دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

«
»

زندگی نامه عبدالجبار قهرمان و جنرال عبدالرازق

نوشته کریم پوپل

29میزان 1397

اینک زندگی نامه کوتاه عبدالجبار قهرمان و جنرال عبدالرازق نوشتم تا باشد سند برای آیندگان ما باشد.

                        زندگی نامه جنرال عبدالرازق

 

جنرال رزاق  فرزند محمد خان  در سال ۱۳۵۸ در قریه منصور ولسوالی سپن بولدک  ولایت قندهار چشم به جهان گشود. او کودکی خویش را در سپین بولدک سپری نموده است. وی از قوم اچکزی که شاخه پوپلزای میباشد بود. در آوان جوانی در وی  به همراه پدر و کاکایش به دست طالبان اسیر شد ولی رازق توانست فرار کند اما پدر و کاکایش به دست طالبان کشته شد. او در سال ۲۰۰۲ وارد نیروهای امنیتی افغانستان شد و در سمت قومندان  پلیس مرزی قندهار در سپین بولدک هم مرز با پاکستان فعالیت میکرد. هنگامی که طالبان در سال ۲۰۰۸ به نزدیکی دروازه شهر قندهار رسیدند وی به کمک احمد ولی کرزی و اسدالله خالد شتافت و اولین عملیات مستقل نیروهای افغانستان علیه طالبان را رقم زد و توانست آنها را عقب براند. وی در سال ۲۰۱۱ پس از کشته شده  خان محمد مجاهد قومندان اسبق پلیس قندهار به این سمت رسید و مدت ۷ سال فعالیت وی دوام داشت . عملیات زیادی علیه طالبان در قندهار، زبل ارزگان و هلمند زد و توانست محبوبیت فراوانی در افغانستان کسب کند. ولایت قندهار در طی دوره قومندانی جنرال عبدالرازق اچکزی از امنیت بسیار خوبی برخوردار بود. و هم اکنون قندهار از ولایات نسبتاً امن افغانستان است.  وی از نزدیکان حامد کرزی به شمار می‌رفت، اما رابطه خوبی با محمداشرف غنی نداشت و بارها مطالبی از صحبت برکناری وی به بیرون درز می‌کرد اما بدلیل محبوبیت وی، نتوانسته بود خواسته خود را عملی کند . همین مخالفت او با گروه طالبان، فرمانده رازق را نزدیک به رهبران جبهه مقاومت علیه طالبان ساخته بود.

به همبن دلیل به باور برخی از تحلیلگران مرگ عبدالرازق، ضربه بسیار بزرگی است به دولت افغانستان که در این روزها در جبهه‌های مختلف با گروه طالبان در جنگ است، دانسته است . در طول سال‌های گذشته گروه طالبان دست‌کم ده بار او را هدف حملات انتحاری قرار داده بود. ولی وی کشته نشد.

 

شهرت جنرال  عبدالرازق

توفیق این ژنرال در سرکوب شورشیان در قندهار و فراهم کردن زمینه‌های بازسازی شهر، محبوبیت و نفوذ او را در بین مردم چند برابر کرد.

دامنه نفوذ ژنرال رازق فراتر از قندهار، تا ارزگان، زابل و هلمند هم می‌رسید. گفته می‌شد در حوزه جنوب هرجا که شورشیان می‌بود، ژنرال رازق هم پیدا می‌شد. این شهرت بخاطر که مردم بتوانند بدون طالب در سایه دولت به آرامی زندگی کند بود ومردم هم از آن پشتبانی مینمودند.

او ۴۰ سال داشت داری ۳ خانم و هفت پسر و ۵ دختر از وی بجا مانده است.

در فرجام  در یک کنفرانس خبری که توسط  جنرال اسکات میلر یکی از فرماندهان آمریکایی در افغانستان براه اندازی شده بود طالبان یک سرباز پولیس را دوماه پیش جذب  و توانسته بود به حیث محافظ والی مقرر نماید. سرباز مذکور در جای که به شدت زیر کنترول بود بتاریخ ۲۶ میزان ۱۳۹۷، بروز پنجشنبه سه و نیم پس از چاشت در زیر یک سبد انار تفنگی را جا گذاری  وبا فیر چهار مرمی جنرال رازق را ترور نمود .

                                                 روحش شاد باد

                 یک افغان خالص جان باخت که افغانستان برای او گریه می کند

 

عبدالجبار قهرمان  

          

قومندان عبدالجبار قهرمان فرزند محمدحسن در سال ١٣٣٧ ه ش در ولسوالى بولدک متولد گرديده است .درسال ١٣٦١ه ش از مکتب حربى ښوونځی کابل فارغ و دوره   ليسانس خودرا درسال ١٣٦٣ ه ش از پوهنتون کابل به دست آورده است .موصوف براى مدت ده سال بحيث قوماندان اردوى ملى ولسوالى ميوند کندهار ايفاى وظيفه کرده وتا رتبه تورنجنرال رسيده است.

وی سیاستمدار افغان و نماینده مردم ولایت هلمند در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان و عضو کمیسیون عرایض و سمع شکایات بود.  آنکه در دوران ریاست جمهوری دکتر نجیب، از شهرت زیادی برخوردار نبود اما در پی فروپاشی رژیم طالبان و تغییر نظام، از مهاجرت به افغانستان بازگشت و توانست جایی برای خودش در میدان سیاست و حوزه‌های قانون‌گذاری و امنیت باز کند. او در در یک سال اخیر ریاست کمیته انسجام حزب وطن را به عهده داشت. جبار قهرمان از جنرالان سابقه ‌دار اردو افغانستان است. در سال ۱۳۶۹ رتبۀ جنرالی خویش را از حکومت وقت گرفته و قومندان لوای جنوب بوده است. به قول خودش در عملیات‌های نظامی در اکثریت ولایات افغانستان حضور داشته است. او از چهره‌های نزدیک به اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان می‌باشد. اخیراً پس از وخیم ث‌شدن اوضاع در هلمند، رییس‌جمهوری افغانستان آقای قهرمان را به منظور مدیریت جنگ به هلمند فرستاد. قهرمان سه ماه به عنوان نماینده رییس جمهور به مدیریت نیروهای امنیتی کشور در هلمند پرداخت. طالبان در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی به خاطر تصرف لشکرگاه مرکز ولایت هلمند کردند. اما این جنرال سابقه‌دار مدعی بود که از سقوط هلمند جلوگیری کرده است. آقای قهرمان می‌گفت که هلمند پایتخت طالبان است و از همین ولایت نیروی بشری آنها تأمین و اکمال می‌شود. 

 

بلاخره  عبدالجبار قهرمان بتاریخ  ۲۵ میزان ۱۳۹۷ در اثر انفجار در کمپین انتخاباتی‌اش جان باخت .قاتل او آی آس آی و طالبان  مزدور است.