نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

القاب و صفات علمی ،یا تحقیرآمیز ،چپ در بیوگرافی نویسی ؟ .

    نصرت شاد 

چنانچه پیرامون بیوگرافی مشاهیر ادبی ، فلسفی ، وفرهنگی جهان نگاهی به دانشنامه های چپ بیندازیم اغلب با صفات و شرح و توصیفاتی مانند مترقی ، ارتجاعی ، ایده آلیستی ، ماتریالیستی ، خلقی ، ضد خلقی ، پویا ، ایستا ، انقلابی ، ضد انقلابی ، بورژوایی ، لیبرال ،کارگری ، امپریالیستی ، ملی ، مردمی ، فئودالی ، مارکسیستی ، علمی ، ضد علمی  ، مردسالارانه ، مذهبی ، خرافاتی ، فرصت طلبانه ، صادق ، فردگرا ، جمعگرا ، تجدیدنظرگرا، دکادنس ، مبتذل ، استعماری ، رهایی بخش ، تاریک اندیش ، روشنگر، خوشبین ، نیهلیستی ، پوچگرا ، امیدوار و غیره روبرو میشویم . برای مثال در اینجا به بیوگرافی کوتاه چند تن از فیلسوفان غرب در این رابطه اشاره میشود .

فویرباخ ( 1872-1804 ) ، یکی از مهمترین فیلسوفان ماتریالیست پیش از مارکس است . او در اغاز شاگرد و مرید هگل بود ولی بعدها سراغ یک ماتریالیسم انسان شناسانه رفت و از این موضع به انتقادی درخشان از دگم های دین مسیح و فلسفه ایده آلیستی زمان خود پرداخت .

فویرباخ مدعی بود که انسان از خودبیگانه ،طبق تصورات خود به ساختن خدایش می پردازد ، لذا ریشه الهیات را باید در علم انسانشناسی جستجو کرد . او ایده آلیسم عینی هگل را شبیه الهیات عقلگرایانه میدانست و به مبارزه با آن از موضع یک تئوری شناخت ماتریالیستی پرداخت و از ماهیت تئوری شناخت پرده برداشت بدون اینکه ریشه های اجتماعی دین را درک کند .

فویرباخ سطوح مختلف تحول و پیشرفت اجتماعی را که در آن فرم های مختلف دین وجود دارند با نگاهی ایده آلیستی توضیح داد و میگفت انسان باید خود را از سلطه دین آزاد کند و سایر انسانها را بعنوان عالی ترین موجودات کره زمین بپذیرد ، انسان ولی از نظر شخصی با کمک عقل و اراده و احساسات خود باید بالاترین هدف تاریخی یک زندگی اجتماعی آهنگین و صلح آمیز باشد.

با کمک اینگونه نظرات فویرباخ میتواند مبتکر یک دین جدید باشد که بجای خدای مسیحی ،اصول اخلاقی و عشقی را قرار میدهد . در نظر چپ ،فویر باخ هیچگاه ذات و ماهیت دیالکتیک را درک نکرد و فیلسوف مشاهدات و حدسیات خود باقی ماند . ماتریالیسم او ولی انقلاب بورژوایی را آماده نمود و بعدها یکی از منابع تئوریک مارکسیسم- لنینیسم شد . شاهکار فویر باخ کتاب ” ماهیت مسیحیت ” است .

لایبنیتس ( 1716- 1646 ) ، فیلسوف ، ریاضی دان ، مورخ و سیاستمدار آلمانی ، متفکر و عالم آغاز سیستم بورژوازی ، جاده صاف کن حوزه های مختلف علوم است . جهانبینی و فعالیت عملی او بیان پیشرفت جامعه بورژوازی در اروپا بود . از نظر سیاسی او از طرفداران حکومت مطلقه فرهنگی بود . بعنوان فیلسوف لایبنیتس کوشید تا ایدههای الهیاتی را با تاریخ علوم طبیعی آشتی دهد .

طبق نظر او جهان از نقاط انرژی مانندی بنام موناد تشکیل شده که هرکدام میتواند تصوری از تمام جهان بما نشان دهد . تعادل وجود جهان و کائنات فقط از طریق خدا ممکن است . در چهارچوب ایده آلیسم ،او خالق افکاری عمیق در باره دیالکتیک امکانات ، واقعیات و تمایلات است .

فلسفه لایبنیتس تعثیر مهمی روی فلسفه کلاسیک آلمان گذاشت . او با غالب متفکران زمان خود در اروپا در تماس بود و خواهان پایه گذاری چندین دانشگاه در اروپا شد . بعنوان ریاضی دان او خالق موضوعاتی مانند دیفرانسیل و انتگرال و خالق خیلی از سنبل ها و مفاهیم ریاضی بود که حتی امروزه مورد استفاده قرار میگیرند. او خالق نخستین ماشین حساب و سیستم سازی منطق ریاضی بود و در سال 1700 میلادی او بنیادگذار آکادمی علوم در برلین و نخستین رئیس آن بود .

ولتیر ( 1778 – 1696 ) ، نام مستعار فرانس آروئل ،نویسنده ، فیلسوف و نماینده اصلی روشنگری و از همکارات مهم تالیف دائرت المعارف فرانسه بود . وی در سال 1758 بعنوان زمیندار کلان در سوئیس زندگی نمود و قبل از آن میان سالهای 1752- 1750 در دربار فریدریک دوم پادشاه پرویس در آلمان زیست .

ولتیر مبلغ یک دین عقلگرا و هوادار یک سلطنت مبلغ روشنگری و فرهنگ بود . او از موضع ماتریالیسم احساسی بطور منطقی و آگاهانه به انتقاد از متافیزیک لایبنیتسی و انتقاد از اعتقاد وحیی روحانیون مسیحی پرداخت و خواهان آزادی و تحمل ادیان مختلف بود .

رمانهای ولتیر آنزمان مشهورتر از آثار فلسفی او بودند که غالبا به موضوعات روز سیاسی و فلسفی میپرداختند و از نظر ادبی اهمیت رهبری کننده و تعثیرگذار روی سایرین داشتند . در کتاب 7 جلدی شاهکارش ” بحثی در باره اندیشه و فرهنگ خلق ” او تاریخ جهان را مبارزه انسان در راه آموزش و تعلیم و تربیت ، پیشرفت و فراگیری دانش ، میدانست .از طریق تعثیرات  وسیع ادبی ، او موجب آمادگی شرایط انقلاب در فرانسه شد . ولتیر در زمان حیات تعثیر مهمی روی افکار روز مردم فرانسه داشت .

ماکیاولی (1527- 1469 ) ، فیلسوف ، مورخ و دولتمرد فلورانسی ایتالیایی و نویسنده کتاب ” امیر و حاکم ” ، ضد الهیات مسیحی و طرفدار حکومت مطلقه سلطنتی است . بیان علایق بورژوایی آغاز سرمایه داری او کوششی برای اتحاد و وحدت ایتالیا و اهداف آنست . وی برای این هدف استفاده از هر وسیله ای را در سیاست جایز میدانست .

هوسرل ( 1938- 1859 ) ، استادفلسفه در جنوب آلمان ، پایه گذار فنومنولوگی و بحث ” ظاهر باطن ” خردگریزانه ایست که الهام را بعنوان روشی فلسفی ممکن سازد .

یاسپرس ( 1969- 1883 ) ، فیلسوف و پایه گذار فلسفه وجود امپریالیستی آلمان ، بحران سرمایه داری را بحران بشریت تفسیر میکند . بخاطر افکار ضد کمونیستی اش او یکی از مشهورترین فیلسوفان آلمان غربی شد ، گرچه بعدها به انتقاد از کمبودها و تحولات سیاسی آلمان نیز پرداخت .

بنیامین ( 1940- 1892 ) ، ادیب ، منتقد فرهنگ و مترجم آلمانی در سالهای جنگ جهانی دوم به سبب تهدیدات تحویل او به گشتاپوی آلمان ، حین فرار خودکشی کرد . او در کتاب ” تئوری شناخت فاشیسم آلمان ” در سال 1930 به نقد امپریالیسم نزدیک شد ، و در کتاب ” نویسنده بعنوان تولید کننده ” در سال 1934 به ماتریالیسم تاریخی پرداخت . بنیامین آثاری با تمایلات وتخیل چپ گرایانه در باره بیوگرافی گوته ، کلر ، بودلر ، و برشت نوشت .