آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

«
»

تغییر سیاست فرانسه در مورد سوریه

 جند گزارش کوتاه  از

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

 

امانوئل ماکرون رئیس جمهور تازه فرانسه تصمیم گرفت سیاست کشورش در سوریه را از آمریکا و کشور های تندروی عربی جدا کند. آقای ماکرون گفت؛ از نظر فرانسه برکناری بشارالاسد شرط مذاکرات نخواهد بود. پس از اعلام سیاست تازه فرانسه در مورد سوریه و حکومت اسد، اپوزیسیون ناتوان، فاسد و دست ساز غرب در سوریه که چشم امیدش برای سرنگونی بشار الاسد به آمریکا و غرب دوخته شده است فریاد؛ شرم بر فرانسه ! سر داد.  آقای ماکرون الویت حضور و دخالت نیروهای فرانسوی در سوریه را مبارزه با تروریسم اعلام کرد.

 

از آغاز جنگ داخلی سوریه فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین و سوسیالسیت فرانسه بیش از هم  پیمانان آمریکایی و غربی اش  جلودار ارسال کمک های نظامی و سیاسی  به نیروهای مخالف بشارالاسد بود، فرانسوا اولاند مدافع سرسخت پیش شرط برکناری اسد برای هر گونه مذاکرات صلح در مورد سوریه بود.

 

سوریه پیش از استقلال بخشی از مستعمرات فرانسه بود. فرهنگ فرانسوی در جوامع مدرن و شهری سوریه و در میان روشنفکران و طبقات مرفه سوریه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ارتش، پلیس، نیرو های اطلاعاتی و امنیتی سوریه از آموزش های افسران فرانسوی برخوردار بوده اند.

 

به نظر می رسد تصمیم جنجالی آقای ماکرون چند هفته پس از ملاقات میان وی و ولادیمیر پوتین در پاریس عملی شده است. امانوئل ماکرون پیشتر هنگامی که در کابینه فرانسوا اولاند وزیر بودجه بود با دخالت بیش از اندازه فرانسه در سوریه مخالفت می کرد و همچنین با پیش شرط برکناری بشارالاسد موافق نبود. امانوئل ماکرون معتقد است در این زمان جانشینی برای بشارالاسد وجود ندارد.

 

ناظران آگاه  بر این باورند که پس از جنگ های داخلی شش ساله، پا گرفتن داعش در سوریه، ویرانی ساختار های کشور، کشته و زخمی شدن صد ها هزار سوری و آواره شدن میلیون ها مردم این کشور، اگر انتخاباتی در سوریه حتی زیر نظر سازمان ملل برگزار شود بیش از هشتاد درصد راً دهندگان با هم به بشارالاسد راًی خواهند داد.

 

عربستان قصد بلعیدن قطر را دارد

پس از انتخاب محمد بن سلمان پسر دردانه مللک سلمان به عنوان ولیعهد عربستان که معمار حمله نظامی شکست خورده و خفت بار به یمن بود، عربستان در پی اشغال و بلعیدن قطر می باشد. ولیعهد جدید عربستان قصد دارد برای سرکوب مخالفین داخلی خود در خاندان سعودی جوّ کشور را امنیتی کند تا موقعیت خود را تثبیت کند.

 

تنها مرز خاکی قطر بطول شصت کیلومتر در مرز جنوبی این کشور با عربستان سعودی می باشد. عربستان قطر را جزیی از خاک سعودی ها می داند. برخی از همسایگان قطر به سرکردگی عربستان شرایطی را برای از سرگیری روابط سیاسی و پایان دادن به تحریم های اقتصادی علیه این امیرنشین کوچک اعلام کردند. این کشور های خودکامه منطقه سیزده شرط را به واسطگی امیر کویت به قطر رساندند.

 

کاهش روابط با ایران، بستن شبکه تلویزیونی الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر از شروط مهم می باشد. قطع ارتباط قطر با گروه های مظنون به تروریستی و اخراج و تحویل دادن اعضای این گروه ها به کشور های عربی نیز مورد نظر می باشد.

 

بجز مسئله پشتیبانی از تروریسم که خود عربستان نیز بار ها در این مورد متهم شده است. دیکته کردن سیاست خارجی یک کشور مستقل ولی ضعیف چون قطر از سوی عربستان وبرخی از شیخک های خلیج فارس جای بسی شگفتی دارد. تعطیل شبکه بزرگ تلویزیونی الجزیره نیز سانسور و دخالت آشکار  در امر آزادی بیان و رسانه بشمار می رود.

 

کاهش روابط با ایران، برچیدن پایگاه ترکیه در قطر و تعطیلی شبکه رسانه ای الجزیره  نیز از آرزو های بزرگ اسرائیل بشمار می روند. شبکه تلویزیونی  الجزیره از آغاز رقیبی برای رسانه های بزرگ آمریکایی و غربی که گرایش های افراطی به اسرائیل دارند بشمار می رود.

 

به نظر می رسد از این پس این عربستان سعودی است که وکیل مدافع و سخنگوی اسرائیل در خلیج فارس شده است. ولیعهد شدن محمد بن سلمان نیز با چراغ سبز اسرائیل و آمریکا به انجام رسید.

مشتری اسرار آمیز بوئینگ یا معاملات پشت پرده ایران و آمریکا

بر پایه اطلاعات تاًیید نشده از سوی منابع اطلاعاتی غربی گفته می شود؛ میان فرستادگان دونالد ترامپ و جمهوری اسلامی مذاکراتی پشت پرده در یکی از کشور های اروپای غربی، سوئیس یا اتریش درجریان است.

 

دیروز پنجشنبه 22 ژوئن 2017 میلادی، آخرین روز برگزاری سالن هوانوردی بورژه در پاریس بود. شرکت هواپیمایی اروپایی  ایر باس اعلام کرد که قرار داد فروش چهل و پنج فروند ایرباس (A320) را با شرکت هواپیمایی (ایران ایر تور) بسته است. از سوی دیگرشرکت بوئینگ اعلام کرد که ایران قصد خرید (145) فروند از انواع هواپیما های ساخت بوئینگ را دارد. ایران برای بازسازی ناوگان هوایی فرسوده خود دستکم به سیصد و پنجاه هواپیمای پیشرفته نیاز دارد.

 

شگفتی بزرگ هنگامی رخ داد که شرکت آمریکایی بوئینگ اعلام کرد؛ قرار داد فروش یکصد و بیست و پنج فروند هواپیما های (737 MAX) را به مبلغ چهارده میلیارد دلار با یک مشتری که از آن نام نبرد امضاء کرده است. هواپیما های (737 MAX) نوعی هواپیمای میانبرد می باشند که درخطوط داخلی و منطقه ای به جابجایی مسافرین می پردازند.

 

نگاه همگان متوجه این مشتری اسرار آمیز شده است. به احتمال بسیار این مشتری اسرار آمیز ایران است که به دلیل بازسازی ناوگان مسافری داخلی و منطقه ای خود قصد دارد با سفارش های هر چه بیشتر هواپیما به شرکت بوئینگ، به نوعی تحریم های تازه آمریکا علیه ایران را سست کند و تصمیمات دولت ترامپ علیه ایران را  به چالش بکشد.

 

دیدار رضا پهلوی و سناتور مک کین، خود شیفتگی یا خود باختگی

 

چندی هفته پیش هنگامی که سناتور جان مک کین با خانم مریم رجوی رئیس جمهور مجاهدین خلق درکشور آلبانی دیدار کرد و عکس یادگاری گرفت، این طرفداران سلطنت بودند که بیش از هر گروه دیگر اپوزیسیون ایران این دو تن را بباد ناسزا گرفتند و آنان را به خیانت و جنایت متهم کردند.

 

اما دیری نپائید که آقای رضا پهلوی اشتباه بزرگی مرتکب شد و به منظور رقابت با رقیب مجاهد خود به دیدار سناتور مک کین در سنای آمریکا شتافت و از این ملاقات عکس و فیلم یادگاری برداشت. ولی این بار خبری از اتهام و ناسزا در میان نبود، بلکه با ستایش از سناتور جنگ طلب آمریکایی در توهم رهایی ایران به دست سربازان آمریکایی، از این دیدار نمایشی استقبال کردند.

 

گویا در نظر سلطنت طلبان، جان مک کین سناتور جنگ طلب آمریکایی که پیشتر گفته بود: بمب، بمب، بمب،ایران. یکباره به سناتورجان مک تاجبخش ! تبدیل شده بود.

 

شگفتی در این بود که آقای رضا پهلوی در پایان پرسش های خبرنگار خود در جای خبرنگار قرار گرفت و پرسشی عجیب از سناتور آمریکایی مطرح کرد و از گالش آمریکایی !  ( گالش به معنی گاو چران در گویش مازندرانی و گیلانی می باشد) در خواست نمود که پیامی به نیرو های مسلح ایران بفرستد.

 

گفتگویی که در این باره گذشت به شرح زیر می باشد:

رضا پهلوی: سناتور اگر ممکن است من سؤال آخر را بپرسم. در ارتباط با همان مسائلی که درباره شان بحث کردیم.

در آینده و ایرانی متفاوت چه شرایطی برای اعضای دستگاه های نظامی، اعضای سپاه پاسداران، چه پیامی برای آنها با توجه به عنوان تغییر صلح آمیز مورد نظر دارید؟

 

سناتور مک کین: پیام من به آنان این است که تغییر در سراسر جهان در حال رخ دادن است و زمان تغییر در ایران فرارسیده است وقت اش رسیده که مردم ایران یک جامعه آزاد و باز داشته باشند به همراه یک دموکراسی کارآمد، وقت اش رسیده که یکی از بزرگترین تمدن های بشری امپراتوری پارس وارد قرن بیست و یکم شود.

 

نخست اینکه آقای ضا پهلوی چرا نمی تواند خود را کنترل کند و در جایگاه خویش باقی بماند و شیفته این است که کار های دیگران را هم خودش انجام دهد، حتی نقش خبرنگار را بازی کند.

دوم اینکه از چه زمانی تاکنون یک سناتور آمریکایی بایستی آینده نیرو های مسلح ایران را تعیین کند ؟

مگر ایران کشور عراق است که پس از سرنگونی رژیم آن  به دست توانای مردم ایران،  فرماندار آمریکایی لازم داشته باشد؟

چه کسانی اجازه می دهند که مک کین یا مک کین ها این چنین گستاخ شوند و به نیروهای مسلح ایران پیام بفرستند و آینده ایران را تعیین کنند؟ مگر مک کین فرماندهی یا محبوبیتی در میان نیروهای مسلح ایران  دارد و یا این پیامبر آمریکایی را می شناسند؟

 

کسانی که بخود اجازه می دهند برای سوار شدن بر اریکه قدرت، استقلال و اعتبار ایران را پیشاپیش با هر بیگانه ای معامله نمایند بایستی بدانند که جایگاهی در قلوب مردم میهن دوست ایران ندارند و در پیشگاه مردم ایران مضحکه و در تاریخ از آنان به بدنامی یاد خواهد شد. این رفتار در ردیف جرایم خیانت ملی بشمار می رود و مستوجب محاکمه در دادگاه نظامی می باشد.

 

این خفت و خواری را چه کسانی می خواهند پس از سقوط آخوند ها بار دیگر بر کشور ما حاکم کنند ؟ مگر نیروهای مسلح ایران باید گوش شنوایی به آمریکایی ها داشته باشند؟ مگر در آینده ، آمریکایی ها باید بر نیرو های مسلح ایران فرماندهی کنند؟

 

بدنه نیروهای مسلح ایران ؛ ارتش، نیرو های انتظامی و حتی سپاه پاسداران،  فرزندان خوب این آب و خاک هستند و سربلندی و اعتبار آنان موجب استقلال، امنیت و آرامش کشور می باشد.

 

بیست و سوم ژوئن 2017