کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

به مناسبت درگذشت مولانای بلخ

 16 دسامبر 2020  ترسای (21قوس 1399 خورشید) مصادف است به سالروز درگذشت مولانا جلال الدین بلخی . محمد جلال الدین محمد بن بلخی معروف به رومی در سال406 هجری درشهر بلخ «ام البلاد» تولد ودرسال 672 هجری درقونیه  به عمر 68 سالگی وفات یافت.  مولانا درزمان حیات خودش خاموش تخلص میکردواما بعداز وفات اورا مولانا لقب دادند  وبه همین لقب شهرت یافت.  ، روز وفات مولانا را   روز عُرس ، وصال جاودانه مولوی با معشوق نامیده شده است . 

شب عروس یا شب عُرُس در طریقت مولویه به شب درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی گفته می‌شود. به این مناسبت مراسمی در جریان روزهای اول تا هفدهم دسامبر  در شهر قونیه ترکیه و بارگاه حضرت مولانا برگزار می‌شود. عُرس یا عروسی در زبان عربی به معنی نکاح و رسیدن به معشوق است و به دلیل وصال جاودانه و رجعت او به سوی معبود و معشوقش بدان شب عروس گفته می‌شود. درگذشت این بزرگوار در 26قوس مصادف با16 دسامبر ذکر گردیده است این مراسم بین 3 تا 5 روز در نقاط مختلف برقرار میشود. .

مولانا ازبزرگترین شاعران ومتفکران زمان خود بود. مولف دواثر مشهور وی  مثنوی ودیوان شمس یا دیوان کبیر است که انرا به مثابه گنجینه غنی سرشار از معارف عرفانی، اسلامی وفارسی دری می نامند. 

مولانا در دوران تاریخی دشوار وپر خشونت وپرحادثه می زیسته است. این دوران ایلغار مغول دوران کشمکشهای بزرگ اجتماعی وفکری بود دراین زمان چنگیز وهلاکو دولت خوارزمشاهیان را ازبین برد. زیادترین حا دثه های مهمی درزمان مولانا رخ داده است؛ازجمله سقوط قلعه الموت وپایان محتشمان اسمعیلی ، سقوط بغداد وپایان ششصدساله عباسیان میباشد. دراین عصرمولانا شاعرآن ،عارفان ،فلاسفه ومورخین بزرگ مانند سهروردی، خواجه نصرالدین طوسی، قطب الدین شیرازی ، عطار عراقی، سعدی امیرخسرو بلخی عبید زکانی، وغیره علمای زبان فارسی ودری بوده اند. در روزگارمولوی عده یی از مهم ترین شخصیتهای فکری ودانشمندان فلاسفه وکلام عرفان  صاحب نظران ظهور کرده بودند. شاعران بزرگ عرفانی  مانند سنایی وعطار به اوج خود رسیده بودند.  لذا پیدایش شخصیتی مانند مولانا دراین روزگار ساده وغیر مترقبه نه بود .برای نبوغ فکری وهنری اومایه وزمینه مساعدبود وبرامد او فراهم شده بود. وتوانست که خودرا درتارک علم ومعارف عرفان برساند.

دفتر اول مثنوی با تمثیل نی اغاز میشود . دراین تمثیل این فکر عرفانی که روح انسان بخشی ازروح جهان(خدا) که درقفس تن اسیراست که دوستدار وعاشق ان است که بار دیگر به اصل خود بازگردد و این فلسفه  دیالکتیک مولانا به هگل ومارکس رسید یکی آیده مطلق گفت ودیگری جامعه اجتماعی 

وجمعی کمونیستی.

از جمادی مُردم ونامی شدم  – وزنما مُردم زحیوان سرزدم

مُردم ازحیوانی وادم شدم   —  پس چه گویم چون زمردن کم شدم 

باردیگران از فلک پران شوم  — وانچه کاندر وَهم ناید ان شوم

نی:

 بشنو این نی چون شکایت می‌کند

از جداییها حکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند

در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق

تا بگویم شرح درد اشتیاق

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش

باز جوید روزگار وصل خویش

رویکرد: مولانا جلال الددین بلخ میان صوفیه وعلماءکلام

تالیف: دکتور عنایت الله ابلاغ