کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

قرنطین در ویروس کرونا از واجبات دینی می باشد !


نوشــتـه  از:
امـیـن الـدیـن «  سعـیـدي- سعـیـد افغـانـي »

قرنطینه. [ ق َ رَ ن َ/ ن ِ ] (معرب ، اِ) قَرَنْطین. محل که در آن مسافران و عابران را مورد تلاشی قرار میدهند و از ورود مریضان جلوگیری به عمل می آورند. این کلمه از کارانْتِن فرانسه گرفته شده است.

طوریکه گفتیم در تعریف «قرنطینه یا قَرَنطین » آمده است که همانا محدود کردن اجباری غرض جلوگیری از مریضی ساری ویا هم عامل این مریضی می باشد .
برخی بدین نظراند که قرنطین از زبا ن ایتالوی « Quarantina یا Quaranta giorni » گرفته شده و به معنی دورهٔ چهل روزه است. 

چنانچه در بالا خواندیم در تعریف «قرنطینه یا قَرَنطین »  همانا محدود کردن اجباری آزادی گشت و گذار و تماس به افراد ثالت معمولاً خارج از خانوادۀ محدود ونزدیک که با ایشان زندگی میکنید، میباشد.در مجموع غرض  و غایه از قرنطین امروزی همانا جلوگیری از شیوع مریضی ساری کوید ـ 19 که نه خود به آن مبتلا شد و نه برای دیگران انتقال داده شود. الله تعالی همه بشریت را از این مرض مهلک نجات دهید .

قرار یک احصائیه موجود( الی 14 اپریل، 2020)  تا حال بیشتر از (1،938،840 ) نفر درکل جهان به این ویروس مبتلا و مریض شده اند  که از جمله قرار گزارش دیگر بیشتراز (120،825 ) تن از انسانها به اثر این ابتلاء تا امروز وفات کرده اند. 

ویروس کرونا که در مفهوم عام همان طاعون  به همین مشخصات عام بودن در تاریخ بشریت به انواع  مختلف وجود داشته است.  ویروس مهلک درطول تأریخ بشریت شیوع یافته ، که در برخی از موارد  جوامع بشری و مخلوقات زنده در برابر آن ناتوان شده اند ولی در مقابل خنثی  ساختن آن مبارزه کرده، ودر این جد وجهد قربانی داده اند ولی به فضل خداوند متعالی ، بلاخره علیه آن پیروز شده اند، که انشا الله بشریت خواهد توانست به کمک پروردگار با عظمت جلو این مرض خطرناک ومهلک را بگیرد .
خواننده محترم !
در تاریخ اسلام آمده است که امیر المؤمنین حضرت عمر (رض) بعد از اینکه مطلع شد که درمناطق شام ( دمشق – سوریۀ امروز) مرض  ساری طاعون شیوع یافته است ، تصمیم گرفت که تا ازسفر به این مناطق ابا ء ورزد ، واصلاً وارد این مناطق نشود، ولی در همان زمان بودند تعداد از صحابۀ  کرام که اصرار بر رفتن امیرالمؤمنین به این منطقه را داشتند. ولی حضرت عمر (رض)  در نهایت ترجیح داد که به این سفر ادامه ندهد. گفته اند که عبدالرحمن بن عوف حدیثی از رسول صلی الله علیه وسلم نقل کرد که: وقتی طاعون در منطقه ای می اید ، آنها که بیرون از آنجا هستند وارد نشوند و کسانی که داخل هستند، حق فراررا  ندارند و شهید تلقی می شوند. در ادامه روایت آمده است: وقتی حضرت عمر (رض) بازگشت، ابوعبیده اعتراض کرد وبرای حضرت عمر گفت : آیا از قدر الله می گریزی؟ حضرت عمر (رض) جواب داد : که هر نوع انتخابی میان دو انتخاب ، نوعی پذیرفتن قدر الله است. او به ابوعبیده گفت: اگر تو شترانت را برای چرا در زمین سرسبز یا یک زمین خشک ببری، هر کدام را انتخاب کنی، در واقع تسلیم قدر الله شده ای (بخاری ومسلم  ـ صفحه 160 کتاب کتاب ما رواه الواعون في اخبار الطاعون : السيوطي ).
در نقل متفاوت دیگری آمده است که ابوعبیده به او گفت: همراه شما بزرگان از صحابه هستند و پشت سر ما «حریق النار» است. بهتر است امسال را بگردید. او برگشت و سال بعد آمد (صفحه  162 کتاب کتاب ما رواه الواعون في اخبار الطاعون : السيوطي)
در زمان امروزی ما واجب  شرعی همین است که ؛ غرض جلوگیری از شیوع امراض ساری باید دساتیر صحی واز جمله شیوه ونظم قرنطین را باید جدی رعایت نمایم .
ابن‌سینا  بلخی طبیب مشهور در زمان   خود به قرنطین بودن مریضان  از ویروس طاعون تاکید می داشت ، وغرض جلوگیری از شیوع این ویروس به مریضان خود هدایت می فرمود : از سرکه برای ضدعفونی کردن دست ها  و لباس استفاده کنید.

فتوای دینی جامع الازهر در مورد قرنطین:
مرکز فتوای فضای  الازهر با صدور فتوایی در باره کرونا می نویسد : «قرنطینه شدن اشخاصیکه به مرض ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، واجب است و عدم رعایت به آن از لحاظ دین اسلام جرم محسوب می‌شوند»
در این فتوا آمده است: «روش قرنطینه در رفع مرضی های ساری  قویترین معالجه در پیشگیری صحی است. برای شیوع از مریضی ساری  مانند کرونا باید به این حدیث پیامبرصلی الله علیه وسلم عمل کرد. ایشان فرمودند که وقتی در جایی وبا شیوع یافت ساکنان این محل  نباید از آنجا خارج شوند و دیگران هم به آنجا وارد نشوند، زیرا این اقدام منجر به شیوع مریضی می شود .

و علی الله توکلنا و الیه المنیب