کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

صلح تعریف شده می‌خواهیم، نه تحریف شده!

عبدالله رسولی
من خیلی نگرانم از عواقبِ رَوَندِ صلح سیاسی که هنوز حکومت و دولت افغانستان در آن دخیل نیست، جامعه‌ی مدنی و مردم افغانستان در جریان آن قرار ندارند. نگرانم که دستاوردهای بیش از یک و نیم دهه‌ی گذشته، مانند آزادی بیان، مطبوعات آزاد، حقوق زن، جامعه‌ی مدنی و ساختارهای حکومتی، حتی اگر نیم‌بند هم که باشند، یک‌سره از هم بِگسلند و بریزند.
مردم افغانستان و نیروهای امنیتی کشور، در طول قریب به ۱۸ سال گذشته با دادن قربانی‌های فراوان و سپر انسانی در برابر ترور و توطئه ایستاده‌گی کردند و تا اینجای کار رسیدند که، امروزه ساختارهای حکومتی و دولتی غنیمت شده است، جامعه‌ی مدنی و رسانه‌های فعال داریم، زنان در شورای ملی، حکومت و سکتور خصوصی سهم به‌سزا دارند، دهلیزهای هوایی و زمینی واردات و صادرات کالاهای تجارتی ایجاد گردیده است، تقریباً تمامی جاده‌های عمومی کشور اسفالت شده‌اند، در تمامی سطوح علمی متخصصین دانش‌آموخته‌ی جوان به سویه‌ی ماستر و داکتر داریم و…!
نباید این همه دستاوردها زیر سایه‌ی صلح سیاسیِ قرار بگیرد که تصمیمش در حیطه‌ی صلاحیت و چتر و چنبره‌ی چند طرف خاص باشد و بر وِفقِ مراد و منافع طرف‌های متذکره بِچرخد. تنها سهیم شدن گروه طالبان به حکومت و خارج شدن نیروهای آمریکای از کشور، پیش‌شرط‌های صلح شده نمی‌تواند. در افغانستان برعلاوه‌ی گروه طالبان، پدیده‌های به‌نام داعش، جندالله، حقانی و غیره هستند!
این درست که بخشی از طالب با امضای توافق‌نامه‌ی صلح با آمریکا، شاید جزء مهمِ نظام رسمی افغانستان محسوب شوند، اما از کجا معلوم که برای گروه‌های نام‌برده (داعش و دیگران) جا باز می‌کنند و آنها در مقابل نظام کنونی که آن‌وقت گروه طالبان نیز شاملش باشد، صف‌آرای می‌کنند و می‌جنگند.
بناً، صلح باید تعریف شده بر مبنای عدالت اجتماعی و با درنظرداشت منافع مردم افغانستان و منطقه باشد، نه تحریف شده به نفع طرف‌های محدود بر وِفقِ منافع و مرادشان. شرایط و ضمانت‌های اساسی با پادرمیانی ملل‌متحد و کشورهای مهم جهانی در رَوَندِ صلح جا داشته باشد، طی یک فراخوان بزرگ، دیدگاه نخبه‌گان واقعی سیاسی و علمی، جامعه‌ی مدنی و متنفذین با نفوس از مرکز، ولایات و خارج کشور جمع‌آوری شود. آنگاه می‌توان به آینده‌ی توافقات صلح باور داشت و امید بست.