بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

«
»

خدمات صحى آيينه ی فرهنگ و طرز نگرش يك جامعه است 

دوکتور نبیل  پاکطین

بخش دوم

تبعيض- عرضه وخدمات صحى چيست؟ 

نتايج عمل هاى جراحى  قلبى در نزد خانم ها به مقايسه مردان نسبتاً ناگوارتر است 

تحقيقی كه توسط كالج قلبى امريكا در نزد خانم هاىی كه زير عمل جراحى قلبى رفته اند و در ژورنال ” دوران “ به نشر رسيده است، حاكى از آنست كه بمقايسه مردان،  خانم ها زمانى مورد عمل جراحى قلبى واقع مى شوند كه، اعراض و علايم شان خيلى پيشرفته شود. مراقبت را كه در نتيجه اخذ مى كنند از نظر كيفيت خيلى پايين بوده و بعد از عمل جراحى از كيفيت پايينتر زندگى برخوردار مى باشند.

اكنون ثابت شده است كه خانم ها ب مقايسه مردان دير تر مورد عمل جراحى قلبى قرار مى گيرند و از تبعات نه چندان خوب برخوردار مى شوند. عمدتاً اين بخاطريست كه خانم ها بمقايسه مردان به مراجع صحى  ديرتر راجع شده   يا اصلاً ارسال نمى شوند. تمام اين تعلل ها ناشى از آنست كه مشكلات خانم ها در وهله هاى نخست مورد شناسايى قرار نگرفته و يا ريسك شان درست درك نمى شود. در تداوى شان محافظه كارى شده و مورد تبعيض رجعت دهى به مراكز صحى براى  عرضه خدمات صحى قرار مى گيرند. 

رگهاى قلب خانم ها معمولاً كوچكتر است كه در آزمايش هاى تصويرى ( ايميجنگ) بندش هاى آن درست بملاحظه نميرسند. اين چالش تا كه باعث پيشرفت شديد بيمارى در نزد شان نشوند در ابتداء از مراقبت هاى  بايسته باز ميمانند. اين همه بخاطرى واقع مى شوند كه خانم ها به مقايسه مردان ( در کشور های فقیر، از جمله افغانستان) كمتر و يا دير تر به مراجع صحى راجع مى شوند. 

هرچند هنوز هم درد هاى قفسه سينه از جمله ی عوارض و نشانه های معمول است، اما اغلباً خانم ها با اعراض توامى نفس تنگى، دل بدى، تكان قلب، درد هاى شكم و غش هاى ناموجه به مراكز صحى مراجعه مى كنند. نبايد از اين اعراض منحيث گمانه زنی هاى بيمارى هاى قلبى چشم پوشى كرد. در  صورت بودن اين اعراض بايد كه بيمارى هاى قلبى عروقى در نزد خانم ها جستجو گردد. 

در تحقيقات كالج قلبى آمريكا نشان داده شده است كه تبعيض جنسيتى براى خانم ها در رويكرد هاى علوم مبانى و كلينيكى نيز وجود دارند. خانم ها در نهايت با بيمارى هاى پيشرفته قلبى وعايى از خاطرى تشخيص مى شوند كه كمتر مورد مراقبت ها قرار گرفته و به متخصصين قلبى راجع نمى شوند. 

تبعيضات جنسيتى در يك اجتماع به گونه گسترده در تظاهرات كلينيكى بيماران پديدار مى گردد و يا به عباره ديگر؛ اگر در مورد يك بيمار خانم تبعيض عرضه خدمات صحى ولو به گونه ناخودآگاه واقع مى شود بيانگر يك جامعه تبعيض آميز جنسيتى است. 

بايد فراموش نكنيم كه زن خودش يك مراقبت كننده فدا كار جامعه و خانواده هاست كه اول براى ديگران و بعد خودش تلاش مى ورزد. پس آنچه را كه ما امروز منحيث المجموع در ميدان طبابت و صحت مى بينيم، بازتابگر نورم هاى فرهنگى و اجتماعى است و بس.