اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

«
»

نجیب اسطوره زمان است

اگر گوییم دکتور نجیب الله مبرا از اشتباهات بود، گزافه گویی کرده ایم. او هم مانند هر انسانی لغزش هایی داشته است. اما خرد و تجربه، او را به واقع گرایی، شناخت روشن از جامعه، اکتشاف راه های وارسته گی از دگم ها و گذار به گفتمان حل مسالمت آمیز مصیبت های تحمیل شده بر کشور برد.

او جریان های پیرامون کشور، اعم از دوست و دشمن و دوست دشمن گشته، و همچنان مخالفان درون حاکمیت را به وضاحت می دید و در چنین ماحولی بار گران مسوولیت نجات کشتی شکسته را با ضمیر بیدار بر دوش می کشید.

او با تلاش های پیگیر و با گذشت های غیر متعارف، تا گذشت از مقامش، راه حلی را به همکاری ملل متحد فرمول بندی کرد که در صورت پیاده شدن آن از فاجعه هایی متعاقب که این ملت زجر کشیده متحمل شد، اجتناب صورت گرفته می توانست.

با سوگ و درد، خنجر عقبی در تبانی با روسیه، همه تلاش ها و گذشت ها را ضرب صفر کرد و راه را برای حکم روایی عقب گرایان، مطابق با جور آمدهای روسیه، پاکستان، ایران و امریکا، هموار گردانید.

حوادث بعد از آن، از چور و چپاول همه شمول و جنگ های میان تنظیمی، تا کشتارهای جمعی، شکنجه های غیر انسانی ابداع شده از سوی تنظیم ها، ویرانی، بر بادی و اجبار به کوچ های جمعی، تا هجوم طالبان و شکنجه و شهادت رییس جمهور نجیب الله و برادرش احمدزی از سوی طالبان و بلند پایه گان استخبارات پاکستان و پیش آمد های بعد ازان، تا به هجوم امریکا و متحدانش بر افغانستان و ادامه ی خونریزی و بی عدالتی تا به امروز ، اگر نتیجه و پیامی برای تاریخ و مردم داشته همین است که:

نجیب برحق بود.

او این آینده را از پیش می دید و در تلاش اجتناب از ان بود.

نجیب امروز به اسطوره مبدل گشته، او سمبول وطن دوستی، مدیریت، قیادت، مصالحه و تسلیم ناپذیری تا آخرین نفس، شناخته شده است.

بدا به حال کسانی که توطئه کردند و نزد ضمیر و فرزندان خود شان شرمسار اند.

بیایید بزرگداشت آن بزرگ مرد را با پیاده کردن آرزوهای او، از طریق مبارزه به منظور مصالحه و قطع خونریزی، ترقی و رفاه اجتماعی در یک افغانستان مستقل دارای حاکمیت ملی، وحدت ملی، قانون مداری و فارغ از نفوذ بیگانه گان، تا آخرین نفس با گرمی و صلابت به پیش بریم.

نجیب در قلب تاریخ کشور زنده می ماند.