واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

نظر و نظریه

دکتر بیژن باران فرق نظر با نظریه چیست؟ عقیده/ نظر…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

پس لرزه های اختلاف و تکانه های آن بر مخفی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرمایه گذاری های تازه بر سر حقانی و…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

Afghanistan

Geopolitics of Afghanistan – Part I By: Saber Azam [*] Introduction: Afghanistan has…

بازگشت عنتر

شاعر: ا-ایران احمدی، بازامدی تا سلطه بر ایران کنی انچه‌باقی مانده را…

آسایشگاه

"آسایشگاه" نام جدیدترین اثر "سامان فلاحی" (سامو) دوست شاعر و…

«
»

خیزش قهرمانانهٔ خلق فلسطین: زبانه‌ای سوزان از آتش عظیم تحولات جهانی

گروه «۱۰ مهر» ـــ

نبرد تاریخی‌ای که در روز ۷ اکتبر با ورود مبارزان خلق فلسطین به درون مرزهای اشغالی اسرائیل آغاز شد وارد سومین هفتهٔ خود می‌شود. در این مدت کوتاه، نیروهای اشغالگر اسرائیل، با حمایت مستقیم قدرت‌های امپریالیستی آمریکا و اروپا، بیش از هفت هزار تن زن و مرد و کودک بی‌دفاع را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند، خانه‌های آنان و بیمارستان‌هایشان را بمباران و با خاک یکسان کرده‌اند، راه دسترسی به ابتدایی‌ترین مایحتاج عمومی چون آب و غذا و برق و سوخت را به‌روی آنها بسته‌اند، و می‌روند تا یک برنامهٔ نسل‌کشی تمام‌عیار را علیه خلق فلسطین به‌مرحلهٔ اجرا بگذارند.

این جنایات ضدبشری دولت صهیونیستی اسرائیل و حامیان غربی آن خشم جهانیان را برانگیخته است و روزی نیست که شاهد اعتراضات گسترده در شهرهای سراسر جهان نباشیم. اما می‌بینیم که دولت اسرائیل و امپریالیست‌های آمریکایی و اروپایی حامی آن وقعی به این خشم جهانی نمی‌گذارند. علت آن نیز روشن است: آنان نیز به‌شدت خشمگین‌اند، چون خلق فلسطین برای اولین بار در تاریخ از موضع دفاعی در برابر اشغالگران سرزمین خود خارج شده و برای به‌دست آوردن حقوق سرکوب‌شدهٔ خود دست به اقدام تعرضی زده است ـــ اقدامی که برای صهیونیست‌ها و قدرت‌های امپریالیستی حامی آنان نه فقط نابخشودنی، بلکه بسیار تعیین‌کننده و نگران‌کننده است.

خلق فلسطین با این اقدام خود کل منطقه را وارد مرحلهٔ کیفی نوینی کرد؛ توهم شکست‌ناپذیری قدرت نظامی اسرائیل را نابود ساخت؛ حس امنیت داخلی با تکیه بر سرنیزه را از اسرائیل گرفت؛ و از آن مهم‌تر، جبههٔ نیروهای مقاومت در سطح منطقه را هرچه متحد‌تر و مستحکم‌تر کرد. عکس‌العمل جنایتکارانه و هیستریک اسرائیل و غرب در برابر این اقدام قهرمانانهٔ خلق فلسطین از این واقعیت تاریخی نشأت می‌گیرد.

اکنون اینان تمام توان تبلیغاتی خود را به‌کار گرفته‌اند که این نبرد تاریخی را به حد یک درگیری نظامی میان گروه حماس و دولت اسرائیل کاهش دهند و در این میان حماس را مقصر وضعیت معرفی کنند. اینان می‌کوشند مبارزهٔ رهایی‌بخش خلق فلسطین را یک حرکت «تروریستی» از سوی یک گروه «افراطی» علیه «یهودیان» جلوه دهند تا بدین‌وسیله هر صدای مخالف را با برچسب «یهودی‌ستیز» ساکت کنند. و در این تصویر دروغین ساخته و پرداختهٔ آنان، نه تاریخ ۷۵ سالهٔ سرکوب خلق فلسطین وجود دارد، نه اشغال زورمدارانهٔ سرزمین‌های آنان، نه جنایات شهرک‌نشینان علیه زنان و کودکان، و نه توهین به اعتقادات و مقدسات مردم فلسطین.

اما واقعیت چیز دیگری است. این اقدام به حکم تاریخ دیر یا زود اتفاق می‌افتاد، چون این نه یک اقدام محلی علیه یک دولت مشخص، بلکه زبانه‌ای تازه‌ از آتش تحولی است که مدت‌ها است در سطح جهان علیه امپریالیسم و نظم تک‌قطبی مخلوق آن شعله‌ور شده است. این اولین بار نیست که شاهد زبانه کشیدن این آتش هستیم و بی‌تردید آخرین بار نیز نخواهد بود. پیش از این، این زبانه کشیدن را در اوکراین شاهد بوده‌ایم، و تردیدی نیست که تا برقراری کامل یک نظم نوین متکی بر استقلال و حق حاکمیت خلق‌ها در جهانی متوازن و چندقطبی، شاهد شعله‌ور شدن آتش‌های زیرخاکستر بیشتری از این نوع خواهیم بود.

این آتش برپا شده نشانهٔ آغاز روند زایش جهانی نو است. عمر سلطهٔ یکجانبهٔ امپریالیسم و جهان تک‌قطبی تحمیل‌شده از سوی آن به‌پایان رسیده است، و خلق‌های جهان یک به یک زنجیرهای پوسیدهٔ امپریالیسم را از دست‌های خود می‌گسلند و برای احقاق حقوق بنیادین خود در اطراف و اکناف جهان به‌پا می‌خیزند.

خلق فلسطین، که همواره طلایه‌دار جنبش رهایی‌بخش خلق‌های تحت‌ستم بوده است، این بار نیز با مقاومت قهرمانانهٔ خود راه خروج از بن‌بست کنونی را نشان خواهد داد.