دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

حال: زمانست یا هستی؟

بیت: غم فردا، کز غصه دیروز ریزد به هجوم انرژی، کشف زمان…

درختی سرشار از روح حماسی  و جلوه های معبودایی

نویسنده: مهرالدین مشید تک "درخت توت" و دغدغه های شکوهمند خاطره…

کهن میلاد خورشید 

رسول پویان  شـب یلـدا بـه دور صندلی بـسـیار زیبا بود  نشـاط و…

مبانی میتودیک طرح و تدوین اساسنامهٔ سازمانهای مدنی

نور محمد غفوری شاید همه خوانندگان محترم روش تحریر و طُرق…

انحصار طلبی ملا هبت الله، کشته شدن حقانی و سرنوشت…

نویسنده: مهرالدین مشید ختلاف های درونی طالبان و کش و قوس…

ریحان می شود

قاضی پشتون باسل حرف  نیکو مرکسان را  قوت  جان میشود قوت جسم…

کهن جنگ تمدن 

رسول پویان  نفـس در سـینۀ فـردا گـره افتاده بازش کن  بـرای خــاطــر…

ترجمه‌ی شعرهایی از بانو روژ حلبچه‌ای

هر گاه که باران،  آسمان چشمانم را در بر می‌گیرد. آن، تکه…

سلام محمد

استاد "سلام محمد" (به کُردی: سەلام موحەمەد) شاعر کُرد، زاده‌ی…

«
»

انقلاب نوینی که به پیش می‌رود

نویسنده:
پی‌یر لوران، دبیر ملی حزب کمونیست فرانسه‬
برگرفته از :
مجله ویژه اومانیته به‌مناسبت صدمین سالگرد انقلاب اکتبر‬

امروزه در سال ۲۰۱۷، وقتش رسیده که یک درگیری توده‌ای دیرپا، و نه فقط شورشی، فرایند‌های انقلابی را از طریق فتح دائمی ‌شهروندی، که پیشروی می‌کند و راه خود را می‌جوید، به جلو براند و تمدید کند. این نبرد، کمونیسم نسل جدید خواهد بود.‬‬


در بهار سال ۲۰۱۶، در آمریکا، مرد هفتاد ساله‌ای به‌نام برنی ساندرز، امیدی برای جوانان با خروش «انقلاب سیاسی» به‌وجود می‌آورد. در پائیز ۲۰۱۶، در فرانسه، مرد سی ساله‌ای به‌نام امانوئل ماکرون، استیلای سیاسی خود را با چاپ کتابی که دارای عنوانی یادآورنده، «انقلاب» است، آغاز می‌نماید. البته این دو نمونه هم‌ارزش نیستند، از آنجایی که پیشرفت‌گرایی اجتماعی ساندرز در نقطه مقابل مدرنیسم لیبرال ماکرون قرار گرفته است. این چیزی ژرف درباره کشور و زمانه به ما می‌گوید. دنیا راه انقلاب‌های نوینی را جست‌وجو می‌کند. در کشور ما و در جاهای دیگر.‬ ‬
در فرانسه این چنین است: انقلاب، با وجود سده‌ها افترا، مترداف با آزاد‌سازی و پیشرفت است. هر کاری بکنند خلق ما همواره انقلابش را دوست ‌دارد و با دید مثبت به انقلاب‌هایی که خود را نشان می‌دهند، می‌نگرد.‬ ‬
انقلابی که به پیش می‌رود، نوزایی یک میراث باشکوه نیست، بلکه نتیجه دنیایی است که در پیش چشمان‌مان به‌گونه‌ای ریشه‌ای تغییر می‌یابد. آن را می‌بینیم، حس می‌کنیم، می‌دانیم: دنیایی که به رویمان باز می‌شود، کاملاً دنیای دیگری است.‬ ‬
انقلاب رایانه‌ای، فوریت اکولوژیکی، ضربه ناشی از نابرابری‌های تحمل‌ناپذیر در سیاره‌ای که با جهانی‌سازی دهکده‌ای شده است، جزو چالش‌های زمانه هستند که هر کس حس می‌کند تمام جنبه‌های زندگی را دگرگون می‌سازند. هنگامی ‌که دنیای اقتصادی، اجتماعی، فنی و فرهنگی در انقلاب است، چه کسی می‌تواند فکر کند که به انقلاب سیاسی نیازی نیست؟‬ ‬
مطمئن باشیم، در پی تغییرات بزرگ و به‌روز کردن ریشه‌ای در کشورمان هستیم. رشد اقتصادی دیگر از به اجرا درآوردن دقیق وظائف تحمیل شده و از خود بیگانه و انقیاد فزاینده کار به منطق‌های مالی سودآوری به‌دست نمی‌آید. برای این که کار ما، سرچشمه تمام ثروت‌ها، به‌همراه طبیعت، بتواند تمام سودمندی خویش را بیابد، باید کمتر استثمار شده و بیشتر در تولید شراکت داشته باشیم. می‌باید قدرت اقتصادی در دستان دیگری باشد. باید تخیل‌مان، درگیری‌مان، آفرینش‌مان را بیشتر کنیم. با‌هوش‌ترین سرمایه‌داران تلاش می‌کنند با کمی ‌آزادی برای حقوق‌بگیر، نگهداری مطلق روابط زیر‌دستانه و گرفتن ارزش افزوده را با هم ادغام کنند. ولی دنیای ما نیاز به یک انقلاب واقعی دارد و نه به یکی از این رگه‌های باریک هوا در سلول‌های خاکستری سرمایه که همیشه با کلید قفل شده‌اند. میلیون‌ها حقوق‌بگیر می‌گویند: «بگذارید ما کارمان را به‌خوبی انجام دهیم.» دیگر نمی‌توان یک درصد سیاره را گذاشت که تصمیم بگیرد چه باید تولید کرد، چه جست‌وجو کرد، چه اختراع کرد و چگونه. امروزه، پیشرفت بشریت درگیری مستقیم، گسترده و ژرف زحمت‌کشان زن و مرد را الزامی‌ کرده است. قدرت در یک شرکت دیگر نمی‌تواند بیگانه باشد. این یک رویای قدیمی ‌است، ولی این انقلاب امروزه یک ضرورت است. ‬
در فرانسه، جمهوری پنجم یک نابهنجاری تاریخی وحشتناک است. ۶۶ میلیون زن و مرد غنی از تجربه، دانش، مهارت‌ها و تأملات  خود‌. ۶۶ میلیون زن و مرد که در جریان امور دنیا هستند … و آن‌وقت تمام قدرت را به یک مرد یا به مشتی از آنان بدهیم؟ این نابهنجاری تاریخی مصادره شده که قانون اساسی ریاست‌جمهوری ماست، که در واقع سلطنتی است، امروزه دیگر کاملاً عقب‌افتاده است. آری اکنون باید یک انقلاب سیاسی، یک انقلاب دمکراتیک، یک انقلاب شهروندی صورت گیرد.‬ ‬
گذر از قدرت چند نفر ـ سلطنت ریاست‌جمهوری، این یا آن وزیر، صاحب سرمایه شرکت تا به قدرت رسیدن ۶۶ میلیون مغز، زن و مرد به‌گونه‌ای برابر، شهروند، حقوق‌بگیر، تولید‌کننده، آفریننده. انقلاب سیاسی، این‌چنین خواهد بود. در برابر این الزامات، فرمان‌ها و گام برداشتن به تنهایی در کاخ لوور، اینها همه بوی رژیم گذشته را می‌دهد.‬ ‬
آری، دنیای ما نیاز به انقلاب‌های ۱۷۸۹، ۱۸۷۱، ۱۹۱۷، ۱۹۴۵، ۱۹۶۸ داشت. دنیای ما تب باور‌نکردنی آفرینش را شناخت و چه خوب شد که شناخت. امروزه در سال ۲۰۱۷، وقتش رسیده که یک درگیری توده‌ای دیرپا، و نه فقط شورشی، فرایند‌های انقلابی را از طریق فتح دائمی ‌شهروندی، که پیشروی می‌کند و راه خود را می‌جوید، به جلو براند و تمدید کند. این نبرد، کمونیسم نسل جدید خواهد بود.‬‬