(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

«
»

یغماگری، سنت دیرینۀ غرب

Успенская колокольня Киево-Печерской Лавры в годы войны

والری بورت (VALERY BURT)

ا. م. شیری

نمایندگان کشورهای غربی ارزشمندترین آثار هنری را از لاورای کی‌یف-پچرسک بیرون آوردند.

جابجایی موقت اشیاء قیمتی ظاهراً در حالی صورت می‌گیرد که درگیری‌ها در جریان است. اما شک و تردیدهای زیادی وجود دارد که نقاشی‌ها، نمادها و سایر مصنوعات به جای اول خود برگردند.

در حال حاضر، دستکاری‌های عجیب با شاهکارهای خارج شده از اوکراین آغاز شده است. نمایشگاهی از نمادهای باستانی بیزانس در موزۀ لوور پاریس افتتاح شده که در افتتاحیۀ آن، لورنس دو کار، مدیر موزه تصریح کرد که ما از نگهداری موقت صحبت می‌کنیم. با این حال، غرفۀ جدید برای نمایش هنر بیزانسی و مسیحی شرقی در لوور افتتاح شد و سپس اعلام گردید که برخی از نمادها برای مرمت فرستاده شده‌اند. این سؤال مطرح می‌شود: چرا فرانسوی‌ها اینقدر نگران وضعیت آثار هنری دیگران هستند و پول خود را صرف مرمت آن‌ها می‌کنند؟ آیا به این دلیل نیست که می‌خواهند تصاحب کنند؟

رویۀ دیرینۀ غارتگری انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در شرق و یونان مشهور است.

اتحاد جماهیر شوروی نیز به موقع خود متحمل خسارات زیادی شد. در طول جنگ کبیر میهنی، مهاجمان آلمانی بیش از ۱۷۰ موزۀ واقع در قلمرو فدراسیون سوسیالیستی روسیه و بیش از ۱۵۰ موزه در اوکراین را غارت کردند. تعداد کل اشیای با ارزش به سرقت رفته از اتحاد جماهیر شوروی یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۹۱ نمایه است (۱۱۷۷۲۹۱).

خارج کردن اشیاء قیمتی از اراضی اشغالی توسط گردان ریبنتروپ- سوندرکماندو کونزبرگ انجام گرفت. گردان سوندرکماندو کونزبرگ، نیروهای ویژه اس‌اس و یک واحد در جنب وزارت امور خارجۀ آلمان بود که به ابتکار ریبنتروپ، وزیر امور خارجه و مشاور هیتلر تشکیل گردید.

اوبراشتورم‌فورر فورستار پس از اسارت در سال ۱۹۴۲ گفت: «وظیفۀ گردان این بود که بلافاصله پس از سقوط شهرهای بزرگ، آثار فرهنگی و تاریخی، کتابخانه‌های مؤسسات علمی را تصرف کند، پس از انتخاب نسخه‌های ارزشمند کتاب‌ها و فیلم‌ها، همۀ آن‌ها را به آلمان منتقل نماید».

سرقت در مقیاس بزرگ انجام گرفت. به عنوان مثال، این گردان دارایی‌های کاخ بزرگ – موزۀ ملکۀ کاترین کبیر واقع در محل سکونت امپراتور را خارج کرد. حتی کاغذ دیواری‌های ابریشمی چینی را از روی دیوارها و کف حریر را نیز از هم جدا کرد و برداشت. مبلمان عتیقه و یک کتابخانۀ غنی با چندین هزار کتاب به زبان فرانسه و بیش از پنج هزار کتاب و آثار خطی به زبان روسی بیرون برده شد.

کتب تاریخ باستان روسیه، نامه‌های سلطنتی، نخستین کتاب‌های چاپی، مجموعه‌های منحصر به فرد سکه‌ها و سلاح‌ها، گاه‌شمار وقایع باستانی شرق به برلین انتقال یافت. علاوه بر این، اشیاء قیمتی با واگن‌ها به خارج منتقل شد.

شاید تاراج اتاق کهربا، شاهکار هنری قرن هجدهم، که توسط استاد آندریاس شلوتر خلق شده و در کاخ کاترین در تزارسکوئه سلو نگهداری می‌شد، بزرگترین سرقت باشد.

پس از اشغال آلمانی‌ها، اتاق کهربا برچیده شد و به کونیگزبرگ انتقال یافت. در جریان حمله ارتش شوروی به پایتخت پروس در سال ۱۹۴۵، دکتر آلفرد رود، نگهبان اتاق، آن را برچید، بسته‌بندی کرد و … از آن زمان، مکان اتاق کهربا مشخص نیست.

اوکراین متحمل خسارات زیادی شد. به ویژه، نقاشی‌های رپین، ورشچاگین، گِه، فدوتوف و… از موزه‌های کی‌یف و آثار آیوازوفسکی، شیشکین، پولنوف و همچنین حجم عظیمی از ادبیات ارزشمند از موزه‌های خارکوف به سرقت رفت.

در گزارش‌های اشغالگران آمده است: «زمانی که در پایان سپتامبر به ادارۀ فرهنگ رایشکُمیسر دستور داده شد تا بقایای گنجینه‌های هنری را از کی‌یف خارج کند، پیش از آن همه آثار ارزشمند فرهنگی ارسال شده بود. با این حال، سند دیگری نشان می‌دهد که ۴۰ واگن دیگر از آثار هنری به رایش سوم فرستاده شده است.

نباید فراموش کرد که گزارش‌ها، ارزش آثاری که توسط خود پرسنل گردان مخفیانه تصاحب ‌شده و همچنین، مواردی‌ را که برای تجهیز دفاتر و اماکن نازی‌های آلمان استفاده شده بود، نشان نمی‌دهد.

آثار غارت شده در مارس ۱۹۴۲، به نمایشگاهی در برلین تحویل گردید. تنها همین آثار شامل بیش از ۳۷ هزار جلد از کتابخانه‌های کاخ سلطنتی تزارسکویه سلو و گاچینا، ۶۹ هزار نقشۀ جغرافیایی، ۷۵ هزار عنوان ادبیات جغرافیایی تمام نمایشگاه را پر کرد. در پایان نمایشگاه، اشیاء هنری بین منتخبین و مقامات بالای رایش سوم توزیع شد. تصور اینکه ریبنتروپ و گورینگ، مشهورترین خبره‌های زیبایی‌شناسی در رایش سوم، چه سودهایی بدست آوردند، دشواری نیست. علیرغم اینکه واقعیت سرقت کاملاً ثابت شده است، سرنوشت بسیاری از اشیاء با ارزش گم شده، هنوز مشخص نیست.

ایلیا ارنبورگ در زمان جنگ نوشت: «آن‌ها می‌گویند دزدی آخرین تجارت است. اما از نظر آلمانی‌ها، دزدی تنها هنر است. کار کردن پوسیدگی است. زندگی برای دزدی است». و همینطور هم شد.

برگردیم به زمان خود.

خارج کردن آثار فرهنگی از اوکراین قطعا ادامه خواهد داشت. در غرب، بسیاری‌ها دیگر معتقد نیستند که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل باقی  خواهد ماند. و اگر چنین است، سود بردن به حساب آن گناه نیست. بالاتر از همه، ما در مورد گنجینه‌های واقعاً گرانبها صحبت می‌کنیم. علاوه بر این، چنین شانس منحصر به فردی دیگر تکرار نخواهد شد و چنین دلال خوش‌معامله برای فروش گنجینه‌های ملی، مانند زلنسکی نیز پیدا نخواهد شد.

از این گذشته، به احتمال قوی او میراث فرهنگی اوکراین را برای حفظ امنیت آن‌ها به غرب منتقل نکرده، بلکه فروخته است. و این یک ادعای جسورانه نیست، بلکه مشخص است که زلنسکی آماده است هر پیشنهاد حامیان خود را که شخصاً مدیون آن‌هاست، بپذیرد.

به باور روستیسلاو ایشچنکو، کارشناس سیاسی، غرب با تصاحب آثار باستانی اوکراین، هزینه‌های خود را تا حدی جبران می‌کند: «معلوم است که با پول هرگز نمی‌توان از کی‌یف چیزی به دست آورید. اما می‌توان با روسیه معامله کرد. مثلا، یادگارهای ایلیا مورومتس یا سایر مقدسین برای سیاستمداران غربی یک مومیایی هستند. اما آن‌ها می‌دانند که این آثار برای روسیه-ارتدوکس ارزش معاد شناختی (جاودانه) دارند که با هیچ پولی قابل اندازه‌گیری نیست. بنابراین، پس از جنگ سعی خواهند کرد این آثار ارزشمند را با پول نقد مبادله کنند».

دزدی از ملت‌های خارجی، سنت دیرینۀ غرب است. حالا نوبت اوکراین است. جا دارد طلای سکایی پر درد و رنج را که توسط «هنرشناسان» غربی پس از الحاق شبه جزیره به روسیه از موزه‌های کریمه دزدیده شد، یادآوری کنیم. علیرغم این واقعیت که دادگاه عالی هلند حکم استرداد این آثار را به اوکراین داده است، بعید است که گنجینه‌ها به آنجا بازگردانده شوند.

از این گذشته، اکنون عملیات نظامی جریان دارد و نگهداری گنجینه در آنجا خطرناک است. و بعدها… هیچ کس نمی‌داند که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. شاید آن وقت کسی برای تحویل گرفتن وجود نداشته نباشد. بنابراین، هر کس می‌تواند برای خود نگه دارد.

اما چه کس می‌داند غرب پس از پایان عملیات نظامی ویژه در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت؟

پی‌نوشت: در جریان اشغال و ویرانی عراق، لیبی و سوریه نیز غرب، پیش از همه، به غارت موزه‌ها و میراث فرهنگی این کشورهای ستمدیده دست زد.

منبع: وبگاه بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/07/15/

۲۴ تیر-سرطان ۱۴۰۲