فلسفه هایدگر میان تبلیغ فاشیسم و آنتی کمونیسم

Martin Heidegger(1889-1976)  آرام بختیاری کج فهمی فیلسوفان مذهبی دانشگاهی وطن از هایدگر. چرا…

سفر ملاهبت الله به کابل ؛ نشانه های زوال یا…

نویسنده: مهرالدین مشید نبض زمان و رقم خوردن شمارش معکوس در…

جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

«
»

فلسفه حق در تز آفرینی عمل – شتاب بسوی پایداری نظام حقوقی در افغانستان

تشخیص آسیب شناسی مقدم:

خاک باد کرده روان هستیم٬ که ده بار موتر ما تصادف هم کرده٬ و گشته٬ زخمی و مجروح هم بیشمار دادیم – باز وقتی گفته شود برادر:‌ سرنوشت خودت به دست فرد با دست خود تقدیم نکن چون او جز منفعت خود چیزی در تقدیرت نوشته نمیکنه٬ و بیا در صراط مستقیم یعنی سرک قیر که موتر هم سالم و سواری های موتر به منزل صحی و سلامت برسد. و خوب می بینی و دیدی که ترکستان در خامه رفتن های بود و  هست نه کعبه …

دوم: 

اگر رهبر انتخابی توسط رای شفاف و پاک و انتخابات حقوقدانان در نظارت رهبریت برای تاسیس نظام پایدار صورت نگیرد؟

که جریان کنونی نظامی ضد طالبانی بهر نام  و سمتی که است٬  یا در حال شکل گیریست بدتر از تجزیه می باشد. و دشمنی های سمتی زبانی را جهت و نتیجه بعدی نظامی آمریکا اگر فرض کنم٬ که توسط ترامپ تز شده٬ عملی شود نتیجه معکوس و افراطیت بدتر از امروز…

تجویز آسیب شناسی:

ویژگی های رهبر برای رسیدن تا تاسیس نظام مشروع یا پسا لویه جرگه توسط مردم در داخل یعنی از طریق همه پرسی شفاف انترنتی صورت گیرد. که نحوه و رویکرد آن در مطالعات همه پرسی های آنلاین دست یافتنی است.

بعد انتخابات حقوقدانان در تقیین هر قدم و نظارت عمل رهبریت و انتخاب رهبر اگر از خانم ها باشد یعنی تبعیض مثبت که بهتر٬ تا برگزاری لویه جرگه و تاسیس دولت مشروع – این انتخابات انسجام برای تاسیس نظام برای أفغانستان٬ در واحد های سیاسی یا سفارت خانه ها می تواند صورت گیرد. که شفافیت انتخابات و رویکرد مدیریتی آن٬ مانند آفتاب روشن در مطالعات حقوق انتخابات قابل بنیش و عنینت یافته می باشد.

نیروی های نظام:

نیروی های نظام تحت مدیریت یا رهبری هرکس که تا کنون است یا در جریان شکل گیری توسط برخی دیگریست٬ باید در حیطه رهبریت تا دولت مشروع که انتخاب می شود بیاید. زیرا هر تعهد بیدون شمشیر فقط حرف است. و بعداً برای اقتداری بخشی آن تعهدات نظامی سیاسی منطقوی و فرامنطقوی هم با این جریان که بسوی یک هدف در حرکت است یعنی حکومت قانون صورت گیرد. و بعد در دولت قانونی با ارگان های نظامی دفاعی کشور تلفیق شوند.

طالبان و تعامل: 

دقت کنید به بررسی حقوقی سیاسی که لایحه محاکم امارت اسلامی را ژرف نگری پژوهشی کرده است. که در ۱۱ فصل و ۱۳۴ ماده می باشد٬ به این نتیجه می رسیم: با حفظ احترام که به شرافت دیپلماسی طالبان هنوز نایل نامده اند٬ و لینک آنرا در خدمت تان قرار می دهم – حالا که حضور خارجی ها نیست و صراط المستقیم در حیطه اعتصموا بحبل الله جمعا… یعنی فرد نه قانون حکومت کند و هرکی که نقض نمود چه فرد اول یا مردم عادی محکمه شود. چرا بخش کثیر و عظیم طالبان یعنی قشر پایانی که همیشه در منافع سیاسی بیرونی چوپ سوخت بودند با این جریان یکجا نشود؟ زیرا در عقیده اهل سنت و جماعت که اکثریت أفغانستان می باشد بجز نبی اکرم صلوات علیه کسی دیگر معصوم نیست – ممکن الخطا و جایز الخطاست انسان حتی به باور گفته می توانیم: فرد اول در عدم قانون از ریشه های فکری حاکم جامعه واجب الخطا می شود. که قطعا موارد فوق اجمالی و کلید واژه ای نوشته شده و در هر قدم عمل٬ برنامه پُر دست آورد داریم٬ که شمه ای از فردیت سمتی قومی و زبانی در آن جاء ندارد.

http://www.hoqooq.eu/faqiri-231123.pdf

محمدآصف فقیری

نویسنده و پژوهشگر