نگاهی به ملیت شریف پشه یی

 بگو اهی تاریخ و اتفاق نظر مورخین شهیر کشور ،…

جسم بیمار

باد پائیزی ، بهارم را شکستمستی و شور و خمارم…

چرا حکومت های افغانستان از برخورد واقعی سیاسی با پاکستان…

نویسنده: مهرالدین مشید چگونه می توان پاکستان را از مداخله در…

«حافظه تاریخی» گمشده به آدمی باز گردانیده میشود! 

محمد عالم افتخار                        (مقدماتی بر تئوری های پساکرونایی ـ 5) پیشاپیش پارچه…

پیامدهای اجتماعی وسیاسی ویروس کرونا درجهان

                                                                                                                                                 نویسنده : -  محمد عوض نبی زاده بیماری ویروس کرونا سایه…

حاصل موعظهّ خواجه عبدالله «انصاری »

مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغاني » در امر…

طبیب بګو مرض ام چه وچاره ام چیست؟ 

نوشته :الحاج سمیع الدین  سعید افغاني سخن چند در مورد شخصیت…

صفحه ای از کتاب سینوهه پزشک فرعون

جلد دوم -ص 132 نویسنده : میکا والتاری مترجم:  ذبیح اله منصوری  وقتی…

فلسفه کانت،-انتقادی،روشنگر،اخلاقی

kant, immanuel 1724-1804 آرام بختیاری نبوغ فیلسوف بورزوایی، و یک جمله از…

پیدایش وادامه ای افراط گرائی در افغانستان 

میرعنایت الله سادات               …

گزینش نیرو از داخل یا بیرون سازمان

در هر نخستین طرح کسب و کار یک سازمان نو…

امید حکومت مشارکت ملی قربانی تجربه های ناکامی حکومت وحدت…

نویسنده: مهرالدین مشید در این تردیدی نیست که در این جهان…

«نمی‌ خواهم که دیگر یک انسان باشم!» 

محمد عالم افتخار                   (مقدماتی بر تئوری های پسا کرونایی ـ 4) برخ…

عدم همکاری صادقانۀ اسلام آباد باکابل سبب نگرانی واشنگتن…

نویسنده: مهرالدین مشید زمان پیوستن کشور های همسایه به کاروان مصالحه…

عید درقرنطین

 نوشته : نذیرظفر ای یار در قر نطـــــــین عید شما مبارک ای…

رکود اقتصادی بزرگ‌تری در پیش است

نورئیل روبینی/ آمادور نویدی اگرچه هیچ‌گاه زمان خوبی برای یک بیماری مُسری…

عید در پهنه دود و آتش

در ا نتظار عید م ،   اما   نمی …

داستان «جلای وطن»

نویسنده «عبدالله حسین»؛ مترجم «علی ملایجردی» عبدالله حسین (-1931) زمانی که…

عید آزادی وطن

رسول پویان عیدسـت تا که دل بـه دل گفتگو کند یک بوسـه…

عید تنهایی

عید ما عید کرونایی بود  عید فکر و عید سودایی بود در…

«
»

روح اهریمنی

رسول پویان

زمیـن بـه پنجـۀ لـرزان اژدر بـیـم است

لگام گـیـتی بـه دسـتان آز دژخـیـم است

زبسکه مخفی وچالاک می پرد ویروس

توگویی جسم کوویدموجهای بیسیم است

هراس ودغدغه واضطراب درهمه حال

بـه صفحه صفحۀ ذهن بشر ترسیم است

جـدا جـدا شـدگان بـس زهـم می تـرسـند

جهان بخرد ترین مرزوحلقه تقسیم است

بـه هیچ چیز ز وحـشت اعتـمادی نیست

چـو روح اهـریمنی در هـمه اقالیم است

ز درس و مدرسـه آمـوزگار می تـرسـد

ز پـا فـتـاده و بگسـسته نظـم تعلـیم است

میان داکتر و بیمار و خلق فـاصله اسـت

اگـرچـه فـاصله ها از بـرای تعـقیم است

کسـان، روی عـزیـزان خـود نمی بـینـند

زدور سوگ وعزا ناله های ترحیم است

تمام حالـت و رفتارهـا دیگـرگـون گشت

زهی که دانش وفرهنگ روح تعظیمست

زروی فرش زمین تا به عرش می لرزد

زبسکه سست وسبک پایههای تحکیمست

شفا ز مسجد و دیر و کنیسه ممکن نیست

مقام دانش و تخنیک و عـقـل تکریم است

به هرطرف نگری جوش سودوسودااست

هنوز جنگ و جـدل همنوای تحریـم است

سلاح جـنـگ قـدیـم را بـه خندق انـدازیـد

که در نظام نـویـن گپ فـهم و تفهیم است

دمی که ذرّه به خشم و غضب هجوم آرد

تمـام ارتـش گیتی دو دسـتـه تسـلـیم است

نظام بهـره کــشی را کـسی نمی خـواهـد

چـرا که زخم تـن ایـن نظام بـدخیم است

ز پایه ســلـطـۀ مــالـی زور ویــران بـاد

جهان به شیوۀ نـو بعد ازیـن تنظیم است

نظـام عـدل و مسـاوات گـر شــود بـرپـا

همه خـرابی عـالم ز ریـشه ترمـیم است

دلی که رحم ومدارانمی کند سنگ است

دلی که نـرم شده مهـربان و رحیم است

جهان اگـر ز عـشق و خـرد شـود مملو

تمـدن بـشری لطـف و مهـرِ نـدیـم است

مراد عـشق و محبت مـیـوۀ وصل است

ز باغ هستی به انسان وه چه تقدیم است

اگـر ز چـنگ کـرونـا رهـا شـود گـیـتی

برای دیـدن دلـدار عـزم و تصمـیم است

7/4/2020