آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

بزرگداشت ازدهمین سال درگذشت داکتراناهیتا راتبزاد  

به تاریخ هفت سپتامبر سالجاری ازسوی  شورای سراسری زنان افغانستان…

بازی با دم اژدها یا تعامل با حاکمان تروریست و…

نویسنده: مهرالدین مشید تبدیل شدن افغانستان به مفرزۀ تروریسم  و احتمال…

دلسوز صابر

بانو "دلسوز شیخ صابر"  (بە کُردی: دڵسۆز شێخ سابیر -…

عرفان در هنر

دکتر بیژن باران عرفان در هنر تجسمی با هنر کلامی…

زیبا پسند

غم خانه گشته است دل مستمند من هم شد خمیده قد…

احمد مسعود به دنبال چیست ؟

                              نوشته ی : اسماعیل فروغی      به…

اطاق فکر، د فکر خونه یا (Think Tank) یعنی چه؟

نور محمد غفوری در بین گروه های سیاسی، اجتماعی، علمی و…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

فراز و فرود کاتوتسکی، از مارکسیست کبیر تا اپورتونیست "مرتد"

karl kautsky 1854-1937 آرام بختیاری کائوتسکی مرتد رنگات؛ تئوریسین سوسیال دمکراسی. کارل کائوتسکی…

گذر عمر 

رسول پویان  عمـر در انـتـظار می گذرد  بـا دل بـی قـــرار می…

«
»

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های اسلامی مندرج حکومتداری شده و فرد و یا اسطوره سازی را٬ منتفی می کند. و تفکر انتقادی در بستر آزادی بیان کیفیت توسعه می گردد. ماهیت حکومت قانون از سطح آگاهی بلند مردم در خانه ملت یا مجلس نمایندگان ثبات سیاسی یا قدرت بازدارندگی بوده٬ که سرکشی های فسادآور قدرت را٬ مهار کرده و منافع عمومی را٬ که نفع تک تک اعضاء جامعه می باشد٬ واقعیتی از آرمان می بخشد.

اما دولت در اسلام: نفع خصوصی عده ای یا گروه که این روحیه را٬ به جمع توده ها بخشیده استکه چون صاحبان دین با تکیه نمودن به ظواهر دینی٬ حکومت دینی را شکل داده و فرد محوری یا اسطوره سازی جریان عملکرد شان تا سیاست مدرن می باشد – در حقیقت٬ بنیاد جهل دینی نهیلیست یا پوچ گرایی بوده که تعصب قومی و پیش داوری دینی٬ ابزارهای سرکوب شان می گردد٬ که افغانستان و جامعه دین زده افغانستان مثال از دولت در اسلام فاقد خدا و انسان یا انسانیت بوده و این حالت مصادق محض جهل می باشد.

پس در نتیجه:‌ ارزش های دینی مبنای ثابت و بیدون تغییر٬ و اصول حاکم قوانین استکه٬ قوانین نظر به زمان در تغییر و پویاست – پویایی قوانین و مفسر بودن متون قرآنی وحدتی با عقل محض انسانی دارد٬ که عقلانیت ضرورت دین و دنیا داری افغانستان می باشد. فقدان عقلانیت جهل و دین زدگی بحران کنونی شده است.

محمدآصف فقیری