نگاهی به ملیت شریف پشه یی

 بگو اهی تاریخ و اتفاق نظر مورخین شهیر کشور ،…

جسم بیمار

باد پائیزی ، بهارم را شکستمستی و شور و خمارم…

چرا حکومت های افغانستان از برخورد واقعی سیاسی با پاکستان…

نویسنده: مهرالدین مشید چگونه می توان پاکستان را از مداخله در…

«حافظه تاریخی» گمشده به آدمی باز گردانیده میشود! 

محمد عالم افتخار                        (مقدماتی بر تئوری های پساکرونایی ـ 5) پیشاپیش پارچه…

پیامدهای اجتماعی وسیاسی ویروس کرونا درجهان

                                                                                                                                                 نویسنده : -  محمد عوض نبی زاده بیماری ویروس کرونا سایه…

حاصل موعظهّ خواجه عبدالله «انصاری »

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » در امر…

طبیب بګو مرض ام چه وچاره ام چیست؟ 

نوشته :الحاج سمیع الدین  سعید افغاني سخن چند در مورد شخصیت…

صفحه ای از کتاب سینوهه پزشک فرعون

جلد دوم -ص 132 نویسنده : میکا والتاری مترجم:  ذبیح اله منصوری  وقتی…

فلسفه کانت،-انتقادی،روشنگر،اخلاقی

kant, immanuel 1724-1804 آرام بختیاری نبوغ فیلسوف بورزوایی، و یک جمله از…

پیدایش وادامه ای افراط گرائی در افغانستان 

میرعنایت الله سادات               …

گزینش نیرو از داخل یا بیرون سازمان

در هر نخستین طرح کسب و کار یک سازمان نو…

امید حکومت مشارکت ملی قربانی تجربه های ناکامی حکومت وحدت…

نویسنده: مهرالدین مشید در این تردیدی نیست که در این جهان…

«نمی‌ خواهم که دیگر یک انسان باشم!» 

محمد عالم افتخار                   (مقدماتی بر تئوری های پسا کرونایی ـ 4) برخ…

عدم همکاری صادقانۀ اسلام آباد باکابل سبب نگرانی واشنگتن…

نویسنده: مهرالدین مشید زمان پیوستن کشور های همسایه به کاروان مصالحه…

عید درقرنطین

 نوشته : نذیرظفر ای یار در قر نطـــــــین عید شما مبارک ای…

رکود اقتصادی بزرگ‌تری در پیش است

نورئیل روبینی/ آمادور نویدی اگرچه هیچ‌گاه زمان خوبی برای یک بیماری مُسری…

عید در پهنه دود و آتش

در ا نتظار عید م ،   اما   نمی …

داستان «جلای وطن»

نویسنده «عبدالله حسین»؛ مترجم «علی ملایجردی» عبدالله حسین (-1931) زمانی که…

عید آزادی وطن

رسول پویان عیدسـت تا که دل بـه دل گفتگو کند یک بوسـه…

عید تنهایی

عید ما عید کرونایی بود  عید فکر و عید سودایی بود در…

«
»

نا توانی جهان مدرن برای مهار ویروس کرونا

                                نویسنده : –  محمد عوض نبی زاده

شیوع بیماری‌های همه‌گیرو جهان شمول در طول تاریخ  در جامعه ی بشری همواره وجود داشته است که اول- شیوع طاعون ژوستینین در سال های ۵۴۱ الی۵۴۲ پس از میلاد مسیح  که جان دست‌کم ۲۵ میلیون نفر را گرفت. دوم- شیوع طاعون سیاه در سال ۱۳۳۴ میلادی در اروپا، آفریقا و آسیا که ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون کشته بر جای گذاشت. سوم شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی که در این بیماری همه گیر از ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. چهارم شیوع ویروس آنفلوانزای آسیایی که در سال ۱۹۵۶ میلادی که در چین، سنگاپور، هنگ کنگ و آمریکا جان دو میلیون نفر را گرفت.بنجم – شیوع مرض، ایدز که از سال ۱۹۸۱ تاکنون جان ۳۶ میلیون نفر را گرفته است.ششم – شیوع ویروس آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ از مکزیک آغاز شد که در ان  حدود ۲۸۴ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.حالا نیز کروناویروس باعث ایجاد بحران بزرگ جهانی شده که تقریبآ در 200 کشور جهان شایع گردیده وعوارض ناشی از آن همانا قرنطینه شدن بیش ازچهارمیلیارد انسان در خانه هایشان,قطع ارتباط با دنیای بیرونی, بیکاری, ترس از آینده تاریک و گنگ,مشخص نبودن زمان برطرف شدن این ایپیدمی و عواقب نا معلوم آن در حیات بشر میباشد.

جهان درماه دسامبر سا ل  2019 میلادی از وجود ویروس کرونا  مطلع و اولین بار در بازار فروش حیوانات در شهر ووهان چین دیده شدوگمان می‌رود این ویروس از خفاش به انسان منتقل شده باشد. با وجود تلاش دانشمندان ، مردم  جهان هنوز خیلی چیزها درباره این ویروس را نمی دانند. گرچه علامت‌های اصلی ویروس کرونا تب و سرفه خشک ,گلودرد، سردرد ی ودر بعضی موارد اسهال است وفرد مبتلا ممکن است حس بویایی و بینایی خود را از دست بدهد اما وضعیت سیستم ایمنی فرد نقش مهمی دارد و با شناخت بهتر این عوامل،  دانشمندان می‌توانند راه‌هایی را برای شناخت از ان پیدا کنند .در صورت بهبودی کامل، فرد باید مصون شود ولی ، نمی‌دانیم در درازمدت چه می‌شود. طبق پژوهش، برخی ازدانشمندان مدت پایداری ویروس کرونای زنده در هوا تا ۳ ساعت، روی سطح مسی تا ۴ ساعت، روی سطح کاغذ یکساعت و روی سطوح پلاستیکی و استیل تا ۷۲ ساعت خواهد بود.کرونا هیچ جنس، نژاد، قوم، دین و کشور را به رسمیت نمی شناسد و همه  بشرمورد تهدید آن قرار دارند. از سوی دیگر بنا به گفته ی برخی از دانشمندان کرونا ویروس با شروع گرما از بین نمی رود چون ویروس با شروع گرما تبخیر نمی شودو آلودگی محیط زیست نیز عامل تشدید کننده نیست. 

راه حل های پیشنهادی برای مقابله با کرونا ویروس اول – ایجاد واکسین و روش درمانی برای مبارزه با ویروس است که برای  تولید واکسین از یک تا یک و نیم سال زمان ضرورت است. دوم – توسعه ایمنی جمعی از طریق ابتلای تعداد کافی از افراد است ، تا حدی  که حالت دفاعی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.” سوم –شامل حفظ برخی از روشهایی ، که با آزمایش دقیق و جداسازی بیماران به هدف جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری است.از انجاییکه عصرما عصر گلوبالیزم ولیبرالیزم وتحولات خیلی شتابزده و سریع است ولی ویروس کرونا – جهان متمدن و بشریت را مورد یک آزمون سرنوشت ساز قرار داده است زیرا معلوم شد که سیستم پزشکی و درمانی غرب متمدن امروز ناکارآیی شانرا با این همه ساز و برگ سرمایه, پول و تکنالوژی برای شکست دادن کرونا  ویروس، نشان دادند. با توجه به ماهیت جهانی اقتصاد و زنجیره‌های تولیدی، اگر هر دولتی کار خود را با بی اعتنایی کامل به دیگران انجام دهد، نتیجۀ آن یک بحران عمیق‌تر خواهد بود. متأسفانه، در حال حاضراقتصاد جامعۀ جهانی درگیر فلج جمعی وتوقف شدید رشد کرونایی شده است. گرچه جلسۀ اضطراری رهبران کشورهای گروه G7  برای تهیۀ یک برنامۀ عمل مشترک  درین باره تدویر یافت ولی نتیجه‌ای در پی نداشت.چون دولت فعلی ایالات متحده واضحا اظهار داشته که عظمت آمریکا با اهمیت‌تر است از آیندۀ بشریت.

اکنون دشوارترین پیکار بین المللی تاریخ بشر، درتمام کرۀ زمین در جریان است و آدمیان با ظرفیت هفت و نیم میلیارد نفوس وتمامِ تجهیزات ضد عفونی و ضد ویروسی، صف‌آرایی و سنگربندی کرده‌اند. و در سوی دیگر، موجوداتِ صغیر و فقیری که نه با چشمانِ غیرمسلح وبا دستانِ بدون دستکش قابل دیدولمس نیستندقرار دارند بنابرین وظیفۀ انسانی و عقلانی بشرحکم می‌کند که، از موجودیت خود به دفاع برخیزد.گرچه  قرنطینه وایمنی جمعی، به‌رغم خطرهای احتمالی، می‌تواند راه‌حل بحران فعلی باشد. اما ازایمنی جمعی زمانی می‌توان صحبت کرد که واکسن تولید شده باشد، امید است ، که با درک حیاتی بودن واکسین ، مقامات دولتی مربوطه وشرکت های دواسازی حرص شان را مهار نمایند وواکسین را به بازارکمتر از یک سال وقت عرضه نمایند. حالا ، نیاز است تا همه باید، یکجا برای محو این مصیبت فراگیر جهانی کاری کنند. از سویی دیگرعلم ثابت کرده که امید و توکل سیستم ایمینی بدن را تقویت میکند. چون از زمان انتشار ویروس کرونا، اکثر ادمیان به دامان دین افتاده اند زیراچیزی که کرونا ویروس برای بشر می‌آموزد این است که بشر خیلی ناتوان و درمانده است وزندگی امروزی یک زندگی کاملا ماشینی و بدور از لذت اجتماعی است. 

اگر  جهان به همین منوال پیش می رفت، تا چند سال دیگر چین از لحاظ اقتصادی ازآمریکا سبقت میگرفت، ایتالیا از لحاظ مخالفت با اروپایی ها ، آنان را از آمریکا دور می کرد و ایران از لحاظ سیاسی، بیشتر کشورهای جهان سومی را علیه آمریکا می شوراند. از این منظر، اتهام چینی ها بر آمریکا در شیوع ویروس کرونا می تواند نزدیک به واقعیت باشد موضوع این ویروس یه تنش های لفظی بی پیشینه ای میان مقام های امریکایی و چینی شده است.از لحاظ اقتصادی نیز، آمریکایی ها تمامی کشورهاییکه در پی کشف واکسن درمان کرونا هستند را زیر نظر گرفته تا دسترسی به واکسن کرونا به تاخیر بیفتد که بعدا،با قیمت گزافی این واکسن را در اختیار بشریت قرار دهد. در عین حال قدرت های شیطانی جهان ، تلاش می کنند تا ویروس کرونا را بزرگ و خطرناک معرفی کنند وبه اهداف شیطانی شان که همانا تجارت و صنعت مافیایی است، به بهای وحشت آفرینی های میلیون ها انسان مظلوم جهان به آن  دست یابند.قرار معلوم بیماری  کرونا به مراتب کم خطر تر از وبا ها و طاعون هایی است که در گذشته بشریت را تهدید کرده که حتی میلیون ها انسان را شکار خود نموده است. در حالیکه بیماری کرونا به مراتب کم خطر و ضعیف تر از بیماری هایی چون برص و جنون جذام بوده است. 

بحران سلامتی که ویروس کرونا برای بشر ببار اورده  وممکن است عواقب وخیم تری در آینده داشته باشد اما این بحران ویروس کرونا  با وجود ناشناختگی بر طرف خواهد شد.در حالیکه بشر اکنون با بحران دائمی خطرناکتری، جنگ هسته ای و گرم شدن کرۀ زمین روبرواست که بدلیل اِعمال سیاست های نئولیبرالیسم ایجاد شده است. بدیهی است بعد از پایان گرفتن بحران کرونا درجهان ممکن است که بر تعداد نظام های تمامیت خواه و مستبد افزوده گردد و یا امکان دارد که  یک بازسازی بنیادین با شرایط انسانی تر در جوامع بشری ایجاد شود. بنابراین لحظات کنونی یکی از مهم ترین لحظات تاریخ بشر است که نقص و عیوب نظام های جهانی و نارسائی عملکرد سیستم اقتصادی جهان کنونی را برملا میسازد که ویروس کرونا یک هشدار برای جلوگیری از فجایع آینده است. اما باید اذعان کرد قرنطینه ای که بیش از چهارمیلیارد نفر را در کره زمین به انزوا کشانده فقط مختص به امروز نیست بلکه بشریت سالها است که به نوعی از انزوای مخرب اجتماعی میان فقیر و غنی  گرفتار شده است و امروز آنرا در واقع حس میکند.


                                          پنجم -ایریل –2020 – میلادی