دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

«
»

رئیس‌جمهور سوریه: واشنگتن شبه‌نظامیان کُرد را خواهد فروخت

در روز یکشنبه، ۱۷ فوریه ۲۰۱۹، آخرین روز کنفرانس امنیت مونیخ، ژنرال آمریکایی پاول لاکامرا (Paul LaCamera) که مسئولیت فرماندهی نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش در عراق و سوریه را بر عهده دارد، گفت در صورتی‌که نیروهای دمکراتیک سوریه (SDF) و شبه‌نظامیان کُرد (YPG) اقدام به همکاری با بشار اسد و یا روسیه بکنند، ایالات متحده آمریکا مناسبات خود را با آنان خاتمه خواهد داد. لاکامرا (LaCamera) اشاره کرد که قانون آمریکا همکاری با روسیه و ارتش سوریه را ممنوع کرده است.

پرزیدنت بشار اسد می‌گوید واشنگتن شبه‌نظامیانِ کُردِ موردِ حمایتِ آمریکا را خواهد فروخت. ایالات متحده آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد YPG و چتر سازمانی آنها SDF (نیروهای دمکراتیک سوریه)، تنها برای گرو‌کشی‌های سیاسی استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهور سوریه در حین یک سخنرانی تلویزیونی در روز یکشنبه، ۱۷ فوریه ۲۰۱۹، گفت «روی سخن ما به گروه‌هایی است که روی آمریکا شرط‌بندی کرده‌اند. آمریکا از شما حمایت و حفاظت نخواهد کرد.»
او ادامه داد: «آمریکایی‌ها شما را در جیب خود می‌گذارند تا از شما مثل یک ابزار در دادوستدها استفاده کنند. آنها این کار را از چند وقت قبل شروع کرده‌اند.»

در مورد دیگری پرزیدنت بشار اسد ضمن اخطار به شورشیان طرفدار ترکیه گفت که اگر کسی یا گروهی به پشتیبانی و حمایت خارجی تکیه کند، مبدل به «برده ترکیه»‌ خواهد شد. وی اضافه کرد «هیچ‌کس جز کشورتان از شما حمایت و حفاظت نخواهد کرد» و با اشاره به ایالات متحده و ترکیه گفت که دمشق با «هر مهاجمی» به‌عنوان دشمن رفتار خواهد کرد و «هر سانتیمتر از خاک خود را آزاد خواهد ساخت».

در حالیکه رئیس‌جمهور سوریه منظورش را از اینکه چه کسانی «بر روی آمریکا شرط‌بندی کرده‌اند» روشن نساخت، اما این پیام «نیروهای دمکراتیک سوریه» (SDF) را که مورد حمایت ایالات متحده آمریکاست و از سوی شبه‌نظامیان کُرد (YPG) هدایت می‌شود، هدف قرار داده بود.

شبه‌نظامیان کُرد (YPG) تقریبا بر همه مناطق شرق رودخانه فرات مسلطند. ارتش سوریه و نیروهای دمکراتیک سوریه (SDF) در طول سال‌ها از دامن زدن به درگیری مستقیم اجتناب ورزیده‌اند؛ امّا این‌طور به‌نظر می‌رسد که مناسبات فی‌مابین اکنون و به‌علت خودداری شبه‌نظامیان کُرد (YPG) در همکاری با دولت مرکزی در دمشق، به‌طور فزاینده‌ای رو به تنش است.

پس از آنکه در اواخر سال گذشته، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند، سرنوشت نیروهای دمکراتیک سوریه (SDF) همچنان نامعلوم باقی مانده است. نیروهای ارتش آمریکا بخش‌هایی از خاک سوریه را اشغال کرده‌اند که از طریق شرکای محلی آنان، شبه‌نظامیان کُرد (YPG)، اداره می‌شود. سئوال اینجاست که آیا آمریکا به وعده خود عمل خواهد کرد یا نه!؟ واشنگتن متعهد شده است تا از شبه‌نظامیان کُرد (YPG) حفاظت کند؛ و در عین‌حال پاسخگوی نگرانی‌های متحدین خود و در وهله اول منافع امنیتی ترکیه باشد.

آنکارا به ستون فقرات نیروهای دمکراتیک سوریه (SDF)، یعنی شبه‌نظامیان کُرد یا واحد نیروهای دفاع خلق (YPG)، به‌مثابه شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان PKK می‌نگرد. ترکیه در سال گذشته نیز عملیاتی نظامی در شمال غربی سوریه در منطقه افرین (Afrin) علیه شبه‌نظامیان کُرد (YPG) انجام داد و مکررا تهدید کرده است که «دیگر تروریست‌هایی» که در شمال سوریه سکنی گزیده‌اند، از حملات بعدی ما در امان نخواهند بود. در حال حاضر، نیروهای ارتش و شورشیان سوری طرفدار ترکیه کنترل مناطق مرزی شمال استان حلب را در دست دارند.

سخنرانی پرزیدنت بشار اسد زمانی از تلویزیون پخش گردید که نماینده ویژه آمریکا برای سوریه، جیمز فرانکلین جفری، در کنفرانس امنیتی مونیخ آشکارا اعلام کرد که واشنگتن خواهان آن نیست تا دولت سوریه دوباره کنترل شمال شرقی کشور را در دست گیرد. جفری در ادامه افزود «اهداف ما در شمال شرق تغییری نکرده است. اهدافی که قبل از هر چیز شامل حفظ امنیت در منطقه است. این بدان معنی است که ما به‌هیچوجه خواهان برگشت رژیم [دولت سوریه] به این منطقه نمی‌باشیم. زیرا با نگاهی به سایر نقاط، می‌بینیم که رژیم [دولت سوریه] آن‌طور که ما می‌توانیم ، نمی‌تواند ثبات را به منطقه باز‌گرداند. سیاست آمریکا در رابطه با سوریه تغییر نکرده است. اول شکست داعش، دوم یک راه‌حل سیاسی برای درگیری‌ها در سوریه که از اقدامات سازمان ملل متحد است و سوم خروج تمامی نیروهای خارجی از سوریه.

هم‌چنین در روز یکشنبه، ۱۷ فوریه ۲۰۱۹، آخرین روز کنفرانس امنیت مونیخ، ژنرال آمریکایی پاول لاکامرا (Paul LaCamera) که مسئولیت فرماندهی نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش در عراق و سوریه را بر عهده دارد، گفت در صورتی‌که نیروهای دمکراتیک سوریه (SDF) و شبه‌نظامیان کُرد (YPG) اقدام به همکاری با بشار اسد و یا روسیه بکنند، ایالات متحده آمریکا مناسبات خود را با آنان خاتمه خواهد داد. لاکامرا (LaCamera) اشاره کرد که قانون آمریکا همکاری با روسیه و ارتش سوریه را ممنوع کرده است. او اضافه کرد «تا زمانی که آنها با ما هستند، ما به آموزش و تجهیز آنان ادامه خواهیم داد.»

از ژنرال لاکامرا سئوال شد که آیا در صورت هم‌آهنگی این نیروها با بشار اسد، حمایت از آنان ادامه خواهد یافت؟ لاکامرا پاسخ داد: «خیر، بلافاصله این رابطه خدشه‌دار شده و از‌هم گسیخته می‌شود. زیرا آنها به‌سوی روسیه یا رژیمی [دولت سوریه] برمی‌گردند که ما با آن رابطه‌ای نداریم. در صورتی‌که چنین اتفاقی رُخ دهد، ما دیگر همکار آنها نیستیم.»

تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ برای خروج سربازان آمریکایی از سوریه، موجب «نگرانی» متحدین ایالات متحده آمریکا با ادعای «ریسک احیای مجدد» داعش گردید. در سوی دیگر امّا این تصمیم از طرف ترکیه، سوریه، روسیه و ایران مورد استقبال واقع شد.