آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

قلب سلیم

 

امین الدین ( سعیدی – سعید افغانی )


قرآن عظیم الشأن در آیهء (88 و89 سورهء شعراء ) می فرماید :« یوْمَ لا ینْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» (روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى‏ دهد،مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد. صدق الله العظیم ) مفسران وعلماء برای « قلب سلیم » تفاسیری متعددی بیان داشته اند که هر کدام از این تعریف ها وتفاسیر دارایی مفاهیم ذیقیمت خاصی خود می باشند .
بصورت کل در تعریف «قلب سلیم » میتوان گفت : که قلب سلیم، عبارت ازقلبی است که پاک ومبرا از شرک باشد. یا قلبی است که خالص از معاصی ، کینه و نفاق باشد. و یا قلبی که از عشق دنیا خالی باشد، اغراق و مرز قایل نه شدن به حب دنیا سرچشمهء همهء خطاها است. و بالاخره قلبی، که جُز الله تعالی در آن نباشد!
«سلیم» از ماده «سلامت» است، یعنی قلب که ازهر گونه مریضی وانحرف اخلاقی و اعتقادی پاک ومنزه باشد .
اگر به واقعیت شئون در این دنیا توجه بعمل اریم با تمام وضاحت در خواهیم یافت :که سرمایه اساسی انسان را سه چیزی تشکیل میدهد : مال است و ثروت، فرزندان برومند، و دوستان با وفا.
امّا مشکلات محشر و گرفتارى هاى هولناک آن چنین نیست که بتوان با استفاده از مال و ثروت، یا کمک فرزندان و دوستان آنها را برطرف ساخت; و به فرض مثال اگر تمام اموال دنیا به آن جا انتقال یابد و همه فرزندان و دوستان در کنار انسان ایستاده شوند ، نمیتوانند برای انسان فایده ای برسانند ، زیرا معیار در آنجا چیز دیگرى است. حلاّل مشکلات روز محشر، ایمان و عمل صالح و قلب سلیم است، قلبى که خالص از هرگونه شرک و ریا باشد . الهی مارا با قلب سلیم محشور بداری امین یا رب العالمین