خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

مردم خواهان ختم بازیهای ریاکارانه در کشور میباشند

فرهاد

ای بسی امداد که استبداد بود

ای بسی منجی که خود جلاد بود

ای بسی شادی که دل را خون کند

ای بسی درمان که درد افزون کند

ای بسی گرگ تبهکاری پلید

بره را در جامه چوپان درند

تا شناسی گرگ را از پاسپان

چشم و تن بر بند بکش چشم و جان

فانی

در حالیکه بارک اوباما در جریان دیدارش با نواز شریف نخست وزیر پاکستان از وی خواست که بالای طالبان فشار وارد و بر مذاکره صلح با رهبران دولت افغانستان وادار سازد. نواز شریف در جریان سفرش به ایالات متحده بر علاوه دیدار و صحبت ها با سران ایالات متحده در انستیتوت صلح آن کشور سخنرانی کرد. هنگامیکه نواز شریف سخنرانی میکرد یک معترض با صدای بلند او را با دست داشتن در جنایت های جنگی در ایالات بلوچستان پاکستان متهم کرد و سخنرانی را برای چند لحظه مختل کرد. وی گفت شما دوست اسامه بن لادن بودید به جنایت های جنگی در بلوچستان پایان دهید! نواز شریف در سخرانی خویش افغانستان و هند را دو چالش بیرونی برای پاکستان دانست وی در جواب تقاضای محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در رابطه به سرکوب هراس افگنان در خاک آن کشور گفت اسلام آباد نمیتواند به گونه همزمان طالبان را کٌشت و با آنها گفتگو کرد و به دست آوردن صلح را از طریق مذاکره بهترین گزینه جنگ خواند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور کشور میگوید ما دروازه صلح را نه بسته ایم افزود اعلام کرده ایم آنانیکه میخواهند شرایط ما را بپذیرند با آنان صلح میکنیم. گروه های که از کشورهای خارجی بر ما حمله مینمایند اقدام نظامی در مقابل شان انجام میدهیم!

مردم و آگاهان امور میگویند تجربه ثابت نموده که طالبان و سایر گروه های هراس افگن داعش، حقانی، طالبان، القاعده وسیله افزار خونین ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله سران نظامی و اداره آی.اس.آِی، پاکستان، سعودی، قطر، مافیای مواد مخدر، کشور گشایان، جنایت کاران سازمان یافته و جنگ افروز بوده و میباشند غرض دستیابی به ثروت های مادی و معنوی کشورهای منطقه از جمله ذخایر بزرگ افغانستان و کشورهای آسیای میانه و عاید صد ها میلیارد دالر از درک کشت و قاچاق مواد مخدر غارت بیش از دو هزار معادن، تاراج جنگلهای کشور ما و سایر جنایات جنگ های خونین را طبق سناریو باداران خویش در کشور آغاز نموده هنوز هم جریان دارد. می افزایند بعد از عملیات های قهرمانانه قوای مسلح بر ضد جنایت کاران قرن بیست و یک و بلند شدن صدای اعتراضات هموطنان ما کشور نظامیان و سران پاکستان از جمله نخست وزیر دست پاچه شده به باداران امریکائی خویش غرض امتیاز گیری و کتمان حقایق به قصر سفید مراجعه تا بتوانند یکبار دیگر جنایت کاران قرن بیست و یک را زیر نام مذاکره و مصالحه به فرق ده ها میلیون مردم میخکوب نمایند. مردم میگویند اگر اوباما و سایر متحدین منطقه و جهانی آنها به گفته های خویش صادق میباشند به جای همکاری با نظامیان پاکستان فشارهای اقتصادی، نظامی، مالی، را بالای اداره آی.اس.آی، سعودی، قطر و سایر کشورهای که گروه ها و باندها که در تجهیز، تمویل، پرورش آموزش هراس افگنان نقش اساسی داشته و دارند وارد نمایند زیرا که نمیتوان با انجام بازیهای ریاکارانه و دو گانه صلح و ثبات واقعی را در افغانستان و منطقه تامین نمود.

استیون هلی مشاور امنیت ملی جورج بوش رئیس جمهور پیشین امریکا علت گسترش نا امنی ها را در افغانستان از جمله شمال کشور انجام عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان دانسته می افزایند گروه های هراس افگنی از پاکستان وارد افغانتسان شده دست به فعالیت های ویرانگرانه زده وی که به حیث رئیس هئیت مدیره انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا وظیفه مینماید از بدتر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان اظهار نگرانی نمود هشدار میدهد اگر کشورهای منطقه و جامعه جهانی یک راه حل سیاسی را برای حل بحران افغانستان نیابند احتمال دارد سناریوی دهه نوزده نود به گونه ای تکرار شود طالبان نه تنها به افغانستان بلکه برای پاکستان و جنوب شرق آسیا تهدید خطرناک خواهند بود. وی تاکید می ورزد که اکنون نیاز جدی از سرگیری گفتگوهای صلح دیده میشود.

مردم میگویند با کسانیکه سال هاست در گرو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آس.ای.آی گیر مانده طبق سناریوی آنها جوانان، پیران، زنان را سر میزنند محاکمه صحرایی، کشتار زنان از جمله فیر بالای دو زن باردار در ولسوالی ورجو بدخشان، کشتار مردم بیگناه، آتش زدن مکاتب، مدارس و غیره را انجام داده و میدهند چطور میتوان از صلح و مذاکره حرف زد می افزایند تا زمانیکه از کشت و قاچاق مواد مخدر سنگ های قیمتی، معادن، جنگلات و غیره ثروتهای مادی و معنوی کشور جلوگیری به عمل نیاید کشور گشایان به رهبری ایالات متحده از حمایت ادارات استخباراتی که در تمویل، تسلیح، اموزش، پرورش گروه های فوق صادقانه دست بردار نشوند. دولت و مردم افغانستان برای رسیدن به یک صلح و ثبات واقعی همکاری صادقانه ننمایند نمیتوان به این هشدار های که فضای ترس وحشت و دهشت را در کشور افزایش میدهد به تامین صلح و ثبات واقعی امیدوار بود.

یکی از عوامل عمده بزرگ مبدل شدن افغانستان به بستر دهشت وحشت بازیهای ریا کارانه سران قصر سفید متحدین جهانی و منطقه ئی آنها در اتخاذ تصامیم های ریا کارانه غیر انطباقی پا در هوا در همه عرصه ها از جمله نظامی، اقتصادی، مالی، فرهنگی و اجتماعی بوده نتایج بازیهای متذکره سبب افزایش فقر بیکاری، فرار مغزها، سرمایه مهاجرت میلیونها تن به کشورهای منطقه و جهان گردیده. در آغاز مردم فکر میکردند که بازیهای خونین و غارتگرانه از عدم آگاهی و نداشتن تجربه کاری سران افغان و جهانیان صورت گرفته انتظار اصلاحات آنرا داشتند اما تجارب خونین ثابت نمود که تمام جنایات انجام شده عمدی بوده تا بتوانند به اهداف خویش دستیاب شوند.

خلاصه اینکه تجربه چهار دهه از جمله چهارده سال گذشته ثابت ساخت که بزرگترین عوامل گسترش خونریزی ها در کشور و منطقه انجام بازیهای ریاکارانه ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما و کشورهای منطقه بوده و میباشد. تا هنوز کدام علامه از اتخاذ تصامیم صادقانه کشورهای فوق بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی مشاهده نشده است. از این لحاظ مردم خواهان ختم بازیهای ریا کارانه در کشور میباشند.

بخاطر بیرون رفت از وضع موجود و کاهش دشواریهای خونین وقت آن رسیده که تمام نهاد ها، سازمانها، احزاب سیاسی، انجمن ها، نیروها، شخصیت های علمی، مذهبی، سران اقوام قبایل جامعه مدنی با آزردگی های دیروز خویش صادقانه وداع گفته با حمایت و پشتیبانی از قوای مسلح قهرمان و با افتخار که شب و روز مصروف سرکوب دشمنان داخلی و خارجی در کشور بوده افتخارات و قهرمانی با قربانی های فراوان از خود به جا گذاشته اند و چهره منحوس هراس افگنان، حامیان داخلی و خارجی شانرا به جهانیان افشاء با ایجاد همکاری بین ملیت های برادر زمینه وحدت ملی را تقویه تا به یاری خداوند (ج) و سعی و کوشش مردم با عزت و قهرمان قوای مسلح وطن عزیز ما از لوث دشمنان پاک زمینه صلح و ثبات واقعی در کشور تامین گردد.