خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

فرانسه، پشتیبان تروریستها؟ اسلحه

17 ژوئن 2016

آیا اسلحه می خواهید، این هم اسلحه

بخش 1

مائل آلبرکا

Maël Alberca

24 مه 2016

7 ژانویه 2015، 13 نوامبر 2015، 22 مارس 2016، برای همۀ اروپائیها عملیات تروریستی در پاریس و بروکسل روزهای جراحت بار عمومی را در حافظۀ تاریخی شان به ثبت رسانده است. با وجود این، هر روز طی عملیات نظامی که به نام مبارزه علیه تروریسم در جهان به اجرا گذاشته می شود، در عراق، سوریه، لیبی، یمن، افغانستان، پاکستان و امثال اینها، خیلی بیش از اینها موجب مرگ انسانهای بی گناه می شود. فرانسه، کشوری که با یک دست علیه تروریسم می جنگد و با دست دیگر از آن پشتیبانی می کند، یکی از مسئولان چنین وضعیتی است. اثبات چنین واقعیتی را در ده نکته بررسی می کنیم.

«همه جا همان ساختار هرمی شکل بر پا شده، همان آئین رهبر نیمه مقدس، همان ساختار اقتصادی که وجودش به تداوم جنگ بستگی دارد. […] یعنی ساختاری که مازاد تولید محصولات مصرفی را از هم میدرد و در حفظ و حراست از فضای فکری خاصی می کوشد که جامعۀ هیرارشیک ( طبقاتی ) بدان نیازمند است. […] آگاهی به این امر که در جنگ به سر می بریم، به این معناست که در خطر هستیم، موجب می شود که تصاحب قدرت به دست بخش کوچکی از جامعه  شرط طبیعی و اجتناب ناپذیر برای تداوم حیات توجیه یا تعبیر شود. […] اهمیتی ندارد که جنگ واقعاً به وقوع پیوسته و یا اعلام شده باشد، و به این علت که هیچ پیروزی قطعی نیز نمی تواند وجود داشته باشد، اهمیتی هم ندارد که پیروزمند باشد یا نه. موضوع مهم این است که وضعیت جنگی وجود داشته باشد.»

جرج اورولز، 1984

George ORWELL, 1984

از تاریخ سوء قصدهای 13 نوامبر 2015 در پاریس، میزان ارزش بورسی گروه تالس Thales یکی از تهیه کنندگان اصلی تجهیزات الکترونیک ارتش فرانسه تا %3 افزایش داشته، در حالی که سهام بازار بورس فرانسه کک کرانت CAC 40 رو به کاهش داشته است. […]. سهام ریتوین Raytheon (+3,41%)، نورثتروپ گرومن Northrop Grumman (+5,75%)، لاکهید مارتین Lockheed Martin (+5,25%)، سازندۀ هواپیماهای جنگی، موشک، و یا تجهیزات امنیتی سایبری افزایش چشمگیری در ایالات متحدۀ آمریکا داشته اند (1).

فرانسه در بازار فروش اسلحه

فرانسه در بازار فروش اسلحه بین سومین و چهارمین رتبه (پشت سر ایالات متحدۀ آمریکا، بریتانیا و روسیه) قرار گرفته است. از سال 2012 تا 2013، صادر کنندگان سلاح فرانسوی تا %42 افزایش داشته اند و از سال 2013 تا 2014 به میزان %18 بالا رفته اند.  در اول ماه اکتبر 2015، فرانسه پشت سر ایالات متحدۀ آمریکا و جلوی روسیه به رتبۀ دوم بین صادرکنندگان اسلحه در جهان دست یافته است (3). ارتقاء فرانسه در عرصۀ فروش اسلحه به یمن گسترش فروش اسلجه به عربستان سعودی ممکن شده است، حجم قرارداد اسلحه با این کشور مشتری در سال 2014، 3،63 میلیارد دلار بوده است.

 

در سال 2010، فرانسه در سطح کشورهای اروپائی،  مهمترین فروشندۀ اسلحه به عربستان سعودی بوده است.

 (مترجم : در تصویر بالا که احتمالاً در سایتهائی مثل مجلۀ هفته نمی تواند منتشر شود، کل معاملات اسلحه با عربستان سعودی 3.3 بیلیون یورو اعلام شده، در نیم دایرۀ سبز، و بیلیون یعنی هزار میلیارد، 3300000000000 رقم نجومی باور نکردنی بنظر می رسد، هر چند که بر اساس گزارشات دیگر می دانیم که حجم فروش اسلحه در جهان حدود 5 میلیارد دلار در روز است. در نتیجه این رقم تردید آمیز و اغراق آمیز بنظر می رسد. مسئولیت آن به عهدۀ نویسنده است)

عربستان سعودی در حال حاضر از این جنگ افزارها در جنگ علیه یمن و شیعیان زیدی من (حوثی ها یا جنبش انصار الله) بکار می برد. بمب های سعودی، که برخی از آنها ساخت فرانسه است، هر روز از غیر نظامیان قربانی می گیرد. برای مثال، در 17 ژوئن 2015 در نزدیکیِ عدن : طی دو حملۀ هوائی از سوی عربستان سعودی 31 نفر از جمله تعدادی زن و کودک کشته شدند(5). در بمباران روز 15 مارس 2016 در بازرار یمن 97 نفر غیر نظامی کشته شدند که 25 نفر از آنان کودک بودند (6). االبته اینبار بمب های پرتاپ شده ساخت آمریکا بود.

در کل بیش از 5700 شهروند (830 زن و بچه) بین مارس و نوامبر 2015 در یمن کشته شده اند (7). سخنگوی وزارت بهداشت یمن Tamim Chami در ژانویۀ 2016 رقم 23900 نفر را اعلام کرد که غالباً در بمبارانهای نیروی هوائی عربستان سعودی کشته شده بودند (8).

علاوه بر این، برای فرانسه ناممکن است که بتواند مقصد نهائی جنگ افزارهای فروخته شده اش را بررسی کند، در حالی که عربستان سعودی رسماً از گروه های سلفی جهاد طلب در سوریه پشتیبانی می کند (بخش 5 این مقاله به بررسی همین موضوع اختصاص دارد).

Notes:

[1]              . Pierre HASKI, « Le malheur des uns fait le bonheur des marchands de canons (et de leurs actionnaires) »,Rue89.nouvelobs.com, 16 novembre 2015, à partir de l’article de Glenn GREENWALD, « Stock Prices of Weapons Manufacturers Soaring Since Paris Attack », Theintercept.com, 16 novembre 2015.

[2]              . Sébastien LERNOULD avec Victor ALEXANDRE, « La France n’a jamais autant exporté d’armes », Leparisien.fr, 2 juin 2015 & « Rapport au Parlement 2015 sur les exportations d’armement de la France », Defense.gouv.fr, 2 juin 2015.

[3]              . Alexandre KARA, « Ventes d’armes : 2015, une année record pour la France », Europe1.fr, 1er octobre 2015.

[4]              . Sébastien LERNOULD avec Victor ALEXANDRE, Idem.

[5]              . « Nouvelles victimes civiles d’un bombardement saoudien au Yémen », Lemonde.fr, 17 juin 2015.

[6]      . “Des bombes américaines utilisées dans des raids très meurtriers au Yémen”, Rfi.fr, 7 avril 2016.

[7]              . « La guerre civile au Yémen a fait 5700 victimes depuis le mois de mars », Jeuneafrique.com, 27 novembre 2015.

[8]              . Bahar KIMYONGÜR, «La paix au Yémen, garantie de notre sécurité », Investigaction.net, 18 février 2016.

– See more at: http://www.investigaction.net/la-france-sponsor-des-terroristes-des-armes-en-veux-tu-en-voila-110/#sthash.T8IFZ22I.dpuf

لینک متن اصلی :

http://www.investigaction.net/la-france-sponsor-des-terroristes-des-armes-en-veux-tu-en-voila-110/

ترجمۀ حمید محوی