کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

امیدی به کنفرانس گروه بین المللی دوستان لبنان در پاریس نیست

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

 

آقایان ماکرون و تیلرسون ، مایلند که استقلال لبنان در برابر دخالت قدرت های منطقه ای حفظ شود. فرانسه و آمریکا روز جمعه هشتم دسامبر 2017 میلادی در پاریس به ایران و عربستان سعودی پیام دادند که در امور لبنان مداخله نکنند و اجازه دهند تا سعد حریری نخست وزیر لبنان بتواند به کشور سرو سامانی بخشد. این نخستین بار است که در مورد لبنان بجز ایران به عربستان سعودی هم اخطار داده می شود.

 

رئیس جمهور فرانسه و وزیر امور خارجه آمریکا گفتند؛ برای اینکه لبنان از درگیری ها بدور باشد شرط اصلی این است که همه احزاب لبنان اصل اولیه عدم دخالت خارجی را مراعات کنند( اشاره به حزب الله لبنان است ) و بازیگران منطقه  از رقابت و دخالت در امور لبنان دست بردارند.

 

آقای رکس تیلرسون هم چنین خطاب به عربستان سعودی درخواست کرد که این متحد ! آمریکا در منطقه در مورد تحریم ها علیه قطر و هم چنین محاصره کشور یمن در سیاست خود تجدید نظر نماید. تیلرسون دور روز پس از بخشیدن شهر اورشلیم به اسرائیل از سوی آقای ترامپ، درپاریس خطاب به عربستان که ظاهراً از این خیانت آمریکا به اعراب خود را ناراضی نشان می دهد گفت: « ما عربستان را تشویق می کنیم که قدری بیشتر به تحریم ها ( علیه قطر و یمن) فکر کند و نتایج این کار ها را در نظر بگیرد ».

 

چند روز پیش آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه در سفری به قطر قرار داد های مهم تسلیحاتی و صنعتی به ارزش دوازده میلیارد یورو با قطر به امضاء رساند.

 

نشریه فرانسوی  لوپوئن نوشت: عربستان سعودی که با موج روز افزون نفوذ ایران در منطقه روبرو می باشد متهم است که سعد حریری را برای استعفاء از مقام نخست وزیری لبنان زیر فشار گذاشته بود.

 

کنفرانس گروه بین المللی دوستان لبنان، با شرکت نمایندگان پنج کشور شورای امنیت سازمان ملل به همراه نمایندگان آلمان و ایتالیا تشکیل شد. هدف از تشکیل این کنفرانس تقویت سعد حریری در پست نخست وزیری دوباره وی می باشد. سعد حریری که اوائل ماه نوامبر 2017 درعربستان استعفاء داده بود در بازگشت به لبنان از استعفای خود صرفنظر کرد.

 

آقای ماکرون تاًکید  کرد: مهمترین تهدید در مورد ثبات لبنان ادامه دارد و پشتیبانی قوی جامعه جهانی در حل این مشکل مورد نیاز است. سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز گفته است : « تقویت اقتصاد و ارتش، شالوده اتحاد ملی می باشد».

امینه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد که معاونت اداره کنفرانس بین المللی دوستان لبنان در پاریس را به عهده داشت گفت: « با بازگشت نخست وزیر لبنان، کار آغاز خواهد شد».

تصمیم اخیر آقای ترامپ مبنی بر بخشیدن شهر اورشلیم به اسرائیل،  مشکلات عمده ای را در راه برقراری آرامش در لبنان بوجود آورده است. هم اکنون یکشنبه دهم دسامبر 2017، تظاهرات شدیدی در برابر سفارت آمریکا دربیروت در جریان است. گفته می شود این تظاهرات در پی دعوت حزب الله لبنان و جنبش حماس به راه افتاده است.

در کنفرانس بین المللی دوستان لبنان در پاریس،  وعده داده شد که درآغاز سال 2018 میلادی یک کنفرانس در زمینه مسائل امنیتی، اقتصادی و انسان دوستانه برای کمک به لبنان برگزار شود. قرار است نسبت به مدرن کردن ساختار های لبنان پس از برگزاری انتخابات عمومی و سرمایه گذاری کشور های خارجی در لبنان  تصمیماتی اتخاذ شوند.

نخست وزیر لبنان اعلام کرد که کشورش تاکنون پذیرای یک و نیم میلیون پناهنده می باشد و به کمک های بین المللی نیازمند است ، مسئله افزایش پناهندگان در لبنان به یکی از مشکلات عمده این کشور تبدیل شده است.

ژان ایو لودران، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که در سال آینده یک کنفرانس برای کمک به حل مسئله پناهندگان در لبنان در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار خواهد شد.

یک کنفرانس دیگر برای کمک به ارتش لبنان درسال 2018 میلادی در شهر روم پییش بینی شده است، هدف این  کنفرانس تقویت ارتش لبنان به عنوان جایگزین قانونی در برابر حزب الله لبنان می باشد.

بی شک تصمیم آقای ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن اورشلم به عنوان پایتخت اسرائیل، یکی از مشکلات آینده گروه بین المللی دوستان لبنان در پاریس می باشد. با این تصمیم آمریکا، خلع سلاح حزب الله لبنان ساده به نظر نمی رسد.

دوازدهم دسامبر 2017