وفاق ملی و همگرایی ملی

افغانستان برامده از جنگ های ۴۳ ساله اعم از تجاوز…

ابوالقاسم لاهوتی

ابوالقاسم لاهوتی

دلگیر

دلم آنقدر.    از   دنيا   گرفتهتو گويي كس گلويم را…

از مبارزه طبقاتی به مبارزه طبقات

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اجازه دهید در واژگان بالا یکی را…

یک تصویر و هزاران هزار  سخن

نویسنده: مهرالدین مشید روزی خواستم، چیزی بنویسم و موضوع را انتخاب…

د ادب او فرهنګ له مخکښ، تاند او هڅاند استازي…

مرکوال: انجنير عبدالقادر مسعود د پوهې، فرهنګ، شعر او پښتو ادب…

اختلال فکری و روحی در عرفان

دکتر بیژن باران قشر روشنفکر ایران زیر سنت چند هزار…

                 ریشۀ معضلات جاری افغانستان 

 میرعنایت الله سادات              …

افکار سازی عمومی در ماهیت حقوق رسانه ها برای افغانستان

چکیده اختلال و اختلاف سازی سازماندهی شده٬ در مبانی پدیده های…

چتر بزرگ ملی افغانستان، چراغ راه امید مردم افغانستان

نور محمد غفوری متن مکمل بیانیهٔ اینجانب نور محمد غفوری در…

پلخانف،- از چریک نارودنیکی، منشویک، تا مبارز پارلمانی

plechanow, G.W (1856- 1918) آرام بختیاری پلخانف،- میان تاریخ فلسفه و ماتریالیسم…

تاریخچه ی ضرب المثلها و حکم

دوکتور فیض الله نهال ایماق باید گفت که فولکلور – خزینه…

جهان برای مهار نمودن طالبان فراتر از دادگاهی شدن آنان…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با دادگاهی شدن طالبان بن بست موجود…

در مورد تهاجم ارتش اسرائیل به لبنان

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان موج جدید حملات و بمباردمان مناطق…

تئوری تجزیه !

درین روزگار که سواد سیاسی و فهم حقوقی برخی مدعیان…

جنرال جمال عبدالناصر صدیقی یا آقای هیچ!

مدیریت جهان یا گردانندگان جهان٬ که شامل ۱۳ خانواده در…

تصفیه کاری های درون حاکمیت و قدرت

در نظامهای ایدئولوژیک معمول بوده است که صاحبان قدرت با…

اشکی در پای فراق و فریادی در برهوت تنهایی و…

نویسنده: مهرالدین مشید صدایی که وجودم را تا ژرفنای استخوان لرزاند در…

ترجمه‌ی شعرهایی از ابراهیم اورامانی شاعر عراقی

(١) آمدن بهار و تابستان و  زمستان عادی‌ست  مشکل پاییز است، چو می‌آید، تو می‌روی!. (٢) با…

رسوایی ها!

امین الله مفکر امینی        2024-23-09! به رسوایی هــا ی میهن گره خورده…

«
»

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های اسلامی مندرج حکومتداری شده و فرد و یا اسطوره سازی را٬ منتفی می کند. و تفکر انتقادی در بستر آزادی بیان کیفیت توسعه می گردد. ماهیت حکومت قانون از سطح آگاهی بلند مردم در خانه ملت یا مجلس نمایندگان ثبات سیاسی یا قدرت بازدارندگی بوده٬ که سرکشی های فسادآور قدرت را٬ مهار کرده و منافع عمومی را٬ که نفع تک تک اعضاء جامعه می باشد٬ واقعیتی از آرمان می بخشد.

اما دولت در اسلام: نفع خصوصی عده ای یا گروه که این روحیه را٬ به جمع توده ها بخشیده استکه چون صاحبان دین با تکیه نمودن به ظواهر دینی٬ حکومت دینی را شکل داده و فرد محوری یا اسطوره سازی جریان عملکرد شان تا سیاست مدرن می باشد – در حقیقت٬ بنیاد جهل دینی نهیلیست یا پوچ گرایی بوده که تعصب قومی و پیش داوری دینی٬ ابزارهای سرکوب شان می گردد٬ که افغانستان و جامعه دین زده افغانستان مثال از دولت در اسلام فاقد خدا و انسان یا انسانیت بوده و این حالت مصادق محض جهل می باشد.

پس در نتیجه:‌ ارزش های دینی مبنای ثابت و بیدون تغییر٬ و اصول حاکم قوانین استکه٬ قوانین نظر به زمان در تغییر و پویاست – پویایی قوانین و مفسر بودن متون قرآنی وحدتی با عقل محض انسانی دارد٬ که عقلانیت ضرورت دین و دنیا داری افغانستان می باشد. فقدان عقلانیت جهل و دین زدگی بحران کنونی شده است.

محمدآصف فقیری