افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

تشکیل امارت در آنسوی دیورند و تشدید تنش ها میان…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های جدید استخباراتی و احتمال وقوع رخداد…

فروید در دادگاه غیابی کمونیسم

sigmund freud 1856-1939 آرام بختیاری روانکاوی فروید در لباس ایدئولوژی و جهانبینی. فروید…

خالد شیدا

آقای "خالد شیدا" (به کُردی: خالید شەیدا) شاعر کُرد، زاده‌ی…

تخیل در نماد هنر و مذهب و درهم تنیده گی…

نویسنده: مهرالدین مشید از رویا های باطل تا ایده آل های…

واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

نظر و نظریه

دکتر بیژن باران فرق نظر با نظریه چیست؟ عقیده/ نظر…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

پس لرزه های اختلاف و تکانه های آن بر مخفی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرمایه گذاری های تازه بر سر حقانی و…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

«
»

به سوی جهان عادلانه‌تر

سازمان همکاری شانگهای آوراسیا را متحد می‌کند

 آلکسی بلوف (ALEXEY BELOV)

ا. م. شیری- جل‌الخالق، چین و روسیه دنیا را به کدام سو هدایت می‌کنند. بدنبال شرکت ١٨ هزار نفر در مجمع اقتصاد سن‌پترزبورگ، ١٠ هزار هیئت خارجی در اجلاس امروز سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کند.

روسیه از ابتدای ژوئیه به مدت یک ماه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفت. نمایندگی فدراسیون روسیه در سازمان ملل در چارچوب اختیارات خود، سه رخداد کلیدی را برنامه‌ریزی کرده است: در ١۶ ژوئیه در مورد همکاری چندجانبه مناظره برگزار می‌شود که طی آن روسیه موضوع «معادلۀ امنیتی جدید» جهانی را مطرح خواهد کرد؛ در ١٧ ژوئیه بحث آزاد در مورد حل و فصل مسائل خاورمیانه و در نهایت در ١٩ ژوئیه شورای امنیت سازمان ملل در مورد مسائل همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای- سازمان پیمان امنیت جمعی، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان همکاری شانگهای بحث خواهد کرد.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای سوم تا چهارم ژوئیه در آستانه برگزار خواهد شد. رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این سازمان امروز وارد پایتخت قزاقستان می‌شوند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در میان آن‌ها حضور خواهند داشت.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجۀ جمهوری قزاقستان گزارش داد، نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در چهارم ژوئیه در کاخ استقلال برگزار می‌شود. گفته می‌شود علاوه بر اعضای دائمی سازمان- هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، رهبران آذربایجان، بلاروس، قطر، مغولستان، امارات متحدۀ عربی، ترکمنستان و ترکیه در این نشست حضور خواهند داشت.

برای شرکت در این اجلاس قرار است ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و رهبران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی، کمیسیون اقتصادی آوراسیا، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری اقتصادی و سازمان اسلامی امنیت غذایی، در مجموع حدود ١٠ هزار هیئت خارجی از سراسر آوراسیا وارد آستانه شود.

یکی از موضوعات اصلی این نشست، پذیرش جمهوری بلاروس به عضویت کامل این سازمان خواهد بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه در اظهار نظر در مورد اجلاس کنونی گفت که تصمیم برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای از قبل گرفته شده و همۀ توافقات تنظیم گردیده است. این مسئله در همان ابتدا با این انتظار حل خواهد شد تا پس از آن هیئت مینسک فرصت شرکت در همۀ نشست‌ها را به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای داشته باشد.

با این حال، علاوه بر لحظات خوش، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز سخنرانی بسیار جدی خواهد کرد. او در بارۀ فعالیت مشکوک نیروهای مسلح اوکراین در مرز اوکراین و بلاروس صحبت خواهد کرد. همانطور که دمیتری پسکوف، نمایندۀ رسمی کرملین در این مورد اظهار داشت، بلاروس کشور متحد روسیه است، ما قالب‌های ویژه‌ای برای گفتگو از طریق تمام سازمان‌های ذیربط، از جمله، از طریق خدمات ویژه داریم.

وی در مورد اطلاعات مربوط به تجمع نیروهای اوکراینی در مرز بلاروس گفت: «وزارتخانه‌های دفاع روسیه و بلاروس به عنوان شرکا در تماس دائم هستند. بنابراین، البته، این‌ها دلایلی برای نگرانی نه تنها برای مینسک، بلکه برای مسکو  هستند. زیرا، ما واقعاً متحد و شریک هستیم. پوتین و لوکاشنکو می‌توانند در حاشیۀ نشست سازمان همکاری شانگهای درباره این موضوع گفتگو کنند.

در میان دیگر دیدارهای مهم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ناظران به ویژه گفتگوی وی با رجب اردوغان، رهبر ترکیه را برجسته می‌کنند. علیرغم اینکه محتوای مذاکرات احتمالی فاش نشده، اکثر کارشناسان بر این باورند که دو رهبر در مورد حل و فصل مناقشۀ اوکراین صحبت خواهند کرد. حتی شایعاتی در این باره شنیده می‌شود که اردوغان نسخۀ به روز شدۀ توافقنامۀ صلح استانبول-٢ را به آستانه خواهد آورد.

بویژه اینکه، هاکان فیدان، وزیر امور خارجۀ ترکیه اندکی قبل از نشست سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با تلویزیون «خبرتورک» گفت که مذاکرات بر سر راه حل مسالمت‌آمیز باید ادامه یابد و آنکارا آمادۀ ارائه تمام کمک‌های لازم به این روند است.

وزیر خارجۀ ترکیه گفت: «ممکن است شرایطی پیش بیاید که جرقه به جاهای دیگر سرایت کند… هزینۀ جنگ جاری برای منطقه و کل جهان بسیار عظیم است… در روزهای آینده احتمالاً آقای رئیس جمهور با خود آقای پوتین دیدار خواهد کرد. و رهبران ما شاید در قزاقستان در مورد این موضوع گفتگو کنند».

این واقعیت که موضوع امنیت جهانی به یکی از موضوعات کلیدی در نشست سازمان همکاری شانگهای تبدیل خواهد شد، از همان ابتدا مشخص بود. در نشست وزرای خارجۀ کشورهای عضو بریکس که در چارچوب اجلاس سران سازمان شانگهای نیز برگزار خواهد شد، توجه زیادی به همین موضوع معطوف خواهد شد.

اما بر خلاف «اربابان جهان» قبلی، همانطور که خود را «هفت بزرگ» و ناتو تعریف کردند، سازمان همکاری شانگهای نه تنها در بارۀ جنگ، بلکه، به توسعۀ اقتصادی و همکاری به نفع همۀ طرف‌های ذینفع می‌اندیشد.

همانطور که شرکت «SlavTrans-Service» در بیانیه‌ای اعلام کرد، در آستانه، روسیه، چین و قزاقستان ایجاد یک کریدور دیجیتالی [رقومی] در امتداد مسیر جادۀ بزرگ ابریشم را که می‌تواند به طور قابل توجهی تدارکات در آوراسیا را ساده کند، اعلام خواهند کرد.

در بیانیه آمده است: «دامنۀ دیجیتال یکپارچه که توسط سه کشور در چارچوب سرمایه‌گذاری مشترک «CRK Terminal» [پایانۀ مشترک چین، روسیه و قزاقستان] که در سلیاتینو در حومۀ مسکو به ثبت رسیده، توسعه یافته است. مقامات گمرکی فدراسیون روسیه، چین و جمهوری قزاقستان و همچنین بزرگترین بازارهای روسیه و چین، از جمله، علی بابا، پیندودو، جی دی و ١۶٨٨ را در یک ساختار یکپارچۀ گمرکی ادغام می‌کنند».

به گفتۀ آندری گلاندتسف، رئیس هیئت مدیرۀ «Slavtrans-Service» پلتفرم دیجیتال یکپارچه به عنوان محصول مشترک شرکا در ترمینال چین-روسیه- قزاقستان، برای پیوستن سایر کشورهای علاقه‌مند به تجارت کارآمد و بدون وقفه در سراسر فضای اقتصادی آوراسیا باز خواهد بود. 

گلاندتسف تأکید کرد: «بنابراین، با ایجاد شرایط برای ترانزیت بی‌درز، در حال حاضر به سوی شکل‌گیری مشارکت بزرگ آوراسیا گام برمی‌داریم».

به این ترتیب، کشورهای سازمان همکاری شانگهای بعنوان یک نمونه و به طور کلی، کشورهای جنوب جهانی، به نمایندگان غرب جمعی به معنای واقعی کلمه  نشان می‌دهند که چگونه می‌توان به لطف کار مشترک بسیاری از کشورها و با وجود بی‌میلی آن‌ها برای تبدیل شدن به مستعمرات آمریکا و متحدان اروپایی آن، همکاری اقتصادی بین‌المللی را سر و سامان داد. در نهایت، دقیقاً به این خاطر است که نظام استعماری ساخته شده در طول قرن‌ها سرانجام به طور کامل نابود شود و سازمان‌هایی مانند سازمان همکاری شانگهای به عنوان نمایندۀ منافع اکثریت دولت‌ها و مردم جهان تشکیل شوند.

مأخوذ از: بنیاد فرهنگ راهبردی

مطالب مرتبط:

عضویت ترکیۀ عضو ناتو در بریکس اسب تروای کدام طرف خواهد بود؟

مجمع اقتصادی سن‌پترزبورک

https://eb1384.wordpress.com/2024/07/04/

١۴ تیر-سرطان ١۴٠٣