نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

تاریخ گنجینه شکست ها و پیروزیها!

فرهاد

رهزنان را ببین که پیش چشم خلق                   بی هراس از خالق و چشم خلق

روز تا شب قتل غارت میکنند                           باز دعوای امارت میکنند

ریش و دستاری فراهم کرده اند                        اسم القابی بخود ضم کرده اند

در وطن هرجا جوانی مرده است                        خنجر این قاتلان را خورده است

                                                                                                              فانی

خوانندگان محترم و گرامی آگاهان امور بخوبی میدانند که تاریخ گنجینه تجربه ها، شکست ها، پیروزیها، دستاوردها و افتخارات گذشته یک کشور و مردم همان جامعه بوده مردم بخصوص قشر آگاه جامعه با مطالعه دقیق آن میتوانند درسهای سازندگی بخاطر دستیابی به اهداف که در پیشرو دارند از آن بیاموزند تصامیم لازم را اتخاذ و کارنامه خوب آنرا سر مشق راه و روش زندگی خویش قرار دهند بدین لحاظ خواستم چند مثال مختصر از پیروزیها و شکست های را که ملت افغانستان در راه کسب استقلال، آزادی که به تاریخ 28 اسد سال جاری نود و شش از آن سپری می شود خدمت خوانندگان گرامی یادآور شوم. به تاریخ 28 اسد سال جاری 96  سال از کسب استقلال و استرداد کشور ما سپری می شود مردم افغانستان طی همین مدت به نسبت اعتماد بیجا به سران و گروه های وابسته به اجانب، مسلط بودن فرهنگ دوره فیودالی و ماقبل آن، مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما عقب نگاهداشتن مردم در بخش های اقتصادی و اجتماعی و غیره بعد از پیروزیها و شکست های خونین نصیب شان گردید. از همین لحاظ کارنامه ها و افتخاراتی از خود به جا گذاشته اند که ثبت تاریخ زرین کشور گردیده است.

زمانیکه حکومت غازی امان الله بعد از تصفیه حساب با دولت انگلیس مشغول اصلاحات داخلی گردید. مردم افغانستان که خواهان پیشرفت و ترقی بودند با تمام قدرت و توان از ریفورمهای دولت برخاسته حمایت خویش را از آن اعلان نمودند. همانطوریکه در جنگ استقلال با انگلیس ها با گذشت از جان و مال خویش قربانی های فراوانی را متقبل شده بودند برای پیشرفت معارف جدید در مالیات دها فی روپیه چند پیسه به نام اعانه معارف قبول در ساختن سرک ها داوطلبانه سهم گرفته و از صنایع جدید و نظام دموکراتیک پشتیبانی نموده جتی زنان کشور در مدارس داخلی نشر و جردیده (ارشاد النسوان) تاسیس انجمن حمایت نسوان و غیره داخل فعالیت شدند. با وجود فقر زیاد سرک ها و مکاتب آباد کردند. مردم پکتیا در حالیکه نان جواری میخوردند هفتاد و پنج هزار افغانی و چهارصد شاگرد برای تاسیس چهار مکتب در خوست و چمکنی گردیز و زرمت دادند. دکانداران شهر قندهار به مصرف خود مکتب تاسیس کردند. در کابل روزیکه مبلکه ثریا در یک اجتماع از پیشرفت زنان جهان و عقب ماندگی افغانستان در ماه جدی 1299 شمسی سخن میزد، زنان بگریستند و پنجاه نفر دفعتا حاضر شدند که در  اولین مدرسه زنانه خدمت نمایند.

و ملکه ثریا خودش وظیفه مفتشی مکتب مستورات را به ذمه گرفت. با وجود عدم آشنایی مردم به ریفورمهای جدید مسلط بودن فرهنگ فیودالی و ماقبل آن شاه امان الله توانست ریفورمهای خویش را در مرحله اول از سالهای 1919 – 1924 با وجود دسایس خارجی و ضدیت قوت های ارتجاعی داخلی تطبیق نماید. در حالیکه ریفورمهای مرحله دوم آن در سالهای بعد آن ناکام ماند. عده ناکامی مرحله دوم ریفورمهای حکومت امانیه را مخالفت فیودالها، روحانیون و توطئه های خارجی ها و داشتن تعصب مردم افغانستان در مقابل ریفورمها خوانده اند. به باور آگاهان و شهادت تاریخ مردم افغانستان در هیچ وقت زمان حتی در زمان سلطان محمود غزنوی هم بر ضد ترقی ایجاد فایریکه های رشد اقتصادی و تحولات فرهنگی عمل نکرده بلکه همیشه بر ضد خیانت ها و مظالم کشور عمل نموده اند.

از جانب دیگر هیچ حکومت تا زمانی نمیتواند بخاطر خدمت، رشد، ترقی و پیشرفت گام های اساسی و استوار را بردارد که از پشتیبانی اکثریت مردم برخوردار نگردد.

علت اغتشاش افغانستان که بر ضد دولت امان الله بر علاوه توطئه های ارتجاع داخلی و مداخلات بریتانیا وقت، سوء اداری دولت و بی کفایتی مامورین دولتی نیز بود که هر امر حیاتی و مقدس را با رشوه خواری و خیانت ملوث میکردند و هر ریفورم را به شکل منفور در نزد ملت تمثیل میکردند. کارهای مامورین فاسد دولت سبب شد که غازی امان الله حمایت و پشتیبانی اکثریت مردم افغانستان را از دست دهد در جامعه محروم و تنها شد. زمانیکه شاه امان الله از محمود طرزی راجع به کارکرد هایش طالب معلومات شد محمود طرزی قلم به دست توانای کشور در جواب گفت (اگر این مدرسه باشد این ملا، حال طفلان را خراب میبینم) دشمنان سوگند خورده افغانستان از نارضائی اکثریت مردم سو استفاده کرده  و یک اقلیت خائن، ارتجاعی که به دشمن دولت مردم و ریفورم ها مبدل شده بودند وارد صحنه گردیده توانستند دولت را که به جانبازی و قهرمانی صدها هزار تن ملت های با هم برادر نصیب مردم افغانستان گردیده بود سرنگون نمایند. در حالیکه مصطفی کمال که مردم ترکیه لقب پدر ترکها به وی داده اند در آن زمان نو به قدرت و پیروزی رسیده بود با وجود انجام بازیهای توطئه گرانه به واسطه دشمنان داخلی و خارجی بر علیه وی و دولت وی صورت گرفت. دشمنان نتوانستند آقای کمال را از مسیر اصولی آن که رشد، ترقی جامعه بود منحرف سازند.

زیرا که آقای کمال و دولت وی بالای اکثریت مردم اتکا نموده بود و تا آخرین مرحله حیات به تعهدات که به مردم نموده بود وفادار باقی ماند. از همین لحاظ تمام شخصیت ها، سران کشورهای جهان که عازم ترکیه میشوند بخاطر ادای خدمات و احترام به مردم ترکیه دارند در پای منار وی گل میگذارند و احترام می نمایند.

غازی امان الله نیز در آغاز که بالای اکثریت مردم افغانستان اتکا داشت توانست بزرگترین و قوی ترین کشور استعماری جهان را که آفتاب در ساحه تسلط آن غروب نمیکرد به زانو در آورد و با وجود توطئه های خائنانه نیروهای ارتجاعی و مداخله کشورهای خارجی اولین مرحله ریفورم های خویش را در جامعه تطبیق اما به نسبت کم بها دادن به خواسته های مردم و میدان دادن به عناصر فاسد، وابسته به اجانب از جمله مامورین بلند پایه اکثریت مردم از وی فاصله گرفتند تمام دستاوردها به خاک و خون یکسان و دولت که به قیمت خون فرزندان این کشور نصیب ملت افغانستان گردیده بود به واسطه دشمنان داخل و خارجی سرنگون گردید. در حالیکه مردم افغانستان به نسبت تکرار بازیهای خونین فوق الذکر طی نود و شش سال گذشته جفاها و جنایات خونین که بالایشان تحمیل گردیده بود متقبل غرض نجات از ان وضع دشواریهای خونین و غارتگرانه کار و مبارزه نموده در میدان های گرم و سرد مبارزه درس عبرت به دشمنان سوگند خورده افغانستان و حامیان خارجی شان داده اند.

با تاسف با وجود آن همه زحمات و تجارب خونین گذشته هنوز هم رهبران حکومت وحدت ملی و گروه های متحد آن که بر اریکه قدرت تکیه زده اند از پیروزیها، دستاوردها، افتخارات و شکست های گذشته گان خویش درس عبرت نگرفته غرق در گرداب قدرت طلبی و جاه طلبی تقسیم قدرت بوده و میباشند از همین لحاظ است که جنگهای خونین، چور و چپاول، تجاوز بالای عزت از عده زنان کودکان، فقر، بیکاری، بیماری، فرار سرمایه، مغزها، سیل فرار مردم از راه های غیر قانونی به کشورهای خارجی، کشت، ترافیک، قاچاق مواد مخدر، حملات انتحاری، آدم ربائی، سرقت های مسلحانه، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی و خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزی، مردم ستیزی، فرهنگ ستیزی، زن ستیزی و غیره جنایات طی ده ماه اخیر نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

حملات انتحاری خونین در منطقه سیاه سنگ که در یک موتر تیلر مواد آن جابجا شده بود لیل جمعه 16/5/1394 سبب شهادت ده ها تن و زخمی شدن صدها تن گردید. هموطنان از ناحیه تخریب منازل رهایشی و تجارتی برایشان وارد گردیده میلیونها دالر خساره مند گردیدند و حمله انتحاری در ساحه اکادمی پولیس که سبب شهادت بیش از بیست تن و زخمی شدن ده ها تن محصلین گردید و حمله بالای ساحه قصبه خانه سازی نیز ضایعات داشت در یک شبانه روز اثبات ادعای ما می باشد!

مسئولین خبری را نشر ادعا نموده به نسبت عدم شفافیت در قرارداد معادن نفت آمو دریا با یک شرکت چینایی و اشخاص داخلی ده ها میلیون دالر خساره به دولت وارد گردیده است. به نسبت سقوط یک هلیکوپتر در زابل هفده تن از سربازان و افسران به شمول پیلوت ها به شهادت رسیدند. هشت  تن به نسبت حمله انتحاری در ولایت لوگر به شهادت رسیدند.

سران نهاد و کشورها ادعا نمودند که ضایعات قوای مسلح که بیشتر از هفتاد فیصد آن فرار قطعه خوانده شده در هر ماه به چهار هزار تن میرسد. تلفات ملکی نسبت به سالهای گذشته سی فیصد افزایش یافته بیش از شصت فیصد مردم در زیر خط فقر زیست مینمایند. قریب به هفتاد فیصد مردم به امراض های روانی و فزیکی به نسبت مشکلات اقتصادی، تشدید شدن جنگهای خونین، مبتلا سه میلیون تن به مواد مخدر نیز مبتلا گردیده صد ها هزار تن به نسبت مشکلات اقتصادی به مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح پیوسته اند.

اکثریت مردم در روستاها و شهرها از ناحیه نبود امنیت، گسترش فقر، بیکاری، فرهنگ معافیت، مسلط بودن مافیای مواد مخدر، غاضبین زمین، عاملین فساد گسترده، زورمندان، مسلط ساختن اقتصاد مافیائی، جنگی و غیر مشروع به رنج های عظیم مبتلا شده صدای شان به آسمانها بلند شده گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد.

گپ به جایی رسیده پس از همگانی شدن مرگ ملا عمر گشت و گزار، فعالیت دیدو بازدید رهبران کلیدی طالبان خوانده میشوند در پاکستان علنی شده در حالیکه سران نظامی از جمله آی.اس.آی سالهای سال موجودیت گروه های هراس افگن از جمله طالبان را انکار مینمود! آگاهان امور علت افزایش دشواریهای خونین فوق را لحظه به لحظه کشور و مردم ما به سوی نابودی سوق مینماید. گسترش جنگهای استخباراتی بین کشورهای بزرگ از جمله امریکا از افغانستان، روسیه، چین، انگلیس، متحدین جهانی و منطقه آن و افزایش اختلافات در مورد خروج قوت های امریکا بین سران احزاب جمهوری خواه و دموکرات دانسته می افزایند بعد از میخ کوب نمودن گروه ها و افراد و اشخاصی که، عاملین فساد، غاضبین زمین، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، غارتگران ثروتهای مادی و معنوی کشور و مردم، قاتلان ده ها هزار تن مردم، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، حزبی، تنظیمی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان و غیره متهم میباشند در قدرت زمینه فعالیت خصمانه کشور گشایان بیشتر مساعد گردیده می افزایند گروه های فوق بخاطر دستیابی به قدرت و ثروت بیشتر در ظاهر امر با هراس افگنان و تروریستان اختلاف داشته اما در پشت پرده بخاطر انجام جنایات وجه مشترکی داشته و دارند از همین لحاظ است که تروریستان، هراس افگنان و جنایت کاران سازمان یافته در هر جای بخواهند دست به حملات خونین بزنند کسی نمیتواند مانع آنها شوند. با تاسف که در این بازیهای خونین ده ها میلیون مردم افغانستان قربانی داده و میدهند.

در مقابل گروه های متذکره در بلنداژها پناه برده اولاد هایشان خارج از افغانستان در زندگی پر عیش خویش مصروف میباشند هر لحظه برای آنها مثل ماه عسل اهمیت دارد!

مردم می پرسند تا به کی فرزندان ما قربانی بازی های خونین گماشته گان اجانب گردند؟ چه باید کرد که دشواریهای خونین را کاهش داد؟ به باور آگاهان امور وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش و آزادی دوست جامعه با گرفتن درس عبرت از نیاکان با افتخار خویش ثبت زرین تاریخ کشور گردیده غرض نجات مردم از دام های تذویر گروه های متذکره و جلوگیری از مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی.اس.آی، ایران، سعودی، قطر و حامیان بین اللملی شان و جلب همکاری کشورها، پارلمانها، سازمانهای صلح جو صدای اعتراض خویش را بلند نمایند در غیر از آن با ادامه وضع فوق ذکر را نمیتوان دشواریهای خونین موجود را کاهش و ملت غمدیده ما را از این وضع نجات داد..