مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

سخاوتمندان نابکار

نویسنده: میترا تهامی

در سال ۲۰۱۵، به‌دنبال اعلام جرم پزشکان هندی علیه بنیاد گیتس، اعلام شد که این شکایت در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت…. تزریق واکسن‌ها بدون اطلاع والدین و با سوء‌استفاده از بی‌سواد بودن آنها و از طریق رضایت‌نامه‌های جعلی، انجام شد. ۱۲۰۰ تن از دختران به عوارض جانبی شدید از‌جمله اختلالات خود‌ایمنی دچار شدند. هفت تن از دختران نیز جان خود را از دست دادند.
بنابه گزارش بلومبرگ، بنیاد گیتس در سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد دلار برای امور خیریه هزینه کرده است. اما، نه تنها از ثروت این بنیاد کاسته نشده است، بلکه ۱۶ میلیارد نیز بر ثروتش اضافه شده است…. یکی از علل افزایش ثروت بیل گیتس، (همچنین بنیاد گیتس) فرار مالیاتی است، فرار مالیاتی در عمل به‌معنای تصاحب دارایی عمومی ‌است…. هر اندازه که دولت‌ها مالیات کمتری دریافت کنند، به همان نسبت به کمک‌های مالی بخش خصوصی، از قبیل بنیاد گیتس وابسته هستند.

 
 
 

چندی است که تیتر نخست رسانه‌ها به یک ویروس اختصاص دارد. همزمان نام بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت نیز این روزها در رسانه‌ها جای برجسته‌ای را به خود اختصاص داده است. بیل گیتس، دانش‌آموخته رشته پزشکی یا داروسازی نیست. این جایگاه و حضور چشمگیر رسانه‌ای را چگونه باید معنا کنیم؟

برای یافتن پاسخ، به‌ناگزیر می‌باید مروری کوتاه داشته باشیم بر تاریخچه سازمان بهداشت جهانی. چرا که سازمان بهداشت جهانی، سکان مبارزه علیه ویروس جدید کرونا را به‌دست دارد.

سازمان بهداشت جهانی: یک سازمان بین‌المللی مستقل، یا سازمان خصوصی وابسته؟

سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان یکی از سازمان‌های جنبی سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۴۸ پایه‌گذاری شد. اما برخلاف آنچه انتظار می‌رود، این سازمان، یک سازمان بین‌المللی مستقل نیست.

در حال حاضر، ۱۹۴ کشور، عضو این سازمان هستند. اعضای این سازمان را دولت‌ها تشکیل می‌دهند، اما بودجه این سازمان به‌طور عمده توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود. در طی ۲۰ سال گذشته، دولت‌ها میزان کمک خود به سازمان بهداشت جهانی را کاهش داده‌اند.

در حال حاضر سهم کشورهای عضو در تأمین بودجه این سازمان، کم‌تر از ۲۰ درصد است. هشتاد درصد بودجه این سازمان به‌طور عمده توسط بنیادهای خصوصی و شرکت‌های وابسته به صنعت داروسازی تأمین می‌شود.

بنیاد گیتس، پس از ایالات متحده آمریکا، بیشترین سهم را در تأمین بودجه مالی سازمان بهداشت جهانی بر عهده دارد. در سال ۲۰۱۸، این بنیاد بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی کمک مالی کرده است. گفتنی است که کمک مالی بنیاد گیتس به سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸، بیش از مجموع کمک‌های مالی آلمان، فرانسه و سوئد در همین سال است. (۱) ازین رو، برخی بیل گیتس را رئیس اصلی سازمان بهداشت جهانی می‌نامند.

وابستگی سازمان بهداشت جهانی به بخش خصوصی، این خطر را ایجاد می‌کند که در صورت قطع کمک مالی از سوی بخش خصوصی، سازمان بهداشت جهانی با مشکل اساسی روبرو شود. چرا که بخش خصوصی، مکلف به پرداخت کمک مالی نیست.
یک پزشک از کشور هندوستان در این ارتباط می‌گوید: اگر فردا بیل گیتس بگوید که من دیگر علاقه‌ای به حوزه بهداشت ندارم و تصمیم گرفته‌ام که تمامی ‌سرمایه‌ام را به‌عنوان نمونه، در امور تربیتی هزینه کنم، سازمان بهداشت جهانی با یک بحران مالی مواجه می‌شود. بیل گیتس می‌تواند این کار را انجام بدهد. هیچکس نمی‌تواند او را از این کار بازدارد. (۲)

به‌دلیل وابستگی شدید سازمان بهداشت جهانی به کمک مالی، بخش خصوصی از این قدرت برخوردار است که به تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ریزی برای سازمان بهداشت جهانی بپردازد. بدین معنی که نقش بخش خصوصی صرفاً در پرداخت پول خلاصه نمی‌شود. بخش خصوصی از این امکان برخوردار است که پروژه تعریف کند و مشخص سازد که کدام برنامه‌ها می‌باید به مرحله اجرا در بیاید.

اعطای کمک مالی، نفوذ و قدرت را نیز به‌همراه می‌آورد. برای نمونه، ملیندا گیتس (همسر بیل گیتس) در سال ۲۰۱۴، در مجمع تصمیم‌گیری سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان سخنران اصلی شرکت می‌کند.

وابستگی مالی ارگان‌های بهداشتی بین‌المللی به بنیاد گیتس

بنیاد گیتس علاوه بر کمک مستقیم مالی به سازمان بهداشت جهانی، نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین مالی ارگان‌های بهداشتی بین‌المللی دارد:

یک. اتحادیه جهانی واکسیناسیون (GAVI یا Global Alliance for Vaccines and Immunisation)

بنیاد گیتس در هیأت نظارت اتحادیه جهانی واکسیناسیون حضور دارد و یکی از تأمین‌کنندگان اصلی بودجه این اتحادیه است. نمایندگان کنسرن‌های دارویی از قبیل Pfizer و Sanofi نیز در هیأت نظارت اتحادیه جهانی واکسیناسیون حضور دارند. (۳)

در سال ۲۰۱۵، کنفرانسی با هدف جلب حمایت مالی از این اتحادیه در برلین تشکیل شد.
جمع‌آوری ۷ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار از نتایج برپایی این کنفرانس بود. در کنار نمایندگان دولت‌ها، بیل گیتس و نمایندگان کنسرن‌های دارویی نیز از‌جمله شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بودند. (۴)

اتحادیه جهانی واکسیناسیون در سال ۲۰۱۸، مبلغی به میزان ۱۵۰ میلیون دلار را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داد. در واقع این مبلغ از سوی بنیاد گیتس پرداخت شد. چرا که بنیاد گیتس، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده بودجه اتحادیه جهانی واکسیناسیون می‌باشد. (۵)

پیش ازین، بنیاد گیتس در سال ۲۰۱۶، با پرداخت مبلغی به میزان ۱/۵ میلیارد دلار، اتحادیه جهانی واکسیناسیون را مورد حمایت مالی قرار داده بود. (۶)

دو. ائتلاف برای نوآوری در پیشگیری از اپیدمی (CEPI) (Coalition for Emergency Prepardness Innovations) (۷)‎

CEPI در‌واقع نوزادی است که در اجلاس بزرگ‌ترین کنسرن‌های چند‌ملیتی در «داووس» در سال ۲۰۱۷ متولد شد. این سازمان که در حوزه پژوهش و ساخت واکسن فعال است، با دریافت حمایت مالی از بنیاد بیل گیتس، فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۲۰۱۷، بنیاد گیتس، مبلغی به میزان ۱۰۰ میلیون دلار را در اختیار این نهاد قرار داد. (۸)

سه. سازمان غیر‌دولتی PATH  

بنیاد گیتس این سازمان غیر‌دولتی (۹) را نیز مورد حمایت قرار می‌دهد. این سازمان در حوزه تکامل تکنیک‌های مربوط به ساخت واکسن فعالیت می‌کند. (۱۰)

در نهایت، بزرگ‌ترین کنسرن‌های بین‌المللی دارویی نیز در لیست دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی بنیاد گیتس قرار دارند. برای نمونه، کنسرن‌هایی مانند Pfizer, Novartis, GlaxoSmithKline, Sanofi Aventis  را در لیست دریافت‌کنندگان مالی از بنیاد گیتس می‌بینیم. (۱۱)

از آنچه گفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که تمرکز همه‌جانبه بنیاد گیتس بر حوزه تولید واکسن، امری واضح و روشن است.

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸ در گزارشی بر این نکته تأکید کرد که شرایط اقتصادی و اجتماعی، مانند میزان درآمد، موقعیت شغلی، میزان آموزش و شرایط محیط‌زیست، اثر بیشتری بر چگونگی سلامت انسان‌ها دارند تا درمان و مراقبت پزشکی پس از مبتلا شدن به بیماری. اما در شرایط کنونی، در راستای بهبود سیستم بهداشتی کشورها سرمایه‌گذاری نمی‌شود. در عوض پول به‌سوی کنسرن‌های داروسازی آمریکایی و اروپایی جهت تولید دارو و واکسن سرازیر می‌شود.

با توجه به وابستگی شدید سازمان بهداشت جهانی و ارگان‌های بهداشتی بین‌المللی به کمک‌های مالی بخش خصوصی و به‌ویژه بنیاد گیتس، پرسش اصلی این است که این سازمان‌ها تا چه میزان دارای استقلال عمل هستند. (۱۲)

تأمین مالی نهادهای فعال در ارتباط با ویروس کرونا

نام دانشگاه خصوصی امریکایی جانز‌هاپکینز را این روزها زیاد می‌شنویم. آمار مربوط به کرونا در سراسر جهان از سوی این دانشگاه اعلام می‌شود. تنها در طی ده سال گذشته، این دانشگاه مبلغی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از بنیاد گیتس دریافت کرده است. (۱۳)

دو مرکز مسئول در کشور آلمان در ارتباط با اعلام گزارشات مربوط به کرونا، یعنی انستیتو روبرت کُخ (Robert Koch Institut) و بیمارستان شاریته (Charite) برلین نیز در لیست دریافت‌کنندگان کمک مالی از بنیاد گیتس قرار دارند.

انستیتو روبرت کُخ، نهاد مسئول در امر مبارزه با بیماری‌های عفونی، در سال ۲۰۱۹، مبلغی معادل ۲۵۰ هزار دلار از بنیاد بیل گیتس دریافت کرده است. بیمارستان شاریته در برلین، که تست‌های مربوط به کرونا در آنجا تهیه شده است، در طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، در مجموع مبلغی معادل ۳۰۰ هزار دلار کمک مالی دریافت کرده است. (۱۴)

در اینجا نیز پرسش اصلی این است که دریافت کمک مالی چه تأثیری بر استقلال عمل این مؤسسات بر جای خواهد گذاشت.

تأمین مالی رسانه‌ها

کمک‌های مالی بنیاد بیل گیتس صرفاً به حوزه بهداشتی محدود نمی‌شود. به‌سوی رسانه‌ها نیز پول سرازیر می‌شود.

در یک گزارش تحقیقی که به‌تازگی (در ماه دسامبر) توسط MintPress منتشر شده است، نام رسانه‌ها و همچنین مبالغی که این رسانه‌ها از بنیاد گیتس دریافت کرده اند، منتشر شده است، از‌جمله:
Guardian، بیش از ۹ میلیون دلار
NBC Universal، بیش از ۳ میلیون دلار
NPR، مبلغ ۴/۵ میلیون دلار
Al-Jazeera، میلغ یک میلیون دلار
BBC’s Media Action program، مبلغ ۴۹ میلیون دلار (۱۵)

نشریه آلمانی زبان اشپیگل، در ماه دسامبر ۲۰۱۸، مبلغ ۲/۵ میلیون دلار از سوی بنیاد گیتس دریافت کرده بود. (۱۶)

در سایت متعلق به یک سندیکای آلمانی به‌نام «وردی»، مطلبی در این ارتباط منتشر شد.
نویسنده مطلب منتشر شده در سایت سندیکای آلمان، به این مسئله اشاره می‌کند که  دریافت پول از بنیاد گیتس بدین جا می‌انجامد که نشریه اشپیگل حتی به تبلیغ برای نیروگاه هسته‌ای Terrapower بپردازد و یک ویژه‌نامه در این ارتباط منتشر کند. به تعبیر اشپیگل، این نیروگاه اتمی ‌از آنچنان سازوکاری برخوردار است که خطری برای محیط‌زیست ایجاد نخواهد کرد. گفتنی است که بیل گیتس در این نیروگاه هسته‌ای سرمایه‌گذاری عظیمی ‌کرده است. (۱۷)

در زمان حاضر نیز اشپیگل در راستای حمایت از بیل گیتس سنگ تمام گذاشته است. از دیدگاه نویسندگان اشپیگل، ناقدان بیل گیتس، یا طرفدار تئوری توطئه هستند، یا به جبهه راست افراطی تعلق دارند.

همچنین بنیاد گیتس به یک نشریه دیگر آلمانی زبان به نام تسایت، در دسامبر ۲۰۱۹، مبلغی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار کمک مالی کرده است. (۱۸)

می‌توان مشاهده کرد که این بذل و بخشش‌ها بدون نتیجه نبوده است. رسانه‌هایی مانند اشپیگل و تسایت در سال‌های گذشته مطالب انتقادی در ارتباط با بنیاد گیتس منتشر می‌کردند؛ اما در شرایط کنونی اثری از مطالبی ازین دست در این نشریات نمی‌یابیم.

David McCoy پزشکی که در مرکز مراقبت‌های اولیه و بهداشت عمومی ‌دانشگاه Queen Mary فعالیت دارد و به‌مدت ۱۵ سال در آفریقا کار کرده است، با اشاره به سازمان‌های متعددی که از سوی بنیاد گیتس حمایت مالی می‌شوند، بر این نکته تأکید می‌کند که این بنیاد را نمی‌باید صرفا به عنوان یک بنیاد خیریه در نظر گرفت. این بنیاد بر سیاستمداران، حوزه پژوهش‌های علمی ‌و پزشکی و نحوه خبررسانی رسانه‌ها، اعمال نفوذ می‌کند. (۱۹)

با توجه به حمایت مالی بنیاد گیتس از مؤسسات صاحب نفوذ در حوزه بهداشتی و درمانی و رسانه‌ها، عملکرد این بنیاد و سازمان‌های مرتبط را می‌باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار داد. این ضرورت به‌ویژه از آنجا ناشی می‌شود که بیل گیتس می‌کوشد که در جایگاه مدیریت حل بحران قرار بگیرد.

هشدارهای بیل گیتس، هشدار شماره ۱ و هشدار شماره ۲

هشدار شماره ۱ بیل گیتس، پاندمی

در جریان برگزاری کنفرانس TED) Technology, Entertainment, Design) در آوریل سال ۲۰۱۵، بیل گیتس هشدار داد که بشریت با یک پاندمی‌ مواجه خواهد شد. بیل گیتس اعلام کرد که جهان با خطر یک جنگ هسته‌ای روبرو نیست. خطر واقعی، یک ویروس است که در سرتاسر جهان پراکنده می‌شود. (۲۰) بنابه گزارش نیویورک تایمز، ویدیوی این کنفرانس در یوتیوب، در طول هفته‌های اخیر، ۲۵ میلیون بازدید‌کننده داشته است. (۲۱)

بیل گیتس به‌تازگی با اشاره مجدد به این هشدار، این پاندمی ‌را نخستین پاندمی ‌مدرن نام‌گذاری کرد. (۲۲)

هشدار شماره ۱، در اکتبر سال ۲۰۱۹ (پیش از آغاز بحران کرونا) در قالب یک مانور نمایشی، با عنوان «Event ۲۰۱» در دانشگاه جانز‌هاپکینز، مورد بررسی قرار گرفت. همان دانشگاهی که این روزها آمار و اخبار مربوط به ویروس کرونا را انتشار می‌دهد. (۲۳) بنیاد گیتس، دانشگاه جانز‌هاپکینز و مجمع جهانی اقتصاد World Economic Forum (که اجلاس سالانه آن در داووس برگزار می‌شود) از‌جمله برگزار‌کنندگان این مانور بودند.

در ماه اکتبر۲۰۱۹ پیش‌بینی شد که در عرض ۳ ماه، ده میلیون تن به یک ویروس آلوده خواهند شد. فرض بر این قرار گرفت که در زمان شیوع این ویروس، هنوز واکسنی برای مقابله با آن در دسترس نیست. همچنین پیش‌بینی شد که صنعت توریسم در سراسر جهان متوقف خواهد شد و فعالیت‌های اقتصادی به حالت رکود درخواهد آمد.

تفاوت این پیش‌بینی در ماه اکتبر (پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا)، با شرایط کنونی در این است که در این مانور پیش‌بینی شده بود که این ویروس از برزیل شروع به گسترش خواهد کرد. اما موجب شگفتی است که از زمانی که کرونا به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل شده است، رسانه‌های رسمی ‌و همچنین سیاستمداران، هیچگونه اشاره‌ای به برگزاری مانور شبیه‌سازی در ماه اکتبر نمی‌کنند.

هشدار شماره ۲ بیل گیتس: تهاجم بیوتروریستی

گفتنی است که بیل گیتس به‌تازگی در طی مصاحبه‌ای، برای دومین بار هشدار داد. (۲۴)
مصاحبه‌کننده خطاب به بیل گیتس چنین می‌گوید: شما ۵ سال پیش نسبت به بروز یک پاندمی ‌به ما هشدار دادید، اما ما توجهی به هشدار شما نداشتیم. هشدار بعدی شما چیست؟ چه چیزی در ۵ سال آینده در انتظار ماست؟

بیل گیتس در پاسخ، نسبت به یک تهاجم بیوتروریستی هشدار می‌دهد و می‌گوید: این سناریو، سناریوی وحشت‌آوری است، زیرا تلفات بسیاری به‌همراه خواهد داشت. باید تلاش بیشتری بکنیم تا برای پاندمی ‌شماره ۲ آماده باشیم. پاندمی ‌شماره ۱ را من Covid-۱۹ می‌نامم.

بیل گیتس بر‌اساس کدام شواهد و اطلاعات، نسبت به امکان عملی شدن یک تهاجم بیوتروریستی هشدار می‌دهد؟ آیا در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد به‌وقوع پیوستن پیش‌بینی او در ارتباط با یک تهاجم بیوتروریستی خواهیم بود؟

برنامه بیل گیتس برای مردم دنیا: تولید واکسن برای ۷ میلیارد انسان؟

بر‌اساس گزارش رسانه آلمانی زبان هندلزبلات، «مردی که پاندمی‌ کرونا را پیش‌بینی کرد»، در یک شرکت دارویی آلمانی به‌نام CureVac سرمایه‌گذاری کرده است. بخشی از سهام این شرکت به بیل گیتس تعلق دارد. شرکت CureVac یک نمونه از واکسن کرونا را تولید کرده است. (۲۵) در تاریخ ۵ مارس سال جاری، بنیاد گیتس مبلغی به میزان ۴۶ میلیون یورو را برای تولید واکسن کرونا در شرکت CureVac سرمایه‌گذاری کرد (۲۶)  

همزمان از طریق رسانه‌ها این ذهنیت ایجاد می‌شود که تنها راه برقراری وضعیت عادی، تولید واکسن است.

بیل گیتس پزشک نیست و در حوزه مربوط به علوم پزشکی دارای تخصصی نیست. اما این امکان در اختیار او قرار می‌گیرد تا در برنامه شبکه یک خبری آلمان (در تاریخ ۱۲ آوریل) به تبلیغ نظرات خود بپردازد. (۲۷) بیل گیتس در تلویزیون آلمان می‌گوید که ساختن یک واکسن جدید به‌طور معمول ۵ سال به‌طول می‌انجامد. اما اظهار امیدواری می‌کند که این بار به زمان کمتری از ۲ سال نیاز باشد. می‌گوید: ما می‌توانیم برای ۷ میلیارد انسان در سراسر جهان، واکسن تهیه کنیم.

ما؟ مراد او از «ما» چیست؟ ما، یعنی بنیاد بیل گیتس؟

بیل گیتس می‌گوید: بنیاد ما نقش بزرگی ایفا می‌کند. چرا که ما بزرگ‌ترین حامیان تولید واکسن هستیم. در اوایل ماه آوریل، بیل گیتس اعلام کرد که بنیاد بیل و ملیندا گیتس به تولید‌کنندگانی که امکان موفقیت بیشتری برای ساخت واکسن دارند، کمک مالی می‌دهد. (۲۸) میزان حمایت مالی بنیاد گیتس برای ساخت واکسن کرونا به میزان ۱۵۰ میلیون دلار افزایش یافت. (۲۹)

نگاهی به تجربه‌های گذشته: چرا پرونده بنیاد گیتس به دیوان عالی هند رفت؟

در سال ۲۰۱۵، به‌دنبال اعلام جرم پزشکان هندی علیه بنیاد گیتس، اعلام شد که این شکایت در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت. (۳۰)

بنیاد بیل گیتس در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، هزینه انجام آزمایش واکسن سرطان دهانه رحم را برعهده داشت. آزمایش واکسن در مناطق فقیر و دورافتاده هندوستان انجام شد. با دختران و زنان این مناطق محروم همانند خرگوش آزمایشگاهی برخورد شد.

بنیاد گیتس این واکسن را بر روی ۲۳۰۰ دختر جوان که در مناطق بسیار دورافتاده هند زندگی می‌کردند، آزمایش کرد.

هزاران زن و دختر به عوارضی همانند اختلال خواب مبتلا شدند. (۳۱)

تزریق واکسن‌ها بدون اطلاع والدین و با سوء‌استفاده از بی‌سواد بودن آنها و از طریق رضایت‌نامه‌های جعلی، انجام شد. ۱۲۰۰ تن از دختران به عوارض جانبی شدید از‌جمله اختلالات خود‌ایمنی دچار شدند. هفت تن از دختران نیز جان خود را از دست دادند. (۳۲)

دولت هند، بنیاد گیتس را به نقض اصول اخلاقی متهم کرد. (۳۳) و خواستار خروج بنیاد گیتس از این کشور شد. پرونده مربوط به بنیاد گیتس همچنان در دیوان عالی هند مفتوح است.

نمونه‌ای دیگر:

در سال ۲۰۱۲، در مناطق جنوب صحرا، همکاران بنیاد گیتس، واکسن مننژیت را با اجبار به کودکان آفریقایی تزریق کردند. برخی از کودکان پس از تزریق این واکسن فلج شدند. (۳۴) پروفسور پاتریک باند، مشاور اقتصادی ارشد نلسون ماندلا، این رویکرد را بی‌رحمانه و خلاف اخلاق ارزیابی کرد. (۳۵)

اعمال نفوذ بر روند تصمیم‌گیری در اجلاس سازمان ملل، بیو‌امپریالیسم

مهندسی ژنتیک و بیولوژی مصنوعی از‌جمله حوزه‌های مورد علاقه بنیاد گیتس است.

در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس سازمان ملل در چارچوب کنوانسیون «حفاظت از گونه‌ها» که در دسامبر سال ۲۰۱۶ در مکزیک برگزار شد، بحث‌ها و تبادل‌نظرهایی پیرامون تهدیدهای ناشی از به‌کارگیری فناوری بیولوژی مصنوعی در جریان بود. بیش از ۱۷۰ سازمان در سراسر جهان، از‌جمله بنیاد ‌هاینریش بل در آلمان، از سازمان ملل خواستند تا مدت زمان کافی برای بررسی تهدیدهای ناشی از به‌کارگیری فناوری بیولوژی مصنوعی در نظر گرفته شود.

روند تصمیم‌گیری پیرامون چگونگی استفاده از فناوری بیولوژی مصنوعی در سازمان ملل بدین گونه است که گروهی از متخصصان در چارچوب یک فوروم آنلاین به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند. نتایج بحث‌های انجام شده به‌صورت توصیه به اطلاع دولت‌ها رسانده می‌شود.
اما بر خلاف انتظار، روند بحث‌ها در سازمان ملل، آنگونه که باید و شاید به‌طور مستقل به پیش نمی‌رود.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس ۱/۶ میلیون دلار به یک شرکت روابط عمومی‌ به‌نام Emerging Ag پرداخت. وظیفه این شرکت، لابی‌گری بود. لابی‌گری بدین معنا که تدبیری بیاندیشد که در روند تصمیم‌گیری در جلسات آنلاین متخصصان، نظری حائز اکثریت شود که مخالف تعیین مهلت برای بررسی تهدیدهای ناشی از به‌کارگیری فناوری بیولوژی مصنوعی است.
از بررسی فایل‌هایی (شامل ۱۲۰۰ ایمیل ردو‌بدل شده) که بعدها انتشار یافت، مشخص می‌شود که شرکت Emerging Ag بیش از ۶۰ متخصص را بدین منظور به استخدام در آورده بود.

یک نام در میان فایل‌های منتشر شده به‌طور مکرر مشاهده می‌شد: Jeff Chertack.
او که در بنیاد گیتس، به‌عنوان مسئول ارتباطات کار می‌کرد، نقش هماهنگ‌کننده متخصصان طرفدار بیولوژی مصنوعی را بر عهده داشت. یعنی متخصصانی که به‌طور غیر‌مستقیم از سوی بنیاد گیتس به استخدام درآمده بودند. (۳۶) و (۳۷)

دخالت‌های بنیاد گیتس در روند مذاکرات سازمان ملل، به دلایل گوناگونی انجام می‌گرفت. برای نمونه، این بنیاد از کاربرد بذرهای اصلاح شده ژنتیکی در مناطق محروم حمایت می‌کند. از سال ۲۰۰۶ به این سو، بنیاد راکفلر و بنیاد گیتس با سرمایه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد دلار، پروژه به‌کارگیری کودهای مصنوعی و بذرهای از نظر ژنتیکی تغییر یافته را، یا به تعبیری «انقلاب سبز» را در افریقا دنبال می‌کنند. در حدود ۹۶ درصد از سرمایه در نظرگرفته شده به‌سوی شرکت‌های خصوصی آمریکایی یا اروپایی مجری پروژه سرازیر می‌شود.

این برنامه از بالا دیکته شده است و صرفنظر از عوارض جانبی بذرهای از نظر ژنتیکی تغییر یافته، آزادی عمل کشاورزان آفریقایی را نیز محدود می‌سازد. چرا که شرایط کاری آنان تغییر می‌کند و این اجبار برای آنان ایجاد می‌شود که بذر ژنتیکی تغییر یافته و کودهای مصنوعی خریداری بکنند. از همان شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که بودجه بنیاد گیتس به‌سوی آنان سرازیر شده است. (۳۸)

یک پژوهشگر و نویسنده زن آلمانی به‌نام Kathrin Hartmann در طی گفت‌وگویی که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است به این مسئله اشاره می‌کند که در هیأت مدیره بنیاد گیتس، نمایندگانی از صنعت داروسازی و صنایع تولید‌کننده بذر ژنتیکی اصلاح شده، از قبیل کنسرن Monsanto حضور دارند. بنیاد گیتس، ۵۰۰ هزار سهم از کنسرن Monsanto را به ارزش ۲۳ میلیون دلار خریداری کرده است. (۳۹)

یک زن متخصص هندی به نام «واندانا شیوا»، علیه کنسرن‌هایی مانند Monsanto و افرادی مانند بیل گیتس مبارزه می‌کند. او در طی گفت‌وگویی که در ماه فوریه سالجاری انجام شده است، در این ارتباط چنین می‌گوید: کنسرن‌ها در تلاش هستند تا طبیعت (آب، بذر و زمین) را به تصرف خود درآورند.

واندانا شیوا در اصل دارای درجه دکترا در رشته فیزیک کوانتوم است. اما شهرت او به‌واسطه مبارزه علیه به‌کارگیری بذر اصلاح شده ژنتیکی و کودهای مصنوعی است. او مخالفان قدرتمندی دارد. کنسرن‌های هیولا مانندی از قبیل مونسانتو، بایر، نستله و کوکاکولا.

واندانا شیوا، بنیانگذار سازمان‌های متعددی در هندوستان است. وظیفه این سازمان‌ها، حمایت از کشاورزان و پوشش گیاهی منطقه است. واندانا شیوا می‌گوید:

استعمارگران به تصرف سرزمین‌های دیگر می‌پرداختند. در زمان کنونی، کنسرن‌ها، استعمارگران نوین هستند. بیل گیتس قدمی ‌فراتر برمی‌دارد. فقط باید یک ژن را تغییر داد تا یک گیاه جدید به ثبت برسد. ازین رو برای کنسرن‌ها آسان خواهد بود که یک بذر را به مالکیت خود درآورند و در نهایت، زندگی روی زمین را صاحب شوند. این رویکرد از دیدگاه من، «بیوامپریالیسم» است.نباید اجازه داد که چنین روندی ادامه یابد. زندگی کالا نیست که بتوان آنرا به مالکیت خود درآورد. (۴۰)

بنیادی که پول می‌دهد، اما ثروتش بیشتر می‌شود

بنابه گزارش بلومبرگ، بنیاد گیتس در سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد دلار برای امور خیریه هزینه کرده است. اما، نه تنها از ثروت این بنیاد کاسته نشده است، بلکه ۱۶ میلیارد نیز بر ثروتش اضافه شده است.

بیل گیتس در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ از این معما رازگشایی می‌کند. مولتی میلیاردر می‌گوید:

ما روش دفاعی نداریم. یعنی پول نقد نگهداری نمی‌کنیم. استراتژی ما این است که بیش از شصت درصد از ثروت خود را با خرید سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

بدین ترتیب شصت درصد از ثروتی بالغ بر ۱۰۵/۶ میلیارد دلار، یعنی مبلغی بیش از ۶۳ میلیارد دلار صرف خرید سهام می‌شود. (۴۱)

یکی از علل افزایش ثروت بیل گیتس، (همچنین بنیاد گیتس) فرار مالیاتی است، فرار مالیاتی در عمل به‌معنای تصاحب دارایی عمومی ‌است. (۴۲)

در عرض بیست سال گذشته، ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی، کمک‌های خود را به این سازمان به‌طور دایم کاهش داده‌اند. کمبود بودجه دولت‌ها، از‌جمله ناشی از این امر است که ثروتمندان مالیات بسیار ناچیزی می‌پردازند.

بیل گیتس، مولتی میلیاردر است. بنیانگذار شرکت مایکروسافت برای سال‌ها از پرداخت مالیات خودداری کرده است. بیل گیتس مبلغی به میزان ۱۰۹ میلیارد دلار را به پناهگاه‌های مالیاتی (کشورهایی که در آنجا از نظر قانونی مجبور به پرداخت مالیات نیست) انتقال داده است.

هر اندازه که دولت‌ها مالیات کمتری دریافت کنند، به همان نسبت به کمک‌های مالی بخش خصوصی، از قبیل بنیاد گیتس وابسته هستند. (۴۳)

تخلف علیه قوانین ضد انحصار

در سال ۱۹۹۸، در نشریه اشپیگل مقاله‌ای منتشر شده بود با این عنوان: «هیولای مایکروسافت؟»

در این مقاله آمده بود که همزمان با روشن شدن رایانه، پرچم رنگارنگ مایکروسافت، شعله‌ور می‌شود. این نماد برای بسیاری، نماد یک امپراتوری هرا‌س‌آور است. (۴۴)

در سال ۲۰۰۴ بر طبق قوانین رقابت و ضد انحصار، جریمه ای معادل ۸۰۰‌ هزار یورو برای بیل گیتس مقرر شد. (۴۵) اما او از پرداخت این جریمه امتناع کرد و از آنجا که از انتشار اطلاعات لازم در ارتباط با سیستم عامل ویندوز خودداری کرد، در سال ۲۰۰۸ بر طبق حکمی‌، محکوم به پرداخت ۲۸۰ میلیون یورو شد. (۴۶)

بنیاد گیتس در کجا سرمایه‌گذاری کرده است؟

در سال ۲۰۰۷ در نشریه لوس آنجلس تایمز، مطلبی در ارتباط با نحوه سرمایه‌گذاری بنیاد گیتس منتشر شد. در این مطلب اشاره شده بود که نیمی ‌از ثروت بنیاد گیتس در کدام شرکت‌ها و کنسرن‌ها سرمایه‌گذاری شده است. در شرکت‌ها و کنسرن‌هایی که محصولات تولیدی آنها، با اهداف و فلسفه تشکیل بنیاد گیتس (مبارزه با بیماری‌ها و تأمین بهداشت عمومی ‌و…) مغایرت دارد. (۴۷)

بیل گیتس می‌گوید که روش دفاعی ندارد و شصت درصد از ثروتش را سرمایه‌گذاری می‌کند. حال این سئوال مطرح می‌شود که شصت درصد از ثروت بیل گیتس در چه شرکت‌ها و کنسرن‌هایی سرمایه‌گذاری می‌شود.

پاسخ را در جدول سرمایه‌گذاری‌های بنیاد گیتس پیدا می‌کنیم (۴۸)

برای نمونه مالکیت سهمی‌ بالغ بر نیم میلیارد دلار در کوکاکولا، یا سرمایه‌گذاری در مک دونالد، اکسون موبیل و … بنیاد گیتس از یک‌سو به سازمان بهداشت جهانی کمک مالی می‌کند و از سوی دیگر  در کنسرن‌هایی دارای سهم است که محصولات تولیدی این کنسرن‌ها روند ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی  و دیابت را شتاب می‌بخشد.

بر طبق اظهارنامه مالیاتی سال ۲۰۱۵، ارزش سهام بنیاد گیتس در کوکاکولا، بالغ بر ۵۳۸ میلیون دلار است. همچنین در کنسرن‌هایی حوزه صنایع غذایی مانند PepsiCo, Unilever, Kraft-Heinz, Mondelez , Tyson Foods و کنسرن‌های تهیه‌کننده مشروبات الکلی مانند Anheuser-Busch و Pernod بنیاد گیتس دارای سهم است. (۴۹) و (۵۰)

پارادوکس نحوه سرمایه‌گذاری بنیاد گیتس و اهداف مورد ادعای این بنیاد، در نمونه نیجریه به‌روشنی دیده می‌شود. بنیاد گیتس با بودجه‌ای بالغ بر ۱۶۷ میلیون دلار، برنامه واکسیناسیون علیه سرخک و فلج اطفال در کشور نیجریه را مورد پشتیبانی قرار داد. اما همزمان در یک شرکت ایتالیایی ( فعال در صنعت نفت و گاز) به‌نام Eni سرمایه‌گذاری کرد. سرازیر شدن رسوبات نفتی به دلتای نیجر، منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده و ریزش باران‌هایی با ۲۵۰ ماده سمی می‌شود. ریزش بار سمی به آلودگی شدید محیط‌زیست می‌انجامد و ساکنان بومی ‌و آبزبان منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بنیاد گیتس از یک‌سو برنامه واکسیناسیون را حمایت می‌کند و از سوی دیگر، بخشی از درآمد خود را از سرمایه‌گذاری در شرکتی به‌دست می‌آورد که در ایجاد بیماری‌های تنفسی برای کودکان سهیم است.

Marco Vollmar، مدیر سازمان محافظت از محیط زیست،WWF، در ارتباط با این تناقضات چنین می‌گوید: سازمانی که خواستار کمک‌رسانی به مردم محروم است، نمی‌باید دارایی خود را با به‌کارگرفتن استراتژی‌های کثیف سرمایه‌گذاری افزایش دهد. یکی از وظایف اصلی سازمان‌های محیط‌زیست عبارت از این است که تدابیری بیاندیشند تا این استراتژی تغییر کند. (۵۱)

ارتباط تنگاتنگ بنیاد گیتس با کنسرن‌های داروسازی

بر‌اساس داده‌های بورس و اوراق بهادار امریکا، بنیاد گیتس در غول‌های دارویی مانند Merck و Eli Lilly دارای سهام است. همچنین بنیاد گیتس به‌طور غیر‌مستقیم، یعنی به‌واسطه صندوق سرمایه‌گذاری وارن بافت (چهارمین مرد ثروتمند جهان)، در کنسرن دارویی Sanofi سرمایه‌گذاری کرده است.
بنیاد گیتس، سهام یک کنسرن دارویی آلمانی به‌نام CureVac را به ارزش ۵۲ میلیون دلار خریداری کرده است. در واقع ۵ درصد از سهام این کنسرن به بنیاد گیتس تعلق دارد.
بنیاد گیتس همچنین در یک شرکت دیگر آلمانی به‌نام BioNTech با سرمایه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیون یورو شراکت دارد. (۵۲)

پروژ‌های بیل گیتس برای کنسرن‌های داروسازی مانند GlaxoSmithKline, Novartis, Roche, Sanofi, Gilead Pfizer سود‌آور است. کنسرن‌هایی که بنیاد بیل گیتس نیز در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

نوعی از تجارت هوشمندانه. ترکیبی از تجارت و اهداف خیریه. یک دست، دست دیگر را می‌شوید.

سیستم کنترل دیجیتالی

هدف پروژه آی دی ID ۲۰۲۰، بنابر گفته مبتکران این پروژه، مجهز کردن تمام ساکنان کره زمین به یک هویت دیجیتالی مصونیت است. (۵۳)

بیل گیتس به‌تازگی در طی یک گفت‌وگو، به یکی از محورهای برنامه‌های خود اشاره می‌کند. (۵۴) بیل گیتس می‌گوید: در نهایت یک برگه دیجیتالی مصونیت صادر خواهد شد. یعنی برگه‌ای که وضعیت سلامتی شخص را نشان می‌دهد. این برگه، امکان سفر به تمامی ‌نقاط جهان و باز شدن مرزها را فراهم می‌آورد.

در اینجا بیل گیتس باز هم از «ما» می‌گوید. بنیاد بیل گیتس برای ۷ میلیارد جمعیت جهان برنامه‌ریزی می‌کند؟  این برگه دیجیتالی مصونیت به‌زودی از خانه گوگل یا اَپِل بیرون خواهد آمد. یعنی یک اَپ. (۵۵)

گفتنی است که بیل گیتس علاوه بر مایکروسافت، در اَپِل هم سرمایه‌گذاری کرده است. بیل گیتس مالک ۴/۳ درصد از سهام مایکروسافت به ارزشی معادل با ۵۵ میلیارد دلار است. (۵۶)
بنیاد بیل گیتس در شرکت اَپِل نیز دارای سهام است. صندوق سرمایه‌گذاری متعلق به وارن بافت (چهارمین مرد ثروتمند جهان) به‌نام Berkshire Hathaway، مالک ۵/۷ درصد از سهام شرکت اَپِل است. از آنجا که بیل گیتس و بنیاد او، مالک ۵۶ درصد از Berkshire Hathaway هستند، بنابراین ۱/۸ میلیارد دلار از سهام اَپِل به بیل گیتس تعلق دارد. (۵۷)

آیا انسان‌ها حداقل این اختیار را دارند که به‌طور آزادانه در مورد استفاده یا عدم استفاده از این اَپ تصمیم بگیرند؟ یا اینکه حاکم شدن فضای هراس و نگرانی، پیامدهایی مانند فرمانبرداری و اجرای بدون چون و چرای تصمیمات دولت‌ها توسط مردم را به‌دنبال خواهد داشت؟ آیا شیوه‌های دیگری نیز برای کنترل انسان‌ها در نظر گرفته شده است؟

دانشگاه ماساچوست در ماه دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی به‌دست آمده است. یعنی می‌توان همزمان با تزریق واکسن، یک میکروچیب حاوی اطلاعات را در زیر پوست ذخیره کرد. (۵۸)

به بهره هوشی بالایی نیاز نیست تا حدس بزنیم که چه فردی به این حوزه بی‌نهایت علاقمند است. هزینه انجام تحقیقات توسط بنیاد گیتس تأمین شده است.

تزریق میکروچیب‌ها در زیر پوست، همزمان با تزریق واکسن، امکان تعیین هویت دیجیتالی را فراهم می‌آورد. (۵۹) این هویت دیجیتالی همانند یک گذرنامه، امکان تعیین هویت افراد را هنگام عبور از مرزهای کشورهای مختلف فراهم می‌آورد. این بانک واحد اطلاعات جهانی، در واقع یک سیستم فراملی نظارت و کنترل در مقیاس جهانی است.

شرکت مایکروسافت، اتحادیه جهانی واکسیناسیون GAVI، (که از سوی بنیاد گیتس تأمین مالی می‌شود) و همچنین بنیاد راکفلر (یکی از قدیمی‌ترین و ثروتمندترین بنیادهای امریکا) از طراحان این پروژه می‌باشند. (۶۰)

از سپتامبر ۲۰۱۹، در هماهنگی و مشارکت با دولت بنگلادش، مقدمات اجرای برنامه هویت دیجیتالی فراهم گشت. قرار بر این شد که اجرای این برنامه به‌طور آزمایشی از بنگلادش آغاز شود. (۶۱)

طرح شناسایی مسافران از طریق هویت دیجیتالی به هنگام عبور از مرزها، Known Traveller که به‌طور اختصاری KTDI نامیده می‌شود، از‌جمله طرح‌های ارائه شده در اجلاس سالیانه مجمع جهانی اقتصاد (در سال ۲۰۱۸) در داووس بود. از قرار معلوم، کلوپ نمایندگان بزرگترین کنسرن‌های چند ملیتی در داووس موفق شد تا رضایت دولت‌ها و اتحادیه اروپا را برای اجرای این سناریو به‌دست آورد.

بیل گیتس، اگر که نگوییم، با‌نفوذترین، اما به حتم یکی از اعضای بانفوذ مجمع جهانی اقتصاد است. (۶۲)

گفته می‌شود که ارائه اطلاعات در حال حاضر، داوطلبانه است. اما روشن است که پس از تثبیت این برنامه، ارائه اطلاعات از حالت داوطلبانه خارج خواهد شد و به یک وظیفه قانونی تبدیل خواهد گشت.

تحقق چنین برنامه‌هایی در دراز مدت منجر به کنترل همه‌جانبه خواهد شد. شیوع ویروس کرونا در واقع بهانه‌ای به‌دست داد تاطرح‌هایی که پیشاپیش برنامه‌ریزی شده بود، با سرعت بیشتری وارد فاز اجرایی بشود.

در شرایطی قرار داریم که به‌نام دفاع از سلامت مردم، فرمانبرداری و اطاعت محض به فضیلت تبدیل می‌شود. یک شهروند مسئول و شایسته، آن شهروندی است که تابع و فرمانبر است و ذهنی پرسشگر و نقاد ندارد.

شاید در ۳۰ یا ۴۰ سال آینده، خوانندگان کتاب‌های دیجیتالی، تاریخ دهه‌های گذشته را بخوانند و دریابند که چگونه و با چه شیوه‌هایی،انسان‌ها را در سال ۲۰۲۰ به خواب مصنوعی فرو بردند.

زیرنویس‌ها
۱. Voluntary contributions by fund and by contributor, ۲۰۱۸
۲. Das Dilemma der WHO
۳. gavi
۴. Das Wohltätigkeitsmonopol der Gates-Foundation dient primär der Wirtschaft
۵. Gavi,۲۰۱۸
۶. Amount: $۱,۵۴۳,۷۵۷,۸۰۰
۷. https://www.dzif.de/en/partner/coalition-epidemic-preparedness-innovations-cepi
۸. Amount: $۹۸,۰۲۲,۷۶۱
۹. https://www.path.org/‎
۱۰. Amount: $۳,۰۰۰,۰۰۰
۱۱. grant payments made by the Bill & Melinda Gates Foundation and previous foundations of the Gates family
۱۲. Die WHO – Im Griff der Lobbyisten – Doku HD
۱۳. for johns hopkins
۱۴. Robert Koch Institute
۱۵. $۲۸۲ billion in just ۲۳ days
۱۶. Amount: $۲,۵۳۷,۲۹۴
۱۷. Spiegel-Gate‪(s)‬
۱۸. Amount: $۲۹۷,۱۲۴
۱۹. “Die Gates-Stiftung ist ein Mittel, um Macht auszuüben”
۲۰. This talk was presented at an official TED conference
۲۱. Bill Gates, at Odds With Trump on Virus, Becomes a Right-Wing Target
۲۲. The first modern pandemic
۲۳. Event ۲۰۱
۲۴. Bio-terrorism could kill ۳۰ million people in a year, says Bill Gates – video 
۲۵. Bill Gates: Der Mann, der die Corona-Pandemie voraussagte
۲۶. Gates-Stiftung investiert in Impfstoff-Hersteller aus Tübingen
۲۷. Bill Gates: “Es braucht eine globale Anstrengung”
۲۸. Coronavirus: Bill Gates will für Impfstoff sieben Fabriken vorfinanzieren
۲۹. Twenty years in the making: The foundation’s response to COVID-۱۹
۳۰. Indische Ärzte verklagen Bill Gates
۳۱. Bill Gates Funded Group Accused of Breaking Law in HPV Vaccine Trials in India Resulting in Fatalities
۳۲. www.NewDemocracyWorld.org
۳۳. Parliament of India
۳۴. Minimum of ۴۰ Children Paralyzed After New Meningitis Vaccine
۳۵. The Vaccine Program
۳۶. Die Gene Drive Files
۳۷. Lobbyarbeit für Gentechnik statt für Gerechtigkeit
۳۸. Wohlwollende Alleinherrscher?‎
۳۹. Why is the Gates foundation investing in GM giant Monsanto?‎
۴۰. Vandana Shiva im Interview
۴۱. Bill Gates ist mit ۶۰ Prozent in Aktien
۴۲. Microsoft spart ۳۰ Milliarden Dollar Steuern
۴۳. Der Microsoft-Gründer hat sich vom Software- zum Weltrettungs-Monopolisten entwickelt
۴۴. Monster Microsoft?‎
۴۵. Gates muss Kartellstrafe zahlen
۴۶. microsoft-strafe
۴۷. Gates Foundation to keep its investment approach
۴۸. Bill Gates Latest Trades
۴۹. Wohlwollende Alleinherrscher?‎
۵۰. Das Dilemma der WHO
۵۱. Das Wohltätigkeitsmonopol der Gates-Foundation dient primär der Wirtschaft
۵۲. Bill und Melinda Gates investieren in Biontech
۵۳. The Need for Good Digital ID is Universal
۵۴. Chris Anderson with Bill Gates, Microsoft co founder, philanthropist and TED speaker
۵۵. Coronavirus: Kontaktverfolgung wird Teil von Android und iOS
۵۶. Bill Gates owns a lot more Apple stock than you might think
۵۷. Bill Gates’ Vermögen stammt auch aus Apple-Aktien: Wie viel, ist erstaunlich
۵۸. Storing medical information below the skin’s surface
۵۹. NEC and Simprints join forces with Gavi to extend vaccination coverage with biometrics
۶۰. An approach that is holistic, market-based and addresses the full scope and scale of the challenge
۶۱. ID۲۰۲۰ and partners launch program to provide digital ID with vaccines
۶۲. How digital inclusion made Bangladesh a standout South Asian economy