گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

«
»

بُخُل « بخیل و حسود » کیست!

برهان الدین « سعیدی »

بخيل گر بود زاهد بر و بحر                                                                                        بهشتي  نباشد  به حكم  خبر

  « ؟ »

بُخُل  به  صورتهای  گوناگونی «  بُخْل ،  بُخُل ،  بُخُول ،  بَخْل  و بَخَل »  قرائت شده ؛  و در اصطلاح عبارت از  « بخیل ، حسود و خسیس»  میباشد و همچنان «  تنگ چشمی ، تنگ نظری ، مال پرستی  خودخواهی و…»  را نیز میگویند که در مقابل « سخاوت ، سخی ، کریم  و بخشنده »  قرار دارد. 

منشأ  و ریشه رذایل ، حسادت است ؛ حسد از نظر معنوی نشانه  کمبود  شخصیت ، نادانی ،  جهل ، کوردلی  و نقص ایمان  میباشد، برعلاوه  اینکه نفس را در اختیار حیله و نیرنگ شیطان  قرار میدهد بلکه باعث میشود تا « سعادت و حسنات»  را  نابود کند. 

خصایل  و اسباب  بُخُل : « غیبتگر،  بد گو ، عیب جو،   منت گذار ،  سخن چین ،  متملّق ،  حریص، کینه توز، حقارت، انتقام جو، متکبر ، غضبناک ، خشمگین ، لَجوج  و ستیزه‌ جو» میباشد و از جانب هم  بنابر خباثت نفس  که دارد ،  توان  تحمل و دیدن «  صحت ،  خوشی ،  آرامی ،  ثروت،  علمیت،  سعادت و خوشبختی »  دیگران  را  نداشته و در صدد  ضرر و زیان  آنها بشکل مختلف میشود.  

بُخُل « بخیل » :  حاضر نیست‌  تا  از  نعمات مالی  و معنوی  که‌  رب العالمین   از فضل  خود  به  او عطا  كرده ؛  در جایی‌  که‌ « عقل‌  و شرع‌ »  لازم میداند ، انفاق‌  نماید   از جانب هم  او در مقابل  آن «  تنگ چشم ،  تنگ نظر و خسیس »  است ، و دیگران‌  را از اعانت و کمک  نیز مانع  میسازد و به این اساس آنچه  كه  به آن   بُخُل ورزيده‏  در  روز قيامت ، طوق  گردنش  مى ‏شود .    

بُخُل « خسیس »:  کسی  است که  کمترین  حظ  و لذت را  از نعمات زندگی  خود  میبرد و در مقابل  از موفقیت کامیابی ، خوشبختی  و سعادت دیگران  سخت غضبناک  و خشمگین  میشود  و توام  با  نفس شیطانی «  نفس اماره »  که  دارد ،  باعث «  نفا ق ،  تشدد  و خشونت »  در بین  دوستان ، خانه  و خانواده  و حتی  در اجتماع ، میگردد.

بُخُل  «  حسود »:  کسی  است  که نفس اماره  آن علاج  ناپذیر است ؛  حتی  بر فضل‌  و مرحمت الله سبحانه و تعالی  حسادت  میورزد  و در صورتیکه  ساحه  نفوذ آن  در اجتماع  توسعه‌  پيدا کند باعث میشود  تا  اعتقاد  ایمانی  در افراد  ضعیف  شده  و زمینه های «  فسق ،   فساد ،  رذالت ،  ناکسی ، فرومایگی  و پست  فطرتی »  را  مساعد  میسازد.

چنانچه  استاد امین الدین « سعید افغانی »  در تفسیر احمد ؛ پيرامون حسادت ، چنین نوشته است:

« حسادت،  مریضی مهلکی قلبی است که  از افراد  بد طینت و شرور ، ناشی  میشود ، همان کسانی که تاب  تحمل دیدن خیر و خوبی ، شادی و خوشخالی  را  برای اشخاص  دیگری  ندارند  و خیر  را برای صاحب آن  نمی خواهد ، و فقط  آن  را  برای خود  میخواهد . 

بنابر این چنین  کسانی  دیدن نعمت و خوبی  را برای دیگران  ندارند  و زمانیکه  دیگران شاد  باشد او ناراحت میگردد ، این  اشخاص از جمله اشخاص ، حسود هستند ؛ هر چند  که آرزوی زوال نعمت را نکرده  باشند .»

الهی ! 

از عرش عظیم  و با  مرحمت تو  استدعا  دارم  تا :

ــ  من  را  از صفات خبیثه و اخلاق رذیله بُخُل « بخیل ، حسود و خسیس » نجات ده .                    ــ  من را از شر هر حسود  که  حسد میورزد ؛  در حفظ  و امان  خود نگاه دار.                            ــ من را به نعمات خویش  که  شامل «  خیر ، سعادت و رستگاری »  است،  مستفید  بگردان.

امین یا رب العالمین

منابع و مآخذ:

۱ ــ  سوره ۳: آل عمران ، ایه مبارکه « ۱۸۰ ».

۲ ــ  سوره ۴: النساء ، ایه مبارکه « ۳۷ ».

۳ ــ  سوره ۳: آل عمران ، ایه مبارکه « ۱۲۰» .

۴ ــ  سوره ۲: البقرة ، ایه مبارکه « ۱۰۹ »

۵ ــ  سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه « ۳۰ ».

۶ ــ  سوره ۵: المائدة ، ایه مبارکه « ۲۷ ».

۷ ــ  سوره ۱۱۳: الفلق ، ایه مبارکه « ۵ » .

۸ ــ  تفسیر احمد: جزء سی ام ، سوره الفلق ، « علاج  مرض حسادت»  صفحه « ۸۱۶ » نوشته: استاد امین الدین « سعید افغانی »  چاپ دوم  سال « ۱۳۹۸ »  هجری شمسی.

۹ ــ   لسان العرب، « ج۱۱، ص۴۷»  در مورد صورتهای بُخُل، نوشته: ابن منظور، محمد بن مکرم . 

۱۰ــ  فرهنگ زبان فارسی : داکتر مهشید « مشیری» .