دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت

شماره دوم/ سوم سال ۲۷م محبت از چاپ برآمد و…

امید

قاسم آسمایی عبدالله سپنتگر از جملۀ سروده سرایانی است که کم…

در باره شرایط انقلاب مسالمت آمیز

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف وظیفه کنونی و اصلی مبارزه توده های…

پرچمداران!

امین الله مفکر امینی       204-01-09! ســر فرازیهـــا بـــود پرچمداران را درنبرد بــا…

« قانون » اسارت اسلامی افغانستان 

میر عبدالواحد سادات انگیزهء پرداختن به این موضوع، نشر سندی است…

مخالفت با طالبان دفاع از حق است و نه دفاع…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان نباید بخاطر شماری خاینان حق مشروع مردم…

هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد

استاد "هیوا قادر"، شاعر، رمان‌نویس و مترجم نامدار کُرد، زاده‌ی…

«
»

انسان‌زدایی از جامعه افغانستان محکوم است! 

سیامک بهاری

درباره فتوای امربه‌معروف رهبر طالبان

وزارت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان، فرمانی را در ۴ فصل و ۳۵ ماده در ۱۱۴ صفحه که به توشیح رهبر طالبان رسیده را اجرایی کرده است.

این یکی از نفرت‌آورترین قوانینی است که طالبان برای سرکوب حداکثری جامعه افغانستان به اجرا می‌گذارد. تقلا برای سیطره کامل دستورات اسلامی به‌قصد منکوب کردن جامعه و حذف قهری زنان از حق حیات اجتماعی اساس این فرامین است. طالبان با به گروگان گرفتن مردم افغانستان در فقدان مشروعیت داخلی و در فشار انزوای جهانی بارها تهدید کرده‌اند که اگر به رسمیت شناخته نشوند قوانین سخت‌گیرانه‌تری بر زنان و جامعه اعمال خواهند کرد.

تمامی جریانات اسلامی برای اثبات خود، با عقب راندن و منکوب کردن زنان و با حمله مستقیم و یورش به حقوق اجتماعی زنان اعمال قدرت کرده‌اند. جمهوری اسلامی و داعش و طالبان همسان عمل کرده و می‌کنند.

تاروپود این قوانین صادر شده، نفرت‌پراکنی مطلق نسبت به زنان است. بیش از ۱۰۰ صفحه از کل این فرمان متکی به دستورات فقهی اسلامی و نفرت مطلق از زنان به‌قصد حذف آنان از ساختار جامعه است.

“صدای زنان به‌مانند عورت است”. “پنهان‌کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است”. “عورت مرد از زیر ناف الی زانوها و زانوها نیز عورت است. مردان باید ریش بگذارند و آن را کوتاه نکنند”. به‌جز پرداخت مالیات کلیه صاحبان مشاغل و کشاورزان و دامداران مجبور به پرداخت زکات و عشریه هستند. تمام بازی‌ها و سرگرمی‌ها از فیلم، عکس و ویدئو ممنوع و حرام است. استفاده از مجسمه‌های اشیای جاندار در تبلیغات حرام است. به محتسبان یا همان “گشت ارشاد طالبان” در حد قاضی محکمه صلاحیت داده شده است.  تا خصوصی‌ترین مسایل زندگی افراد می‌توانند مداخله کنند.

سازمان ملل، دولت‌های غربی و حامیان بی‌شرم طالبان درحالیکه این هیولا را به جان مردم بی‌دفاع افغانستان انداخته‌اند، نسبت به اجرای این فرامین تنها در حد نگرانی اعلام موضع کرده‌اند.

مردم افغانستان را نباید تنها گذاشت! به زیر کشیدن طالبان و رهایی از شر این هیولای تروریستی اسلامی، تنها با اتحاد سراسری نیروهای مترقی علیه طالبان ممکن است. این وظیفه خطیر تاریخی همه را فرامی‌خواند. اتحاد حول یک پلتفرم مترقی و سکولار و برای تأمین آزادی و برابری کل جامعه اولین اقدام در این راه است.