طبل بیداری

اشکها دریای خون شد ،باز هم ما خفته ایم آرزو خاك…

حرام چیست؟ 

برهان الدین « سعیدی» نمی ‌خورم  به  حلال  و حرام من…

خطر مهندسی شده ی داعش در افغانستان

عبدالناصر نورزاد داعش در حال تبدیل شدن به یک خطر است.…

اشغال کنونی افغانستان فاجعه بار تر از اشغال شوروی و…

نویسنده: مهرالدین مشید پس از فرار غنی و تحویلی ارگ به…

معرفی و برگردان اشعاری از نامق هورامی‌ شاعر کرد توسط…

نامق هورامی (Namiq Hewrami) شاعر و نویسنده‌ی کورد، هورامان‌شناس، یارستان‌پژوه…

اهورای خرد

رسول پویان 1/1/2023 ز اقیانـوس رویاهـای دل گـوهـر کنم پیدا بـر…

نهالی امید

وطن امروز شد ویرانه و آباد نشد  رفت در بند اسارت…

اسلام سیاسی و ناکارامدی و شکست آن در جهان اسلام

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی کمونیسم را به موزۀ تاریخ برد؛…

تاریخ فلسفه غرب در منابع چپ و لیبرال 

آرام بختیاری سیر اندیشه فلسفی در شرق و غرب.  واژه فلسفه، مفهومی…

مفهوم شناسی جهاد اسلامی، در مبانی سیاست مدرن

بند ظواهر و احکام بیدون حکمت و تزریق آن در…

دین و دربار در 5 هزار سال پیش- ایلام

 دکتر بیژن باران فرهنگ در باورهای شفاهی و اقلام هنری در…

سلامنامه

نوشته نذیر ظفر 23/23/01 ز مـــــــن به جــــــمله…

افغانستان به مثابه یک سیاه‌چاله‌ی جیوپولتیک

بر اساس تعریف دانشنامه‌ها، سیاه‌چاله (به انگلیسی Blackhole ) ناحیه…

خاموشی پیش از توفان و پیچیده گی اوضاع سیاسی افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید جنگ های نیابتی و دیپلوماسی نیابتی و شکننده…

داستان «هدیه»

نویسنده «آناند ویشنو پراکاش»؛ مترجم «گیتا بختیاری» نم نم باران روی…

دشمن زن

رسول پویان نظام ظـلم و سـتم پایـدار نخواهد بود ترورووحشت تان برقرارنخواهد…

وطن

آتش زده خصم لانه‌ای من میسوزد ازین کاشانه‌ای من تا چند کشم…

فیسبوک چلونکی های دیروزهمه به طالبان پیوسته اند

   نوشته ی : اسماعیل فروغی       اصطلاح فیسبوک چلوونکی…

پیرئ

نوشته نذیر ظفر 23/18/01 همــه دلــــــــگیر اند از آوان پیری نگردد…

فلسفه کمونیستی،- دین، ایدئولوژی، جهانبینی، یا مکتب رهایی بخش؟

آرام بختیاری فلسفه کمونیستی برای آنارشیست ها و نسل های برباد…

«
»

شخصیت گرامی ببرک کارمل

۲

از نظر دانشمندان عالی وتحلیلگران سیاسی

عبدالو کیل کوچی 

بخش دوم 

در رابطه به شخصیت بی همتای زنده یاد ببرک کارمل دانشمندان ،پژوهشگران ، تحلیلگران سیاسی واکادمیک از داخل وخارج کشور مطالعات گسترده وهمه جانبه نموده وآنرا در ابعاد مختلف به بررسی گرفته اند که صفحات زرین تاریخ ورسانه های ملی وبین المللی به آن مزین گردیده و همچنان از دید گاه هم اندیشان ، ترقی خواهان ، عدالت پسندان ، وطن پرستان وشخصیتهای مستقل کشور ، محققان وقلم بدستان موافق ومخالف وبیطرف که نظریات شان را بشکل بیطرفانه بدون کم وکاست ایضاد وایضاف ثبت تاریخ نموده اند بطور فشرده مورد بحث قرار میگیرد .

آفرینشهای اکادمیک واقدامادت سازنده ی  ببرک کارمل فقید در امر ایجاد ورشد فرهنگ 

نوین سیاسی درکشور از ویژه گی های خلاقانه ی آن بود که برای نخستین بار در تاریخ کشور تمام ارزشهای علمی وارستگی فرهنگی  را در قالب ادبیات معاصر سیاسی وترویج سواد سیاسی وآموزه های مکتب سیاسی را به فرهنگ و آموزش روشنفکران ، تجصیل یافته وسایر زحمتکشان واقشار محتلف اجتماعی مبدل ساخت .

مطالعه ی آثار مترقی تاریخ سیاسی جنبشها ، مبارزات سیاسی ، تحولات اجتماعی  واندیشه های وطنپرستی ترقی خواهانه وجنبشهای آزادی بخش ملی وآیده لوژی آزادی خواهی ودموکراتیک گنجینه های میراث مانده ازرهبران بزرگ پرولتاریای جهان و پیشواهای زحمتکشان جهان همچون یک مکتب سیاسی آموزه های ببرک کارمل ومکتب سیاسی آندوره را تشکیل میدهد . 

چنانچه تحرکات فکری وعملی در چوکات اعتصابها ، تظاهرات ونافرمانی های مدنی بخاطر خواستهای صنفی ، اصول مبارزه ی سیاسی حق خواهی ، عدالتخواهی وبطور کل اصول مبارزه ی طبقاتی ومبارزه بر علیه انواع ستم بمنظور برابری وتحولات ونو سازی جامعه برنامه ی کاری حزب دموکراتیک خلق افغانستان وحاکمیت تحت رهبری حزب بود که اساسات آنرا ببرک کارمل  در عمل تحقق بخشیده بود .

زنده یاد ببرک کارمل نخستین فعالیتهای سیاسی را در عرصه ی فرهنگ وحل تضاد های ملی قومی وبرابری اجتماعی آغازید وبا پخش این اندیشه مردم را از جزایر قومی سمتی وزبانی به جغرافیای واحد انسانیت سوق میداد چنانچه در زمان رهبری وزعامت زنده یاد ببرک کارمل در ح د خ ا ودولت ج د ا این هدف برنامه ریزی شده در صدر وظایف حزبی ودولتی قرار داشت ونسج گیری فرهنگ متوازن ، حل مسله ی ملی ، آزادی بیان، اتحاد اقوام ومیلیتهای باهم برادروبرابربشکل واقعی تحقق یافت.

چنانچه یکی از دانشمندان شهیر کشور اکادمیسین پوهاند عبدالا حمد جاوید در رابطه برشد فرهنگ وزبان مادری وحل مسایل ملی اتحاد اقوام وملیتها در زمان زعامت ورهبری زنده یاد ببرک کارمل چنین مینگارد .

« ببرک کارمل در میان همه سیاستگران کشور بیشتر از دیگران هوشیار وبهتر از دیگران زمانه ی خودش را فهمیده بود من با وجود نا سازگاری وبی ارتباطی خود با ببرک کارمل وهمچنان غیر حزبی بودنم ایشان را بسیار سازمانده حساس وسیاستگر جدی برای تعریف قدرت وفلسفه ی قوی شدن در زمانه ی ما یافتم . او علاوه کرد کسانیکه سیاست میکنند وبه عوامل قدرت یا ابزار قدرت نمی اندیشند در حقیقت بدنبال هیچ روان اند .

به اینترتیب تحلیلگران خرد ورز سیاسی چنین اذعان میدارند که زنده یاد ببرک کارمل برای نو سازی افغانستان طرح های بلند مدتی رویدست داشت با اینکه خود موفق نشد آنها را پیاده کند ولی توانست جلو نیرو های مغرضانه تبار پرستان وتمامیت خواه حزب را بگیرد ، او زندانیان دوره ی تره کی وامین را آزاد نمود اموال مصادره شده مردم را واپس رد کرد ، او بجای جمعیت العلما که تابع امر ونهی وزارت عدلیه حکومتهای جبار وستمگر بودند وزارت شون اسلامی را تشکیل داد تا دولت تمام نیازمندی های دینی اسلامی مردم ، اعمار مساجد وتکایا ، جماعت خانه ها ، انجام خدمات در امر ادای فریضه ی حج بیت الله را بوقت وزمانش بر آورده ساخت ، او در وازه های بسته مقامات کلیدی دولت را برای راه یافتن وانجام خدمات همه فرزندان اقلیتهای ملی زبانی مذهبی این سر زمین باز کرد ، گزینش نماینده گان برجسته ی تمام اقوام کشور در بستهای رهبری کننده ی دولت ، تقرر نماینده گان کارگران پشت ماشین کار ونماینده گان اقوام زحمتکش در پستهای ریاست ولایات معینیتهای وزارت خانه ها ، مشارکت زنان در تمام بخش های دواتی ومقامات کلیدی دولت ، فراهم آوری زمینه ی کار وتحصیل برای جوانان اقشار زحمتکش کشور اعم از زنان ومردان در داخل وخارج کشور از دستاورد های کاری دوران زعامت زنده یاد ببرک کارمل است .

در دوران زعامت ببرک کارمل اوضاع اجتماعی کشور داشت بسود اکثریت مردم مظلوم 

کشور حرکت کند چنانچه افزودی معاشات کارگران ومامورین پایین رتبه ی دولت ، تهییه وتدارک کالا های اولیه مورد نیاز مردم ، توزیع مواد اولیه کوپونی به قیمت نازل ورایگان ، ایجاد خدمات معشیتی وتفریحی کارگران ومامورین زحمتکش ، توجه خدماتی به بازمانده گان شهدا ومواظبت از معلولین ، ایجاد دارالایتام ومساکین ، تاسیس خدمات بهداشتی رایگان ازتحققات دوران طلایی زنده یاد ببرک کارمل بود .

ادامه دارد.