خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

پرواز» کلینتونی در سوریه برای «نجات جان انسانها» نخواهد بود

30 اکتبر 2016

«منطقۀ ممنوع فرماندۀ  کمیتۀ فرماندهان ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ایالات متحدۀ آمریکا گفته است : منطقۀ پرواز ممنوع مستقیماً به جنگ علیه روسیه خواهد انجامید.

پروفسور میشل شوسودوسکی

مرکز مطالعات جهانی سازی، 27 اکتبر 2016

Images intégrées 1

رسانه ها دربارۀ برخورد بین وزارت امور خارجه و کمیتۀ فرماندهان ستاد فرمانده مرکزی ایالات متحدۀ آمریکا سکوت کرده اند.

فرماندۀ کمیتۀ فرماندهان نیروهای مسلح ایالات متحدۀ آمریکا، ژنرال جوزف فرانسیس دانفورد Joseph Francis Dunford (تصویر پائین سمت چپ) بی هیج تردید قاطعانه در سنای ایالات متحدۀ آمریکا به وزیر امور خارجه جان کری اعلام کرد که «منطقۀ ممنوع پرواز» بر فراز سوریه به جنگ علیه سوریه و روسیه خواهد انجامید، و پیامد آن نیز وخیم شدن برخورد نظامی خواهد بود.

در نشست گردهمآئی سرویس های نظامی در سنای ایالات متحدۀ آمریکا، در پاسخ به پرسش های سناتور جمهوری خواه راجر ویکر Roger Whicker (میسی سیپی)، ژنرال دانفورد چنین گفت :

« آقای سناتور، در وضعیت کنونی، برای این که ما کنترل آسمان سوریه را در اختیارمان بگیریم، باید علیه سوریه و روسیه بجنگیم (…) این تصمیم بسیار مهم در صلاحیت من نیست.» (کمیسیون سرویس های نظامی سنا، 22 سپتامبر 2016)

طی سومین سخنرانی نامزدی ریاست جمهوری، هیلاری کلینتون اعلام کرد که اگر برگزیده شود، «برای نجات جان انسانها» منطقۀ ممنوع پرواز ایجاد خواهد کرد. کلینتون در پاسخ به فاکس نیوز تنظیم کنندۀ  بحث گفت:

« فکر می کنم که منطقۀ ممنوع پرواز می تواند زندگی انسانها را نجات دهد و پایان جنگ را نیز تسریع سازد. من کاملاً به نگرانی های موجهی که رئیس هیئت نظامی و ژنرال مطرح کردند آگاه هستم ».

« این کار از امروز تا فردا انجام نخواهد گرفت. باید قاطعانه گفتگو کنیم و به روشنی به روسها و سوریها بفهمانیم که هدف ما از ایجاد منطقۀ ممنوع پرواز تضمین امنیت آنانی ست که در منطقه به سر می برند (…). من فکر می کنم که می توانیم به توافق برسیم و به روسها و سوریها بفهمانیم که این موضعی است که ما روی آن پافشاری می کنیم زیرا به نفع آنانی ست که در خاک سوریه به سر می برند.» (فاکس نیوز)

در حال حاضر در دولت اوباما، هیئت فرماندهان ستاد فرماندهی نیروهای مسلح با ایجاد «منطقۀ ممنوع پرواز» مخالفت می کنند.

اعضای هیئت رؤسای ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح از سوی وزیر دفاع معرفی شده اند. در ریاست جمهوری احتمالی کلینتون انتظار می رود که وزیر دفاع  و فرماندۀ هیئت فرماندهی ستاد فرماندهی مرکزی جدید برای ایجاد منطقۀ ممنوع پرواز در سوریه انتخاب شوند.

میشل آنژلیک فلورنوی Michèle Angelique Flournoy، معاون قدیمی وزارت دفاع برگزیدۀ هیلاری برای مقام وزیر دفاع و موافق راهکار «منطقۀ ممنوع پرواز» است.

به گفتۀ Defense One ، « بانوئی که باید پنتاگون را در ریاست جمهوری هیلاری کلینتون هدایت کند گفت که از نیروهای ایالات متحده درخواست خواهد کرد که نیروهای نظامی بشار اسد را از جنوب سوریه خارج کنند و او نیروهای نظامی دیگری از ایالات متحده برای مبارزه علیه گروه های مسلح دولت اسلامی به منطقه گسیل خواهد کرد

از چپ به راست، مادلن اولبرایت، هیلاری کلینتون، میشل فلورنوی، فلیکر

افشای نامه های الکترونیک نشان داد که میشل فلورنوی به کلینتون نزدیک شده است. او «فشار نظامی محدود» برای تسهیل برکناری اسد از قدرت در سوریه را ضروری می داند و خواستار اجرای چنین طرحی شده است. ایجاد «منطقۀ منع بمباران در بخشهائی از سوریه که زیر کنترل شورشیانی به سر می برد که از پشتیبانی ایالات متحده برخوردارند یکی از راهکارهای همین طرح فشار نظامی ست.» این راهکار نظامی برای ایجاد منطقۀ ممنوع پرواز به شکل شگفت آوری به پشتیبانی از تروریستها از جمله داعش شباهت دارد و اقدامی ست علیه نیروهای نظامی سوریه و روسیه که در میدان جنگ درگیر پاکسازی آنها هستند.

به گزارشDefense One مجلۀ آتلانتیست : فلورنوی و به همین گونه چند تن دیگر از همکارانش در مرکز امنیت نوین آمریکا Center for New American Security (CNAS)، از گسیل نظامیان ایالات متحدۀ آمریکا در تعداد بسیار برای مبارزه علیه داعش و رژیم اسد دفاع می کنند که دولت اوباما نیز حاضر به اجرای آن است.

به باور میشل فلورنوی به شکلی که روز دو شنبه در واشنگتن در گردهمآئی سالانه در مرکز امنیت نوین آمریکا CNAS مطرح کرد :  از روزی که روسیه فعالانه وارد کارزار واقعی سوریه شد «شرایط گفتگوئی را که ما خواستار آن هستیم تشویق نمی کند» سیاست ایالات متحده باید بر مبنای برکناری اسد باشد، حتا اگر چنین امری مستلزم فشار نظامی محدود باشد.

فلورنوی کتمان نمی کند چنین راهکاری به شکل گسترده به نفع مداخلات ایالات متحده خواهد بود، برای مثال او تأیید کرد پشتیبانی اش از « تیراندازی حفاظتی از فاصلۀ دور علیه اهداف نظامی سوریه» از سوی ایالات متحده برای تحمیل منطقۀ مموع پرواز بوده است.

با وجود این، گزارشات منتشر شده در رسانه ها دربارۀ جزئیات گفتگوهای ژنرال دانفورد و کارتر وزیر دفاع در گردهمآئی هیدت سرویس های نظامی سنا چیزی ننوشته اند : حالا ببینیم که آیا ریاست این گردهمآئی چیزی برای گفتن دارد یا نه.

سناتور ویکر : بسیار خوب، آقای کارتر  وزیر دفاع، اگر اجازه دهید  از شما یک سؤال دارم. خیلی خوب می بود که بمباران با بمب های بشکه ای متوقف شود. من امروز با یکی از همکاران دموکرات در این باره گفتگوئی داشتم. می خواهم منطقۀ ممنوع پرواز ایجاد شود تا پرتاب بمب های بشکه ای متوقف شود، و این همکار در جبهۀ مقابل پرسیدم که ایا با این کار موافقت دارد. او پاسخ گفت « آری».او گفت « ولی به نظر من باید منطقۀ ممنوع پرواز را به شکل دیگری بنامیم. ولی این سناتور بعداً تغییر عقیده داد و برای توقف پرتاب بمب های بشکه ای، می خواهد دست به کار شویم :

نظر شما دربارۀ این موضوع چیست؟ آیا کار مفیدی نیست که ما با اقدامات قاطعانه از این کشتار جلوگیری کنیم؟

کارتر وزیر دفاع : از محتوای مشخص گفتگوی شما با همکارتان بی اطلاع هستم. اگر آقای رئیس چیزی برای اضافه کردن دارد، من نظر خودم را خواهم گفت.

سناتور ویکر : فکر می کنم او از منطقۀ ممنوع پرواز حرف می زد.

کارتر وزیر دفاع : بسیار خوب. OK

سناتور ویکر : … ولی با ترسیم وضعیتی قابل قبول تر.

کارتر وزیر دفاع : تعدادی از گزینشهای مختلف روی میز هست، ولی فکر می کنم یکی از آنها بیش از همه مورد بررسی قرار گرفته و آن هم پیشنهاد وزیر امور خارجه جان کری است که در پی ارتقاء آن می کوشد که عبارت است از ایجاد منطقۀ ممنوع پرواز برای روسها و سوریها که دائماً به مردم سوریه حمله می کنند… اگر از منطقۀ ممنوع پرواز برای هواپیماهای ایالات متحدۀ آمریکا که علیه داعش مبارزه می کنند حرف می زند، روشن است که بذل توجه ما را بخود جلب نمی کرد و من قویاً با آن مخالفت خواهم کرد.

سناتو ویکر : مراجعۀ من به یکی از…

کارتر وزیر دفاع : فکر نمی کنم به این شکل مطرح شده باشد، ولی وزیر امور خارجه جان کری برآن است که نیروهای هوائی روسیه و سوریه را به زمین بنشاند. اگر به چنین توافقی دست یابد، گام خوبی خواهد بود. حال اجازه دهید از فرمانده دانفورد بپرسیم که نظرش دربارۀ این موضوع چیست.

ژنرال دانفورد : سناتور، یگانه موضوعی که می خواهم به آن بپردازم، چیزی ست که خودتان می دانید، وضعیت در محل تغییر کرده و فکر می کنم که من مسئولیتی دارم، ما، هیئت رؤسای ستاد فرماندهی مرکزی، ما همه مسئولیت داریم که به ریاست محترم از همۀ امکانات و احتمالات گزارش دهیم. ما این موضوع را در گذشته نیز  در وضعیت خاصی  مطرح کردیم. در محل اوضاع تغییر خواهد کرد، و ما دائماً در حال بررسی احتمالات و امکانات هستیم و بر آنیم که آقای رئیس از آن مطلع باشد.

سناتور ویکر : از احتمال کنترل فضای آسمانی برای جلوگیری از پرتاب بمب های بشکه ای چه می دانید؟

ژنرال دانفورد : همۀ احتمالات…

سناتور ویکر : دربارۀ این احتمال چه فکر می کنید؟

ژنرال دانفورد : سناتور، در حال حاضر برای این که بتوانیم فضای آسمان روسیه را کنترل کنیم، باید علیه سوریه و روسیه وارد جنگ شویم. چنین تصمیمی، به این اهمیت، مطمئناً جزء صلاحیتهای من نیست.

اعضای کنونی هیئت فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ آمریکا ( 2016) 

نتیجه گیری

آنچه از مشاهدات و بیانیه هائی که در بالا مطرح کردیم بر می آید چنین است : تصمیم گیرنده ها در بالاترین مراتب دولتی و نیروهای نظامی ایالات متحدۀ آمریکا به تبلیغات خودشان باور دارند، و نمی توانند بی آن که در تبلیغات بیافتند دربارۀ مسائل عینی بیاندیشند. این موضوع دربارۀ جنگ هسته ای نیز مشاهده می شود. جنگ هسته ای برای آنان «عملیاتی ست برای برقراری صلح».

احتمال کمی وجود دارد که اقدامات بسیار گسترده برای اجرای «منطقۀ پرواز ممنوع» در دولت اوباما پیش از انتخابات نوامبر و ورود رئیس جمهور جدید ایالات متحدۀ آمریکا در ژانویۀ 2017 به اجرا گذاشته شود.

در نتیجه، سه ماه آینده برای سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. در این مدت، اردوی نظامی سوریه، روسیه و ایران علیه تروریسم تلاش خواهند کرد که مواضع تروریستهائی که هنوز مقاومت می کنند را از بین ببرند و کل کشور را از وجود آنان پاکسازی کنند.

پیاده نظام اتحادیۀ نظامی غرب باید در منطقه شکست بخورند. اگر این هدف عملی گردد، پیامد اجتناب ناپذیر آن روی «امکانات ایالات متحدۀ آمریکا» یعنی گسترش نیروهای زمینی و برقراری منطقۀ ممنوع پرواز  تأثیر خواهد گذاشت. از جمله، واشنگتن تلاش خواهد کرد تا پیاده نظام خود یعنی تروریستهای داعش را که در موصل به سر می برند از عراق به سوریه منتقل کند.

Michel Chossudovsky

لینک متن اصلی :

http://www.mondialisation.ca/la-zone-dexclusion-aerienne-de-clinton-en-syrie-ne-va-pas-sauver-des-vies-elle-menera-a-une-guerre-contre-la-russie-cest-le-president-du-comite-des-chef/5553323

ترجمۀ حمید محوی