زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

تهدید یک روزنامه‌نگار زن و مدافع حقوق زنان پس از انتقاد از رعایت نکردن قیود گشت و گذار از سوی ملا امام بنیادگرای هرات

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از مقامات مسوول حکومت خواهان حفاظت از ویدا ساغری روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان است که از سوی مجیب الرحمان انصاری، امام مسجد جامع گازرگاه ولایت هرات و هوادارنش برای انتقاد از رعایت نکردن قیود گشت و گذار و برگزاری نماز جمعه، تهدید شده است.

انتشار یک عکس و یک نوشته در شرح آن عصبانیت ملا امام مجیب رحمان انصاری را برانگیخته است. ویدا ساغری چون بسیاری دیگر از کاربران اینترنت بر روی فیس بوک عکس برگزاری نماز جمعه در روز نخست ماه رمضان در هرات را به دعوت و امامت مجیب رحمان انصاری منتشر کرد. این مراسم با وجود اعلام قیود گشت و گذار و ممنوع شدن برگزاری مراسم‌های مذهبی از سوی حکومت و بسیاری از مراجع و علمای دینی برگزاری شده بود. اما این ملا امام اعلام کرده است :« ویروس کرونا برای کافران است و نه برای مسلمانان.»  

برگزاری این مراسم واکنش‌های بسیاری را بر انگیخت به ویژه که هرات یکی از کانون‌های نخستین همه‌گیری کووید نزده با تلفات و مبتلایان بسیار بوده است. ویدا ساغری در زیر آن عکس نوشته بود :« میشه لطف کنید و به قتالی صاحب بگید که از همان قبرهایی که آماده می کند، گور مجیب‌الرحمان انصاری را اول از همه و خوب  عمیق بکند. این جاهل طاعون سالار مردم را بکشتن می‌دهد. در همه دنیا مردم همان توده‌ی عظیم با مغز معمولی و ابتدایی هستند. این رهبران و پیشوایان هستند که این گله بزرگ را کج و یا راست، درست یا غلط هدایت می‌کنند. پیشوایان و مدیران در قبال جامعه ممسئول‌اند.»

اما این نوشته با  پاسخ تند و تهید‌آمیز مجیب الرحمان انصاری در فیس بوک روبرو شد : « ویدا ساغری یک بانوی بد تربیت و بد حجاب است همیشه از دهنش کلمات زشت و نا ملایم بیرون میشود. هرچند تمام مخاطبان اش او را روسپی و فاحشه میداند اما من تا کنون هیچ موردی به آن عنوان از ایشان ندیدم پس متهم نمیکنم. (…). این روز ها ده‌ها مورد در باره من و مسلمانان نوشته است که باید نماز ادا نکنیم که تجمع ما باعث بروز ویروس کرونا میگردد. خانم ویدا ساغری خطرناک تر از کرونا فعالیت های ضد اسلامی شما است به زودی حساب این همه اسلام ستیزی را از شما خواهم گرفت. (….) یا خود را اصلاح کن یا اینکه از زیر چتر اسلام بیرون ات میکنم خانم بی حیا؛ افسار ات دست هرکسی است به زودی دستان اش را قطع میکنیم.»

با انتشار این پیام کارزار پر خشونت و آزارگری سایبری علیه ویدا ساغری آغاز شد. و از آن تاریخ وی قربانی توهین و تهدیدها و حتا تهدید به مرگ از سوی پیروان مجیب الرحمان انصاری به ویژه در شبکه های احتماعی شده است.

 این نخستین بار نیست،مجیب‌الرحمان انصاری پیش از این نیز با گفته‌ها و اقدام‌های زن‌ستیز جنجال داشته است. وی در ماه جدی سال گذشته «کمیته امر به معرف و نهی از منکر» را برای تطبیق شریعت درست کرد که بیشترین تاکیدش بر « رعایت حجاب » برای زنان بود. در نشست خبری هم که برای توضیح در باره عمل‌کرد این کمیته برگزار کرده بود، از حضور خبرنگاران زن جلوگیری شد. او در همین نشست گفته بود « که اسلام به زنان اجازه نمی‌دهد که در بین مردان و در کنار مردان حاضر شده و کار کنند. »

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان و ایران RSF در این باره می‌گوید :« سکوت مقامات حکومتی در برابر رفتارهای بنیادگرایانه و تهدید آزادی رسانه‌ها که در قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان تضمین شده است، قابل پذیرش نیست. لحن گفتاری انتقاد‌های ویدا ساغری را تایید کنیم یا نه، اما حمله‌هایی که وی امروز قربانی آن‌ها شده است غیر قابل پذیرش هستند و باید همه تمهیدات در حفاظت از او بکار گرفته شود.»

مرکز حمایت از خبرنگاران زن در افغانستان که خواهان حفاظت از این روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان شده است در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که در پی همه‌گیری ویروس کرونا بیش از بیست فیصد زنان روزنامه‌نگاران زن در افغانستان کار خود را از دست داده‌اند.  

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۲۲ قرار دارد.