خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

فرانسه پشتیبان تروریستها؟ اسرائیل و اشغال سرزمینها

بخش   7

مائل آلبرکا

Maël Alberca

28 ژوئن 2016

 

اسرائیل شریک تروریسم بین المللی اسلامگرا؟ چنین پرسشی شاید نامعقول جلوه کند، ولی نظر به منافع جغرافیای سیاسی اسرائیل در منطقه، و چنانکه به چنین موضوعی توجه نشان دهیم، رفع ابهام خواهد شد.

همین واقعیت بوده است که سیاست شناس و اسلام شناس فرانسوی اولیویه روی Olivier Roy  در بررسی پدیدۀ جهاد طلبی در عراق و سوریه شناسائی کرده و نتیجه گرفته است که جهاد طلبان در خدمت منافع اسرائیل هستند : « برای اسرائیلی ها، داعش فوق العاده است : عربهائی که علیه یکدیگر می جنگند! از تماشایای حزب الله که علیه عرب ها می جنگد، فروپاشی سوریه و ورود ایران به جبهۀ جنگ، در حالی که موضوع فلسطین وجهۀ جانبی پیدا می کند، اسرائیلی ها فقط می توانند لذت ببرند (1)»

 دیپلمات قدیمی محمد حسن به رشونی توضیح می دهد : « اسرائیلی ها با بشار اسد مشکل خیلی جدی دارند. ابتدا، به این علت که اسرائیلی ها آگاه هستند که حزب الله بدون پشتیبانی سوریه نمی توانست در جنگی که در سال 2006 به وقوع پیوست پیروز شود. سپس به این علت که بحران سوریه برای آنان فرصتی فراهم می کند که بی آنکه یک گلوله شلیک کنند، دشمن بزرگشان ایران را تضعیف کنند. دان میریدور Dan Meridor معاون نخست وزیر اسرائیل در اکتبر 2012 اعلام کرد که : « اولویت به روشنی این است که اتحاد بین سوریه، ایران و حزب الله درهم شکسته شود. این موضوع فراتر از همۀ خطراتی است که ناظر بر تغییر رژیم دمشق می باشد» (2).

روشنتر از این ممکن نیست. در نتیجه، جای شگفنی ندارد وقتی از  نخستین رئیس شورای ملی سوریه برهان غلیون می شنویم که اگر بشار اسد سرنگون شود، سوریه پشتیبانی از حزب الله را متوقف خواهد کرد(3). حرفهای بسمه قضمانی سخنگوی شورای ملی سوریه نیز جای شگفتی ندارد (که با بنیاد فورد Fondation Ford  و شورای روابط خارجی Council on Foreign Relations کار کرده است) که رسماً اعلام کرده است : «ما به اسرائیل نیازمندیم» (4).

محمد حسن می گوید ک « به نفع اسرائیل است که «دیکتاتور» را از جلوی دست و پایش بردارد. علاوه بر این ارتش اسرائیل از آغاز جنگ، چندین حمله هوائی روی سوریه انجام داده و در بلندیهای جولان یک بیمارستان برای معالجۀ شورشیان ضد اسد ایجاد کرده است (5).»

شاید به این علت که پشتیبانی از گروه های تروریست که امروز در سوریه فعال هستند کافی نبوده، دولت اسرائیل در خاک خودش به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم شده است(6). در واقع، گزارش سازمان غیر دولتی عفو بین الملل دربارۀ وضعیت حقوق بشر در « اسرائیل و در سرزمینهای فلسطین اشغالی » در سال 2015/2014 بسیار وخیم است : « نیروهای اسرائیلی طی حملۀ نظامی به مدت 50 روز در نوار غزه دست به جنایات جنگی زدند و حقوق بشر را نقض کردند، بیش از 1500 نفر کشته شدند که 539 نفر از آنان کودک بوده اند، بین شهروندان غیر نظامی نیز هزاران نفر مجروح شدند. این حملۀ اسرائیلی در عین حال موجب آواره شدن مردم و تخریب بناهای مدنی و خدمات حیاتی شد. اسرائیل همچنان به محاصرۀ هوائی، دریائی و زمینی نوار غزه ادامه داده و بر اساس این ساز و کار 1800000 نفر از ساکنان این منطقه را تنبیه عمومی کرده و در نتیجه بحران انسانی در منطقه را تشدید کرده است.

علاوه بر این، در کرانۀ باختری رود اردن نیروهای اسرائیلی تظاهر کنندگان فلسطینی را از جمله کودکان را به قتل رسانده اند، و ممنوعیتهای گوناگونی برای رفت و آمد فلسطینیها اعلام کرده اند، و در عین حال به شکل غیر قانونی به اشغال سرزمینها ادامه می دهند و به اشغالگران اجازه می دهند که به فلسطینیها حمله و اموال آنان را تخریب کنند، بی آن که برای بزهکاریهایشان مجازات شوند. نیروهای اسرائیلی هزاران نفر از فلسطینها را بازداشت کرده اند. برخی از زندانیان فلسطینی تحت شکنجه قرار گرفتند. هم اکنون 500 نفر بدون دادگاه در بازداشت رسمی به سر می برند. در اسرائیل مقامات برای اخراج اجباری ساکنان فلسطینی و تخریب خانه هایشان در دهکده های نگب Néguev اقدام کرده اند که هویتشان به رسمیت شناخته نشده. و هزاران مهاجر خارجی که درخواست پناهندگی کرده بودند به علاوه اسرائیلیهائی که به دلایل اخلاقی و عقیدتی نافرمانی مدنی کرده اند بازداشت و یا خیلی مختصر و مفید اخراج شده اند(7).

مقاله ای به قلم عفو بین الملل نشان می دهد که اسرائیل از روشهائی استفاده می کند که نامش تروریسم دولتی است (تهدید، اعمال بازدارنده، شکنجه، تخریب اموال خصوصی، اخراج اجباری و با اعمال زور، محرومیت از آزادی، تنزل حقوق بنیادی…) که به مثابه اعمال تلافی جویانه علیه مقاومت فلسطین به کار می برد (8). به گفتۀ عفو بین الملل، حرکات دولت اسرائیل « حقوق بشر و حقوق بین الملل » را رعایت نمی کند و « نقض منشور ژنو و جنایت جنگی » است (9)». این روش های قدرتمدارانه و جراحتبار به افراطیگری دامن می زند، و تداوم  دور باطل خشونت را تضمین می کند.

 

Source: Investig’Action

 

Notes:

[1]              . Sara DANIEL et Marie LEMONNIER, « Ces (nombreux) pays que l’existence de Daech arrange bien », Nouvelobs.com, 22 novembre 2015.

[2]              . Mohamed HASSAN et Grégoire LALIEU, Jihad Made in USA, Investig’Action, 2014, p. 119.

[3]      . Ibidem

[4]      . Ibidem.

[5]              . Idem, p. 120.

[6]      . « Rapport Black Friday : carnage à Rafah », Amnesty.org.

[7]              . « Le rapport Israël et territoires palestiniens occupés », Amnesty.org, 2014/2015.

[8]              . Jacob BURNS, « Voici à quoi ressemble la «fermeté face au terrorisme» à Jérusalem-Est », Amnesty.org, 30 octobre 2015.

[9]      . Idem.

لینک متن اصلی :

http://www.investigaction.net/la-france-sponsor-des-terroristes-israel-et-la-colonisation-710/

ترجمۀ حمید محوی