خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

فارین پالیسی: حضور روسیه در سوریه، اراده آمریکا را به چالش کشیده است

نشریه «فارین پالیسی» در مقاله ای به بررسی تاثیرات عملیات نظامی روسیه در سوریه بر موقعیت آمریکا در خاورمیانه به صورت عام و سوریه به صورت خاص پرداخت و نوشت: حضور روسیه در سوریه اراده آمریکا را به چالش کشیده است.

در این مقاله که «دن.د.لوس» گزارشگر ارشد امنیت ملی «فارین پالیسی» به رشته تحریر درآورده، آمده است: در شرایط پس از مداخله نظامی روسیه در سوریه، اوباما با آزمون حیاتی قدرت و نفوذ آمریکا در خارومیانه رو به رو شده است.
نشریه آمریکایی نوشت: دیدار هفته گذشته محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای بحث در مورد سوریه، نشان از آن دارد که پویش های قدرت در خاورمیانه تنها در عرض چند هفته تغییر کرده و رئیس جمهوری روسیه توانسته است جای همتای آمریکایی خود را در تعیین معادلات منطقه ای بگیرد.
«بمباران دشمنان بشار اسد در سوریه توسط جنگنده های روسی و تعلل آمریکا، نشان از آن دارد که مسکو ابتکار عمل را در هر دو سطح نظامی و دیپلماتیک به دست گرفته است. معنی این وضعیت این است که هیأت های بلندمرتبه عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، از این پس به جای آنکه به واشنگتن چشم بدوزند با مسکو تعامل خواهند داشت.»
به نوشته این نشریه، دیپلمات های پیشین و ناظران خارجی بر این باور هستند که کسب تأیید آمریکا برای ملاقات با پوتین از سوی مقامات عربستانی، محل شک است و احتمالا ریاض با نادیده گرفتن آمریکا، آنچه را که در راستای مصالح خود تشخیص داده، پیگیری کرده است.
فارین پالیسی همچنین در مصاحبه با رایان کروکر، دیپلمات شناخته شده آمریکایی، به نقل از وی می نویسد: اگر دیدار سعودی ها از روسیه از پیش با آمریکا هماهنگ شده بود، می شد آن را قابل قبول دانست؛ اما اگر چنین هماهنگی ای صورت نگرفته باشد، معنای آن این است که عربستانی ها بار دیگر ما را نادیده گرفته اند.
‘دن. د. لوس’ در ادامه می افزاید «با به کار گرفتن تنها چند ده هواپیمای نظامی و چند هزار نیروی نظامی، روسیه صحنه استراتژیک سوریه را بر عکس کرده و چالشی بی سابقه را پیش روی دولت اوباما قرار داده است. به این ترتیب، در حالی که مسکو ابتکار عمل را در صحنه نبرد به دست گرفته است، برخی مقامات بلندپایه کشورهای خاورمیانه به روسیه سفر کرده و با پوتین گفت و گو کرده اند. در این میان، رییس جمهور روسیه توانسته است قدرت های اصلی از جمله آمریکا را قانع کند که فروپاشی ناگهانی نظام اسد از نظر سیاسی فاجعه بار بوده و به داعش فرصت خواهد داد تا خاک سوریه را به تصرف خود درآورد.»
«در این میان کشورهای عربی که برای سال ها خواهان برکنار شدن اسد بودند نیز هر چند هنوز به عنوان راه حل نهایی قابل قبول بر سوریه بدون اسد تاکید دارند، اما نشانه هایی را از خود بروز داده اند که برکناری فوری اسد دیگر اولویت نخست آن ها نیست. این تغیییر، بخشی از پویش های کلان تر خاورمیانه است که بنا بر آن ها متحدان اصلی آمریکا (عربستان، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و مصر) به این نتیجه می رسند که اوباما در حال از دست دادن نفوذ و اعتبار خود در جریان جنگ داخلی سوریه و مبارزه با داعش است.»
نویسنده همچنین به آثار و پیامدهای تحولات عرصه سوریه بر تحولات سیاسی داخلی آمریکا اشاره می کند و این گونه ادامه می دهد: رئیس جمهوری آمریکا با چالشی دیگر نیز در سطح داخلی و در برابر رقبای سیاسی خود رو به رو است. برای نمونه، هیلاری کلینتون که در رقابت بر سر نامزدی حزب دمکرات از رقبای خود پیشی گرفته است، آشکارا اختلاف دیدگاه خود با اوباما در مورد سوریه را بیان کرده است. وی اخیرا تلاش های آمریکا برای آموزش شورشیان سوری را یک شکست دانسته است.
در حالی که مقامات آمریکایی بیان کرده اند که برنامه ای برای رو در رو شدن با روسیه و پذیرش خطر چرخه خطرناکی از بالاگرفتن منازعه بین دو طرف ندارند، بسیاری در آمریکا دولت این کشور را به واکنش در برابر اقدامات نظامی روسیه در سوریه فرا می خوانند. برای نمونه «زبیگنیو برژینسکی»، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت جیمی کارتر، در یادداشتی که برای «فایننشال تایمز» نوشته، خواستار هشدار جدی به روسیه برای پایان دادن به عملیات نظامی خود که منافع آمریکا را به صورت مستقیم متاثر می سازد، شده است.
مقاله در نهایت این گونه نتیجه می گیرد که «کاخ سفید در شرایط موجود حتی از برنامه های اولیه خود در سوریه نیز عقب نشینی کرده است. شاهد این مدعا نیز آن است که دولت آمریکا ماه گذشته اعلام کرد تلاش های پنتاگون برای ایجاد یک نیروی مخالف میانه رو در سوریه شکست خورده است.»