مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

طرح ده پرسش دربارۀ کروناویروس جدید

28 مارس 2020

حق پاسخ چین :

از ایالات متحدۀ آمریکا

وانگ فوهوآ

Par Wang Fuhua

مرکز پژوهشهای جهانی سازی، 24 مارس 2020

WeChat and CGTN

https://www.mondialisation.ca/wp-content/uploads/2020/03/Gerd-Altmann-from-Pixabay-Coronavirus-3-400x200.jpg

تا  اینجا ما غالباً نسخۀ روایت غربی رویدادهای مربوط به ویروس را شنیده و یا خوانده ایم، ولی به این علت که هیچکس نمی تواند آزادانه نتیجه گیری کند بی آنکه نسخۀ روایت طرف مقابل را نیز شنیده باشد، در اینجا حق پاسخ غیر رسمی چین را می توانیم بشنویم.

در بازگشت به دهه ها دیپلماسی مؤدبانه، محتاط و پیوسته خندان، چین به صورت برجسته ای اخیراً در چندین توئیت و مقاله در روزنامه ها به ایالات متحدۀ آمریکا حمله کرد، واین کشور را به گسترش عمدی ویروس به علاوه ویروس کرونا یا کووید-19 در سرزمین چین متهم کرد.

بد نیست بدانیم مقالۀ حاضر فقط افکار عمومی چین را بازتاب می دهد، چینی ها فکر می کنند آمریکائی ها با مین گذاری اقتصاد چین به وسیلۀ شیوع دادن بیماریهای عفونی (اپیدمی گریپ ماکیان، گریپ خوکی، ویروس کرونا) تهاجمی ترین مرحلۀ جنگ اقتصادی علیه چین را آغاز کرده اند. به سخن دیگر، در حالی که اینجا [یعنی در غرب]، رسانه ها چین را به عنوان منشأ پاندمی معرفی می کنند، چینی ها بر عکس ایالات متحدۀ آمریکا را با انگشت اشاره نشان می دهند.

حق با کیست، چه کسی در اشتباه است ؟ هر یک از ما می تواند دربارۀ این موضوع فکر کند.

یادداشت : برای رفع هر گونه ظن « دروغ » از سوی چینی ها، هر گونه دادۀ اطلاعاتی که در این متن منتشر شده در سایت شبکۀ چند زبانۀ تلویزیونی در اختیار CGTN (China Global Television Network ) بوده و قابل بررسی ست. یادداشتها و مراجع پائین صفحه را ببینید. (Entelekheia.fr) [مترجم : این پاورقی ها را حتماً بخوانید از اهمیت بسیاری برای نظریۀ بیو تروریسم برخوردار است]


این مقاله برای نخستین بار در حساب رسمی شبکۀ اجتماعی چینی WeChat به نام گونگ ئی کان شی جی Gong Yi Kan Shi Jie منتشر شد و مجدداً خلاصۀ آن در CGTN زیر عنوان ده پرسش از ایالات متحدۀ آمریکا دربارۀ ویروس جدید کرونا منتشر شده است.


به این علت که برخی از رسانه های بزرگ و سیاستمداران آمریکائی بی هیچ دلیل و مدکی مدعی شده اند که منشأ کروناویروس جدید در چین بوده و این کشور را مورد سرزنش و تهمت قرار داده و از چین خواسته اند که عذر خواهی کند، من نیز خودم را کاملاً مجاز می دانم که 10 پرسش دربارۀ منشأ این ویروس در آمریکای شمالی مطرح کنم. بهتر بگویم، بر عکس ایالات متحدۀ آمریکا، جستجوها و پرسشهای خودم را بر اساس گزارشات رسانه های بین المللی دربارۀ کووید-19 مطرح می کنم.

پرسش 1

 به این علت که مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها در آمریکا (CDC) رابرت ردفیلد اعلام کرده است که برخی از آمریکائیها که ظاهراً در اثر گریپ فوت کرده بودند، در واقع آزمایشات نشان داده که به ویروس کرونا آلوده بوده اند. پس آیا باید نتیجه بگیرم که این افراد واقعاً در اثر کرونا فوت کرده اند ؟ وعلاوه بر این بین 34 میلیون بیمار مبتلا به گریپ با میز ان 20000 فوتی، عارضه شناسی در مورد چند نفر از آنان اشتباه بوده است  ؟

این اشتباهات در عارضه شناسی از چه وقتی شروع شده است ؟ و آیا واقعاً از اوت 2019 شروع شده ؟ این پرسشها خیلی اساسی ست و همۀ جهان منتظر پاسخ ایالات متحده هستند.

پرسش 2

دربارۀ اشتباهات عارضه شناختی که مرکز کنترل و پیشگیری بیمارها در آمریکای شمالی CDC آن را به عهده دارد، برای من جای شگفتی و تأمل است، آیا ایالات متحدۀ آمریکا دارای بهترین فن آوری پزشکی در جهان نیست ؟ چگونه چنین اشتباهاتی روی داده است ؟ 

همان گونه که لکه های سفید روی مقطع نگاری رایانه ای (اسکنر) ششهای بیماران مبتلا به سینه پهلوی نوین ناشی از ویروس کرونا به روشنی نشان می دهد، تفکیک بین موردهای کووید-19 و گریپ H1N1 خیلی ساده امکان پذیر می بود. ولی این همه اشتباه در عارضه شناسی به چه علتی به وقوع پیوسته است؟

این موضوع درخواست معاون رئیس جمهور مایک پنس برای کنترل همۀ پیغامهای [مقامات بهداشتی] مربوط به ویروس کرونا را به یاد می آورد. چرا کاخ سفید می خواهد پیغامها را کنترل کند ؟ آیا ایالات متحده چیزی برای پنهان کردن دارد ؟

مدیر مرکز کنترل بیماریها رابرت ردفیلد طی اجلاسی دربارۀ ویروس کرونا در واشنگتن، 11 مارس 2020 موضوع را مطرح می کند. در این فراز، او تأیید می کند که « مرگ آمریکائی ها در اثر کریپ » در واقع در اثر کووید-19 روی داده است.

ویدئو

پرسش 3

چرا ایالات متحدۀ آمریکا از منشور منع سلاح های بیولوژیک (سرواژۀ فرانسوی CABT و سرواژۀ انگلیسی BTWC) از سال 1972 تا 2001 خارج شد ؟ چرا مانع ایجاد ساخت و ساز کنترل اجرای منشور شد ؟ آیا به این دلیل بوده که از ساخت سلاح بیولوژیک در ایالات متحده جلوگیری می کرد ؟

اگر پاسخ منفی ست، پس چرا آزمایشگاه های بیولوژیک جدید در گرجستان، اوکرائین، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان ایجاد شده اند ؟ آیا این آزمایشگاه ها به هدف جنگهای بیوشیمیک ایجاد شده اند ؟ ناممکن است که این آزمایشگاه ها ویروس ها را به مثابه حیوانات خانگی نگهداری کنند. اگر ایالات متحدۀ آمریکا هدفش تحریک جنگ بیو شیمیک بوده، چه کشوری می تواند نخستین هدف او باشد؟

و دربارۀ اپیدمی آنفولوانزای خوکی در چین طی سال گذشته چه می توانیم بگوئیم ؟ نکته ای که شگفت آور بنظر می رسد، این است که این اپیدمی هم زمان در مکانهای مختلفی شیوع یافت و نه در زمانهای مختلف. چرا از پهپاد برای مسموم کردن خوکهای [چینی] استفاده کردند ؟ آیا ایالات متحده پشت این ماجراها بوده است ؟ من شنیدم که سوداگران پشت این ماجرا بوده اند. ولی این نظریه هیچ معنائی ندارد، زیرا آنفوانزای خوکی میلیونها خوک را در چین طی زمان کوتاهی کشته است، سوداگران یاد شده [در شایعات] بجای بهره برداری خسارت سنگینی دیدند.

بهترین پاسخ ممکن به این پرسش، مداخلۀ خارجی ست. من جزء آنانی بودم که می خواستم بدانم آیا ایالات متحده نسبتی با این رویداد دارد یا نه و امیدوار بودن پاسخی برای پرسشم بیابم.

پرسش 4

انستیتوی پژوهش پزشکی ارتش آمریکا واقع در فورت دتریک در مریلند در ژوئیۀ 2019 بسته شد، آیا به این علت بود که ویروسها از آزمایشگاه به بیرون گریخته بودند ؟

یک ماه بعد، اپیدمی گریپ در همۀ کشور فراگیر شد. آیا این دو رویداد به هر نحوی با یگدیگر نسبتی داشته اند ؟

آیا عارضه شناسیهای اشتباه به این علت نبوده که ترفندی باشد برای استتار چنین اسراری ؟ و آیا این رویدادها در عین حال سبب شده که ایالات متحده اشتباه را به گردن کشورهای دیگر بیاندازد و آنها را به مثابه منشأ شیوع ویروس کرونای جدید متهم کند ؟

آیا این رویدادها یک اتفاق فوق العاده یا راز مگو ست ؟ چرا ایالات متحده در مارس 2020 تعداد بسیاری از گزارشات مربوط به بسته شدن فورت دتکریک به زبان انگلیسی را حذف کرد ؟ آیا چیزی برای پنهان کردن یا ترسی از این بابت وجود دارد ؟

پرسش 5

در کوران هفتمین بازیهای جهانی نظامی که در 27-18 اکتبر 2019 در ووهان برگزار شد، چرا تیم آمریکائی (با 369 عضو) برندۀ هیچ مدال طلائی نشد ؟

بین 369 شرکت کننده آیا افرادی به گریپ مبتلا بوده اند ؟ آیا این احتمال وجود دارد که آلوده به ویروس کرونای جدید بوده باشند ؟ بهترین کاری که ایالات متحده می تواند انجام دهد این است که از روش کبک (که سرش را در برف فرو می برد) اجتناب کند و از 369 بازیکن آزمایش پروکالسیتونین را به عمل بیاورد و ببیند که آیا آلوده هستند یا نه ….

پرسش 6

چرا ایالات متحده رویداد 201 (Event 201) را سازماندهی کرد، یعنی شبیه سازی پاندمی در سطح جهانی در اکتبر 2019 ؟

چرا معاون رئیس سازمان سیا در آن شرکت داشته است ؟ آیا به این دلیل بوده است که ایالات متحده با ویروسی قویاً عفونی پاندمی جدیدی را تحریک خواهد کرد ؟ یک ماه بعد، موردهای سینه پهلو به دلیل ناشناخته در چین شناسائی شدند و سه ماه بعد پاندمی شیوع یافت. بی گمان این رویدادها احتمالاً یک تصادف ساده نمی تواند باشد.

پرسش 7

ژاپن، کرۀ جنوبی، ایتالیا و ایران تعداد نخستین موردهای کووید 19 خودشان را اعلام کردند که پیشینۀ چینی نداشته ولی رابطه ای با ایالات متحده را نشان می دادند. چگونه چنین موردهائی ممکن بوده است؟

پژوهشهای ژنتیک نشان می دهد که نوع ویروس کرونای جدید در چین به گروه C تعلق دارد، ولی ویروس های گروه A و B ویروسهای والدین و والدین بزرگ گروه C هر دو در ایالات متحده پیدا شده اند. چرا؟ یک بیمار ژاپنی که عارضه شناسی اش سینه پهلوی هاوائی را نشان داده، در باز گشت به ژاپن در آزمون کووید 19 مثبت اعلام شده است. این موضوع را چگونه می توانیم توضیح دهیم ؟

برخی موردهای کووید 19 در ایالات متحده هیچ نسبتی با چین نداشته اند. پس این ویروس از کجا آمده است ؟

پرسش 8

شما هیچ دلیلی ندارید که پاندمی سال 1918 را که در سرزمین شما به دنیا آمد انکار کنید. ولی همین شما کاری کردید که به مدت یک قرن اسپانیا مسئولیت آن را روی دوش خود حمل کند. از این موضوع شرمسار نیستید ؟

بنظر می رسد که تاریخ یک بار دیگر تکرار می شود. آیا ایالات متحده یک بار دیگر و دوباره همان بازی را تکرار می کند و می خواهد ویروس کرونای جدید را «چینی» بنامد ؟

پرسش 9

پاندمی سال 1918 که بیش از یک میلیارد نفر را آلوده کرد، با شمار فوتی هائی که « بین 17 تا 50 میلیون تخمین زده شده و حتا شاید تا 100 میلیون…» بر اساس ویکیپدیا «یکی از مرگبارترین پاندمی های  تاریخ بشریت است » از ایالات متحده منشأ گرفته بود، ولی ایالات متحده هرگز از جهانیان عذرخواهی نکرد.

تا کنون، منشأ ویروس کرونای جدید ناشناخته باقی مانده، ولی ایالات متحده روی عذرخواهی چین پافشاری می کند… که چقدر مسخره آمیز است ! به یاد آوریم که پاندمی گریپ H1N1 در سال 2009 که موجب مرگ 300000 نفر شد و به همین گونه VIH-sida از ایالات متحده منشأ گرفته بود. چرا در پیشگاه جهانیان این واقعیات را نمی پذیرد ؟

پرسش 10

در فیلمها، ایالات متحده دوست دارد نقش نجات دهندۀ جهان را بازی کند. تصویر کاپیتان آمریکا یکی از مردمی ترین نمادهاست. ولی در واقعیت، در رویاروئی با فاجعه ای مانند کووید 19 کاپیتان آمریکا کجاست ؟

ایالات متحده به اندازۀ کافی برای حفاظت از شهروندانش در سرزمین خودشان نمی کوشد، یا روی کشتی تفریحی دیاموند پرنسس Diamond Princess [خبری از کاپیتان آمریکا نیست]. ایالات متحده حتا بر آن شد تا ژاپن را مسئول آمریکائی هائی بداند که روی کشتی دیاموند پرنسس بودند. چگونه ایالات متحده با این همه سوء پیشینه شجاعانه چین را به فقدان مسئولیت متهم می کند ؟

در حالی که چین زمان گرانبهائی را برای مبارزه علیه کووید 19 به جهانیان عرضه کرد، ایالات متحده چین را به انفعال و فقدان شفافیت متهم می کند. وقتی کاخ سفید از مرکز کنترل و پیشگیری CDC خواست که شمارش افراد آزمایش شده و آلوده به ویروس کرونای جدید را متوقف کند، آیا باید چنین کاری را نشان شفافیت بدانیم ؟

وقتی دولت آمریکا به شهروندانش توصیه می کند که ماسک نزنند، ایا نشان انفعال نیست ؟ ایالات متحده باید به بسیاری از پرسشها پاسخ بگوید.


لینک متن اصلی : 

ترجمۀ حمید محوی

پاریس/28 مارس 2020