نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

تامین صلح و ثبات واقعی به بستر اساسی نیاز دارد

فرهاد

کنون بازگشت لحظه ها و روزها

غبار تهمت و دروغ و ناروا

ز چهره های دوستان و دشمنان غبار حرفها و گفته ها

به آب آزمون زمان زدوده شده

و هرچه بود آزموده شده

شما پرندگان ساده دل

شما روندگان جاده خطر

شما مسافران شهر شب

چرا درنگ میکنید

چرا از شر رنج ها و غصه ها بیرون نمیشوید

فانی

تاریخ 30/6/1394 بیست و یکم سپتمبر 2015 مصادف است با روز جهانی صلح از این روز زمانی در جهان تجلیل به عمل می آِید که کشور و مردم ما بیش از چهار دهه میشود به نسبت جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج در آتش جنگ می سوزند و جان می دهند! در حالیکه کشور گشاسان با انجام بازیهای ریا کارانه و خصمانه سال های سال توانسته اند آتش جنگ غاتگرانه و جنایت کارانه را بخاطر دستیابی اهداف شوم خویش از جمله ذخایر بزرگ نفت و گاز آسیای میانه و کشورهای نفت خیز عربی شعله ور نگه دارند.

با تاسف در این جنگ خانمان سوز افغانهای با عزت و شرافتمند قربانی گوشت دهن توب و مواد سوخت شده اند کدام سودی نداشته اند در مقابل افراد و گروه هایی که به هراس افگنی غاصبین میلیونها جریب، عاملین فساد گسترده، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، غارتگران ثروتهای مادی و معنوی کشور، جنگ افروزان، ناقضین حقوق بشر، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین انواع خشونت های خانواده گی و دامن زدن خصومت های قومی، سمتی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی متهم می باشند به حمایت ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان به ارزش میلیارد دالر ثروتهای مادی و معنوی کشور را غارت هزاران قصر، بلند منزل ها، شهرک ها، شرکت های تجارتی، ترانسپورت های زمینی و هوایی، کمپنی ها در داخل و خارج توانسته اند اعمار نمایند.

به نسبت مسلط شدن افراد و گروه های فوق ذکر در کشور و قدرت افغانستان به بزرگترین پایگاه مافیای بین الملل مواد مخدر، میدان نبرد، آزمایش انواع سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی، مصرف کننده اجناس و مواد، تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان مبدل گردیده، نهاد ها کشور ما را در ردیف چهار کشور فاسد و تهیه کننده نود فیصد مواد مخدر جهان معرفی نموده اند. به نسبت مسلط شدن اقتصاد مافیایی، جنگی، غیر مشروع، لیلام نمودن هزاران دستگاه های دولتی و مختلط تولیدی، تجارتی، خدماتی، عدم حمایت از تولیدات داخلی، ده ها هزار دستگاه های تولیدی، تجارتی، خدماتی ورشکست، میلیونها تن کارمندان و کارگران ماهر آن غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان مهاجر، هزاران تن آنها قربانی اهداف قاچاقبران انسانها و طعمه نهنگ های اوقیانوس ها گردیده اند.

هزاران تن در کشورهای پاکستان ایران، سعودی و سایر کشورهای زندانی صد ها تن آنها محکوم به مرگ شده. فرار مغز ها و سرمایه به نسبت تشدید شدن انواع خشونت ها، جاری شدن سیل های خون، افزایش فقر، بیکاری رو به افزایش است روزانه ده ها هزار از راه های مختلف همرای فامیل خویش به کشورهای جهان با قبول توهین و قربانی مهاجرت مینمایند و به اذیت آزار کشورهای مختلف مواجه شده ده ها هزار تن زیر فشار و اذیت پولیس مجارستان و غیره قرار گرفته اند. در حال حاضر قریب به سه میلیون تن به مواد مخدر معتاد که یک میلیون آنها به هیروئین میباشند. صد ها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح پیوسته اند. کشور گشایان و گماشته گان جانی و قاتل شان با وارد کردن ضربه های خونین جبران ناپذیر اکثریت نفوذ کشور را که در حقیقت ستون فقرات جامعه را تشکیل میدهند خورد و خمیر و پراگنده ساخته اند از همین لحاظ است که آنها در فضای ترس، وحشت و نا امیدی مرگ تدریجی را سپری مینمایند!

به نسبت فرار سرمایه، پول شوئی، نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی در پاکستان ارزش پول افغانی پائین آمده و قیمت اجناس و مواد مورد ضرورت سرسام آور بلند رفته به تاریخ 30/6/1394 یک تن از شهروندان که دریور تکسی میباشد برایم گفت من توان خریداری یک کیلو کلچه و یک پاکت شیرینی عید را ندارم. روزها انتظار میکشم سواری پیدا نمیشود. حیران مانده ام که در بلند ترین نقطه شهر کابل شش هزار کرایه خانه میپردازم از کجا پوره نمایم. میلیونها تن مثل آن.

گروهای مسلط در قدرت بین مردم و دولت فرسنگ ها فاصله ایجاد کرده اند با تاسف سران حکومت وحدت ملی مصروف چانه زنی تقسیم قدرت و دادن امتیازات بیشتر از جمله معاشات دالری، کرایه خانه و غیره به وابسته گان و گروپ های خویش میباشند. تعهدات که در جریان کمپاین انتخاباتی به مردم نموده بودند فراموش شان گردیده است. از جانب دیگر ادعاهای موجودیت جاسوسان و ستون پنجم در داخل دولت به واسطه استاد سیاف و غیره مردم را سخت نگران ساخته از این که این چهره ها افشا نمی شوند و مورد تعقیب عدلی قرار نمی گیرند معلوم میشود که زیر کاسه نیم کاسه ئی است.

انستیتوت مطالعات راهبردی افغانستان بعد از پژوهشی از افزایش مدرسه های دینی غیر رسمی در کشور و احتمال گسترش افراط گرایی در این مدرسه ها اظهار نگرانی نموده می افزاید با سه صد و شش تن در پنجاه مدرسه دینی غیر رسمی پژوهش را انجام داده در بخش از این پژوهش پیوند های مدرسه های غیر رسمی در کشور نیز با منابع بیرونی برجسته است نگرانی از افزایش و پیامدهای این مدرسه ها است مردم گفته اند از اینکه دولت روی مواد درسی، منابع مالی و ارتباط آنان با نهادهای خارجی کنترول ندارند از همین لحاظ آنها آسیب پذیر هستند می افزایند اگر حکومت نظارت بر این مدرسه ها نداشته باشند ممکن است در آینده گلی را به آب دهند که برای امنیت کشور خطرناک میباشد.

نماینده وزارت حج و اوقاف به تاریخ 30/6/1394 از طریق طلوع نیوز گفت در حال حاضر 2500 مدرسه دینی تحت کنترول وزارت های معارف و حج و اوقاف میباشد بیش از چهار هزار مدرسه دینی خارج از کنترول دولت فعالیت دارند. محمد معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع در جریان بررسی عملیات های ولایت ننگرهار گفت کشتار غیر نظامیان در کشور از سوی طالبان بخشی از پروژه استخبارات بیرونی است. از اینکه آقای استانکزی و یارانش قریب به یک و نیم دهه زندگی خویش را زیر نظر نظامیان در پاکستان سپری نموده جرات نکرد که از اداره آی.اس.آی و حامیانشان نام ببرد.

سوال اینجاست با موجودیت دشواریهای فوق که مشت نمونه خروار یادآور شدیم زمینه صلح و ثبات واقعی در کشور مشاهده میشود؟!

پس معلوم می شود که جواب آن منفی میباشد. به باور ما صلح و ثبات واقعی به بستر اساسی نیاز داشته بخاطر مساعد نمودن این بستر حیات بخش و گذار از مسیر پر خم و پیچ باید راهبردی علمی، انطباقی، واقعی را بکار گیریم و مسایل و راه های که میتواند به باور ما بخاطر رسدین به این اهداف بزرگ و انسانی ما را نزدیک سازد از این قرار است:

  1. جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان.
  2. مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند و تحت نظارت قرار دادن چهار هزار مدرسه دینی داخل کشور که خارج از نظارت دولت فعالیت مینمایند!
  3. تقویه قوای مسلح از جمله اردو، پولیس و امنیت ملی با وسایل و سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی.
  4. جابجا نمودن افراد شایسته، تحصیل کرده، مجرب، صادق ملکی و نظامی در نقاط کلیدی.
  5. محدود نمودن صلاحیت های افراد و گروه هایی که به غاصبین زمین، جنگ افروزان، غارتگران ثروتهای مادی و معنوی کشور، عاملین فساد گسترده، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، مالکان اقتصادی غیر مشروع غیر جنگی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، مردم ستیزان، عاملین انواع خشونت های خانواده گی و دامن زدن انواع خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی متهم هستند و سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و مردم گردیده اند.
  6. مبارزه جدی و قاطعانه بر ضد فساد و کشت مواد مخدر. تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی.
  7. عملی ساختن فرامین محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور و فیصله کابینه در رابطه به خریداری ارگانهای دولتی از تولیدات داخلی و تثبیت مالیه.
  8. احیا و بازسازی واقعی نمام نهاد های تولیدی خدماتی تجارتی و مالی بخاطر رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری.
  9. معرفی تولیدات داخلی در مارکیت های داخلی و خارجی اتخاذ تصامیم غرض باز نمودن راه های ترانزیتی، تجارتی با کشورهای همسایه از جمله آسیای میانه.
  10. جلب علما، روحانیون، استادان، شاگردان، محصلین، سران اقوام و کافه مردم وسایل اطلاعات جمعی بخاطر آگاهی دهی مردم غرض تحکیم وحدت ملی و اعتماد به دولت وحدت ملی.
  11. تصفیه افراد فاسد، معامله گر، استفاده جو گماشته ار ارگانهای دولتی توجه به رشد انکشاف و پیشرفت معارف کشور بخاطر بلند بردن سطح آگاهی، دفاع از تمامیت ارضی، استقلال، حاکمیت ملی، احترام به شخصیت های سیاسی، ملی، مذهبی و افتخارات گذشته.
  12. مساعد نمودن زمینه فعالیت احزاب، سازمانها، انجمن های جامعه مدنی که خواهان یک افغانستان سربلند و پیشرفته میباشند. رعایت شفافیت و عدالت در تدویر انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی، شورا های ولایتی، شورا های ولسوالی و شاروالی ها، جلب توجه سران کشورها بخاطر جایگزین ساختن رقابت های علمی، اقتصادی، فرهنگی، بجای رقابت های خصمانه جنگی و استخباراتی بین کشورهای منطقه و حهان در رابطه به کشور ما و کشورهای منطقه و جهان جریان دارد.