تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

فروید در دادگاه غیابی کمونیسم

sigmund freud 1856-1939 آرام بختیاری روانکاوی فروید در لباس ایدئولوژی و جهانبینی. فروید…

خالد شیدا

آقای "خالد شیدا" (به کُردی: خالید شەیدا) شاعر کُرد، زاده‌ی…

تخیل در نماد هنر و مذهب و درهم تنیده گی…

نویسنده: مهرالدین مشید از رویا های باطل تا ایده آل های…

واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

نظر و نظریه

دکتر بیژن باران فرق نظر با نظریه چیست؟ عقیده/ نظر…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

پس لرزه های اختلاف و تکانه های آن بر مخفی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرمایه گذاری های تازه بر سر حقانی و…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

«
»

هیأت حاکمۀ اسرائیل، سوارکاران بی‌سر در مقابل کل جهان

Израильский истеблишмент: всадники без головы — против всего мира

یوری باریسوف (YURI BORISOV)

ا. م. شیری

حاکمیت اسرائیل کفایت خود را از دست داده، به واکنش مؤثر جامعه جهانی نیاز دارد

بنیامین نتانیاهو که نخستین بار نیست سمت نخست وزیری اسرائیل را برعهده دارد، همچنان بلاتغییر باقی مانده است. اکنون همه به خاطر ندارند که او در سال ۲۰۰۹ قول داده بود «کل جهان را با خود ببرد». در آن زمان، به‌ویژه، شایعات نگران‌کننده‌ای دربارۀ «دیدار پر سر و صدای» بین دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، منتشر شد. پس از اینکه مدودف به روش بسیار قاطع‌ اطمینان داد که روسیه مجوز بمباران هسته‌ای برنامه‌ریزی شدۀ اسرائیل علیه ایران را نمی‌دهد و اگر نتانیاهو تهدید خود را عملی کند، «بسیار محتمل» است که روسیه واکنش متناسب نشان دهد، رئیس دولت اسرائیل تهدید کرد: «اگر مجبور باشیم، تمام دنیا را با خود خواهیم برد».

امروز، او به همان طرز مشابه تهدید می‌کند که «قاطعانه با کل جهان مقابله خواهد کرد» و حق نابود کردن هر کس نامناسب را برای خود محفوظ می‌دارد. در ۱۱ نوامبر، رهبران مسئول هدایت جنگ اسرائیل در غزه قول اکید دادند که به حملۀ نظامی برای از بین بردن گروه تروریستی حماس ادامه دهند و در مقابل فشارهای بین‌المللی برای کند کردن یا توقف آن، مقاومت کنند و همچنین قول دادند که «در صورت لزوم در برابر جهان محکم بایستند».

در یک کنفرانس خبری مشترک، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر دفاع و بنی گانتس وزیر دفاع پیشین انتقادهای فزایندۀ بین‌المللی در مورد هزینه‌های غیرنظامی جنگ را رد کردند و از رهبران غربی خواستند از دولت یهود حمایت کنند. زیرا، پیروزی آن به معنای پیروزی کل آزادیخواهان جهان است.

نتانیاهو تأکید کرد: «تسلیم فشار نشوید – جنگ ما جنگ شماست. اسرائیل باید بخاطر خودش و به خاطر جهان پیروز شود». به گفته وی، هیچ مقدار فشار بین‌المللی، هیچ مقدار اتهامات واهی علیه سربازان ارتش و دولت اسرائیل، بر پایداری اسرائیل در دفاع از خود تأثیر نخواهد گذاشت. 

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/inline-images/ub13112301.jpg

یوآو گالانت وزیر دفاع نیز حرف نتانیاهو را که ظاهراً گفتار و کردارش بر هم منطبق است، تکرار کرد. اکنون او لبنان را تهدید می‌کند: «من در اینجا به شهروندان لبنانی می‌گویم: من اکنون شهروندان غزه را می‌بینم که با پرچم‌های سفید در امتداد ساحل راه می‌روند و به سمت جنوب حرکت می‌کنند. حزب‌الله، لبنان را به یک جنگ احتمالی می‌کشاند و اشتباه می‌کند. اگر [حزب‌الله] مرتکب چنین اشتباهی بشود، هزینۀ آن را قبل از همه، همۀ شهروندان لبنانی خواهند پرداخت. کاری که ما در غزه انجام می‌دهیم، می‌توانیم در بیروت نیز انجام دهیم». گالانت می‌گوید که در تلاش فقط برای آزادسازی گروگان‌ها، صرف نظر از تعداد قربانیان اضافی، متوقف نخواهد شد.

وزیر دفاع با تأکید بر اینکه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد توان نیروی هوایی اسرائیل در عملیات در نوار غزه حضور دارد، افزود: «خلبانان ما در کابین نشسته‌اند، دماغۀ هواپیماها به سمت شمال است. ما برای انجام هر کاری که باید در سمت جنوب انجام دهیم، به اندازۀ کافی نیرو داریم، اما نیروی هوایی به شمال نظر دارد و قدرت آن بسیار عالی است».

سرشت این بیانیه که هیچ توجهی به حقوق بین‌الملل ندارد، حاوی تأئید صریح این واقعیت است که دولت اسرائیل نه با «تروریست» مشخص، بلکه، مستقیماً با کل جمعیت مناطق عربی مجاور، فلسطین باشد یا لبنان، در حال جنگ است. یعنی به اعمالی که به عنوان نسل‌کشی شناخته می‌شود، مرتکب شده و قصد دارد ادامه دهد. این خطرناک‌ترین جنایت بین‌المللی در همان سطحی است که جنایتکاران جنگی اصلی نازی در سال‌های ۱۹۴۵-۱۹۴۶ در دادگاه نورنبرگ مورد بررسی قرار گرفت. این از این منظر خطرناک است، که یک ملت‌ را نسبت به ملت‌های دیگر برتر می‌شمارد – این دقیقاً همان کاری است که نازی‌ها در زمان خود کردند.

و این دقیقاً همان چیزی است که سخنان گالانت نشان می‌دهد: «هزینۀ آن را قبل از همه، همۀ شهروندان لبنانی خواهند پرداخت. آنچه ما در غزه انجام می‌دهیم، می‌توانیم در بیروت نیز انجام دهیم».

اینکه اسرائیل با غزه دقیقاً چه کرد، امروز همۀ دنیا می‌دانند و می‌بینند که در آنجا حداقل چهل هزار نفر کشته و مجروح شده‌ و حداقل نیمی از مناطق شهر ویران شده است. آن‌ها امروز بیروت را دقیقاً با همین کار تهدید می‌کنند.

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/inline-images/ub13112302.jpg

به عبارت دیگر، رفتار حاکمان کنونی اسرائیل را می‌توان با عبارات زیر مشخص کرد: آن‌ها وحشی‌گری کردند، قلع و قمع نمودند و از حد و حدود خود خارج شدند. مقامات اسرائیلی به مالیخولیا که معمولاً به کمک پزشکان و امدادگران واجد شرایط نیاز دارد، گرفتار شده‌اند. اتفاقی نیست که بسیاری از مردم در خود اسرائیل (حتی به رقم ۷۰ درصد اشاره می‌کنند)، به هیچ‌وجه حاضر به موافقت با چنین سیاست گستاخانه نیستند. زیرا، واضح است که در آن قبل از هر چیز، یک تهدید برای کشور خود احساس می‌کنند.

سرپیچی نمایشی از قوانین بین‌المللی، قوانین و آداب و رسوم جنگ و هدف قرار دادن کل جهان، آشکارا آن کاری نیست که بتواند به طول عمر و رفاه دولت اسرائیل، حتی اگر دارای سلاح هسته‌ای باشد، کمک کند. در دنیایی که نتانیاهو ۱۵ سال پیش تهدید کرده بود «با خود خواهد برد»، از این نوع سلاح‌ها فراوان است.

ثمرۀ نگاه تحقیرآمیز حاکمان اسرائیل نسبت به تمام بشریت امروز کاملاً آشکار است. این واقعیت را به ویژه رأی‌گیری اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که طی آن اسرائیل و آمریکا اساسا تنها ماندند، تأئید می‌کند.

https://www.fondsk.ru/sites/default/files/inline-images/ub13112303.jpg

… قربانی کردن دسته‌جمعی کودکان به دستور هیرودیس، پادشاه اسرائیل در زمان خود به نقطۀ عطف غم‌انگیزی در دورۀ ظهور دولت باستانی یهودیه تبدیل گردید. سپس آن را با تولد عیسی مسیح مرتبط کردند. آنچه که جهان امروز در غزه شاهد آن است، به این داستان غم‌انگیز کتاب مقدس بسیار شبیه است. در همین حال، کتاب مقدس، همانطور که می‌دانیم، ظهور دوم منجی و صدور حکم ترسناک را نیز پیش‌بینی می‌کند. و با مشاهدۀ قتل‌عام جدید نوزادان که درست در برابر چشمان ما اتفاق می‌افتد، این رویدادها دور از ذهن نیست.

برگرفته: بنیاد فرهنگ راهبردی

https://eb1384.wordpress.com/2023/11/15/

۲۴ آبان- عقرب ۱۴۰۲