مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

آمریکا همیشه در جنگ

عکس از ویکی­پدیا

پل کریگ روبرتس (Paul Craig Roberts)، تحلیلگر سیاسی و اقتصادی سرشناس آمریکایی در مقاله جدید خود بار دیگر سعی می­کند نظرات خود در باره اوضاع جغرافیای سیاسی فعلی و نقش ویرانگرانه آمریکا در آن را با هموطنان خود در میان بگذارد.

***

اولیور استون- کارگردان برای فیلم­­هایش ١٢ جایزه دریافت کرده است. و این دستآورد بزرگ در  حالی که او بدنبال تأمین بودجه فیلم­ انتقادی خود از یکی از جنگ­های آمریکا می­گردد، هیچ اهمیتی ندارد.

نظر رسمی می­گوید: «شما قادر به توصیف چنین موضوعی نیستید». استون خاطرنشان می­سازد، که عدم موافقت وی با نظر رسمی موجب «محاصره اقتصادی» او گردید.

هالیوود همان سانسوری را که سی­ان­ان، نیویورک تایمز و سایر رسانه­های حامی دولت جنگ­افروز تجربه می­کنند، تمرین می­کند. استون متذکر می­شود، که ما هرگز نقطه نظرات کشورهایی مانند روسیه، چین، کره شمالی، ایران و ونزوئلا را که بعنوان «تهدید» معرفی می­شوند، نمی­شنویم.

استون می­گوید: احزاب سیاسی دموکرات یا جمهوری­خواه در همه حال، حزب جنگ هستند…(…). این واقعیت که سران حزب دموکرات مانند هیلاری کلینتون و جو باید به همان اندازه دیک چنی و نئومحافظه­کاران صهیونیست از جنگ طرفدار می­کنند، برخی محدودیت­های آمریکا را نیز به شما نشان می­دهند. همانطور که پوتین در مصاحبه با استون خاطرنشان کرد: «فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد، سیاست واشینگتن عبارت است از سیاست سلطه­طلبانه ناشی از جنگ».

***

ترامپ گفت، که می­خواهد آمریکا را از جنگ خارج کند. ترامپ گفت، که او مناسبات با روسیه را عادی می­سازد و  نیروهای آمریکایی را از کشورهایی که جورج بوش و اوباما بواسطه نیروهای آمریکایی یا مزدوران موسوم به «مبارزان آزادی» مورد حمله قرار دادند، خارج خواهد کرد. علاوه بر این، زیر فشار «راشاگیت» و  استیضاح، ترامپ بدنبال جلب حمایت لابی قدرتمند اسرائیلی بود، اما موفق نشد. زیرا معلوم شد، که فعال­ترین افراد در طرح استیضاح ترامپ اعضای یهودی حزب دموکرات، حزب اکثریت در کنگره و همچنین، بیشتر شاهدان دروغین علیه ترامپ نیز یهودی هستند.

با این وجود، ترامپ ریاست جمهوری خود را در خدمت به اسرائیل تعریف می­کند. چندی پیش ترامپ اعلام نمود، که بنا به خواهش اسرائیل او از توافق بین­المللی با ایران که بر اساس آن ایران از غنی­سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی امتناع کرد، خارج شد. به این ترتیب، ترامپ بنا به گفته خودش، به نشانه قدردانی از ناتانیاهو اظهاراتی را که طبق چند ماده جرم محسوب می­شود، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر اسرائیل روز سه­شنبه، ٢٨ ژانویه ٢٠٢٠ در واشینگتن بیان کرد، که باید هر آمریکایی خجالت بکشد و عمیقا احساس شرم کند.

رئیس جمهور آمریکا ضمن تمجید از مخاطبان طرفدار اسرائیل در کاخ سفید اظهار داشت: «همانطور که بر همه معلوم است، من کارهای زیادی برای اسرائیل انجام داده­ام؛ انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (القدس)، برسمیت شناختن بلندی­های جولان، و، به سخن صریح­تر، شاید، بالاتر از همه، خروج از قرارداد دهشتناک هسته­ای با ایران».

انتقال سفارت آمریکا به بیت­المقدس بوسیله ترامپ با موضع سازمان ملل متحد و حتی با موضع خود واشینگتن تا قبل از تخلف ترآمپ از آن، مغایرت دارد. ترامپ صاحب بلندی­های جولان سوریه نیست که توسط اسرائیل اشغال گردیده و طبق موازین حقوقی بین­الملل نمی­تواند به اسرائیل الحاق شود؛ و هیچ اختیار قانونی برای تسلم خاک سوریه به اسرائیل ندارد. اما ترامپ این را گفت.

تبصره: ترامپ بهانه جدیدی برای استیضاح خود بدست می­دهد، اما برای انجام این، لازم بود دموکرات­ها موضع ضد اسرائیلی بگیرند. کاری که آنها هرگز انجام نمی­دهند. و جمهوری­خواهان نیز انجام نخواهند داد. هر دو طرف در حمایت از  لابی اسرائیل ذینفع­ هستند.

به همین دلیل، جنگ آمریکا برای حمایت از اسرائیل درر خاورمیانه ادامه­دار خواهد بود. منابع آبی جنوب لبنان برای اسرائیل لازم است. بر این اساس، چون اسرائیل نمی­تواند مستقلانه به اهداف خود دست یابد، دو بار به تلاش ناموفق دست زد.

اسرائیل برای اشغال منطقه دو بار ارتش ممدوح خود را به جنوب لبنان فرستاد و هر دو بار ارتش نورچشمی اسرائیل برای نجات حیات خود از شبه­نظامیان حزب­الله فرار کرد.

حزب­الله بواسطه سوریه و ایران تأمین مالی و تجهیز می­شود و درست به همین سبب، ناتانیاهو با استفاده از عروسک خود: دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای ایجاد شرایط مرگ آمریکایی­ها­ در جنگ اسرائیل علیه سوریه و ایران تلاش می­کند.

***

ترامپ دستور ناتانیاهو را اگر مانع روسیه وجود نداشت، بی­چون و چرا اجرا می­کرد.

سؤال مطرح برای ما این است، که آیا روسیه به ازای پذیرش عضویت خود در انجمن سیاسی فاسد و جامعه منحط دنیای غرب به ایران و سوریه پشت خواهد کرد؟

الیگارشی بزرگ و گروه مالی- صنعتی روسیه که در نتیجه غارتگری آمریکا در روسیه در سال­های حکمرانی یلتسین به ثروت دست یافتند، با احتساب منافع غرب، بعید نیست، که دولت روسیه را به حضور بیشتر اسرائیل در خاورمیانه به ازای عضویت در جهان غرب ترغیب نمایند.

روسیه را غرب برای فساد مستعد ساخته است. زندگی در کمونیسم یا روایت داستانها در باره آن تعصب بخش بزرگی از نسل جوان علیه روسیه را برانگیخته است. در این باره که آمریکا همان سرزمین اسطوره­ای است و خیابان­هایش با طلا سنگفرش شده، اعتماد ایجاد کرده­اند. موفقیت تبلیغات آمریکا در سرتاسر جهان، یعنی ضعف بزرگ روسیه. امروز سازمان­های غیرانتفاعی که از سوی واشینگتن تأمین مالی می­شوند، به دلیل اثربخشی تبلیغات مبنی بر اینکه پوتین یک دیکتاتور است و دموکراسی را در روسیه سرکوب می­کند، می­توانند هزاران نفر را بر ضد پوتین به خیابانها بیاورند. این واقعیت که دولت روسیه به فعالیت این ستون پنجم اجازه می­دهد، موجب سلب اعتماد به دولت گردیده است. واشینگتن با سوءاستفاده از این بی­اعتمادی شهروندان روسیه، فشارهایش را تشدید می­کند.

تا زمانی که واشینگتن و دست­نشاندگان اروپایی آن هر لحظه روز، هفته، ماه و سال بر علیه روسیه اقدام می­کنند، ممکن است حاکمیت روسیه باز هم مثل سال ١٩٩١ سقوط کند. دست روسیه برای اقدام باز نیست. حق حاکمیت روسیه تا کنون تضمین نشده است.

***

واشینگتن مبداء جنگ است. ایالات متحده تنها کشوری است، که حمله می­کند، بمباران می­کند، از سایر کشورها هیولا می­سازد و آنها را تهدید می­کند. خطر جنگ فقط در واشینگتن نهفته است.

ترامپ یک مقام عالی رتبه دولت ایران- سلیمانی را کشت، که به دعوت رسمی با پرواز تجاری به عراق رفت. این یک اقدام جنایتکارانه و عمل جنگی بود. روسیه پاسخ ایران به آمریکا را تقبیح کرد و اکنون واشینگتن جانشین سلیمانی را تهدید به قتل می­کند.

دنیا به این واقعیت چشم فرومی­بندد. آمریکایی­ها را متقاعد کرده­اند، که هم ایران و هم روسیه، چین، ونزوئلا و جمهوری دموکراتیک کره دشمن هستند. بنا بر این، هر چه بیشتر ایرانی­ها کشته شوند، آمریکایی­ها به همان اندازه از این القائات خوشحال می­شوند.

از اروپا و ژاپن، بعنوان تیول­های­ واشینگتن نمی­توان انتظار خردورزی داشت که بتوانند در مقابل تلاشهای هژمونی­طلبی جهانی واشینگتن برای خدمت به اسرائیل محدودیت ایجاد نمایند.

نتیجه­گیری: جنگ، آینده ماست. کروناویروس، حتی اگر فرض کنیم مانند آنفلوآنزای پرندگان، عفونت حاد تنفسی، آنفلوآزای خوکی و غیره فریب افکار عمومی نباشد، بسیار کمتر از تسلیحات اتمی قربانی خواهد گرفت.

بی­شک، واشینگتن و جنگ­های آن یک خطر واقعی برای کره زمین است. جهان در دام واشینگتن و جاه­طلبی اسرائیل گرفتار شده است. تا زمانی که روسیه و چین از ایستادن روی پای خود امتناع کنند و بفکر مقابله با مداخلات آمریکا و، شاید، حمله بیولوژیک نباشند، جنگ، آینده ما است. زمانی که دکمه فشار داده شود، موجودیت ما و همچنین، حیوانات، پرندگان، رستنی­ها و درختان پایان خواهد یافت. فقط ویرانه­های تولیدی واشینگتن باقی خواهد ماند.

منبع: تارنمای جنگ و صلح

ترجمه: ا. م. شیری

٢٠ بهمن- دلو ١٣٩٨