عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

سفر رسمی ‌رئیس‌جمهور کوبا به مسکو در تحکیم اهداف صلح و سوسیالیسم!

مترجم: محمد چابکی برگرفته از : سایت اشتراک

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا در این سفر تأکید نمود: مناسبات با مسکو برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است … می‌خواهم بار دیگر تکرار کنم که روسیه همچنان می‌تواند روی کوبا و همه تعهدات گذشته به‌عنوان تحسین‌کنندگان تاریخ روسیه و فرهنگش حساب باز کند. «ما هر کاری را برای ادامه تقویت و گسترش روابط دوجانبه‌ انجام خواهیم داد»….. ولادیمیر پوتین نیز تأکید نمود ما «همیشه با انواع محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه کوبا مخالف بوده‌ایم. از مردم کوبا در مبارزه برای استقلال و حاکمیت ملی حمایت کرده‌ایم و به حمایت خود ادامه خواهیم داد.»
 

«میگل دیاز کانل برمودز» رئیس‌جمهور کوبا و دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست آن کشور عصر شنبه ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ با هیأتی وارد مسکو شد، در اولین دیدار با گنادی زیوگانف صدر حزب کمونیست فدراسیون روسیه و ایوان ملنیکوف معاون اول حزب کمونیست در فضایی گرم و دوستانه به گفت‌وگو نشست. (۱)

در این گفت‌وگو، مسائل مربوط به همکاری‌های ثمربخش، توسعه روابط دو‌جانبه بین مسکو و کوبا و موضوع مشکلات دو کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

گنادی زیوگانف با تأکید بر حمایت مستمر فراکسیون حزب کمونیست فدراسیون روسیه در دومای دولتی از مبارزات طولانی‌مدت، از قهرمانی‌های مردم کوبا علیه محاصره سیاسی ــ اقتصادی ایالات متحده ابراز قدردانی نمود.
گنادی زیوگانف در این گفت‌وگو به موضوع بحران امپریالیستی، جنگ ایالات متحده و ناتو که با استفاده از رژیم «باندرا» نازی اوکراین علیه روسیه صورت گرفته است، ابراز‌نظر نمود.

دیاز کانل نیز اقدامات جمعی غرب علیه فدراسیون روسیه را محکوم کرد و تأکید نمود که ایالات متحده برای دستیابی به حل بحران خود با اهداف سلطه‌جویانه، به‌طور مداوم به درگیری‌های نظامی‌ دامن می‌زند. همانطور که اکنون در اوکراین اتفاق افتاده است.

رئیس‌جمهور کوبا در این نشست درباره تصمیمات کنگره هشتم حزب کمونیست کوبا، فعالیت این حزب در زمینه ایدئولوژیک، حل مشکلات اقتصادی، مبارزه موفقیت‌آمیز با اپیدمی ‌کرونا و غلبه بر پیامدهای آن صحبت کرد.
رئیس‌جمهور کوبا همچنین بر تقویت بیشتر مناسبات دوستی بین مردم کوبا و روسیه و توسعه همکاری‌ها در تمامی ‌زمینه‌ها ابراز امیدواری نمود.

گنادی زیوگانف در پایان این نشست مدال کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه را که به صدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی تعلق داشت به میگل دیاز کانل اهدا کرد.

نشست رسمی ‌میگل دیاز کانل با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تبادل‌نظر درباره اوضاع جهان و و گسترش همکاری‌های همه‌جانبه بود. نظر به اقدامات غرب علیه دو کشور، ناکارآمدی سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا علیه‌ هاوانا ــ مسکو، عزم دو کشور برای هرچه بیشتر نزدیک کردن مناسبات در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، و تجاری می‌باشد.

گسترش روابط دوستی فدراسیون روسیه در چند سال اخیر با‌ هاوانا در عمل نشان داد این ارتباط نه‌تنها نظامی ‌و اطلاعاتی و امنیتی بلکه کمک‌های متقابل و اصل همکاری‌های اقتصادی را دربرگرفت. قبل از سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به کوبا، با تصمیم دومای دولتی، روسیه توافق‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن ۹۰٪ از بدهی‌های کوبا به شوروی سابق بخشیده می‌شود. بر اساس این توافق‌نامه کوبا و روسیه که در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی به امضاء رسید، مقرر شد روسیه ۳۵ میلیارد و دویست میلیون دلار از بدهی‌های کوبا را ببخشد.

کوبا و روسیه از زمان انقلاب فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹ سابقه‌ای طولانی در زمینه همکاری عمیق اقتصادی و نظامی ‌داشته‌اند، اگرچه بعد از فروپاشاندن اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ روابط کم‌رنگ شده بود، در ده سال اخیر این روابط گسترش یافت.

در دسامبر سال گذشته نیز با تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین که می‌توان آنرا به تکرار بحران موشکی کوبا که جهان را در آستانه یک جنگ هسته‌ای قرار داد، دانست، کوبا در کنار فدراسیون روسیه قرار گرفت. چنانکه برونو رودریگز پاریلا، وزیر امور خارجه کوبا اعلام نمود دولت کوبا اتهامات واشنگتن علیه روسیه در زمینه مسائل امنیتی را هیستری تبلیغاتی علیه روسیه می‌داند و با گسترش ناتو به‌سمت شرق مخالف است. وی در پستی در توئیتر نوشته بود: «ما به‌شدت اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای را که توسط دولت آمریکا علیه روسیه به‌راه افتاده است، رد می‌کنیم و قاطعانه با گسترش ناتو به‌سمت مرزهای این کشور مخالفیم».

اهمیت سفر رئیس‌جمهور کوبا به مسکو

به‌دنبال تقویت روابط سیاسی، اقتصادی کوبا با فدراسیون روسیه و چین و دیگر کشورهای جهان در بحبوحه تنش‌های بین‌المللی «جنگ شناختی» و «تحریم‌های اقتصادی امپریالیستی»، دولت کوبا در تحکیم رفاه اجتماعی برای زحمت‌کشان و ارتقاء ساختار جامعه سوسیالیسی تلاش می‌ورزد.

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا در این سفر تأکید نمود: مناسبات با مسکو برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است … می‌خواهم بار دیگر تکرار کنم که روسیه همچنان می‌تواند روی کوبا و همه تعهدات گذشته به‌عنوان تحسین‌کنندگان تاریخ روسیه و فرهنگش حساب باز کند. «ما هر کاری را برای ادامه تقویت و گسترش روابط دوجانبه‌ انجام خواهیم داد».

رئیس‌‌جمهوری کوبا، ایالات متحده را مسئول درگیری اوکراین دانست و با بیان اینکه آمریکا عامل این «وضعیت بسیار دشوار» است، موضع امپریالیسم آمریکا را تحت «امکان ظهور به‌عنوان حلال مشکلات» بی‌پایه دانست.

ولادیمیر پوتین نیز تأکید نمود ما «همیشه با انواع محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه کوبا مخالف بوده‌ایم. از مردم کوبا در مبارزه برای استقلال و حاکمیت ملی حمایت کرده‌ایم و به حمایت خود ادامه خواهیم داد.»

ولادیمیر پوتین تصریح کرد دو کشور تا سال ۲۰۳۰ یک برنامه همکاری متقابل دارند؛ «یک برنامه کامل که در آن تعداد زیادی پروژه مشترک وجود دارد که باید اجراء شود.»

دیاز کانل در پارلمان روسیه نیز شرکت نمود و با تأیید مستقیم اقدام مسکو برای اعزام نیروهایش به اوکراین، بار دیگر همبستگی خود را با روسیه اعلام کرد و گفت: دلایل درگیری کنونی در این منطقه را باید در سیاست تهاجمی ‌آمریکا و گسترش ناتو به‌سمت مرزهای روسیه جست‌وجو کرد.

وی از رئیس دومای دولتی روسیه برای تقویت روابط پارلمانی با دولت کوبا و به دلایل قطعنامه‌های سیستماتیک قانونگذاری علیه سیاست تحریمی‌ آمریکا که بیش از ۶۰ سال بر کوبا تحمیل شده است، قدردانی کرد.

شرکت رئیس‌جمهور کوبا در افتتاح بنای یادبود فیدل کاسترو از برنامه‌های سفر دیاز کانل در مسکو بود. مجسمه برنزی سه متری واقع در منطقه سوکول مسکو که در سال ۲۰۱۷، یکسال بعد از درگذشت فیدل کاسترو رهبر جنبش انقلابی ضدِ امپریالیسم بنا شده است. پوتین در این مراسم گفت: کاسترو از نمادهای جنبش‌های آزادی‌بخش جهان بود، این ادای احترام به یاد کاسترو در یک اثر هنری واقعی است. که اثری پویا و نگاه به جلو در حال حرکت دارد، تصویری کامل از یک مبارز واقعی است.

دیاز کانل با بیان اینکه تور بین‌المللی (۲) به دعوت رسمی‌ رهبران کشورهای روسیه، چین، ترکیه و الجزایر انجام می‌شود، گفت:

ما در این روزها با قدرت برای تقویت روابط سیاسی ــ اقتصادی کار خواهیم کرد که به ما امکان می‌دهد به توسعه کشور کوبا به ساختن افق رفاهی که شایسته مردم ماست، ادامه ‌دهیم.

۱ــ منابع مورد استفاده: سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه، پرنسا لاتینا، گرانما ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا، تله سور

۲ــ در تور بین‌المللی رئیس‌جمهوری کوبا، او را برونو رودریگز وزیر امور خارجه، ریکاردو کابریساس و آلخاندرو گیل فرناندز معاون‌های نخست‌وزیر همراهی می‌کنند. وزرای تجارت خارجی، انرژی، معادن و بهداشت از سایر افرادی هستند که در این تور حضور دارند.