ساعت "کنزل" نمادی از نوستالوژی؛ اما به روایتی دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید نه یک ساعت؛ بلکه حماسه ای در فضای…

ریبوار طاها

آقای "ریبوار طاها" (به کُردی: ڕێبوار تەها) با نام کامل…

نقارۀ جنگ 

رسول پویان  نـوای ســال نــویــن تـا نقـارۀ جـنگ است  به خون خلق…

عرفان و زبان

– دکتر بیژن باران من در جهان لغات دیگران می…

ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان

      به افتخارسالگرد حزب پر   افتخاردموکراتیک خلق افغانستان ای حزب قهرمان انیس  ستمکشان یادت…

ریباز سالار

آقای "ریباز سالار" (به کُردی: ڕێباز سالار) با نام کامل…

تهاجمی خونین و آغاز مداخله ها و پایان حاکمیت ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجمی که افغانستان را به میدان جنگ های…

میا پیشم!

امین الله مفکرامینی        2024-28-12! میا پیشم تو دلـــدارممزن زخمه دلی زارم رهی دوستی…

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت

شماره چهارم سال ۲۷ م محبت از چاپ برآمد. پیشکش می…

دولت پدیده عقلی – تحلیل موردی حمله پاکستان در ولایت پکتیکا

دولت پدیده قوم و یا دینی مطلق نیست. و دین…

هر شکستی ما را شکست و هیچ شکستی شکست ما…

نویسنده: مهرالدین مشید با تاسف که تنها ما نسل شکست خورده…

نوروز نبودت

- بیژن باران چه کنم با این همه گل و…

عرفان در مغز

دکتر بیژن باران     لامارک 200 سال پیش گفت: به پذیرش…

نماد های تاریخی- ملی و نقش آن در حفظ هویت…

نور محمد غفوری اشیاء، تصاویر، نشان‌ها، مفاهیم، یا شخصیت‌هایی که نمایانگر…

در دنیای دیجیتالی امروز، انسان‌ها به مراتب آسیب پذیرتر شده…

دیوارها موش دارند و موش‌ها گوش! این مثل یا زبانزد عام…

خالق تروریستهای اسلامی؛ الله است یا امریکا؟

افشاگری جسورانه از ژرفای حقیقت سلیمان کبیر نوری بخش نخست  درین جا می…

چگونه این بار حقانی ها روی آنتن رسانه ها قرار…

نویسنده: مهرالدین مشید از یک خلیفه ی انتحاری تا "امید تغییر"…

شب یلدا 

شب یلدا شبی شور و سرور است  شب تجلیل از مدت…

سجده ی عشق!

امین الله مفکر امینی      2024-21-12! بیا کــــه دل ز تنهایــی به کفیدن…

فلسفه کانت؛ تئوری انقلاب فرانسه شد

Immanuel Kant (1724-1804) آرام بختیاری  نیاز انسان عقلگرا به فلسفه انتقادی. کانت (1804-1724.م)،…

«
»

از قطر ۲۰۱۹ تا کرسی أفغانستان در سازمان ملل

از انجاییکه سازمان مقر اش در ایالات متحده آمریکاست و بیشتر سهم پرداخت سالانه سازمان نیز توسط آمریکا پرداخت می شود٬ که رقیب های بین المللی آمریکا به این باور اند که سازمان ابزار بر اهداف غربی بوده٬ که حق وتو بین پنج کشور این مسله را چندان قطعی اذعان نمی کند٬ ولی برخلاف عوام در أفغانستان سازمان نمی تواند مستقیم بالای ضعیف ترین کشور حق و تکلیف کند.

با پذیریش نقدهای وارده شده بالای سازمان که نتوانسته مبنی بر اهداف منشور عمل کند٬ ولی تربیون مجموعه عمومی و شورای امنیت سازمان دو منبع دیپلماسی و نظم بین دولی بوده٬ که پسا ۲۰۲۱ برای أفغانستان چندانی کارایی نداشته و اگر کرسی به طالبان داده شود٬ به مفهوم تعامل به منظور قدرت مشروع در أفغانستان که قطعاً نماینده طالبان در مقر و ملاقات های حاشیه وی با أفغان های مقیم و همچنان رد بدل ساختن اسناد بر رد و یا تایید ادعاهای پاکستان٬ که با این حرف و حدیث من نفع أفغانستان و رسیدن به قدرت مشروع را می بینم٬ فراموش نکنیم در ۲۰۰۱ باید در بن کرسی به طالبان داده می شد٬ و بستن درهای گفتگو در بستر دیپلماسی هنر سیاسی نیست٬ چونکه اگر ۳۰ سال دیگر هم٬ جنگ و مناقشه ادامه داشته باشد٬ آخرش دیپلماسی است٬ پس چرا حالا شروع نکنیم٬ زیرا به گذشته برگشته نمی توانیم٬ البته تعامل به مفهوم فراموشی شهدای ملکی یا غیر نظامی نیست٬ و همچنان اثار فرهنگی که تمامی موارد در اثبات جنایت جنگی است٬ ولی گفتگوهای داخلی و منطقوی و بین المللی به منظور ثبات و پایداری آغاز گردد٬ تا حکومت قانون یعنی فرد و افراد از یک قوم خیر٬ بلکی مجموعه اقوام با افکاری ملی و گام ها بسوی فردا بهتر٬ و اینجاست بلوغ سیاسی که تشریفات و جایگاه هر پدیده سیاسی را عمیق درک کرده و عمل می کنیم. 

یادداشت: دو مورد به رسیمت شناخته شده٬ یک تعامل با طالبان و دوم جایگاه قلیل سازمان٬ از آنجا که نمی تواند بیدون کشورهای عضو به تنهای قدرت نامشروع کنونی را به رسمیت بشناسد.

محمدآصف فقیری