نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

گذشته بزرگترین درس عبرت برای آینده

فرهاد

ای رهروان دلسوز، مکر است این که امروز

رخسار آهو ان را، بوسیده اندر کرگان

گل بوته محبت این جا چگونه روید؟

هر گوشه تخم نفرت پاشیده اندر کرگان

مرحوم فانی

نواز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدار اخیرش در کابل که با محمد اشرف غنی داشت یکبار دیگر در مبارزه به هراس افکنی تاکید نمود، وی و اشرف غنی گفته اند افغانستان و پاکستان هردو قربانی هراس افکنان شده. نواز شریف گفت در صورت که لانه های هراس افغانستان در قلمرو پاکستان باشد بر ضد آن عمل خواهیم نمود.

قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است روابط دو جانبه میان کابل – اسلام آباد روشن ساخته است که دو کشور نباید اجازه دهند که از خاک شان در برابر یکدیگر کار گرفته شود. وی به این باور است که استخبارات خارجی هند از قلمرو افغانستان بر ضد کشورش کار میگیرد. و این را پذیرفتنی نمیداند و از حکومت افغانستان میخواهد تا نگذارد که استخبارات هند با بکارگیری از قلمرو افغانستان، پاکستان را آماج قرار دهد. او می افزاید که حکومت پاکستان به تعهداتش در مبارزه برای ریشه کن ساختن هراس افگنان پابند است. در ادامه گفت ما اجازه نخواهیم داد تا از قلمرو های مان بر ضد یکدیگر کار گرفته شود. امر سنا سفیر هند در کابل به طلوع نیوز گفته این ادعاها بی بنیاد است. مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است سران نظامیان پاکستان از جمله اداره آی.اس.آی بیش از چهار دهه می شود طبق سناریو ادارات استخباراتی کشور گشایان با شعله ور ساختن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج بزرگترین جنایات خونین را بالای ده ها میلیون مردم ما انجام داده هنوز هم می دهند. با انجام جنایات خونین روی سیاه تمام متجاوزین جهان از جمله صهونیستان، جنگیز و سایرین را سفید ساخته حالا که دامان رسوایی های نظامیان متذکره و حامیان خارجی شان که هنوز هم سنگ دموکراسی و بشر دوستی را ریا کارانه به سینه میزنند به جهانیان بلند شده بخاطر اغفال صدها میلیون مردم کشور ما و کشورهای منطقه و جهان غوغای مبارزه با هراس افگنی را نشخوار نموده و مینماید. به باور ما از این به بعد هر فرد و شخصیت آگاه و مسلمان به گفته های نظامیان متذکره و حامیان شان باور و اعتماد نماید با احمق می باشند یا دشمن ملت های افغانستان و کشورهای منطقه و جهان اگر چنین نیست نواز شریف که منحل نمودن اردوی مجهز با سلاح های پیشرفته افغانستان را زمانی دستاورد بزرگ برای ملت پاکستان میخواند بر آن افتخار مینمود. به همین ادعا توانست از محاکم فاسد پاکستان برائت حاصل نماید. حالا چه تغییراتی به وجود آمده که دست دوستی و همکاری را به دولت افغانستان دراز مینماید. به باور آگاهان راه اندازی بازی های شیطانی جدید ادامه بازی های گذشته برای دستیابی به آروزهای شوم کدام هدف دیگر نبوده نمی باشد، نباید فریب خورد. یک لحظه خوش باوری سالها غرق در خون!

محمد ظاهر اشرفی رئیس شورای علمی پاکستان میگوید نا امنی ها در افغانستان اثر منفی در پاکستان دارد و از حکومت وحدت ملی و طالبان می خواد تا جنگ را بر صلح ترجیح دهند.

این فرد جنایت پیشه قبلا طی مصاحبه حملات انتحاری و کشتار مردم افغانستان را روا دانسته بود. انواع جنایاتی را گروه سیاه که زیر نام مقدس طالب انجام می دادند جهاد خوانده بود در حالیکه عده از اعضای شورای عالی صلح ازین تغییر شورای علما  اظهار خوشبینی نموده اند. مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است که نظامیان پاکستانی سالهای سال توانسته اند با راه اندازی های خونین زیر بهانه های مختلف کشور مان به جهنم مبدل سازند.

منشی عمومی ناتو در نشست اخیر وزرای سازمان متذکره در ترکیه گفت از وضع به وجود آمده در افغانستان اظهار نگرانی مینماید، افزود ما اجازه نمیدهیم که افغانستان مثل سالهای گذشته برگردد. وی میگوید ما مدیریت بعدی ما بعد از سال 2016 ملکی خواهد بود.

مردم میگویند اگر سران ناتو به وعده های خویش در مبارزه با مواد مخدر، تروریزم، حکومت داری خوب احیای بازسازی، دفاع از حقوق زن، بشر و غیره صادق می بودند امروز سرزمین جنت نشان ما به پایگاه مافیای بین اللملی مواد مخدر، میدان نبرد، بازار مصرفی و تهیه کننده مواد خام، آزمایش انواع ایدولوژی و سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی کشورهای منطقه و جهان مبدل نمیگردید. به جهانیان کشور ما را در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدره جهان معرفی نمی کردند و همچنان سایر دشواریهای خونین که ثمره کار آن هاست از این قرار است.

اعضای ولسی جرگه می گویند امریکا به نسبت تعهدات با پاکستان در جریان کشتن اسامه بن لادن نموده بود که بعد از برآمدن از افغانستان سرنوشت این کشور را به پاکستان تسلیم می دهد! در حالیکه اشرف غنی می گوید بخاطر رهایی نوزده تن مسافرین ربوده شده هیچ معامله صورت نگرفته است، خالق داد اکبری رئیس شورای ولایتی غزنی میگوید که این نوزده گروگان در بدل بیست و دو کودک و چهار زن هراس افگنان خارجی تبادله شده اند. سرنوشت متباقی آن ها تا کنون معلوم نیست. به تاریخ 26/2/1394 سیزده موتر مسافران ولسوالی های اندل و کرم خیل در شاهراه ولایت پکتیا توسط طالبان توقف ده ها تن از جمله زنان و کودکان محصلین را با خود برده اند. مردم می گویند سران حکومت ملی از موجودیت مرکز طالبان خبر داشته، با تاسف کدام اقدام نکرده اند. عده از اعضای ولسی جرگه میگویند که ولسوالی ناوه غزنی دوباره به دست طالبان افتاده است. وزارت داخله روز جمعه 25 ثور 1394 از کشته شدن نجیب الله سلطان زوی رئیس دادگاه استیناف ولایت پکتیا از تفنگداران ناشناس در شهر کابل خبر می دهد.

مقام های محلی ولایت غور به تاریخ 25 ثور 1394 از درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان در غور خبر داده اند.

تعدادی از مردم بدخشان که در شهر کابل سکونت دارند در یک همایش مردمی دولت و نمایندگان این ولایت را که در شورای ملی حضور دارند به کوتاهی و ناامن ساختن بخش های از بدخشان متهم نموده می افزایند که بعضی از مسئولین دولت و نمایندگان بدخشان در شورای ملی برای رسیدن به منافع اقتصادی و سیاسی شان این ولایت را نا امن ساخته اند. اکنون جنگ بدخشان به جنگ منطقه ئی مبدل شده و مردم از این ناحیه به ستوه آمده اند. عده از اعضای ولسی جرگه تشدید شدن اختلافات ذات البینی را بین روسای جمهور و اجرائیه مساعد شدن بهتر فعالیت برای هراس افگنان خوانده اند می افزاید نا امنی ها مطابق پلان منظم طراحی شده از یکجای دیگر انتقال داده می شود.

به باور آگاهان امور گرچه بخاطر مردم در ظاهر امر جنگ در سراسر کشور بین قوای مسلح و هراس افکن جریان دارد باید گفت که غارتگران، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، جنایت کاران سازمان یافته، عاملین فساد گسترده ، دامن زدن انواع خشونت های خوانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیران، مردم ، فرهنگ، زن، غاصبین میلیونها جریب زمین، ناقضین حقوق بشر جنگ افروزان زورمندان محلی، هراس افکنان، در عمل وجه مشترک داشته همه آنها به حمایت ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بخاطر دستیابی بیشتر به اهداف شوم شان از جمله ثروتهای مادی و معنوی کشورهای منطقه به خونریزی ادامه داده و می دهد که در یک طرف نود و هشت فیصد مردم که قوای مسلح قهرمان به دفاع آنها قرار دارد، در جانب مقابل دیگر گروه های فوق الذکر به دفاع غارتگران کشور و حامیان منطقه ای و جهانی خویش قرار گرفته اند.

به نسبت انجام حملات انتحاری در نزدیک هواشناسی میدان هوایی کابل چندین شهید و زخمی شدند.

وسائل اطلاعات جمعی به تاریخ 24/2/1394 از رهائی حاجی لعل جان در مقابل پول که در جمله سومین قاچاقبران جهان از طرف ایالات متحده امریکا نام وی ثبت گردید. در خبر می دهند وی از طرف محاکم به پانزده سال حبس محکوم شده بود فعلا در شهر کویته زندگی می کند.

به تاریخ 23/2/1394 به نسبت حمله مسلحانه بر مهمانخانه پارک پلیس در ساحه کلوله پشته شهر کابل چهارده تن مردان و زنان داخلی و خارجی کشته شده اند. بسیاری از مردم این حمله را مرموز و پرسش انگیز میخوانند می افزایند که این حمله مرگبار از داخل مهمانخانه صورت گرفته است زیرا هیچ گونه مدرکی نسبت به درگیری فرد حمله کننده با نگهبانان مهمانخانه وجود ندارد. جنرال عتیق الله امر خیل در گفتگوی با خبرنگار طلوع نیوز گفته در گفتگوی با یک تن از دوستان که در شب رویداد در آن مهمانخانه بود صورت گرفته دریافته که فرد حمله کننده قصد ترور سفیر هندوستان در کابل را داشته و برای این کار فرد حمله کننده در میان کسانی که برای شرکت در کنسرت در آن مهمانخانه گرد آمده بودند می نشیند و پس از شنیدن اینکه یک فرد بلند پایه در حال آمدن است گمان می کند که وی سفیر هند در کابل می باشد و بر روی این فرد و شرکت کنندگان فیر می نماید. او می گوید من که با این دوستانم صحبت کردم برایم گفتند که این آدم دو شب پیش در این هوتل آورده شده بود و مقدار زیادی مرمی با هم داشته است، من نمیدانم این مرد از کجا بر این هوتل پرتاب شده است من به این باور هستم که این افراد توسط حلقه های مشخص به این گونه مکان ها آورده می شوند.

به تاریخ 23/2/1394 در ساحه لب جر خیرخانه افراد مسلح داخل یک منزل شده یک زن را کشته، گلوی طفل یک ساله آنرا بریدند. طفل متذکره بعد از عملیات دوباره حیات یافت.

به نسبت حمله بالای پسته های موسی قلعه ولایت هلمند پنج تن از سربازان کشته شدند! آگاهان اقتصادی از افزایش نود و پنج درصدی که بیلانس تجارتی سال 1393 تجارتی کشور هشدار می دهند.

می افزایند جمله ارزش بازرگانی در سال 1393 هشت میلیارد و شش صد و نود و هفت میلیون دالر بوده که از این میان هفت میلیارد و شش صد و نود و هفت میلیون دالر آن واردات و پنج صد و هفتاد و یک میلیون دالر صادرات کشور را تشکیل می دهد. مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته اند اگر مانند هفت ماه گذشته سران دولت درگیر تقسیم قدرت باشند و تدبیری برای کاهش واردات و افزایش تولیدات اتخاذ ننمایند افغانستان از این بیشتر به سوی بحران اقتصادی خواهد رفت.

توفیق داوری معاون مالی اتاق تجارت و صنایع می گوید که از نود و پنج فیصدی تجارت قابل نگرانی است اما سران حکومت درگیر تقسیم قدرت هستند و هیچ توجهی به این موضوع ندارند. او افزود ما هشدار میدهیم در صورتی که حکومت برای افزایش تولیدات داخلی اقدام نکند کشور به سوی بحران اقتصادی خواهد رفت.

خلاصه این که آگاهان امور و مردم یکی از عوامل عمده افزایش خونریزی ها و انواع جنایات فوق الذکر را در کشور کم بها دادن واقعات و تجارب گذشته به واسطه بازیگران دانسته و میدانند می افزایند سران دولت و سایر همکاران آنها هنوز هم از تجارب گذشته درس عبرت نگرفته به وعده های بلند بالای دشمنان تاریخی مردم افغانستان سر تسلیم فرود آورده و زمینه را برای فعالیت آنها را در کشور بیشتر مساعد ساخته اند.

نظر به وضع دشوار و سرنوشت ساز که کشور و مردم ما به آن مواجه می باشند وظیفه ایمانی نیروهای سالم اندیش، ترقی ها، و آزادی دوست است که به بلند کردن صدای اعتراض آمیز و راه های اندازی تظاهرات مسالمت آمیز و سایر حرکات مدنی سران متذکره را وادار سازند که با استفاده از تجارب گذشته تصامیم علمی انطباقی را بخاطر آینده در کشور اتخاذ نمایند.