کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

بازگشت کیم جونگ اون در بیستمین روز شایعات

بازگشت کیم جونگ اون در بیستمین روز شایعات

«کیم جونگ اون» جوان که امروز شنبه بعد از ۲۰ روز غیبت از انظار عمومی، رسانه های رسمی کره شمالی تصاویری از وی منتشر کردند از سال ۲۰۱۱ میلادی که پدرش از دنیا رفت، قدرت را در دست گرفت و یکی از جوان ترین رهبران دنیا محسوب می شود.

کیم که فرزند دوم “کیم جونگ ایل” رهبر فقید کره شمالی بود از سال ۲۰۱۲ میلادی نیز رهبری حزب حاکم کار را برعهده گرفت و جانشین پدرش شد که از ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ عهده دار رهبری کشور بود.

کیم جوان وقتی به قدرت رسید فقط ۲۷ سال داشت و «جوانترین رهبر دنیا» بود در دسامبر سال ۲۰۱۱ هنگامی که خبر درگذشت “کیم جونگ ایل” در کره شمالی منتشر شد اعلام شد که فرزندش “کیم جونگ اون” ۲۷ ساله رهبر آینده است، او در سال ۱۹۸۴ میلادی به دنیا آمد و تحصیلاتش را تا سال ۱۹۹۸ میلادی در مدرسه ای انگلیسی زبان در برن سوییس دنبال کرد.

از زمانی که کیم رهبری کشور را در اختیار گرفت بتدریج مناسبات کره شمالی و آمریکا هم تیره تر شده است هرچند ترامپ رییس جمهوری آمریکا می گوید رابطه خوبی با کیم دارد، تمامی رهبران کره شمالی اصولا مردانی مقتدر بودند و نظام سختی برای حکومتداری داشتند اما هیچ وقت کره شمالی تا این اندازه از لحاظ تسلیحاتی قوی نشده بود.

کره شمالی در زمان حکمرانی رهبر جوان بارها آزمایش های اتمی انجام داد و دست به آزمایش موشک های بالستیک از کوتاه برد گرفته تا میان برد و دوربرد زد و موتورهای با سوخت جامد را آزمایش کرد.
 

 کیم بعد از ۲۰ روز بی خبری، روز گذشته در مراسم افتتاح یک کارخانه شرکت کرد


تقویت توان نظامی کشور

دستاوردهای کیم در زمینه تسلیحاتی و هسته ای در تاریخ کره شمالی بی نظیر است همین باعث شده است تا آمریکا سخت ترین تحریم ها را علیه این کشور به بهانه همین تسلیحات و آزمایش ها در نظر بگیرد.

کیم در زمینه سیاسی و دیپلماتیک هم ابتکاراتی داشت از جمله اینکه با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و “مون جائه این” رییس جمهوری کره جنوبی دیدار کرد و برای نخستین بار به عنوان یک رهبر پا در خاک همسایه جنوبی گذاشت.

تحت رهبری وی همچنین تسلیحات و بسیاری از ایستگاه های نظامی مرزی مشترک با کره جنوبی برچیده شد و دفاتر ارتباطی در مجتمع صنعتی کره شمالی راه اندازی شد.


دیدگاه غرب نسبت به کیم
غربی ها همواره دلخوشی از رهبران کره شمالی نداشته اند این شرایط از دیرباز بین غرب و کره شمالی در حاکم بوده است،  همین کشورها در طول چند دهه گذشته نیز بیشترین فشارها را بر کره شمالی وارد کرده اند در دولت ترامپ تقریبا هر نوع فعالیت تجاری،  نظامی،  انرژی و کشتیرانی با کره شمالی تحریم شد.

دیدارهایی هم که کیم و ترامپ با یکدیگر داشتند به نتیجه نرسید و آمریکا هرگز حاضر نشد از تحریم ها خود بکاهد رهبر جوان کره شمالی هم به هیچوجه تمایلی برای تسلیم دستاوردهای اتمی نظامی خود به آمریکا نشان نداده است.


شایسته ترین فرزند از دیدگاه پدر 

در مجموع کیم جونگ اون شایسته ترین فرد برای رهبری از دیدگاه پدرش و مقام های ارشد کشور بود بخصوص آنکه برادر ناتنی و بزرگ او به نام  «کیم جونگ نام»  در سال ۲۰۰۱ میلادی زمانی که با یک گذرنامه جعلی در ژاپن دستگیر شد از جانشینی پدر محروم گشت.

 تصویر کیم جوان در کنار پدرش «کیم جونگ ایل» در سال ۲۰۱۱

کیم جونگ اون از لحاظ رفتار و روحیات نیز تفاوت هایی با رهبران گذشته داشت بخصوص آنکه بیشتر در میان مردم حاضر می شد، با سربازان ارتباط صمیمی تری برقرار می کرد و با همسر خود در مراسم ها شرکت می کرد که اقدامی بسیار بدیع در کره شمالی محسوب می شود.

نام همسر کیم رسما در سال ۲۰۱۲ میلادی فاش شد او “ری سل جو” نام دارد،  رهبر جوان علاقه زیادی به رشته بسکتبال دارد و به دعوت او بود که “دنیس رادمن” بسکتبالیست معروف آمریکایی مارس ۲۰۱۳ میلادی به کره شمالی رفت و با کیم دیدار کرد او بود که آن زمان اعلام کرد کیم یک دختر دارد.

اکنون بار دیگر نام رهبر کره شمالی پس از غیبت طولانی ۲۰ روزه مطرح شده است گفته می شد او مورد جراحی قرار گرفته و وضعیت جسمانی اش چندان مساعد نیست اما حضور وی در افتتاح یک کارخانه کود شیمیایی تا حدی به این شایعات پایان داده است.

میراثدار خاندان کیم 

به هر صورت وضعیت کره شمالی اکنون متفاوت از گذشته است زیرا رهبران گذشته فرزندان ارشدی برای جانشینی داشتند اما شرایط برای کیم جونگ اون تفاوت دارد او خود رهبری جوان است و از این نظر فرزند ارشدی برای جایگزینی ندارد بسیاری وفادارترین فرد به او را “کیم یو جونگ” خواهرش می دانند که در بسیاری از آیین ها و مراسم ها در کنار برادر بوده است.

اینکه رهبری ممکن است در آینده از خانواده کیم و فرزندان پسر به فرزند دختر برسد بنوعی تغییرات اساسی را در ساختار حکومتی کیم ها از سال ۱۹۴۸ میلادی که کشور بنیان گذاشته شد ایجاد می کند و می تواند دوران گذار از سلسله کیم ها باشد.


خواهر کیم شانس بیشتری دارد

بسیاری خواهر کیم که معاونت حزب حاکم را هم عهده دار است در ارتش کره شمالی صاحب نفوذ می دانند جایگاه او که عضو جانشین دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب حاکم نیز هست در سلسله مراتب رهبری دایما ارتقا یافته است او که بر اساس گزارش ها ۳۱ سال دارد یکی از منابع اصلی قدرت در سلسله مراتب رهبری کره شمالی محسوب می شود.  

 “کیم یو جونگ” خواهر کوچک کیم جونگ اون

“چو هان بون” از کارشناسان موسسه وحدت کره می گوید که “کیم یو جونگ” همیشه در پایگاه و صحنه قدرت بوده و توانسته است بر اوضاع سازمانی،  امنیت عمومی،  قضایی و بسیاری از ساختارهای اجرایی در کشور کنترل داشته باشد.  

ریاست مجلس هم که مجمع عالی خلق نامیده می شود برای “چو ریونگ هایه” در نظر گرفته شده است کسی که سال ها در کنار خانواده کیم بوده است.

او هم در ارتش کره شمالی با نفوذ است به ساختارهای بازار اقتصاد آزاد برای بهبود شرایط کشور نیز اعتقاد دارد البته در صورت تغییر در شرایط کادر رهبری او هم از جمله گزینه ها برای رهبری اشتراکی خواهد بود.

گفته می شود رهبر جوان کره شمالی دارای سه فرزند است برخی می گویند دخترش به نام جویه در سال ۲۰۱۳ به دنیا آمده است برخی نیز گفته اند که فرزند ارشدش پسری ۱۰ ساله است و کوچکترینش هم «ری سول جو»  است که سال ۲۰۱۷ میلادی به دنیا آمد.