آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

روزه تنها عبادت اغنیا نیست !

امین الدین« سعیدی – سعید افغانی »
برخی از انسانها طوری استدلال میکنند که گرفتن روزه صرف بالای اغنیا ء و شخص غنی و متمول فرض است ، بخاطریکه روزه داران با گرفتن روزه از وضع فقرا اطلاع حاصل نماید . استدلال این عده از افراد نه تنها دقیق ومنطقی نبوده ،ونباید فراموش نمایند که ، پافشاری به همچو استدلال اورا از دایرهء اسلام خارج می سازد . اولتر از همه فرضیت روزه بر مسلمان مانند امر عبادتی بخاطر صراحت حکم الهی به ګرفتن روزه است. تفاصیل اینکه یکی از حکمت های روزه آګاهی از حال فقرا و یا دیګر حکمت ها و توضیحات به شمول شأن نزول که چرا روزه نازل بر مسلمان فرض است اساس وجوب و فرضیت نیست، بلکې همان صراحت نص است که الله تعالی برای اجرای آن بنده را مکلف ساخته است.
لذا منطق اینکه روزه بر شخص واجب نیست به این توضیح ساده منتفی میګردد. باید احتیاط کرد و در مورد دقت نمود که تارک روزه ګنهکار اما منکر آن و حلال را حرام ساختن و حرام را حلال ساختن منجر به کفر میشود.

ماه مبارک رمضان يکي از ارکان پنجګانهء اسلام است وهر آن شخصیکه این صراحت و فرضيت آن را برای مسلمان انکار کند کافر و مرتد است. فقه السنه (366/1). بنابراين هرآن شخصیکه منکر واجب بودن روزه بر خود يا بخشي از مسلمانان و يا تمام آنها باشد ، درحاليکه عذري مانند مریضی و يا سفر- نداشته باشد،طوریکه در فوق هم یاد اور شدیم، او از دايره اسلام خارج گشته و مرتد می باشد.
انکار از وجوب روزه، در حقيقت منکر آيات قرآن عظیم الشان وسنت رسول الله صلی الله علیه وسلم شده است .
طوریکه پروردگار با عظمت ما می فرماید :«يَا أيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيکُمُ الصِّيَامُ » (سوره بقره آیه 183).يعني: «اي کساني که ايمان آورده‌ايد بر شما روزه واجب شده است». و من الله التوفیق