایوانوف گفت: “مباحث بر خطرهای ناشی از پا گرفتن داعش در افغانستان، متمرکز بود. ” وی افزود که در این کنفرانس درباره اهمیت برداشتن گام‌های هماهنگ برای ممانعت از سرایت داعش از عراق و سوریه به افغانستان و بروز تهدید برای کشورهای همسایه، تفاهم صورت گرفت و در ضمن شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت مشارکت بیشتر قدرت‌های منطقه‌ یی در تلاش‌های جاری برای حل و فصل منازعه در افغانستان، تأکید کردند. این نشست چند روز پس از آن برگزار شد که “مایک پامپئو” وزیر خارجه آمریکا در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد کابل، پایتخت افغانستان، شد. مقام‌های وزارت خارجه روسیه پیش از این واشنگتن را به طرح‌ریزی برای انتقال داعش به افغانستان متهم کرده‌اند.

نشست اسلام آباد در برابر نشست مکه در واقع از ماهیت اصلی جنگ افغانستان پرده بر می دارد که این جنگ نیابتی است، با اسلام و دین کاری ندارد و در ضن ابعاد منطقه یی و جهانی جنگ افغانستان را بازگو می کند.

در این شکی نیست که فتوای عالمان جهان اسلام در سعودی در پیوند به ناروا خواندن جنگ افغانستان آخرین دیوار ترفند تروریزم را فرو ریخت و بر تابوت وحشتناک آن میخ کوبید. این فتوا جنگ درافغانستان را حرام دانست و پس از این آنانی که در این جنگ مدعی شهادت اند، حرام می میرند. پس از این پروندهءشهادت استخباراتی آی اس آی به کلی بسته شد و داعیه داران این جنگ در واقع در صف شیطان قرار دارند. بر بنیاد های اصول دینی جای شان جهنم است. پس از این هرنوع مقاومت و دفاع در برابر وحشت تروریستان یک امر مقدس و در ضمن ملی و اسلامی است.  این فتوا دوکان تروریزم را بست و بازار جنرال های تروریست پرور پاکستان را به کلی سرد گردانید. پس از این اوراد های شیطانی ملافضل رحمان نوکر آی اس آی دیگر شنونده یی نخواهدداشت و طومار فتنه گرانهء مولا نا سمع الحق دیگر خریداری ندارد. این فتوا نقطهء عطفی در جنگ افغانستان می تواند باشد که حمله های مردمی و نیرو های امنیتی افغانستان در برابر تروریستان برحق است و این فتوا از کعبه مکان مقدس مسلمانان برای آنان قوت تازه بخشید و دفاع آنان را از وجب وجب کشور یک امر دینی و ملی و مقدس شمرد. پس از این چشمه های پولی طالبان نیز خشک،  منابع تمویل آنان محدوتر و نابودی لانه های امن آنان یک امر شرعی پنداشته خواهد شد.

هرچند فتوا سعودی بستر های شرعی و اخلاقی را برای حرام شمردن جنگ هموار کرد و جال زمان آن رسیده است که این علما حکومت های شان را ترغیب کنند و بر آنان فشار آورند که فشار بر تروریزم و حامیان آنان را افزایش بدهند تا جنگ افغانستان را پایان بدهند. در غیر این صورت این فتوا شاید به آن قوت تاثیر گذار نباشد. این فتوا فقط فرصت ها را برای کوبیدن تروریستان و ارادهء محکم برای نابودی تروریزم میسر کرد تا جبههء ضد تروریزم قاطعانه و یک پهلو و رک و راست برضد تروریرم و حامیان آنان عمل کند؛ زیرا ضربه وارد کردن بر تروریزم یگانه گزینه برای نابودی آن است و فتوا در برابر آن شاید مسکنی بیش نباشد. این فتوا ها هرگز دندان تروریزم را نمی شکند و آن را قلع و قمع نمی کند.

واکنش منفی طالبان در برابر اعلاامیه مکه بیشتر ثابت کرد که تروریزم با منطق صلح سازگاری ندارد و تلاش های صلح از قاطعیت مبارزه با تروریزم می کاهد و حتا ضیاع وقت است؛ زیرا این تلاش ها تروریزم را تقویت کرده ، برای آنان فرصت سازی کرده  ومشروعیت می بخشد. پس هرگونه واکنش های حوش بینانه در برابر خیره سری های تروریستان خوش باوری سیاسی و یا به انحراف کشاندن افکار عامه است که اراده غرب برای پایان جنگ افغانستان را بیشتر از این زیر پرسش می برد. هفده سال جنگ نشان داده است که کابل قادر به مدیریت جنگ نیست و لجاجت تروریزم در کنار نداشتن استقلالیت کامل با توجه به وابستگی هایش به شبکه های خارجی، غیر قابل شکننده است و طالبان هرگز به روند صلح نمی پیوندند تا زمانی که حامیان منطقه یی و جهانی شان سیاست های راهبردی شان را تغییر ندهند. با این تعیبیر کلید پایان جنگ افغانستان در دست طالبان نه؛ بلکه در دست آنانی است که این جنگ را برای رسیدن به اهداف راهبردی شان تمویل می کنند. یاهو